درمان سندروم پای بی‌قرار چیست؟۱۰ علت سندروم پای بیقرار

سندرم پای بی قرار (Restless legs syndrome) به نوعی اختلال در سیستم عصبی گفته می‌شود که تحت اثر آن سلول‌های حرکتی پاهای افراد بیش از حد تحریک می‌شوند. سندروم پای بی‌قرار به بیماری ویلیس اکبوم (Willis-Ekbom) نیز شناخته می‌شود. شایان ذکر است که این اتفاق بیشتر اوقات در هنگام استراحت افراد رخ می‌دهد و یا در آن زمان تشدید پیدا می‌کند.

از این رو پزشکان این سندروم را به عنوان یک اختلال در خواب نیز می‌دانند. افراد مبتلا به این بیماری در خوابیدن یا نشستن به مدت طولانی دچار مشکل می‌شوند. افرادی که به این سندروم مبتلا هستند بایستی هر چه زودتر درمان شوند چرا که در غیر این صورت اوضاع آن‌ها بدتر می‌شود.

شمار ابتلایان به این سندرم در خانم‌ها و افراد میان‌سال شایع‌تر است. در برخی مواقع مخصوصاً زمانی که این بیماری خفیف باشد، توسط پزشکان تشخیص داده نمی‌شود و این خود یکی از سبب‌هایی است که درمان پای سندروم بی قرار را مشکل‌تر می‌سازد. شایان ذکر است که امروزه ما شاهد ابتلای کودکان و نوجوانان به این بیماری هستیم که بسیار نگران کننده است.

به دلیل اهمیت موضوع ما تصمیم گرفته‌ایم در پذیرش ۲۴ بیماری سندروم پای بی قرار را به طور کامل و جامعی مورد شرح و بررسی قرار دهیم تا شما بتوانید اطلاعات مفید و کاربردی از آن داشته باشید. پس با ما همراه باشید.

علائم سندروم پای بیقرار

علائم سندروم پای بی قرار بیشتر شب هنگام و در زمانی گه فرد در حال استراحت بوده و در تخت خواب خود دراز کشید است رخ می‌دهد. البته شایان ذکر است که این علائم ممکن است در طول روز نیز به سراغ فرد بیمار بیاید، اما درصد رخداد آن کمتر است. افراد مبتلا به این بیماری علائم آن را به صورت زیر گزارش داده‌اند:

  • احساس خزش حشرات بر پوست
  • کشیدگی
  • خارش و سوزش اغلب در ناحیه زیر زانو و عمق ساق

علائم گفته شده شایع‌ترین علائمی بود که افراد مبتلا به این سندروم، در خود مشاهده کرده بودند. شما نیز اگر بیش از یک نوع از این علائم را مشاهده می‌کنید بهتر است به یک دکتر سندروم پای بی قرار مراجعه کنید. البته اگر سندروم پا بی‌قرار شما در درجه شدیدی باشد، علاوه بر پاها، بازوهایتان نیز به این علائم دچار می‌شوند. شایان ذکر است که با حرکت دادن پا، این علائم تسکین می‌یابند از این رو افراد مبتلا به این سندروم اغلب کارهایی از قبیل موارد زیر را انجام می‌دهند.

  • راه رفتن
  • ضربه زدن
  • جمع کردن
  • ماساژ دادن یا تکان دادن

بد نیست بدانید که علائم یاد در انتهای روز تشدید یافته و به هنگام خواب به اوج خود می‌رسند. همچنین افرادی که از سندروم پای بی قرار شدیدتری رنج می‌برند، این علائم را بیشتر و شدیدتر حس می‌کنند به‌طوری‌که در انجام کارهایی نظیر، نشستن به مدت طولانی، شرکت در جلسات ملاقات، انجام کارها پشت میز و سفر در مسافت‌های طولانی بسیار درد و عذاب می‌کشند.

۱۰ علت ابتلا به سندروم پای بیقرار

به طور کلی هیچ عاملی را نمی‌توان به صورت قطعی عامل ابتلا به سندروم پای بی قرار دانست، اما با این همه حال محققان و پزشکان عواملی را معرفی کرده‌اند که گمان می‌کنند باعث ابتلای فرد به این سندروم هستند. از جمله از علل ابتلا به سندروم پای بی‌قرار انواع بیماری عبارت‌اند از:

۱. تاثیر وراثت بر پای بیقرار

وراثت یکی از عواملی است که فرد را دچار سندروم پای بی قرار می‌کند. این عامل وقتی تأثیر گذار است که بیماری قبل از ۴۰ سالگی شروع شود.

۲. سندروم پای بی‌قرار در بارداری

تغییرات هورمونی که در دوران بارداری رخ می‌دهد می‌تواند علائم سندروم پای بی قرار را تشدید بخشد. حتی بسیار مشاهده شده که برخی از زنان باردار، در دوران بارداری بخصوص ۳ ماه آخر بارداری به سندروم پای بی قرار مبتلا می‌شوند. البته مشکل سندروم پای بی قرار در بارداری موقتی بوده و پس از زایمان از بین می‌رود.

۳. کمبود آهن یا کم خونی

شاید پیش خود بپرسید که شایع‌ترین علت سندروم پای بی قرار چیست؟ برای پاسخ به این سوال می توان گفت ابتلا به سندروم پای بی قرار ناشی از کمبود آهن است. افراد می‌توانند با مصرف مواد غذایی کلسیم دار و یا مکمل‌های کلسیم دار تا حد زیادی آهن مورد نیاز بدنشان را تأمین کنند.

خانم‌ها در دوران قاعدگی و شیر دهی به نوزاد بخش زیادی از آهن خود را از دست می‌دهند از این رو مصرف آهن و جبران این کمبود برای آن‌ها بسیار مهم‌تر است.

۴. دارو و مواد مخدر در ابتلا به سندروم پای بی‌ قرار

مصرف موادی همچون دخانیات، الکل، کافئین، دیفن هیدرامین، داروهای ضد افسردگی و داروهای ضد تهوع باعث بروز یا تشدید این بیماری می‌شود.

بیماری‌های زمینه‌ای سندروم پای بی‌قرار

سندروم پای بی‌قرار ممکن است به علت بیماری‌های زمینه‌ای زیر نیز بروز یابد:

۵. سندروم پای بی‌قرار در بیماری دیابت و نوروپاتی دیابتی

۶. نوروپاتی محیطی و بروز پای بی‌قرار

۷. آسیب به طناب نخاعی در انواع بیماری نخاعی

۸. برخی بیماری‌های عصبی از جمله پارکینسون و ام اس (سندروم پای بیقرار و ام اس)

۹. بیماری‌های کلیوی و افرادی که دیالیز انجام می‌دهند نیز در معرض سندروم پای بی‌قرار هستند.

۱۰. آسیب به رگ‌های خونی پا می‌تواند با بروز علائم پای بیقرار همراه باشد.

انواع سندروم پای بیقرار

پزشکان انواع مختلف سندروم پای بی قرار را به دو گروه اصلی، سندرم پای بی‌قرار اولیه یا ایدیوپاتیک (idiopathic، با علت ناشناخته) و سندرم پای بی‌قرار ثانویه تقسیم بندی می‌کنند.

در سندرم پای بی‌قرار اولیه دلیل خاص و مشخصی برای ابتلا بیمار وجود ندارد. معمولاً برای افرادی که زیر ۴۰ سال دارند رخ می‌دهد.

نوع دوم سندروم پای بی‌قرار نیز به دلیل اختلالاتی است که توسط سایر بیماری‌های زمینه به وجود آمده است و معمولاً پس از ۴۵ سالگی دیده می‌شود. بسیاری از این اختلالات را در میان علت بیماری پای بی‌قرار برای شما بیان کردیم.

پیشگیری از سندروم پای بی‌قرار چگونه ممکن است؟

سندروم پای بی قرار ناشی از اختلال سلول عصبی است. از این رو نمی‌توان گفت با رعایت نکاتی شما قطعاً از این بیماری در امان خواهید ماند. اما با این همه حال در نظر گرفتن نکاتی که در زیر به آن‌ها اشاره خواهیم کرد، می‌توانید تا حد زیادی از بروز این سندروم پیشگیر کنید.

از جمله از نکاتی که برای پیشگیری از این بیماری باید انجام دهید. عبارت‌اند از:

  • توجه به سلامت بدنی و ورزش کردن به صورت روزانه؛ انجام فعالیت‌های ورزشی به خصوص پیاده روی
  • توجه ویژه به برنامه غذایی و تأمین ویتامین‌های مورد نظر بدن
  • دوری کردن از عوامل تشدید کنندهٔ این بیماری نظیر الکل و کافئین
  • تا حد امکان خودداری از مصرف داروهای ضد افسردگی و ضد تهوع و سایر داروهایی که اثر منفی روی این بیماری دارند
  • تا حتی‌الامکان سعی کنید آهن مورد نیاز بدنتان را تأمین کنید این کار را با مصرف مواد غذایی آهن دار یا مکمل‌های آهن به راحتی می‌توانید انجام دهید
  • در دوران بارداری به بدن و رژیم غذایی‌تان بسیار اهمیت دهید
  • اگر در خانواده شما کسی از سندروم پای بی قرار رنج می‌برد، ممکن است این عامل در شما نیز وجود داشته باشد پس هر چند وقت یک بار بدنتان را چک آپ کنید تا در صورتی که به این بیماری گرفتار شده باشید، سریع آن را درمان کنید.
  • و…

مواردی که در این مقاله به آن اشاره کردیم بهترین راه‌های پیشگیری از ابتلا به سندروم پای بی قرار هستند. امیدواریم با رعایت این نکات زندگی سالم و به‌دور از این سندروم را داشته باشید.

انواع راه‌های درمان سندروم پای بی قرار

روش‌های درمانی که برای سندروم پای بی قرار مورد استفاده قرار می‌گیرند شامل مکمل‌های آهن، تغییر در سبک زندگی و مصرف بهترین دارو برای سندروم پای بی قرار هستند.

برای افرادی که فریتین خون آن‌ها کمتر از ۵۰ نانو گرم بر میلی لیتر است، جهت علت یابی بیماری از معاینه و آزمایش‌های دیگر استفاده می‌کنند.برای بیماران مبتلا به سندرم پای بی قرار که بدنشان فریتین پایینی دارد، مصرف ۶۵ میلی گرم مکمل آهن به صورت روزانه و یک یا دو بار با معده خالی به همراه یک لیوان آب پرتقال تجویز می‌شود.

برای تأمین این مقدار از آهن گفته شده می‌توان از یک قرص ۳۰۰ میلی گرمی فروس سولفات استفاده کرد. از آن گذشته ویتامین C موجود در آب پرتقال باعث جذب سریع‌تر و بهتر آهن مورد نیاز بیمار می‌شود. افرادی که از مکمل‌های آهن استفاده می‌کنند اغلب دچار مشکلات گوارشی می‌شوند برای درمان این عارضه نیز بایستی مصرف آهن را با مقدار دوزهای پایین‌تر شروع کرده و رفته‌رفته مقدار آن را افزایش داد. تشخیص مقدار دوز مصرفی نیز بر عهده پزشک بوده و پس از معاینه و بررسی وضعیت جسمانی فرد تعیین می‌شود.

علاوه بر مصرف آهن و قرص‌های مکمل آهن دار، برای برخی از سندروم‌هایی که شدید هستند، قرص و داروهای سندروم پای بی قرار تجویز می‌شود. نوع این قرص‌ها و مقدار دوز مصرفی در هر روز را پزشک متخصص تعیین می‌کند. با مصرف قرص‌های تجویز شده این سندروم به طور چشم گیری کاهش یافته و در بسیاری از مواقع نیز درمان قطعی سندروم پای بی قرار انجام می‌شود.

همچنین برای افرادی که سندروم پای بی قرار آن‌ها خفیف‌تر است، تغییر سبک زندگی و آغاز زندگی سالم‌تر در کنار انجام تمریناتی متناسب که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد، به طور کل این مشکل را بر طرف خواهد کرد.

