پرخوری عصبی یا بولیمیا چیست؟

پرخوری عصبی یا بولیمیا (Bulimia) در زمره اختلال‌های جدی در زمینه خوردن قرار می‌گیرد. بولیمیا از دو نظر می‌تواند زندگی افراد را مختل کند: افزایش وزن و بیماری‌های ناشی از آن و همچنین کمک گرفتن از روش‌های غیراصولی برای کاهش وزن و از دست دادن کالری دریافتی.

این بیماری ریشه در مشکلات اعصاب و روان افراد دارد. بنابراین اگر شما نیز دچار آن هستید، کاری را که باید انجام دهید مراجعه به بهترین دکتر مغز و اعصاب است. پزشک کمک خواهد کرد تا ریشه‌ها و راه درمان بیماری خود را با انجام تست پرخوری عصبی، کشف کنید.

اما پرخوری عصبی (بولیمیا) چیست؟ ما در این مطلب به این سوال و دیگر سوالاتی که می‌توانند شما را در شناخت و درمان بیماری‌تان راهنمایی کنند، پاسخ می‌دهیم. بنابراین تا انتها با ما بمانید.

پرخوری عصبی (بولیمیا) چیست؟

فرد مبتلا به این بیماری، کنترل خود را بر روی میزان غذا خوردن خود از دست می‌دهد و به ‌دلیل ابتلا به آن دچار احساسات منفی و آسیب رساندن به خودش خواهد شد. احتمال ابتلای افرادی که حداقل یک‌بار در هفته یا سه مرتبه در ماه با پرخوری درگیر هستند، به این بیماری بالا است. اما ریشه بولیمیا در چیست؟

فرد به ‌دلایل مختلفی می‌تواند دچار این بیماری شود که سه عامل ژنتیک، مسائل روانی و عاطفی و رژیم‌های غذایی نامناسب از مهم‌ترین آن‌ها هستند. در بخش‌های بعد بیشتر به آن‌ها می‌پردازیم.

علائم بولیمیا

برای آن‌که بفهمید دچار این بیماری هستید یا خیر، باید بدانید پرخوری عصبی چه علائمی دارد. موارد زیر از مهم‌ترین نشانه‌های این بیماری هستند. در صورت مشاهده آن‌ها، بهتر است از پذیرش۲۴ برای ویزیت آنلاین متخصص مغز و اعصاب اقدام کنید و سوالات خود را بپرسید.

  • احساس نارضایتی و درگیری مداوم با شکل ظاهری بدن و وزن خود
  • داشتن اضطراب افزایش وزن
  • خوردن مقادیر زیاد غذا و افزایش دادن چندباره حجم غذا در یک وعده
  • احساس از دست دادن کنترل برای توقف غذا خوردن
  • مجبور کردن خود به استفراغ یا ورزش بیش از حد برای جلوگیری از افزایش وزن پس از پرخوری
  • استفاده از ملین‌ها و دیورتیک‌ها بعد از غذا در صورت لازم نبودن این کار
  • گرفتن روزه‌های غیرضروری و شدید، محدود کردن کالری یا پرهیز از بعضی غذاها بین دفعات پرخوری
  • استفاده بیش از حد از مکمل‌های غذایی یا محصولات گیاهی برای کاهش وزن
    C:\Users\Shokoofe\Downloads\Compressed\2.jpg
    مهم‌ترین عامل ابتلا به پرخوری عصبی یا بولیمیا، مشکلات روانی و عاطفی مانند افسردگی و اختلال اضطراب است.

علل بیماری پرخوری عصبی

دلایل دقیق بیماری پرخوری عصبی کشف نشدند و تا به ‌امروز ناشناخته هستند. اما سه عامل زیر می‌توانند نقش مهمی را در بروز بولیمیا داشته باشند:

عوامل ژنتیکی و زیستی

افرادی که خانواده درجه یک آن‌ها دچار پرخوری از نوع عصبی بوده‌اند، در خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند. ژنتیک یکی از عوامل احتمالی برای بروز بولیمیا است. علت دیگر آن می‌تواند اضافه وزن در دوران کودکی و نوجوانی فرد باشد.

مسائل روانی و عاطفی

مهم‌ترین عامل ابتلا به این بیماری، مشکلات روانی و عاطفی مانند افسردگی و اختلال اضطراب است. در بسیاری از موارد فرد به ‌دلیل وقایع استرس‌زا و آسیب زننده محیطی، به سمت پرخوری عصبی می‌رود.

رژیم های غذایی نامناسب

افرادی که بدون کمک از متخصص تغذیه رژیم‌های نامناسب و غیر اصولی می‌گیرند، در خطر ابتلای جدی به این مشکل قرار دارند.

چه کسانی بیشتر در معرض پرخوری عصبی هستند؟

دختران و زنان نسبت به جنس مخالف خود بیشتر دچار بیماری پرخوری عصبی می‌شوند. همچنین امکان بروز آن در اواخر نوجوانی، اوایل بزرگسالی و در دوران بارداری بیشتر از سایر دوره‌های زندگی است.

