عفونت های سیستم عصبی را با این ۱۱ علائم بشناسید!

عفونت ‌های سیستم عصبی (Diseases of the nervous system)، یکی از بیماری‌های مربوط به مغز و اعصاب است که بافت‌های مغزی را مختل می‌کند. این بیماری با آنکه در بین جوامع انسانی خیلی رایج نیست، اما آمار و ارقام نشان می‌دهند که هر ساله تعدادی از افراد به دلیل همین بیماری چشم به دنیا می‌بندند.

از این رو توصیه می‌شود که عفونت‌های سیستم عصبی توجه شود و افراد به اشتباه نپندارند که از این بیماری در امان هستند. در واقع این بیماری در عین اینکه شایع نیست، اما بسیار خطرناک بوده و می‌تواند سلامتی جسمی و حتی حیات فرد را تحت تأثیر خود قرار دهد. پزشکان تشخیص زود هنگام و شروع به درمان فوری را تنها راه مقابله با عفونت‌های سیستم عصبی دانسته‌اند.

در واقع به دلیل خطر این بیماری و اهمیت تشخیص زودهنگام آن، ما نیز تصمیم گرفته‌ایم در پذیرش ۲۴ به طور کامل و مفصل در مورد آن صحبت کنیم. پس در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا به شما بگوییم عفونت سیستم عصبی چیست؟

علائم عفونت های سیستم عصبی

از آنجایی که اولین و مهم‌ترین گام برای درمان عفونت ‌های سیستم عصبی، تشخیص زودهنگام آن است. توجه به علائم بیماری، اهمیت بیشتری به خود می‌گیرد. مهم‌ترین عواملی را که می‌توان به عنوان علائمی از بیماری عفونت ‌های سیستم عصبی مرکزی یا محیطی دانست عبارت‌اند از:

  1. اگر دمای بدنتان بیش از درجه طبیعی آن است و این حالت مدام تکرار می‌شود و تداوم دارد.
  2. اگر دچار بیماری سرع یا تشنج هستید
  3. اگر در خواب و بیداری هوشیاری و حافظه شما دچار اختلال شده باشد
  4. اگر عضلات بدن شما به خصوص گردنتان سفت شده باشد
  5. اگر برآمدگی برآمدگی ملاج داشته باشید
  6. احساس بی قراری شدید داشته باشید و نتوانید ماندن در یک محیط را تحمل کنید
  7. دانه‌های پوستی جدید ای داشته باشید
  8. در حرف زدن و صحبت‌های روزمرگی‌تان اختلال تکلم و بلع به وجود آمده باشد
  9. در راه رفتن و حفظ تعادلتان اختلال به وجود آمده باشد
  10. تهوع و استفراغ شدید داشته باشید و این حالت مدام تکرار شود
  11. ضعف یا از بین رفتن قدرت عضلاتی داشته باشید

در صورت مشاهده و تداوم علائم عفونت سیستم عصبی گفته شده در بالا احتمال دارد که در معرض عفونت‌های سیستم عصبی قرار گرفته باشید. از این رو اگر چند تا از علائم عفونت سیستم‌های عصبی که در بالا ذکر کردیم را مشاهده کردید بهتر است هر چه سریع‌تر به یک پزشک مراجعه کرده و علت اصلی آن را جویا شوید.

فراموش نکنید که برای درمان این بیماری، زمان بسیار مهم بوده و لذا مراجعه به متخصص را پشت گوش نیندازید و در اسرع وقت نسبت به این کار اقدام کنید.

علل ابتلا به عفونت های سیستم عصبی

تا بدین روز دلیل و علت منطقی برای بروز این بیماری گزارش نشده است. اما اکثر مطالعات پزشکان و متخصصان این زمینه حاکی از آن است که باکتری‌ها و ویروس‌ها دلیل اصلی بروز این بیماری هستند.

در واقع ویروس‌ها و باکتری‌ها هستند که از در اثر عوامل مختلفی وارد بدن انسان شده و به سیستم عصبی می‌رسند، سپس در آنجا باعث ایجاد عفونت شده و به کل سیستم بدنی انسان را مختل می‌کنند.

انواع عفونت های سیستم عصبی

عفونت ‌های سیستم عصبی انواع مختلفی دارند که در ادامه به شرح و بررسی مهم‌ترین آن‌ها پرداخته‌ایم:

عفونت سیستم عصبی انسفالیت

انسفالیت شایع‌ترین نوع عفونت سیستم عصبی است. دلیل اصلی این عفونت، ویروس‌ها هستند. ویروسی که وارد بدن می‌شود از طریق سیستم خون رسانی به مغز راه پیدا کرده و پس از آن عملکرد مغز و سیستم‌های عصبی را مختل می‌کند. این بیماری شدت‌های مختلفی داشته و عوارض آن برای همه یکسان نیست. از دست دادن حافظه، خستگی، صرع و… از جمله از رایج‌ترین اثرات این بیماری هستند.

عفونت سیستم عصبی و بیماری منژیت

در واقع مننژیت را التهاب پرده‌های محافظتی مغز در اثر عوامل خارجی از جمله ویروس‌ها می‌دانند. از آنجایی که پرده محافظتی مغز در فاصله بسیار کمی از نخاع قرار دارد، التهاب آن می‌تواند برای افراد خطر ساز باشد. هر فردی به‌دوراز جنسیت و سن در معرض ابتلا به مننژیت قرار دارد. مشکلات بینایی، حواس پرتی، عدم تعادل و مشکلاتی در راه رفتن و… همگی از عوارض ابتلا به مننژیت هستند.

آبسه مغزی نوعی از عفونت های سیستم عصبی

آبسه مغزی یکی دیگر از انواع بیماری‌های مربوط به عفونت‌های مغزی است. باکتری‌ها و قارچ‌ها را دلیل اصلی ایجاد این بیماری می‌دانند. در حقیقت قارچ‌ها، ویروس‌ها و یا باکتری‌ها از طریق یک جراحت یا عفونت در بدن، وارد آن شده و از طریق خون به مغز می‌رسند، پس از آن در آنجا تبدیل به آبسته شده و به دلیل آنکه در مجاورت سیستم‌ها عصبی هستند، در عملکرد طبیعی مغز اختلال ایجاد می‌کنند. برای جلوگیری از هرگونه آسیب‌های مغزی لازم است تا فرد در سریع‌ترین زمان ممکن به یک پزشک مراجعه کند.

شایان ذکر است که موارد ذکر شده در بالا شایع‌ترین نوع عفونت‌های سیستم‌های عصبی هستند. البته این بیماری در کودکان خطرناک‌تر است. چرا که سیستم ایمنی بدن آن‌ها ضعیف‌تر بوده و بیشتر تحت اثر این بیماری قرار می‌گیرند، از این رو لازم است اگر علائمی از عفونت‌های سیستم عصبی در کودکانتان مشاهده کردید سریعاً به یک متخصص عفونی مراجعه کنید.

۵ روش پیشگیری از عفونت‌های سیستم عصبی

برای در امان ماندن از عفونت ‌های سیستم عصبی رعایت نکات زیر حائز اهمیت است:

۱. رعایت بهداشت

از آنجایی که این بیماری از ویروس‌ها و باکتری‌ها نشئت می‌گیرد، با رعایت بهداشت فردی، شستن دست‌ها با آب و صابون در طول روز می‌توان کمک زیادی برای در امان ماندن از این بیماری کند. همچنین ضروری است تا این نکات را به فرزندان خود آموزش دهید.

۲. عدم استفاده از وسایل مشترک

تحت هیچ شرایطی از وسایل شخصی کس دیگری استفاده نکنید.

۳. واکسن بزنید

تزریق واکسن‌های اعمال شده توسط وزارت بهداشت در دوره‌های مخصوص به خود و همچنین استفاده از واکسن‌هایی که برای فصل‌های مختلف سال، عرضه می‌شوند، می‌تواند کمک بسزایی در محافظت از شما در مقابل این بیماری داشته باشد.

۳. افزایش ایمنی بدن با تغذیه مناسب و ورزش روزانه

هر چقدر بدن شما قوی تر باشد، راحت‌تر و بهتر می‌تواند در مقابل عفونت‌ها مقاومت کند.

۴. محافظت از خود و جلوگیری از نیش پشه و کنه

موجودات بالا، بیشترین سهم در انتقال بیماری و ویروس از یک شخص به شخص دیگر را دارند. از این رو بهتر است خود را از گزند این موجودات در امان نگه دارد.

از جمله از روش‌های محافظتی در برابر حشرات گفته شده عبارت اند از:

  • پوشیدن لباس مناسب (استین دار و بلند)
  • استفاده از لوسیون دافع حشرات
  • استفاده از حشره کش
  • جلوگیری از ورود حشرات به محیط کار و منزل
  • خودداری از ورود به محیط‌هایی که این حشرات در آن حضور دارند

۵. توجه به علائم محیطی در ابتلا به عفونت سیستم عصبی

شایان ذکر است که اگر در اطراف محل زندگی خود شاهد بیماری یا مرگ دسته‌ای حیوانات و پرندگان شدید این عامل را فوراً به مرکز سلامت گزارش دهید.

نکات ذکر شده در بالا تنها چند مورد از مهم‌ترین اقداماتی بود که هر کسی را تا حدود زیادی در برابر عفونت‌های سیستم عصبی محافظت می‌کرد. امید است شما هم با رعایت این چند نکته ساده، از این بیماری در امان بمانید.

انواع راه‌های درمان عفونت های سیستم عصبی

برای درمان عفونت‌های سیستم عصبی روش‌های مختلفی وجود دارد که با توجه به نوع ویروس و نوع بیع بیماری و شرایط فرد، بهترین آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. به طور کلی می‌توان گفت پزشکان از روش‌های زیر برای درمان عفونت سیستم عصبی مرکزی استفاده می‌کنند:

  • استراحت در خانه
  • مصرف زیاد انواع مایعات
  • مصرف داروهای ضد التهاب
  • مصرف داروهای ضد ویروسی

در واقع می‌توان گفت استراحت در منزل و مصرف زیاد مایعات در کنار استفاده از داروهایی که متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب تجویز کرده است، همگی دست به دست هم می‌دهند تا فرد بهبود یابد. داروهایی که برای درمان این بیماری، برای افراد تجویز می‌شوند عبارت‌اند از:

  • آسیکلوویر
  • گان سیکلوویر
  • فوسکارنت

شایان ذکر است که روش گفته شده در بالا تنها وقتی اثر گذار است که بیماری خفیف باشد تا بدن با ایمنی خود بتواند از پس آن بر بیاید. در صورتی که این بیماری از طریق نیش حشرات به ویژه پشه انتقال یابد، یا ویروس‌های منتقل شده از هر روش دیگری، قوی باشند، روش بالا پاسخ‌گو نخواهد بود.

در این صورت است که پزشکان درمان با آسکیلوویررا شروع می‌کنند. این دارو یکی از بهترین و در عین حال قوی‌ترین داروهای ضد ویروسی است که در بازار توزیع شده است. داروی نام برده توانایی مقابله با ویروس HSV را داشته و اثرات مطلوبی از آن گزارش شده است.

شایان ذکر است که به طور معمول بیمار می‌تواند هر نوع داروی ضد ویروسی را تحمل کند اما باز هم در مواقعی هر چند بسیار نادر، این داروها باعث بروز عوارض جانبی سنگینی در بیمار می‌شود. بدیهی است هر چقدر دارو قوی تر باشد، عوارض جانبی ناشی از آن نیز سنگین‌تر خواهد بود.

بایستی خاطر نشان کرد که برخی از افراد وضعیت مطلوبی برای خانه ماندن نداشته و در بیمارستان بستری می‌شوند این افراد ممکن است موارد زیر را برای روش‌های کمکی برای درمان عفونت‌های سیستم عصبی خود، مورد استفاده قرار دهند:

  • دستگاه تنفس
  • تزریق مایعات به صورت وریدی
  • مصرف داروهای ضد التهاب مانند کورتیکواستروئیدها
  • مصرف داروهای ضد تشنج

درمان خانگی عفونت های سیستم عصبی

اگر بیمار در خانه بستری باشد، از روش‌های زیر برای درمان خانگی وی می‌توان استفاده کرد:

  • استفاده از داروهای تب بر و خنک کننده‌ها برای کاهش دما ی بدن
  • در صورتی که فرق حالت تهوع داشت آن را به پهلو بخوابانید تا از استفراغ و قورت دادن آن جلوگیری شود.
  • استراحت مطلق و پرهیز از هر گونه فعالیت شدید

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

یکی از سؤالاتی که به ذهن هر فردی خطور می‌کند این است که بهترین زمان مراجعه به دکتر مغز و اعصاب در رابطه با عفونت‌های سیستم عصبی چه موقعی است؟

در واقع برای پاسخ به این سؤال می‌توان گفت هر بیماری که زود تشخیص داده شود، روند درمانی آسان‌تر، سریع‌تر و صد البته مؤثرتری خواهد داشت. اهمیت موضوع تشخیص زود هنگام در عفونت‌های سیستم عصبی به دلیل حساسیتی که دارد، دوچندان می‌شود. از این رو همیشه پزشکان و متخصصان مغز و اعصاب تأکید می‌کنند که در صورت دیدن هر نوع علائمی از این بیماری سریعاً به یک متخصص مراجعه کنید تا در صورتی که درگیر این بیماری شده‌اید، در سریع‌ترین زمان ممکن مداوا شوید.

اگر هم نمی‌توانید به صورت حضوری به پزشک مراجعه کنید، بهتر است از یک دکتر مغز و اعصاب آنلاین کمک بگیرید. به طور کلی می‌توان گفت برای در امام ماندن از عفونت سیستم‌های عصبی بهترین کار پیشگیری از ابتلا به آن است که با رعایت چند نکته بهداشتی ساده، به راحتی انجام می‌شود. همچنین توجه به سلامت و ایمنی بدن، با تغذیه درست، دوری از مصرف دخانیات و الکل، ورزش کردن و… می‌توان از گزند این بیماری پر خطر در امان ماند.

سؤالات متداول عفونت های سیستم عصبی

آیا عفونت‌ های سیستم عصبی باعث مرگ می‌شوند؟

به طور طبیعی قسمت مغز و نخاع هر انسانی در مقابل عفونت‌ها محافظت می‌شود. اما با این همه حال ممکن است هر یک از آن‌ها به گونه‌ای از ویروس‌ها و باکتری‌ها مبتلا شده و دچار عفونت در نواحی مختلف شود. در صورت فرد به عفونت‌های سیستم عصبی، عواقب زیادی نظیر فلج، تشنج و… را در پی داشته باشد. حتی این عفونت‌ها می‌توانند زندگی فرد مبتلا را نیز تهدید کند.

راه درمان عفونت های سیستم عصبی چیست؟

در صورتی که عفونت‌های عصبی دچار شده‌اید بایستی بدانید که بهترین و مؤثرترین راه درمان آن، تشخیص زود هنگام است. شما باید مداوا را قبل از اینکه عفونت قسمت‌های مختلف سیستم عصبیتان را در بربگیرد شروع کنید. از این رو بسیار توصیه می‌شود که هر چند وقت یک بار چک آپ انجام داده و در صورتی که هر یک از علائم عفونت سیستم عصبی را در خود مشاهده می‌کنید، فوراً به یک متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید.

بهترین روش محافظت از خود در مقابل عفونت‌ های سیستم عصبی؟

بهترین و در واقع تنها راه دفاع از خود در برابر ابتلا به این بیماری، رعایت بهداشت و افزایش سطح ایمنی بدنتان است. شما می‌توانید با انواع مختلفی از راهکارهایی که در این مقاله توضیح دادیم، خود را از ابتلا به این عفونت‌ها محافظت کنید.

شایان ذکر است که خطرناک‌ترین نوع ویروس‌هایی که باعث عفونت در سیستم‌های عصبی می‌شوند، مربوط به گونه‌هایی است که از حشرات به خصوص پشه‌ها انتقال پیدا می‌کنند. پس بهتر است در مقابل نیش آن‌ها مراقبت بیشتری داشته باشید.

۳.۵/۵ (۲ نظر)

منبع
britannica.comncbi.nlm.nih.govumms.org

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
اقدس
اقدس
6 ماه قبل

سلام مدتی میشه من دراثرسرصدابااعصاب خوردی پیش میاد رف بالای سرم میسوزه سوزن سوزن میزنه انگارمغز سرم خشک میشه نمیتوانم زیادحرف بزنم دراثرچیست اطفاکمکم کنیددرضمن فشارخون وناراحتی قلبی دارم

دکمه بازگشت به بالا