انواع سندرم مغزی را بهتر بشناسید!

فهرست مطالب

مغز بخش مهمی از سیستم عصبی است که کنترل امور مختلف بدنی و ذهنی را به عهده دارد. آسیب به مغز یا سایر اجزای سیستم عصبی مانند نورون‌ها، نخاع و اعصاب محیط موجب ایجاد اختلال و مشکل می‌شود. در این مطلب قصد داریم شما را با ۱۸ مورد از سندرم های مغزی آشنا کنیم. اگر می‌خواهید با انواع سندرم های مغزی، علائم و علت‌ها ایجاد کننده آن‌ها آشنا شوید این مطلب را تا آخر بخوانید.

سندرم فلج مغزی

فلج مغزی یکی از انواع اختلالات مغزی است که بر حرکت و قدرت عضلات بدن تاثیر می‌گذارد و آن را محدود می‌کند. علت بروز این سندرم آسیب‌هایی است که قبل از تولد نوزاد به مغز وارد می‌شود. به طور مثال قرار گرفتن مادران باردار در معرض مواد سمی مانند متیل جیوه و ابتلا به عفونت یا سیفلیس، هرپس و توکسوپلاسموز و مشکلات تیروئید و اختلالات ذهنی می‌تواند احتمال ابتلا به فلج مغزی را افزایش دهد.

علائم ابتلا به فلج مغزی چیست؟

نشانه‌های سندرم فلج مغزی در دوران نوزادی با قبل از مدرسه رفتن کودکان بروز می‌کند و شامل موارد زیر است.

  • اختلال در بلع یا مشکل برای مکیدن
  • عدم تعادل عضلات یا آتاکسی
  • شلی یا سفتی اندام‌ها
  • حرکات غیر طبیعی یا لرزش
  • محدود شدن دامنه‌ی حرکتی مفاصل مختلف بدن
  • ریزش آب دهان
  • اختلال در صحبت کردن
  • ایجاد مشکل برای یادگیری
  • تشنج

تاثیرات فلج مغزی از هر فرد به فرد دیگر متفاوت است و ممکن است در برخی از افراد باعث ناتوانی در راه‌ رفتن شود، درحالی‌که در برخی دیگر مشکلی در راه رفتن ایجاد نکند. همچنین ممکن است در اثر ابتلا به فلج مغزی عوارضی مانند صرع، کوری یا ناشنوایی ایجاد شود. به همن دلیل به خانم‌های باردار توصیه می‌شود برای کاهش ابتلا جنین به فلج مغزی و حفظ سلامت حتماً واکسیناسیون لازم را انجام دهند و مراقبت‌های پیش از بارداری و دوران بارداری را جدی بگیرند. همچنین خانم‌های باردار باید مصرف الکل، تنباکو و سیگار را به طور کامل ترک کنند تا بتوانند عوارض بارداری را کاهش دهند.

فوق تخصص مغز و اعصاب بعد از گرفتن شرح حال از بیمار و معاینه بالینی از تست‌های تشخیص دقیق استفاده می‌کند تا براساس نتایج آن نوع بیماری یا سندرم را تشخیص دهد و داروی مناسب تجویز کند.

سندروم پای بی‌قرار

سندروم پای بیقرار یکی از اختلالات سیستم عصبی است که به واسطه‌ی ابتلا به آن در پاها مقاومت برای حرکت کردن ایجاد می‌شود. با توجه به اینکه علائم این سندرم در خواب شروع می‌شود یا بدتر می‌شود پزشکان آن را نوعی اختلال خواب می‌دانند. کسانی که به این اختلال مبتلا باشند نمی‌توانند بر روی مسائل مختلف تمرکز کنند و معمولا برخی چیزها را فراموش می‌کنند.

افراد مبتلا به این سندرم در اثر احساسات ناخوشایندی که تجربه می‌کنند در یک سمت از بدن حرکات غیر ارادی دارند. معمولاً در اثر این سندرم فرد مبتلا یکی از پاها را به تکان می‌دهد اما ممکن است این حرکت در بازو یا قفسه سینه هم مشاهده شود.

کسانی که علائم این سندرم را بیشتر از دو بار در هفته تجربه کنند یا در اثر بروز علائم کیفیت زندگی خود را از دست بدهند باید هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنند.

سندروم گیلن باره

سندروم گیلن باره یکی از اختلالات عصبی است که اعصاب بدن، دست و پا را درگیر می‌کند و موجب ایجاد ضعف بدنی می‌شود. از علائم دیگر این سندورم احساس خواب رفتگی ناگهانی در پا و منتشر شدن این حس به قسمت‌های مختلف بدن است. اهمیت تشخیص به موقع این سندرم و توجه به علائم این بیماری این است که اگر به موقع درمان شروع نشود موجب ایجاد مشکلات تنفسی می‌شود.

با اینکه علت دقیق سندروم گیلن باره مشخص نیست اما به طور معمول نشانه‌های آن بعد از ابتلا به یک عفونت ویروسی ظاهر می‌شود و موجب اختلال در فعالیت‌های سیستم ایمنی بدن می‌شود. به طور مثال ابتلا به عفونت‌های ویروسی مانند آنفولانزا و کمپیلوباکتر ممکن است منجر به سندرم گیلن باره شود.

سندرم مغزی

بیماری سندرم مغزی که دلیریوم هم نامیده می‌شود یکی از اختلالاتی است که باعث بروز وضعیت ناگهانی گیجی می‌شود و در این وضعیت بیمار حالت طبیعی ندارد. سندروم مغزی حاد نوعی اختلال روانی است که مدت زمان بروز آن ثابت نیست و ممکن است از چند ساعت تا چند روز طول بکشد.

در این بازه‌های زمانی هوشیاری فرد هم از بین می‌رود و منجر به اختلال در خلق می‌شود. از علامت‌های اصلی این عارضه این است که به طور سریع شروع می‌شود و دوره بیماری کوتاه است. اما کسانی که مبتلا به این سندروم می‌شوند اختلالات ادراکی دارند و برای حس بینایی، شنوایی، چشایی، بویایی دچار مشکل می‌شوند.

یکی دیگر از علائم و نشانه‌های سندرم مغزی این است که افراد مبتلا دچار اختلال در صحبت کردن یا زبان پریشی هم می‌شوند. این اختلال در مردان بیشتر از زنان رخ می‌دهد و افراد با سن بالا را بیشتر درگیر می‌کند. اما ممکن است عواملی مانند ضربه به سر، دیابت، سرطان، تب بالا یا سوء تغذیه هم در سنین پایین منجر به ابتلا به سندرم مغزی حاد شود.

راه‌های درمان سندرم مغزی چیست؟

برای درمان سندرم مغزی شیوه‌های مختلفی وجود دارد. برای درمان علاوه بر درمان دارویی لازم است بیمار از مداخلات روانپزشکی و درمان‌های حمایتی استفاده کند و زمان و مکان دائما به او یادآوری شود تا از میزان گیجی و آشفتگی کم شود.

سندرم تونل کارپال

سندرم تونل کارپال عارضه‌ای است که با فشار آمدن به عصب میانی ایجاد می‌شود و موجب بروز علائمی مانند بی حس شدن یا سوزن سوزن شدن دست و بازو می‌شود و عملکرد آن را با مشکل مواجه می‌کند. عصب مدیان از یک گذرگاه در مچ دست که تونل کارپال نامیده می‌شود از ساعد به کف دست می‌رود و باعث ایجاد احساس در انگشتان دست می‌شود. از طرف دیگر سیگنال‌های لازم برای حرکت ماهیچه‌ها را ارسال می‌کند.

شدت علائم ممکن است آنقدر زیاد باشد که بیمار نتواند فرمان ماشین را منترل کند یا اینکه اشیا را در دست خود نگه دارد. حتی در صورت شدید بودن علائم ممکن است بیمار از خواب بیدار شود.

علت ایجاد کننده سندروم کارپال تونل بیماری‌هایی مانند آرتریت روماتوئید، دیابت و بیماری‌های عصبی، چاقی یا مصرف داروهایی مانند آناستروزول بریا درمان سرطان ریه است. بهتر است بدانید شکستگی یا دررفتگی یا کار کردن طولانی مدت با مچ دست هم از عواملی است که موجب بروز این سندرم می‌شود.

شارکو ماری توث

بیماری شارکو ماری توث یکی از بیماری‌های عصبی و ارثی است که باعث می‌شود اعصاب محیط تخریب شود و فرد بیمار در اندام‌های پایین احساس ضعف داشته باشد. با اینکه بیمار ارثی است اما در برخی از افراد ممکن است به دلیل جهش ژنتیکی اتفاق بیفتد.

کسانی که درگیر این بیماری می‌شوند شروع بیماری را با ضعیف و لاغر شدن عضلات داخلی کف پا تجربه می‌کنند تا اینکه با پیشرفت بیماری ضعف و ناراحتی در عضلات ساق پا هم بروز می‌کند و حتی ممکن است تا دست و ساعد هم برسد. علاوه بر ضعفی که در عضلات نام برده ایجاد می‌شود کم کم حس لمس هم از بین می‌رود تا اینکه منجر به عدم هماهنگی عضلات می‌شود.

یکی دیگر از نشانه‌های بروز بیماری شارکو ماری توث افزایش قوس در کف پا و چکشی شدن انگشت پا است که باعث می‌شود بیمار برای راه رفتن و دویدن دچار مشکل شود.

متخصص بیماریهای مغز و اعصاب برای درمان بیماری‌های اعصاب با توجه به نوع آسیب مغزی از روش درمان دارویی یا روش‌های توانبخشی مانند گفتاردرمانی، روانپزشکی یا فیزیوتراپی استفاده می‌کند.

سندروم داون

سندرم داون Down Syndrome اختلالی ژنتیکی است که به دلیل وجود یک کروموزوم اضافه ایجاد می‌شود و کسانی که درگیر این اختلال شوند از لحاظ ذهنی مشکل پیدا می‌کنند. کسانی که مبتلا به سندرم داون می‌شوند از همان ابتدای تولد از لحاظ ظاهر با کودکان دیگر تفاوت دارند. این افراد معمولاً گردنی کوتاه و صورتی پهن دارند. همچنین سر و گوشی کوچک دارند و چشمان آن‌ها برآمده است. یکی دیگر از علائم فیزیکی افراد مبتلا به سندرم داون مغزی این است که توان عضلانی آن‌ها کم است.

اما با توجه به اینکه اختلال در کروموزوم ۲۱ موجب اختلالات ذهنی می‌شود لازم است بدانید افراد مبتلا به این بیماری ظرفیت کمی برای یادگیری دارند و حواس پرت هستند، همچنین رفتارهای تکانشی و وسواس فکری دارند.

سندرم پس از ضربه مغزی

سندرم پس از ضربه مغزی یا PCS بعد از ضربه به سر در اثر تصادف یا سوانح دیگر ایجاد می‌شود و باعث ایجاد آسیب در مغز می‌شود. این ضربه باعث می‌شود سلول‌های مغز آسیب ببیند و مغز نتواند عملکرد صحیحی داشته باشد.

علائم سندرم پس از ضربه مغزی چیست؟

مهم‌ترین ویژگی سندرم پس از ضربه مغزی این است که مشخص نیست علائم آن چقدر طول بکشد؛ ممکن است این علائم چند روز طول بکشد یا اینکه ماه‌ها یا سال‌ها باقی بماند. علائم این سندرم سردرد، گیجی و اختلال در تمرکز و خستگی و اضطراب است. همچنین کسانی که به این سندرم مبتلا می‌شوند اختلالات خواب و بینایی را هم تجربه می‌کنند.

راه‌های درمان سندرم پس از ضربه مغزی

برای درمان سندرم پس از ضربه مغزی پزشک از دارو برای کم کردن سردردها و داروهای ضد استرس و افسردگی استفاده می‌کند. همچنین لازم است بیمار کارهایی که به مغز فشار می‌آورد مانند تماشای طولانی مدت تلویزیون را محدود کند. ورزش سبک و استراحت کردن را هم به طور جدی در برنامه‌ی روزانه بگنجاند. در کنار این موارد اگر لازم باشد بیمار درمان‌های حمایتی مانند فیزیوتراپی برای کاهش آسیب گردن یا درمان‌های روانشناسی هم دریافت می‌کند.

سندرم متابولیک مغزی

سندرم متابولیک یا Metabolic syndrome یک بیماری نیست بلکه مجموعه‌ای از بیماری‌هاست که به طور همزمان اتفاق می‌افتند و باعث می‌شوند فرد در معرض خطر ابتلا به مشکلات قلبی، دیابت نوع دو و سکته مغزی قرار بگیرد. در واقع وقتی یک فرد همزمان سه نوع نارسایی مانند چاقی شکمی، بالا بودن فشار سیستولیک یا دیاستولیک، افزایش قند خون و افزایش سطح گلیسرید و کاهش HDL را داشته باشد در معرض سندرم متابولیک قرار دارد.

پس انتظار می‌رود با بالارفتن سن خطر ابتلا به سندرم متابولیک هم افزایش پیدا کند. البته کسانی که سعی کنند سبک زندگی سالم داشته باشند، ورزش کنند، تغذیه سالم داشته باشند، به تناسب اندام اهمیت بدهند و مصرف الکل و سیگار را محدود کنند تا حد زیادی از خطر ابتلا به سندرم متابولیک در امان می‌مانند.

به جز سبک زندگی ناسالم و چاقی دور شکم، عدم تعادل هورمونی‌ و ابتلا به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک PCOS هم از عواملی است که می‌تواند موجب به هم خوردن تعادل هورمون و زمینه‌ای برای ابتلا به سندرم متابولیک مغزی می‌شود.

سندرم آسپرگر

سندرم آسپرگر یا Asperger Syndrome یک از اختلالات سیستم عصبی است که در انتهای طیف ملایم اختلالات اوتیسم ASDs قرار گرفته است. علت دقیق بروز سندرم آسپرگر مشخص نیست اما عوامل ژنتیکی و قرار گرفتن در معرض سموم محیطی یا ویروس‌ها از عواملی هستند که احتمال ابتلا به این عارضه را افزایش می‌دهند. بهتر است بدانید پسران بیشتر از دختران در معرض ابتلا به سندرم آسپرگر هستند.

کسانی که به این سندرم مبتلا باشند علائمی شبیه اوتیسم دارند و نمی‌توانند تعاملات اجتماعی موثری برقرار کنند، رفتارهای تکراری انجام می‌دهند و بر قوانین تمرکز دارند.

شیوه درمان سندرم آسپرگر

اغلب افرادی که سندرم آسپرگر مبتلا هستند هوش طبیعی یا بالاتر از میزان طبیعی دارند. با این‌حال این عارضه درمان ندارد. فقط لازم است با درمان‌های حمایت گرانه علائم بیماری کاهش پیدا کند و از طرف دیگر با تشخیص به موقع سندرم آسپرگر کودک می‌تواند ارتباطات اجتماعی بهتری برقرار کند و مهارت‌هایی را برای زندگی به دست بیاورید. داروهایی که برای درمان سندرم آسپرگر استفاده می‌شود شامل آریپیپرازول، گوانفاسین، رسپریدون، نالترکسون و … هستند. همچنین گفتار درمانی و کاردرمانی و فیزیوتراپی می‌تواند در تقویت مهارت‌های اجتماعی تاثیرگذار باشد.

سندروم ایمپاستر

سندروم ایمپاستر Imposter Syndrome یکی از اختلالات روانی است که افراد مبتلا قدرت قبول موفقیت‌هایشان را ندارند. یعنی فردی که به این عارضه مبتلاست هر موفقیتی که به دست می‌آورد سهم خود را کمرنگ می‌بیند و گمان می‌کند در اثر شانس و تصادف به این مرحله رسید و لیاقت کسب آن موفقیت را ندارد. در واقع این افراد شایستگی‌ها وتوانایی‌های خود را قبول ندارند و همواره به خود تردید دارند.

برای درمان سندرم ایمپاستر یا سندرم تقلب قبل از هر چیز باید هیجانات خود را بپذیرید و در مواقعی که احساس کافی نبودن می‌کنید سعی کنید در مورد احساس خود فکر کنید یا حتی آن را بنویسید تا کم کم یاد بگیرید احساسات خود را مدیریت کنید.

متخصص جراحی مغز و اعصاب می‌تواند با درمان حمایتگرانه نظیر برداشتن تومور یا لخته خون، متوقف کردن خونریزی مغزی یا جراحی‌های مربوط به نخاع بیمار را درمان کند.

سندرم گودپاسچر

سندرم گود پاسچر یکی از بیماری‌های خود ایمنی است که در آن سیستم عصبی به اشتباه سلول‌های خودی را نشانه می‌گیرد و سعی می‌کند آن‌ها را از بین ببرد. در سندرم گودپاسچر سلول‌های ریه و کلیه از بین می‌روند. به همین دلیل اگر به موقع تشخیص داده نشود ممکن است عوارضی سخت داشته باشد و حتی منجر به مرگ فرد شود.

عوامل خطر ابتلا به سندرم گودپاسچر

با اینکه علت دقیقی برای بیماری‌های خودایمنی وجود ندارد و احتمال می‌رود سندرم گودپاسچر به طور ارثی منتقل شود اما عوامل زیر خطر ابتلا به سندرم گودپاسچر را افزایش می‌دهند.

  • قرار گرفتن در معرض عفونت‌ها ویروسی
  • مصرف دخانیات و کوکائین
  • مواجهه با گرد و غبار فلزات
  • مواجهه با مواد شیمیایی خاص

علائم سندرم گودپاسچر

سندرم گودپاسچر با علائمی مانند خستگی، تهوع و استفراغ، رنگ پریدگی پوست و مشکلات تنفسی مانند تنگی نفس یا سرفه کردن مداوم بروز می‌کند. همچنین علائم کلیوی این بیماری شامل تورم دست و پا، وجود خون در ادرار یا ادرار کف آلود است.

سندروم کوشینگ

سندرم کوشینگ یا Cushings syndrome یکی از اختلالاتی است که به دلیل افزایش میزان هورمون کورتیزول ایجاد می‌شود. کورتیزول هورمونی است که در موقعیت‌های تنش‌زا ترشح می‌شود و باعث می‌شود بتوانیم پاسخ مناسبی در برابر موقعیت داشته باشیم.

اما اگر میزان هورمون کورتیزول بیش از حد باشد احتمال ابتلا به سندرم کوشینگ بالا می‌رود. سندرم کوشینگ در زنان بیشتر از مردان بروز می‌کند و افراد در سنین ۲۰ تا ۴۰ سالگی احتمال ابتلا به آن بیشتر است. علت نگرانی در مورد ابتلا به این عارضه این است که عوارض آن موجب ایجاد ناتوانی می‌شود.

علت ابتلا به سندرم کوشینگ

یکی از علت‌های ابتلا به سندرم کوشینگ وجود تومور در غدد فوق کلیه است که موجب بالا رفتن ترشح هورمون کورتیزول می‌شود.

علائم سندروم کوشینگ

علائم ابتلا به سندرم کوشینگ یکسان نیست و در برخی افراد به صورت خفیف درحالی‌که در برخی افراد دیگر به صورت شدید بروز می‌کند. علائم سندرم کوشینگ شامل افزایش وزن، قاعدگی‌های نامنظم، سرخ شدن رنگ چهره، پر مویی، خستگی، تمرکز ضعیف و ایجاد چربی زائد دور گردن است. اما برخی از اعلائم کمتر شایع هستند؛ مانند افسردگی، جوش و آکنه، بی خوابی و عفونت‌های مکرر.

سندروم دست بی قرار

سندروم دست بیقرار یکی از اختلالات دستگاه عصبی است که افراد مبتلا به آن درگیر حرکات غیر طبیعی دست می‌شوند. علام و نشانه‌های ابتلا به سندرم دست بیقرار این است که فرد مبتلا احساس سوزن سوزن شدن در دست دارد، به طور غیر ارادی بازو و دستش را تکان می‌دهد. این حرکات غیر طبیعی در بعضی افراد به دست محدود می‌شود درحالی‌که در برخی دیگر از افراد ممکن است به اندام‌های دیگر هم سرایت کند.

یکی از نشانه‌های سندرم دست بیقرار این است که مبتلایان به این عارضه الگوی خواب نامنظمی دارند و هنگام استراحت ممکن است علائم تشدید شود.

علت‌های ابتلا به سندرم دست بی قرار

تقریباً نیمی از موارد ابتلا به سندرم دست بیقرار به ژنتیک ارتباط دارد. اما بیماری‌های زمینه‌ای مانند پارکینسون، بیماری‌های مزمن کلیه، کمبود ویتامین b12 و آهن از عواملی هستند که می‌توانند سبب بروز این عارضه شوند. برخی از زنان باردار هم در سه ماهه سوم بارداری این اختلال را تجربه می‌کنند.

با اینکه استفاده از نوشیدنی‌های حاوی کافئین و قرار گرفتن در شرایط پر استرس و ورزش نکردن علت مستقیم ابتلا به سندرم دست بیقرار نیستد اما از عواملی هستند که بروز این سندرم را بیشتر می‌کند.

چگونه سندرم دست بیقرار را درمان کنیم؟

درمان سندرم دست بیقرار شامل روش‌های حمایتگرانه‌ای است که شدت علائم و دفعات آن را کم می‌کند. پس اولین اقدام تجویز داروهایی است که بتوانند میزان دوپامین را در بدن کاهش دهند. همچنین مصرف مکمل‌هایی مانند آهن، فولات و منیزیم هم می‌تواند بیقراری و سوزن سوزن شدن دست را کم کند.

در نهایت اینکه بهداشت خواب، استفاده از کمپرس سرد و گرم و انجام حرکات ورزشی کششی و منظم قبل از خواب می‌تواند در کنترل علائم تاثیرگذار باشد.

پذیرش۲۴ یک وب سایت آنلاین است که از طریق آن می‌توانید با دکتر آنلاین مغز و اعصاب در ارتباط باشید و از مشاوره‌های تخصصی استفاده کنید. این شیوه از مشاوره کم هزینه است و باعث می‌شود وقت شما در ترافیک یا مطب هدر نرود.

سندروم شوگرن

سندرم شوگرن یکی از اختلالات مزمن سیستم عصبی و یک بیماری خود ایمن است. در این بیماری خود ایمنی سیستم ایمنی بدن به جای عوامل بیماری‌زا به غدد بزاقی حمله می‌کند و باعث می‌شود میزان ترشحات غدد بزاقی بیشتر شود. حتی ممکن است در اثر زیاد شدن ترشحات غدد بزاقی پارگی‌هایی در غدد بزاقی ایجاد شود.

در نتیجه علائم سندرم شوگرن شامل خشک شدن غیر عادی چشم‌ها، خشک شدن پوست یا بینی است. حتی در برخی از افراد این بیماری منجر به مشکلاتی در سیستم تناسلی و خشک شدن واژن می‌شود. با اینکه معمولاً سندرم شوگرن به تنهایی بروز می‌کند، اما ممکن است در طولانی مدت موجب بروز سایر بیماری‌های خود ایمنی مانند لوپوس یا آرتریت روماتوئید هم شود.

علت بروز سندرم شوگرن چیست؟

سندرم شوگرن هم مانند سایر بیماری‌های خود ایمنی علت مشخصی ندارد اما عوامل ژنتیکی و محیطی می‌تواند زمینه‌ای برای بروز آن باشد. به طور مثال بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت، یا ورود ویروس و باکتری به بدن از عواملی هستند که باعث بروز سندرم شوگرن می‌شوند.

شیوه درمان سندرم شوگرن چگونه است؟

برای درمان بیماری‌های خود ایمنی هیچ راه قطعی وجود ندارد اما با برخی موارد می‌توان شدت علائم را کنترل کرد. به طور مثال داروهایی که باعث شود تولید بزاق تحریک شود یا قطره برای رفع خشکی چشم، داروهای خلط آور، داروهای ضد التهاب و غیر استروئیدی از جمله درمان‌هایی هستند که برای سندرم شوگرن تجویز می‌شوند. همچنین اقدام‌های مراقبتی مانند عینک محافظ رطوبت هم می‌تواند علائم بیماری را کمتر کند.