عوارض بولیمیا

ممکن است فکر کنید بزرگترین عارضه ناشی از پرخوری، اضافه وزن است. در صورتی که این بیماری می‌تواند عوارض جدی و تهدید کننده‌ای برای زندگی داشته باشد. تعدادی از آن‌ها، موارد زیر هستند:

  • کاهش عزت نفس و بروز مشکل در روابط اجتماعی فرد
  • کم آبی بدن و بروز عارضه‌های پزشکی ناشی از آن مانند نارسایی کلیه
  • بروز مشکلات قلبی مانند ضربان قلب نامنظم یا نارسایی قلبی
  • پوسیدگی شدید دندان و ابتلا به بیماری‌های لثه
  • ایجاد تاخیر یا نامنظمی در عادت ماهانه زنان
  • بروز مشکلات گوارشی
  • اضطراب، افسردگی، اختلال‌های شخصیت یا اختلال دوقطبی
  • سوء مصرف الکل یا مواد مخدر
  • تمایل به انجام کارهایی مانند خودکشی برای آسیب زدن به خود و اندیشیدن به آن‌ها
دختران و زنان نسبت به جنس مخالف خود بیشتر دچار بیماری پرخوری عصبی می‌شوند.
دختران و زنان نسبت به جنس مخالف خود بیشتر دچار بیماری پرخوری عصبی می‌شوند.

پیشگیری از پرخوری عصبی

پرخوری عصبی از آن دسته بیماری‌هایی است که راه قطعی برای پیشگیری از آن‌ وجود ندارد. شما تنها با کمک متخصص تغذیه آنلاین و توصیه‌های زیر می‌توانید سبک زندگی خود را سالم‌تر کنید:

  • تصویر بدن سالم را برای خود و فرزندانتان بدون توجه به اندازه و شکل آن تقویت کنید تا اعتماد به‌نفس‌تان وابسته به ظاهرتان نباشد.
  • وعده‌های غذایی منظم و لذت‌بخشی را در خانواده داشته باشید.
  • صحبت درباره وزن را در خانه متوقف کنید و تمرکز خود را روی داشتن سبک زندگی سالم انعطاف‌پذیر بگذارید.
  • از رژیم‌های بدون مشورت با متخصص تغذیه و استفاده از مکمل‌های کاهش وزن یا ملین‌ها بپرهیزید.

نحوه تشخیص بولیمیا

راه‌های تشخصی بولیمیا متفاوت است و پزشک این بیماری را با انجام تست پرخوری عصبی و به یکی از روش‌های زیر تشخیص خواهد داد:

  • صحبت با شما درباره عادات غذایی، روش‌های کاهش وزن و علائم فیزیکی‌تان
  • انجام یک معاینه فیزیکی
  • با کمک نتایج آزمایش خون و ادرار
  • انجام آزمایش‌های مرتبط با وضعیت قلبی مانند الکتروکاردیوگرام
  • انجام یک تست روانشناختی درباره نگرش شما نسبت به بدن و وزن‌تان

درمان پرخوری عصبی

برای درمان بیماری پرخوری عصبی (بولیمیا) درمان‌های سنتی و پزشکی متفاوتی وجود دارد. اما موثرترین راه برای بهبودی کامل، ترکیب استفاده از داروهای درمان پرخوری عصبی در کنار جلسات مشاوره و روان‌ درمانی است.

درمان بولیمیا زمانی موثر است که با کمک یک گروه متشکل از خودتان، خانواده، پزشک معالج‌تان، متخصص مغز و اعصاب و متخصص تغذیه، پیش برود. درمان پرخوری عصبی در گروی این تلاش تیمی است.

روان درمانی

روان ‌درمانی به معنای گفتگو درمانی یا مشاوره روانشناختی است. شرکت در جلسات روان ‌درمانی کمک می‌کند تا در مورد بولیمیا با متخصص سلامت روان مشورت کنید و از طریق موارد زیر ریشه‌های روانی بیماری‌تان را پیدا و درمان کنید:

  • روان درمانی کمک می‌کند تا الگوهای غذایی سالم و ناسالم را بشناسید و به ‌این ترتیب برنامه غذایی سالم‌تری را جایگزین سبک زندگی فعلی خود کنید.
  • درمانگر می‌تواند خانواده‌ها را برای چگونگی مقابله با رفتارهای غذایی ناسالم نوجوانشان و پرخوری عصبی او راهنمایی کند. این روش در زمانی مفید است که بیماری نوجوان ریشه در مشکلات عصبی مربوط به خانواده داشته باشد.
  • روان درمانی می‌تواند به شناسایی مشکلات شما در روابط عاطفی و ارتباطی‌تان کمک کند و راه‌حل‌هایی را در اختیارتان قرار دهد.

دارو درمانی

مانند بسیاری از بیماری‌های دیگر امکان کنترل بولیمیا با دارو وجود دارد. عموما داروهای درمان پرخوری عصبی که مورد تایید سازمان غذا و دارو باشند، محدود به فلوکستین هستند. این دارو نوعی مهارکننده بازجذب سروتونین است که برای درمان افسردگی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

گرچه فراموش نکنید که مصرف این داروی ضد افسردگی باید زیر نظر پزشک باشد و نباید آن را خودسرانه مصرف کنید.