درمان سندروم پای بی قرار خفیف

اگر از سندروم پای بی قرار رنج می‌برید و این سندروم در شما خفیف است می‌توانید با انجام نکات زیر آن را درمان کنید:

  • استفاده از کیسه‌های آب گرم
  • ورزش کردن به صورت روزانه
  • دوری کردن از الکل و کافئین

سؤالات متداول سندروم پای بی قرار

سندروم پای بی قرار در چه افرادی رخ می‌دهد؟

سندروم پاهای بی قرار در هر زن و مردی و با هر سن و سالی می‌تواند رخ دهد و هیچ ربطی به جنسیت یا سن ندارد. اما از آن جایی که یکی از مهم‌ترین دلایل ابتلا به آن، کمبود ویتامین و آهن در بدن است، خانم‌ها را بیشتر درگیر خود کرده است.

چرا که خانم‌ها به دلیل شیردهی و همچون سپری کردن دوران قاعدگی، مقدار قابل توجهی آهن ز دست می‌دهند. همچنین افراد پیر و کهن سال نیز بیشتر از جوانان در معرض این سندروم هستند.

آیا سندروم پای بی قرار خطرناک است؟

سندروم پاهای بی قرار باعث ایجاد درد در افراد می‌شود که به خودی خود زجر آفر است. علاوه بر آن عمده مشکلی که این سندروم برای افراد به ارمغان دارد، بی خوابی است. بی خوابی یا کمبود خواب در طول مدت زیادی می‌تواند عملکرد بدن را به طور کامل مختل کند. از این رو برای افراد خطر آفرین باشد.

چگونه سندروم پای بی قرار را درمان کنیم؟

راه و روش‌های مختلفی برای درمان سندروم پای بی قرار وجود دارد که بسته به مشخصات هر فرد و شدت رنجی که از این سندروم می‌برد، به کار می‌روند. امروزه با استفاده از داروها و قرص‌های مختلف و متنوع، تأمین آهن و منیزیم مورد نیاز بدن و همچنین ماساژ و استفاده از کیسه‌های آب‌ گرم و… سندروم پای بی قرار را درمان می‌کنند.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

به طور کلی هر چقدر که سندروم پای بی قرار زودتر تشخیص داده شود، شدت آن خفیف‌تر بوده و در مرحله ابتدایی قرار دارد، از این رو راحت‌تر و سریع‌تر قابل درمان خواهد بود. از این رو اگر شما یک یا چند نوع از علائمی را که در این مقاله به آن اشاره کردیم را در خود احساس کردید و بخصوص این علائم شب هنگام و در وقت خواب و استراحت سراغتان آمده‌اند، به احتمال زیاد نشانه‌هایی از این سندروم را دارید پس بهتر است هر چه سریع‌تر به یک پزشک متخصص مراجعه کنید.

به طور کلی می‌توان گفت هر گاه چند تا از علائم گفته شده نظیر احساس خزش حشرات بر پوست، کشیدگی، خارش و سوزش اغلب در ناحیه زیر زانو و عمق ساق را احساس کردید وقت مراجعه به متخصص مغز و اعصاب است.

به یاد داشته باشید که این بیماری مربوط به سیستم‌های عصبی بوده و با انجام راهکارهای مناسب قابل درمان است. اگر نمی توانید به صورت حضوری به پزشک مراجعه کنید، به شما توصیه می کنیم تا از یک دکتر مغز و اعصاب آنلاین کمک بگیرید.

۲.۶/۵ (۷ نظر)

منبع
ninds.nih.govmayoclinic.orgaan.commedicalnewstoday.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
4 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
حنیف
حنیف
7 روز قبل

سلام سندرم پای بی قرار دارم نمیتونم زیاد بنشینم یا راه برم بی قرار میشم ماهیچه پا و ان پام گرفته میشه و درد میگیره

مریم نامجو
مریم نامجو
5 ماه قبل

سلام ببخشید من پای راستم خیلی دردمیکنه وای همینجور روزمین میشینم یا میخوابم دردشروع میشه بعضی وقتا دردش بیشتر میشه

فرمان خسروی
فرمان خسروی
7 ماه قبل

من انگشت‌های پای راستم داغ وبی قرار است ساق پام خارش مکند

فریده
فریده
1 سال قبل

سلام یک هفته ای هست مضن سوزش ودرد روی ران پای راست دارم آیا سندرم پای بی قرار است

دکمه بازگشت به بالا