سندرم دویک

سندرم دویک یکی از اختلالات عصبی است که چشم و نخاع را درگیر می‌کند. این بیماری خود ایمنی است و در آن سلول‌های سیستم ایمنی بدن سلول‌های اعصاب بینایی و نخاعی را مورد حمله قرار می‌دهند و حتی در برخی مواقع سلول‌های مغز را هم از بین می‌برند.

بنابراین کسانی که درگیر این بیماری می‌شوند بینایی چشم‌ها را از دست می‌دهند و کور می‌شوند یا اینکه به دلیل ضعف و فلج در پاها و بازوها ناتوان می‌شود. علائم دیگر سندرم دویک استفراغ‌های غیر قابل کنترل، سکسکه و اختلال در عملکرد روده و مثانه است.

کودکانی که مبتلا به سندرم دویک شوند با علائمی مانند سردرگمی، تشنج و اغما هم درگیر می‌شوند.

سندرم ورنیکه کورساکوف

سندرم ورنیکه کورساکوف (WKS) یکی از اختلالات عصبی است که با کم شدن حافظه و علائم ذهنی مرتبط با آن بروز می‌کند. معمولاً کسانی که در اثر این بیماری حافظه‌ی کوتاه مدت خود را از دست می‌دهند مصرف طولانی مدت الکل با مقادیر زیاد داشته‌اند و اغلب درگیر کمبود ویتامین B1 می‌شوند.

سندرم ورنیکه کورساکف در افراد زیر ۳۵ سال بیشتر از گروه‌های سنی دیگر بروز پیدا می‌کند و موجب ایجاد نکروز در بطن‌های مغز و اطراف اجسام پستانی می‌شود. از علائم دیگر این سندرم ناتوانی در هماهنگ کردن حرکات ارادی و ناهنجاری‌های چشمی است.

سندرم کاناوان

کاناوان (Canavan Disease) یک اختلال عصبی است که به صورت ارثی منتقل می‌شود و باعث می‌شود سلول‌های عصبی مغز نتوانند به درستی پیام‌ها را ارسال یا دریافت کنند.

افراد مبتلا به سندرم کاناوان دور سری بزرگتر از حد نرمال دارند و نمی‌توانند سر و گردن را به خوبی کنترل کنند. زیرا عضلات سر و گردن سفت و خشک است. همچنین به دلیل اینکه این افراد همیشه دست‌ها و پاها را صاف نگه می‌دارند حالت غیر طبیعی دارند. مبتلایان به سندرم کاناوان برای غذا خوردن و خوابیدن هم دچار مشکل هستند و گاهی اوقات غذا وارد بینی آن‌ها می‌شود.

سوالات متداول سندرم مغزی

  • آزمایش‌های تشخیصی بیماری‌های اعصاب و روان شامل چیست؟

برای تشخیص سندرم های مغزی می‌توان از تست‌های نوار مغزی یا EEG، MRI، الکترودیاگنوزیس، سی تی اسکن، اسکن پت PET، آنژیوگرافی، آزمایش مایع مغزی نخاعی، اولتراسوند و نوروسونوگرافی استفاده می‌شود.

  • بیماری‌‌های نورودژنراتیو چه بیماری‌هایی هستند؟

بیماری‌‌های نورودژنراتیو به بیماری‌هایی گفته می‌شود که به مروز زمان باعث ایجاد تغییراتی در ساختار مغز و اعصاب می‌شوند و علاوه بر ایجاد سردرگمی موجب تغییر شخصیت هم می‌شوند. آلزایمر، تای ساکس، پارکینسون و هانتیگتون نمونه‌هایی از بیماری نورودژنراتیو هستند.

  • آیا راهی برای پیشگیری از بیماری‌های مغز و اعصاب وجود دارد؟

به جز بیماری‌های خود ایمنی که علت ناشناخته دارند از بروز سایر بیماری‌های مغز و اعصاب می‌توان با سبک زندگی سالم پیشگیری کرد. به این منظور باید به اندازه‌ی کافی استراحت کنید، غذای سالم بخورید و ورزش کنید.

۵/۵ (۲ نظر)

منبع
cdc.govbmcpsychiatry.biomedcentral.comhealthline.commy.clevelandclinic.orgarmitacilinic.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا