تفاوت مرگ مغزی و کما و زندگی نباتی چیست؟

پس از یک آسیب یا بیماری شدید که سبب آسیب شدید به مغز می‌شود، بیماران بسته به سطح هوشیاری، در حالت کما، زندگی نباتی و یا مرگ مغزی در نظر گرفته می‌شوند. در تمامی این موارد فرد بیمار بیهوش بوده و نسبت به پیرامون خود واکنشی ندارد. به همین دلیل گاهی تفاوت مرگ مغزی و کما و زندگی نباتی برای افراد دشوار می‌شود. این در حالی است که تفاوت مرگ مغزی و کما و زندگی نباتی با یکدیگر بسیار است. در ادامه به بررسی هر یک از این وضعیت‌ها می‌پردازیم.

کما

کما را می‌توان حالتی عمیق از بیهوشی دانست. فرد بیمار در این وضعیت قادر به پاسخگویی نسبت به افراد یا محیط اطراف خود نیست. در حالت کما، بیمار زنده است و فعالیت مغزی وجود دارد، اما بسته به شدت آسیب، زمان بهبودی متفاوت بوده و کما می‌تواند موقت یا دائمی باشد.

در وضعیت کما، ساقه مغز یا هر دو نیمکره مغز آسیب می‌بینند. بیماران را نمی‌توان بیدار کرد. آنان به محرک‌هایی مانند درد، صدا یا لمس پاسخ نمی‌دهند و چرخه خواب و بیداری را تجربه نمی‌کنند. اگر قسمت تحتانی ساقه مغز نیز آسیب دیده باشد، بیمار اغلب برای تنفس به دستگاه تنفس مصنوعی نیاز دارد.

کما در اثر یک آسیب مغزی شدید مانند: ضربه مغزی، سکته مغزی، یا خونریزی مغزی که بافت اطراف و ساختار مغز را تحت تاثیر قرار می‌دهد، و همچنین هیپوترمی شدید، مصرف بیش از حد دارو، غرق شدن و ایست قلبی ایجاد می‌شود. بازیابی هوشیاری به علت و شدت آسیب و مدت زمان کما بستگی دارد. مراقبت از بیمار فردی است و شامل فیزیوتراپی و مراقبت‌های پرستاری دقیق می‌شود. بیماران در کما برای اهدای عضو در نظر گرفته نمی‌شوند.

عمده‌ترین تفاوت مرگ مغزی و کما و زندگی نباتی را می‌توان در موقتی بودن شرایط و داشتن ۳ پیامد کلی دانست

کما می‌تواند سه پیامد داشته باشد:

  1. پیشرفت به سمت مرگ مغزی
  2. بازیابی هوشیاری
  3. وضعیت نباتی

برای اطلاع دقیق از وضعیت بیمار خود و تفاوت مرگ مغزی و کما و زندگی نباتی می‌توانید از پذیرش ۲۴ با دکتر کما و دکتر مغز و اعصاب آنلاین استفاده کنید.

حالت نباتی

در این حالت، بیماران هیچ نشانه‌ای از ادراک و ارتباط یا آگاهی از خود نشان نمی‌دهند. از آنجایی که عملکردهای ساقه مغز که بر تنفس و حرکات غیرارادی تأثیر می‌گذارند دست نخورده باقی می‌مانند، بیماران ممکن است بتوانند:

  • به تنهایی نفس بکشند.
  • چشمان خود را باز کنند.
  • چرخه‌های خواب و بیداری را تجربه کنند.
  • دندان قروچه کنند.
  • و یا حرکاتی با صورت خود انجام دهند.
تفاوت مرگ مغزی و کما و زندگی نباتی
تفاوت مرگ مغزی و کما و زندگی نباتی

اگر بیمار برای چند هفته در کما باشد، او در حالت نباتی پایدار در نظر گرفته می‌شود. این وضعیت در برخی از موارد می‌تواند دائمی شود. در صورتی که تمامی عوارض پزشکی بیمار درمان شود، ممکن است برای چندین دهه در این حالت باقی بمانند. تفاوت مرگ مغزی و کما و زندگی نباتی در طولانی شدن وضعیت زندگی نباتی در فرد بیمار است.

سیستم فعال‌کننده شبکه بخشی از مغز است که بیداری را کنترل می‌کند. این سیستم بخشی از ساقه مغز است که عملکردهای خودکار بدن مانند قلب، ریه‌ها، گوارش و سیستم ایمنی را کنترل می‌کند. اگر این ناحیه آسیب نبیند، بدن فرد از نظر فیزیکی عمل می‌کند و علیرغم عدم هوشیاری، بیدار به نظر می‌رسد. این وضعیتی است که بیمار دقیقا در زندگی نباتی تجربه می‌کند.

مرگ مغزی

مرگ مغزی زمانی رخ می‎دهد که فرد هیچ عملکرد مغزی را ندارد. این بدان معنا است که آن‌ها هوشیاری خود را به دست نمی‌آورند و یا نمی‌توانند بدون حمایت نفس بکشند.

مغز عملکردهای زیادی از جمله فکر، حرکت و تمام عملکردهای عصبی را انجام می‌دهد. تمامی این عملکردها به بدن اجازه می‌دهد تا فشار خون، ضربان قلب، دمای بدن، هورمون‌ها، تنفس و … را حفظ کند. کل سیستم بدن فرد دچار مرگ مغزی، متوقف می‌شود. او نمی‌تواند بدون تجهیزات پزشکی نفس بکشد و تپش قلب داشته باشد.

فردی که دچار مرگ مغزی شده است از نظر قانونی مرده به حساب می‌آید. آن‌ها هیچ شانسی برای بهبودی ندارند زیرا بدنشان بدون استفاده از دستگاه‌های جانبی قادر به زنده ماندن نیست. این وضعیت، می‌تواند ناشی از آسیب شدید یا کمبود اکسیژن به مغز باشد. قلب بیماران مرگ مغزی ممکن است به تپش خود ادامه دهد، اما برداشتن تجهیزات پزشکی درنهایت منجر به ایست قلبی می‌شود.

می‌توان گفت تفاوت مرگ مغزی و کما و زندگی نباتی در همین گزینه است. فردی که دچار مرگ مغزی شده عملا مرده به حساب می‌آید. این فرد توانایی زندگی و تنفس را بدون استفاده از تجهیزات پزشکی ندارد و هیچ امیدی به بازگشت او نیست.

تفاوت مرگ مغزی و کما و زندگی نباتی
تفاوت مرگ مغزی و کما و زندگی نباتی

نتیجه‌گیری

در بسیاری از موارد در تفاوت مرگ مغزی و کما و زندگی نباتی، مرگ مغزی با حالت نباتی اشتباه گرفته می‌شود. تفاوت بین مرگ مغزی و زندگی نباتی (که هر دو پس از آسیب گسترده مغز اتفاق بیفتد) این است که امکان بهبودی از حالت نباتی وجود دارد، اما مرگ مغزی دائمی است. در مرگ مغزی فرد داوطلب اهدای عضو تلقی ‌می‌شود.

پس از مرگ مغزی، ممکن است از اعضای بدن فرد در پیوند استفاده شود. این موضوع می‌تواند جان دیگران را نجات دهد.

در مواردی که فرد متوفی خواسته‌های خود را روشن نکرده است، تصمیم‌گیری درباره اهدای اعضای بدن می‌تواند برای شرکا و خویشاوندان تصمیم دشواری باشد. اما با یادآوری این که جان بسیاری از افراد می‌تواند با این تصمیم نجات پیدا کند آسان‌تر می‌شود.

مشورت با دکتر کما و دکتر مغز و اعصاب می‌تواند به شما در اطمینان حاصل بابت وضعیت بیمار خود موثر باشد. این دکتر با بررسی مدارک پزشکی بیمار شما را در رابطه با وضعیت بیمارتان راهنمایی کرده و بهترین تصمیم را در اختیارتان قرار می‌دهد.

پذیرش ۲۴ با فراهم کردن اطلاعات تماس و دسترسی به پزشکان متخصص، امکان دریافت ویزیت دکتر مغز و اعصاب آنلاین را برای افراد فراهم کرده است. شما به آسانی می‌توانید با مشورت از پزشک متخصص بر اساس تفاوت مرگ مغزی و کما و زندگی نباتی بهترین تصمیم را بگیرید.

۵/۵ (۳ نظر)

منبع
brainandlife.orglife-source.org

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مرجان
مرجان
1 ماه قبل

خدا خیرتان بدهد

دکمه بازگشت به بالا