تغییر برنامه غذایی

بهترین دکتر مغز و اعصاب می‌تواند با توصیه تغییر برنامه و سبک غذاییتان، روند درمان شما را سرعت بخشد. متخصص کمک می‌کند تا عادات غذایی سالم را برای جلوگیری از گرسنگی و هوس در زندگی‌تان در پیش بگیرید. از طرفی غذا خوردن به‌صورت منظم و از دست ندادن هیچ وعده غذایی می‌تواند در زمینه کنترل غذاخوری عصبی موثر باشد.

انجام درمان در بیمارستان

بولیمیا برای بیشتر بیماران در حدی است که امکان درمان آن در خارج از بیمارستان وجود دارد. اما اگر علائم شدیدی را از خودتان نشان دهید که برای سلامتی‌تان مضر باشد، متخصص ممکن است بستری شدن در بیمارستان و بعضی درمان‌ها و آزمایش‌های بالینی را تجویز کند.

طب سنتی

مکمل‌ها و محصولات گیاهی مختلفی وجود دارند که می‌توانند به ‌شما در کنترل پرخوری عصبی کمک کنند. اما قبل از درمان بولیمیا در طب سنتی باید مطمئن باشید که داروهای پرخوری عصبی که از این طریق دریافت می‌کنید، تقلبی نباشند.

همچنین اطمینان پیدا کنید که این محصولات گیاهی با داروهای شیمیایی که مصرف می‌کنید، تداخل نداشته باشند.

بولیمیا برای بیشتر بیماران در حدی است که امکان درمان آن در خارج از بیمارستان وجود دارد.
بولیمیا برای بیشتر بیماران در حدی است که امکان درمان آن در خارج از بیمارستان وجود دارد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر علائم پرخوری عصبی (بولیمیا) را که در بالا نام بردیم دارید، در اسرع وقت به پزشک متخصص تغذیه مراجعه کنید. چون اگر بیماری‌تان را درمان نکنید، بر وضعیت سلامت روان و بدن شما تاثیر قابل توجهی خواهد گذاشت.

سخن نهایی

پرخوری عصبی از بیماری‌هایی با علل ناشناخته است که بسیاری از افراد را در طول زندگیشان درگیر می‌کند. اما این بیماری که ژنتیک و مشکلات روانی و عاطفی در بروز آن تاثیر دارند، با کمک پزشک قابل درمان و کنترل است.

اگر شما نیز علائم این بیماری را مانند کنترل نداشتن بر غذا خوردنتان دارید، در اسرع وقت باید از متخصص درخواست کمک کنید. بهترین راه درمان این بیماری مشورت با متخصص تغذیه و مغز و اعصاب به‌طور همزمان است. با استفاده از پذیرش۲۴ می‌توانید به هر دو این متخصصان دسترسی داشته باشید و سوالات خود را بپرسید.

سوالات متداول پرخوری عصبی یا بولیمیا

در زیر به ۳ سوال رایج کاربران پاسخ دادیم.

آیا در صورت تشخیص زود هنگام امکان درمان بولیمیا وجود دارد؟

اگر افراد خانواده شما از این بیماری رنج می‌برند، باید نسبت به علائم هشداردهنده آن حساس‌تر باشید تا امکان تشخیص و درمان زودهنگام برایتان وجود داشته باشد. همچنین می‌توانید الگوهای غذایی ناسالم‌تان را قبل از آن‌که ترک آن‌ها برایتان سخت شود، تغییر دهید.

درمان سایر بیماری‌های تاثیرگذار بر پرخوری عصبی مانند افسردگی و اختلال‌های اضطراب نیز احتمال ابتلای شما به بولیمیا را کاهش خواهد داد.

آیا این بیماری هرگز از بین می‌رود؟

تقریبا ۵۰ درصد از زنانی که مبتلا به این بیماری می‌شوند، طی ۱۰ سال از زمان تشخیص و درمان، بهبود کامل پیدا می‌کنند اما تخمین زده می‌شود که ۳۰ درصد از آنان عود کردن این اختلال و بیماری را تجربه کنند. این بیماری می‌تواند عملکرد بدن فرد را در کوتاه مدت و دراز مدت مختل کند.

علائم هشدار دهنده پرخوری عصبی چیست؟

موارد زیر از جدی‌ترین علائم هشداردهنده‌ای هستند که باید در رابطه با این بیماری جدی بگیرید:

  • پرخوری‌های متعددی و پرتکرار
  • استفراغ خودساخته
  • بوی استفراغ
  • استفاده نادرست از ملین‌ها و دیورتیک‌ها
  • احساس نارضایتی از شکل بدن
  • احساس گناه یا شرم در رابطه با غذا خوردن
  • افسردگی
  • تحریک پذیری

۴.۳/۵ (۶ نظر)

منبع
mayoclinic.org

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا