دندانپزشکی بعد از جراحی بینی را چطور برویم؟ بایدها و نبایدها

رعایت بهداشت دهان و دندان برای حفظ سلامت دهان، دندان‌ها و لثه‌ها مهم است. همچنین به ظاهر و کیفیت زندگی شما کمک می‌کند. با این حال، دندانپزشکی بعد از جراحی بینی می‌تواند مشکل‌ساز یاشد. با توجه به فاصله نزدیک دهان و بینی و احتمال قوی ضربه به بینی در حین پروسه دندانپزشکی، لازم است احتیاطات لازم در این باره انجام شود. علاوه بر این، ارتباط عصبی قوی بین دهان و بینی وجود دارد که دندانپزشکی بعد از جراحی بینی را مشکل‌تر می‌کند.

این مقاله درباره این مشکلات و فاصله‌ای که هر پروسه دندانپزشکی باید با رینوپلاستی داشته باشد صحبت می‌کنیم.

روتین مراقبت از دندان‌ها و عمل بینی تداخلی دارد؟

شما باید به طور معمول هر شش ماه یک‌بار به دندانپزشک مراجعه کنید. مطالعات نشان داده است که افرادی که هیچ مشکلی با دندان‌های خود ندارند، می‌توانند سالی یک بار مراجعه کنند؛ اما افرادی که مشکلات دندانی دارند باید هر ۳ یا ۴ ماه یک‌بار معاینه شوند.

دندان‌های بیمار، کج یا از دست‌رفته یا فک بد شکل می‌تواند در گفتار شما اختلال ایجاد کند. همچنین می‌تواند جویدن غذای را سخت و دردناک کند و به سوء تغذیه منجر گردد.

حفره‌های ایجاد شده روی دندان می‌توانند پوسیدگی را داخل مینا راه دهند و تا ریشه دندان نفوذ کنند. در این حالت غذاها یا مایعات گرم یا سرد می‌توانند سیگنال دردناکی را ارسال کنند که واقعا زندگی را سخت می‌کند.

اگر دندان‌درد را تجربه کرده باشید، می‌دانید که هیچ چاره‌ای برای شما جز مراجعه به دندان‌پزشک باقی نمی‌گذارد. اما اگر این مشکل بعد از جراحی بینی برای شما پیش بیاید چه؟

بهتر است از نیاز به دندانپزشکی بعد از عمل جراحی بینی پیشگیری کنید!

دندانپزشکی بعد از عمل جراحی بینی می‌تواند تا چند ماه مشکل ساز باشد. به همین دلیل لازم است قبل از این‌که به سراغ عمل بینی بروید از سلامت دندان‌های خود مطمئن شوید تا اگر مشکلی هست که ممکن است در فاصله چند ماه بعد از عمل شما را درگیر کند، آن را از قبل حل کنید. معمولا شرایط اورژانسی که پیش می‌آید درمان دندان درد بعد از عمل بینی است، این درد را می‌توانید با رسیدگی به دندان قبل از عمل پیشگیری کنید تا نیاز به مراجعه اورژانسی نداشته باشید. همچنین اگر دندان‌های عقل شما مشکل دارند و ممکن است دردناک شوند حتما قبل از عمل تکلیف آنها را مشخص کنید.

بقیه موارد معمول مرتبط با دندان‌پزشکی از جمله جرمگیری، ایمپلنت، ارتودنسی (در اکثر موارد) و کامپوزیت معمولا اضطراری نیستند و اگر آنها را قبل از رینوپلاستی انجام نداده‌اید، می‌توانید به راحتی این پروسه‌ها را به تعویق بیندازید.

پس اگر به دنبال پاسخ این سوال هستید که «اول دندونمو درست کنم یا دماغمو عمل کنم» حتما لازم است در ابتدا دندان‌هایتان را درست کنید.

یک نکته‌ای که لازم است در اینجا به آن اشاره کنیم این است که معمولا توصیه می‌شود بین کارهای دندانپزشکی که قبل از رینوپلاستی انجام می‌شوند با عمل جراحی بینی سه تا چهار هفته فاصله باشد. با این حال، این مدت وابسته به کاری است که روی دندان خود انجام داده‌اید؛ برای مثال یک پرکردگی ساده، شاید نیاز به مدت کوتاه‌تری داشته باشد، اما یک جراحی و یا کشیدن دندان عقل ممکن است به زمان بیشتری برای بهبود نیاز داشته باشد. سه تا چهار هفته فاصله، در شرایطی است که مشکلات دهانی شما پیچیده نشوند و تا زمان عمل کاملا بهبود یابند؛ وگرنه باید بیشتر صبر کنید.

دندانپزشکی چند وقت قبل و بعد از عمل بینی مجاز است؟

در مورد این‌که دندانپزشکی چند وقت قبل از جراحی مجاز است در پاراگراف قبلی توضیح داده شد. با این حال در مورد دندانپزشکی بعد از جراحی بینی، حتما باید با دکتر جراحی بینی خود مشورت کنید. کمترین زمانی که در این مورد توصیه می‌شود سه تا چهار هفته است. با این حال این زمان برای عملیات مختلفی که روی دندان انجام می‌شود می‌تواند متفاوت باشد.

زمان‌های معمولی که پس از رینوپلاستی باید صبر کنید تا بتوانید فرآیند خاصی را روی دندان خود انجام دهید به شرح زیر هستند:

جراحی دندان عقل بعد از عمل بینی

جراحی و یا کشیدن دندان عقل به آسانی دندان‌های دیگر نیست. این به دلیل مواردی مانند زاویه دندان، استحکام استخوان فک و برخورد همزمان با چندین ریشه است. علاوه بر این هرچه عمق دندان در دهان بیشتر باشد، کشیدن آن سخت‌تر می‌شود. وقتی دندان عقل نهفته باشد و نیاز به جراحی داشته باشد، اوضاع بدتر هم هست. به همین یکی از بیشترین فاصله‌هایی که برای دندانپزشکی بعد از جراحی بینی لازم است، مربوط به جراحی دندان عقل است.

اگر دندان عقل شما نهفته باشد و نیاز به جراحی داشته باشد، دندانپزشکی بعد از جراحی بینی باید شیش تا هشت ماه به تعویق بیفتد. این زمان برای دندان عقل پایین شش ماه و برای دندان عقل بالا (با توجه به نزدیک بودن آن به بینی، هشت ماه است)

روکش دندان بعد از عمل بینی

روکش‌های دندانی کلاهکی هستند که در بالای دندان‌های آسیب دیده قرار می‌گیرند. روکش‌ها برای محافظت، پوشاندن و بازگرداندن شکل دندان‌های شما در زمانی که پرکردن مشکل را حل نمی‌کند استفاده می‌شود. علاوه بر این، پس از درمان ریشه، یکپارچگی ساختاری دندان شما ضعیف می‌شود. به همین دلیل است که مخصوصاً برای دندان‌های پشتی، قرار دادن روکش ضروری است.

لازم است برای روکش‌کردن دندان‌های پایین دوماه و برای دندان‌های بالا چهار ماه پس از رینوپلاستی صبر کنید. مقدار کمی تورم که در صورت و بینی ایجاد می‌شود طبیعی است.

جرم گیری دندان بعد از عمل بینی

در جرم‌گیری (Scaling ) دندانپزشک تمام پلاک‌ها و جرم‌ها (tartar) (پلاک‌های سفت شده) را در بالا و زیر خط لثه از بین می‌برد. سپس شروع به روت پلنینگ (root planning) می‌کند و ریشه دندان‌های شما را پاک و صاف می‌کند تا به لثه‌ها کمک کند تا دوباره به دندان‌های شما بچسبند.

دندانپزشکی بعد از جراحی بینی به منظور جرم‌گیری باید حداقل دو ماه پس از رینوپلاستی انجام شود.

جرم‌گیری دندان بعد از جراحی بینی
جرم‌گیری دندان بعد از جراحی بینی

چه مدت بعد از عمل بینی میتوان ارتودنسی کرد؟

ارتودنسی با قرارگیری نامناسب دندان‌ها سروکار دارد. دندان‌های فرد ممکن است بیش از حد بیرون زده باشند یا به سمت داخل باشند؛ همچنین ممکن است دندان‌ها به هم نزدیک شده و یا از هم فاصله گرفته باشند. به طور کلی دندان‌های کج یا نامرتب می‌تواند باعث مشکلات خوردن یا گفتار شود و یا حالت زشتی به دهان بدهد. این مشکلات را اتودنسی برطرف می‌کند.

توصیه می‌شود که ارتودنسی را پیش از جراحی بینی انجام دهید، با این حال اگر پس از جراحی می‌خواهید این کار را انجام دهید، لازم است سه ماه صبر کنید. همچنین لازم به ذکر است که وجود پلاک ارتودنسی بر روی دندان سبب مشکلی برای حرجای بینی نیست.

ایمپلنت دندان و جراحی بینی

ایمپلنت‌های دندانی ساختارهای مصنوعی هستند که جراح دندان در استخوان فک فرد قرار می‌دهد. اگر فردی یک یا چند دندان خود را از دست داده باشد، ممکن است به ایمپلنت نیاز داشته باشد. جراح با دستگاه‌های پیچ مانند، ایمپلنت را در استخوان فک قرار می‌دهد که به عنوان لنگر دندان مصنوعی به نام «تاج» عمل می‌کند.

از آنجا که این روش پیچیدگی‌های بیشتری داشته و باید برای انجام آن استخوان فک بیمار را سوراخ کرد، دندانپزشکی بعد از جراحی بینی در این مورد باید حداقل شش ماه بعد انجام شود.

کامپوزیت دندان بعد از عمل بینی

کامپوزیت دندان مخلوطی از رزین یا ترکیبی از شیشه و پلاستیک است و به دلیل پایداری و ایمنی آن در روش‌های دندانپزشکی – از جمله پرکردن حفره، ترمیم و تغییر شکل زیبایی- بسیار محبوب است. برخلاف پرکننده‌های فلزی گذشته، کامپوزیت مزیت زیبایی شناختی زیادی نیز دارد. همچنین می‌توان رنگ آن را تقریباً با رنگ دندان تطبیق داد، به طوری که پس از قرار دادن، تقریباً غیرقابل تشخیص باشد. کامپوزیت همچنین برای روشن کردن ظاهر دندان کاربرد دارد.

پیش از انجام کامپوزیت، لمینیت و هرگونه تغییر زیبایی دیگر بر روی دندان‌های خود لازم است ۴ تا ۶ ماه بعد از جراحی بینی صبر کنید.

ارتباط نزدیک بینی و دندان
ارتباط نزدیک بینی و دندان

سوالات رایج درباره دندانپزشکی بعد از جراحی بینی

آیا دندانپزشکی بعد از جراحی بینی مجاز است؟

باید حداقل سه تا چهار هفته بعد از رینوپلاستی صبر کنید و سپس اقدامات دندان‌پزشکی را انجام دهید. با این وجود زمانی که لازم است پیش از هر اقدام خاص صبر کنید ممکن است با اقدام دیگر متفاوت باشد و باید درباره آن از متخصص گوش و حلق و بینی خود سوال کنید.

چالش‌ها و خطرات دندانپزشکی بعد از جراحی بینی چیست؟

ضربه به بینی مهمترین آنهاست. با این حال ممکن است اقدامات تهاجمی که در هنگام دندانپزشکی انجام می‌شود، برای بینی تازه عمل شده شما مشکل ایجاد کند.

ارتودنسی را قبل از رینوپلاستی انجام دهیم و یا بعد از آن؟

قطعا بهتر است این کار را قبل از عمل بینی انجام دهید تا هم فرمی که قرار است بینی شما بگیرد با توجه به تغییرات دهان و فک شما مشخص شود و هم پس از عمل بینی مجبور نشوید چندین ماه برای این کار صبر کنید.

سایت پذیرش ۲۴ امکان ویزیت آنلاین دکتر گوش و حلق و بینی را برای شما فراهم می‌کند. اگر سوالاتی درباره اقدام به دندانپزشکی دارید و یا می‌خواهید توسط هر پزشک دیگری به شکل مجازی ویزیت شوید، کافی است که توسط این سایت از پزشک وقت بگیرید تا بدون نیاز به خروج از منزل ویزیت شوید. شما همچنین می‌توانید عکس‌ها و آزمایشات خود را هم برای پزشک بفرستید.

سخن آخر

دندانپزشکی بعد از جراحی بینی می‌تواند چالش برانگیز باشد. حداقل سه تا چهار هفته برای کوچک‌ترین اعمال دندانپزشکی پس از رینوپلاستی باید صبر کنید. این زمان برای اقدامات تهاجمی‌تر بیشتر است و گاهی به هشت ماه هم می‌رسد. بهتر است مشکلات دندانپزشکی خود را قبل از عمل بینی حل کنید.

۰/۵ (۰ نظر)

منبع
medicalnewstoday

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
5 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
شهرزاد
شهرزاد
3 ماه قبل

من دوندون نیش نهفته دارم آیا جراحی نیش نهفته به بینی عمل شده آسیب میزند؟

مهسا
مهسا
4 ماه قبل

سلام وقتتون بخیر من دوماه عمل کردم و از قبل ارتودنسی داشتم میتونم برای معاینه ارتودنسی مراجعه کنم ؟

حدیث
حدیث
1 سال قبل

سلام من ۱ هفتس ک عمل کردم ایا امکان داره ب دندونپزشکی مراجعه کنم؟جهت پر کردن و یا عصب کشی

آخرین ویرایش 1 سال قبل توسط حدیث
فاطمه
فاطمه
1 سال قبل

سلام دکتر خسته نباشین من دو هفته است بین و عمل کردم میشه لطف کنین بگین من دندونام مصنوعی هست میشه در آرم بشورم

الهام
الهام
پاسخ به  فاطمه
1 سال قبل

مشکلی نداشتی دندون مصنوعی بود بینی عمل کردیدایا فک بالاو پایین بود
کامل

دکمه بازگشت به بالا