قطره چشم تراووپروست برای کاهش فشار چشم

کاربرد، مقدار و روش مصرف، موارد منع مصرف، هشدارها و احتیاطات، تداخلات دارویی، عوارض جانبی و شرایط نگهداری قطره چشم تراووپروست (Travoprost eye drops)     

نام تجاری قطره چشم تراووپروست

Travatan

کاربرد قطره چشم تراووپروست

کاهش فشار چشم

اشکال دارویی تراووپروست

قطره چشم

اطلاعات دارویی قطره چشم تراووپروست

افزایش فشار داخل چشم می‌تواند به عصب بینایی پشت چشم صدمه بزند، که این اتفاق گلوکوم نام دارد. گلوکوم اگر درمان نشود، می‌تواند به از دست دادن بینایی منجر شود. اگر شما دچار افزایش فشار داخل چشم هستید، اما آسیبی به عصب بینایی شما وارد نشده است، این شرایط فشار بالای چشم نامیده می‌شود. افراد مبتلا به فشار بالای چشمی، خطر بیشتری برای ابتلا به گلوکوم در آینده دارند. درمان با قطره چشم تراووپروست باعث می‌شود تا فشار چشم افراد مبتلا به فشار چشمی بالا کاهش یابد و همچنین این قطره از آسیب‌‎های بیشتر بعدی در افراد مبتلا به گلوکوم زاویه باز جلوگیری می‌کند.

قطره چشم تراووپروست با افزایش خروج مایع از داخل چشم کار می‌کند و به کاهش فشار درون چشم کمک می‌کند. برای مشاوره و اطلاعات بیشتر با پزشکان متخصص گلوکوم پذیرش ۲۴ مشورت کنید.

گاهی اوقات برای پایین نگه داشتن فشار چشم، بیشتر از یک نوع قطره چشمی مورد نیاز است. در این مواقع به جای استفاده از دو قطره مختلف، ممکن است پزشک قطره چشم ترکیبی تجویز کند. قطره چشم تراووپروست، به عنوان یک قطره چشم ترکیبی با تیمولول (یک بتا بلاکر) با نام تجاری Duo Trav موجود است.

پذیرش ۲۴، این امکان را برای شما فراهم نموده است تا بتوانید به صورت ۲۴ ساعته و آنلاین با چشم پزشک آنلاین مشورت نمایید.

قطره چشم تراووپروست

مقدار و روش مصرف قطره چشم تراووپروست       

  • قبل از شروع درمان با قطره چشم تراووپروست (Travoprost eye drops) بروشور دارویی داخل بسته را به دقت مطالعه کنید. این بروشور به شما کمک می‌کند تا اطلاعات جامعی را راجع به دارو به دست آورده و از عوارض جانبی احتمالی آن مطلع شوید. همچنین اگر در رابطه با مصرف آن با سؤالاتی روبرو هستید با پزشک خود مشورت نمایید.
  • دوز و مقدار قطره چشمی تراووپروست از فردی به فرد دیگر متفاوت است. لذا دارو را دقیقاً همانطور که پزشک برایتان تجویز کرده است، استفاده نمایید.
  • یک بار در روز یک قطره در چشم (یا هر دو چشم) آسیب دیده استفاده کنید. ممکن است چشم پزشک به شما توصیه کند که این قطره را در عصر استفاده کنید.
  • در صورت فراموش کردن یک دوز این دارو، به محض یادآوری، نوبت فراموش شده را مصرف کرده و چنانچه نزدیک به زمان مصرف دوز بعدی به یاد آوردید، از مصرف نوبت فراموش شده اجتناب کنید و بر طبق برنامۀ مشخص به مصرف دارو ادامه دهید. هیچ‌گاه دوز دارو را دو برابر نکنید.
  • چنانچه از داروهای (مانند قطره) دیگری در چشمتان استفاده می‌کنید، ترتیب و فاصله زمانی بین مصرف آنها را از پزشک بپرسید.

طریقه مصرف قطره چشم تراووپروست   

  1. قبل از استفاده از قطره چشمی تراووپروست، دستان خود را بشویید.
  2. درب بطری را باز کنید.
  3. برای جلوگیری از آلودگی، نوک قطره چکان را لمس نکنید و مواظب باشید با چشم یا هر سطح دیگری تماس پیدا نکند.
  4. سرخود را کمی عقب نگه داشته، به بالا نگاه کنید و پلک پایین را به سمت پایین بکشید. بطری را نزدیک چشم خود نگه داشته بطوری‌که سر قطره‌چکان با چشم برخورد نکند، فشار کافی به بطری بدهید تا یک قطره در چشم شما ریخته شود. بیش از یک قطره استفاده نکنید؛ استفاده بیش از یک قطره گلوکوم شما را بهبود نمی‌بخشد اما خطر عوارض جانبی را افزایش می‌دهد.
  5. بعد از چکاندن قطره، برای یک تا دو دقیقه، چشم‌ها را ببندید و مجرای اشکی (دو طرف بینی) را با انگشت کمی فشار دهید. سعی کنید پلک نزنید و از مالش چشمتان خودداری کنید.
  6. اگر این قطره برای هر دو چشم شما تجویز شده، این روند را برای چشم دیگر هم تکرار کنید.

هرگز قطره چشمی تراووپروست را به فرد دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.

موارد منع مصرف قطره چشم تراووپروست

  • به تاریخ انقضای قطره چشم تراووپروست (Travoprost eye drops) توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام شده است، از مصرف آن خودداری کنید.

چنانچه شرایط یا بیماری خاصی دارید، قبل از تجویز این دارو، پزشک را مطلع سازید. به ویژه اگر شرایط زیر را دارید:

  • حساسیت به این دارو یا دیگر مواد و داروها
  • بارداری
  • شیردهی
  • مشکلات تنفسی (مانند آسم یا COPD)
  • سابقه عفونت‌های ویروسی چشم
  • اگر عمل چشم برای برداشتن یا تعویض عدسی داشته‌اید (مانند برداشتن آب مروارید)
  • اگر از لنزهای تماسی استفاده می‌کنید.
  • اگر از داروهای دیگری (مانند قطره) در چشمتان استفاده می‌کنید.

موارد هشدار و احتیاطات ویژه حین مصرف قطره چشم تراووپروست  

  • برای بررسی پیشرفت درمانتان در زمانهای مقرر به پزشک مراجعه نمایید.
  • اگر این قطره روی صورت شما ریخت، فوراً آن را با یک دستمال تمیز پاک کنید.
  • از لنزهای تماسی نرم استفاده نکنید مگر اینکه پزشک دستور دیگری داشته باشد.
  • قطره چشم تراووپروست ممکن است باعث آبریزش چشم و یا تاری دید در شما شود، لذا قبل از انجام کارهایی مانند رانندگی و کار با ماشین آلات از واضح بودن بیناییتان مطمئن شوید.

تداخلات دارویی قطره چشم تراووپروست

تداخلات دارویی ممکن است عملکرد و تأثیر داروها را تغییر دهد یا باعث افزایش ریسک بروز عوارض جانبی آنها شود. بنابراین برای مصرف این دارو، لیست تمام داروهایی که مصرف می‌کنید اعم از داروهای تجویزی و غیرتجویزی (گیاهی، مکمل و …) را با پزشکتان در میان بگذارید. چنانچه در طول درمان با قطره چشم تراووپروست، باید دارویی را مصرف کنید، پزشکتان را در جریان مصرف این قطره قرار داده یا با داروساز مشورت نمایید.

عوارض جانبی قطره چشم تراووپروست        

همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بسیاری از مصرف‌کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ای بروز نمی‌دهند. یکسری از عوارض نیز بعد از گذشت مدت کوتاهی از مصرف دارو، از بین می‌روند.

در صورت بروز مستمر هریک از عوارض زیر با مصرف قطره چشم تراووپروست با پزشک معالج مشورت نمایید:

در صورت بروز عوارض زیر (این عوارض در طول زمان رخ می‌دهند و می‌توانند دائمی باشند) با پزشک مشورت نمایید:

  • مژه‌های بلندتر یا ضخیم‌تر
  • پوست تیره‌تر پلک‌ها
  • تغییر رنگ عنبیه چشم
  • نکته مهم: برخی افراد ممکن است به قطره‌های چشم واکنش آلرژیک نشان دهند، اگر بعد از استفاده از این قطره، چشم شما قرمز یا ملتهب شد، با پزشک خود تماس بگیرید.

شرایط نگهداری قطره چشمی تراووپروست  

  • دارو را دور از دسترس کودکان نگه دارید
  • دارو را در جایی خشک و خنک و به دور از گرما و تابش نور مستقیم نگه دارید.
  • قطره‌های چشمی فقط ۴ هفته بعد از اولین باری که درب بطری باز شده است، قابل نگهداری می‌باشد. اگر بطری قطره چشم بیش از این مدت باز بوده است، حتی اگر محلولی در آن باقی مانده است، آن را دور بیندازید.

مطالبی که در مقاله بالا ذکر شد، فقط و فقط جنبه آگاهی‌بخشی و افزایش اطلاعات شما دوستان عزیز را دارد، و به هیچ وجه جایگزین توصیه پزشک متخصص نیست. لازم است برای مصرف کردن دارو و دانستن عوارض جانبی آن باتوجه به سوابق پزشکی خود با دکتر متخصص مشورت کنید.

مشاوره آنلاین با چشم پزشک

۰/۵ (۰ نظر)

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا