آیا عینک زدن بعد از جراحی بینی به نتایج عمل آسیب می‌رساند؟

آیا عینک آفتابی زدن بعد از جراحی بینی به نتایج عمل آسیب می‌رساند؟

وقتی برای جراحی زیبایی بینی آماده می‌شوید، ممکن است در مورد زمانی که می‌توانید ورزش کردن، عینک زدن بعد از جراحی بینی، به پشت خوابیدن و برخی دیگر از فعالیت‌های روزانه خود را از سر بگیرید سؤالاتی داشته باشید.

برای بسیاری از بیماران، عینک زدن بخشی از روال عادی آنهاست که ممکن است پس از جراحی بینی نیاز به بازنگری داشته باشد. برای درک بهتر این‌که چرا ممکن است لازم باشد مدتی بعد از جراحی، از گذاشتن عینک خودداری کنید، مقاله پیش رو را بخوانید.

جراحی بینی چگونه عمل می‌کند؟

دکتر جراحی بینی رینوپلاستی یا جراحی بینی را می‌تواند با استفاده از یک از چندین تکنیک مختلف انجام دهد. این عمل به طور معمول برای رفع مشکلات زیبایی و یا عملکردی بینی استفاده می‌شود. این مشکلات ممکن است شامل موارد زیر باشند:

  • اندازه بینی
  • شکل بینی
  • عرض بینی
  • بینی خیلی مردانه یا خیلی زنانه
  • بینی صاف
  • بینی کج
  • برآمدگی در پل بینی
  • سوراخ‌های بینی نامتقارن
  • سوراخ‌های بینی بزرگ
  • انحراف سپتوم
  • مشکل در تنفس راحت از طریق بینی
  • خرناس
  • تروما و شکستگی بینی
  • جبران مشکلات ایجاد شده از عمل قبلی

براساس نوع مشکل بینی، نوع جراحی و تغییرات انجام شده در حین جراحی متفاوت است. در برخی از عمل‌ها بینی به طور کلی تغییر شکل پیدا می‌کند و ساختارهای آن دست‌کاری می‌شوند. با این حال، در برخی از انواع دیگر، مثل تغییر اندازه سوراخ‌های بینی، لزوما تغییرات هنگفتی در ساختار بینی انجام نمی‌شود.

به عنوان مثال عینک زدن بعد از جراحی بینی استخوانی که در حین جراحی کاملا تغییر شکل یافته است، می‌تواند فاجعه به بار بیاورد، در صورتی‌که ممکن است در مورد عمل تغییر اندازه سوراخ‌ها این‌طور نباشد.

با این حال، ما در این مقاله برای محکم‌کاری، انواع از جراحی را در نظر می‌گیریم که در آن ساختار تغییر یافته و آسیب‌پذیر است.

چرا بعد از عمل بینی نباید از عینک آفتابی استفاده کرد؟

از آنجایی که ساختارهای بینی بعد از جراحی زیبایی بینی بسیار آسیب‌پذیر خواهند شد، هرگونه فشار، نیرو یا وزن اضافی می‌تواند باعث آسیب به آنها شود و به طور بالقوه بر نتیجه نهایی عمل تأثیر بگذارد. در واقع، خم شدن از ناحیه کمر یا فین کردن می‌تواند فشار داخل بینی را افزایش داده و باعث ناراحتی، درد، عارضه یا مشکلات ناخواسته شود. استفاده از عینک بعد از جراحی بینی نیز همین تاثیر را دارد. وقتی عینک روی بینی شما که هنوز نرم است فشار وارد می‌کند، ممکن است نتیجه عمل را تحت تاثیر قرار دهد.

به همین دلیل جراح بینی معمولا توصیه می‌کند عینک زدن بعد از جراحی بینی بعد از عمل انجام نشد و یا اگر مجبور هستید، عینک را به پیشانی خود بچسبانید. با این حال استفاده از لنز بعد از عمل بینی مجاز است. استفاده از عینک آفتابی بعد از عمل بینی نیز باید به تعویق بیفتد.

تا چند وقت بعد از عمل بینی نمی‌توان عینک زد؟

نکته‌ای که در ابتدا باید بگوییم این است که اگر عینک شما سبک باشد و آتل روی پل بینی شما را پوشانده باشد، می‌توانید بلافاصله بعد از عمل از آن استفاده کنید.

اما پس از برداشتن گچ محافظ، متخصص گوش و حلق و بینی و اکثر جراحان توصیه می‌کنند که تا ۶ هفته پس از عمل، عینک را روی بینی قرار ندهید.

بعد از حدود ۶ هفته تا ۳ ماه، زمانی که جراح بینی شما اعلام کرد که بینی کاملاً بهبود یافته است، می‌توانید عینک را به طور معمول استفاده کنید.

همچنین باید از هر موقعیتی که ممکن است چیزی یا شخصی در حین استفاده از عینک به بینی شما ضربه بزند اجتناب کنید. برای مثال وقتی کودکان کوچکی در اطراف خود داشته باشید، ممکن است هنگام بازی به صورت و عینک شما ضربه بزنند.

سوالات رایج درباره استفاده از عینک آفتابی بعد از جراحی بینی

عینک زدن بعد از جراحی بینی به چه صورت است؟

اگر آتل روی پل بینی باشد و عینک هم سبک باشد، بلافاصله بعد از جراحی می‌توانید عینک بزنید. اما پس از برداشتن گچ، باید ۶ هفته یا سه ماه بسته به نظر جراح خود از گذاشتن عینک روی بینی خودداری کنید.

نگهدارنده عینک برای استفاده بعد عمل جراحی بینی
نگهدارنده عینک برای استفاده بعد عمل جراحی بینی

نگهدارنده عینک بعد از عمل بینی چیست؟

وسیله‌ای است که به سر شما متصل شده و با اتصال به قسمت وسط عینک، وزن آن را از روی بینی شما بر‌می‌دارد.

زمان عینک زدن بعد از عمل بینی باید چه مواردی را رعایت کنیم؟

عینک شما باید سبک باشد و قبل از ۶ هفته تا سه ماه از عمل آن را بدون نگهدارنده روی بینی خود نگذارید. مواظب باشید که ضربه به بینی شما نخورد و عینک را روی آن فشار ندهد. برای استفاده از نگهدارنده با متخصص گوش و حلق و بینی و جراحی سر و گردن و یا جراح خود مشورت کنید.

سخن آخر

استفاده از عینک قبل از اتمام ۶ هفته اول عمل جراحی بینی، می‌تواند به ساختار بینی ضربه وارد کرده و فرم آن را تغییر دهد. به جای آن، از لنز تماسی استفاده کنید و اگر مجبور هستنید عینک بزنید، از وسایل کمکی مثل نگهدارنده عینک بهره ببرید.

سایت پذیرش ۲۴ به شما این امکان را می‌دهد که بتوانید ویزیت آنلاین دکتر گوش و حلق و بینی داشته باشید و با پزشک درباره نحوه زدن عینک، روش‌های مکمل و مواردی از این قبیل مشورت کنید.

 

۳.۵/۵ (۲ نظر)

منبع
jerrychidestermd.comberkeleysquaremedical.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا