دلایل ابتلا به سینوزیت در بارداری و روش­های درمان آن

سینوزیت یکی از مشکلات عفونی است که ابتلاء به آن برای افراد عادی نیز بسیار سخت است، چه رسد به اینکه شرایط حساسی مانند بارداری داشته باشید و نتوانید بسیاری از درمان­های رایج را دریافت کنید. سردردها و بیحالی حاصل از این بیماری چیزی است که بسیاری از خانم­های باردار از آن شکایت می­کنند و می­خواهند با کسب اطلاعات بیشتر در مورد درمان دارویی یا خانگی و روش­های درمانی در طب سنتی نسبت به رفع آن اقدام کنند. اگر سوال شما نیز اینست که با سینوزیت در بارداری چه کنیم تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

علائم و عوارض سینوزیت در بارداری

سینوزیت (Sinusitis ) یکی از بیماری­های عفونی رایج است که احتمال بروز آن در دوران بارداری نیز بسیار زیاد است. به طور معمول ۲۰ درصد از زنان باردار به سینوزیت مبتلا شده و علائم مختلفی را تجربه می­کنند. سینوس­ها حفره­هایی هستند که مخاط مورد نیاز برای رطوبت محیط بینی را فراهم می­کنند. التهاب این سینوس­ها در پیرامون بینی باعث انسداد و گرفتگی آن­ها شده و در این شرایط از تخلیه آسان مخاط بینی جلوگیری می­شود. این مشکل باعث بروز درد و علائم دیگر خواهد شد.

شناخت علائم سینوزیت در بارداری باعث می­شود شما به­طور دقیق­تر بدانید آنچه تجربه می­کنید به دلیل تغییرات هورمونی دوران حاملگی است یا عفونت سینوس­ها. سینوزیت حاد در بارداری نشانه­ها و علائم مختلفی دارند. برخی از افراد تنها یک نشانه از این بیماری را در دوران بارداری تجربه می­کنند. اما برخی دیگر با مجموعه­ای از این علائم و نشانه­ها روبرو می­شوند. برخی از مهمترین این علائم عبارتند از:

علائم سینوزیت در بارداری
علائم سینوزیت در بارداری
  • فرد معمولا سردردهای شدیدی در ناحیه پیشانی، پشت سر و صورت تجربه می کند. غالبا این سر دردها با احساس فشار و گرفتگی همراه است.
  • همراه با سر درد، گلودرد و گوش درد نیز بسیار رایج است.
  • فرد مبتلا به سینوزیت ممکن است هنگام خم شدن یا بلند شدن به یکباره از روی زمین سرگیجه شدید را تجربه کند.
  • اغلب افراد ترشحات پشت حلق را تجربه می­کنند. این ترشحات معمولا بد رنگ است و غلیظ به نظر می­رسد.
  • گرفتگی بینی و عدم امکان تنفس از راه بینی نیز یکی دیگر از نشانه­های سینوزیت در بارداری است. این مسئله ممکن است با کاهش بویایی نیز همراه باشد.
  • فرد معمولا همراه با سایر علائم سرفه و عطسه و خشکی مخاط بینی را نیز تجربه می­کند.
  • تب و خستگی نیز از جمله نشانه­های سینوزیت هستند.

دلایل ابتلا به سینوزیت در بارداری

علائم و نشانه های سینوزیت در بارداری بدون در نظر گرفتن علل ابتلا به آن یکسان است. اما دانستن علت بروز این بیماری در این دوران می­تواند به شما در کنترل آن کمک بزرگی بکند. برخی از شایع­ترین دلایل ابتلا به سینوزیت در دوران حاملگی عبارت است از:

  • ویروس­ها
  • آلرژی­ها به مواد مختلف و حساسیت­های فصلی
  • باکتری­ها
  • تغییرات هورمونی در دوران بارداری مانند افزایش استروژن و پروژسترون می­تواند
  • مشکلات ساختاری در بینی
ابتلا به سینوزیت در بارداری
ابتلا به سینوزیت در بارداری

درمان سینوزیت در بارداری چیست ؟

خوشبختانه سینوزیت یک بیماری قابل درمان و قابل کنترل است. بنابراین لازم نیست نگران آن باشید. کافیست به یک دکتر عفونت سینوسی مراجعه کنید. پزشک متخصص با توجه به شرایط فرد باردار، بهترین داروها را تجویز می­کند. همچنین توجه کنید که حتی برای تسکین دردهای خود داروهای خودسرانه مصرف نکنید. چراکه بسیاری از این داروها برای سلامت جنین مضر هستند. در ادامه برخی از روش­های درمانی که شامل درمان دارویی، گیاهی و درمان در طب سنتی است را شرح می­دهیم:

دارو برای سینوزیت در بارداری

مصرف دارو برای درمان سینوزیت در دوران بارداری حتما باید با تجویز دکتر سینوزیت و دکتر عفونت سینوسی باشد. به طور کلی احتمال تجویز داروهای زیر توسط پزشکان وجود دارد:

  • مصرف استامینوفن در دوران بارداری بدون ضرر بوده و برای کاهش علائم بیماری مناسب است.
  • داروها و شربت­هایی که ضد سرفه و خلط آور هستند نیز در این دوران خطرناک نیستند.
  • اگر سینوزیت در بارداری همراه با مشکلات آلرژیک است، پزشک می­تواند انواع آنتی هیستامین و ضد حساسیت­ها را تجویز کند.
  • مصرف برخی از آنتی بیوتیک­ها نیز در شرایط به خصوص و با تجویز پزشک می­تواند کم ضرر باشد.
مصرف دارو برای درمان سینوزیت در دوران بارداری
مصرف دارو برای درمان سینوزیت در دوران بارداری

درمان سینوزیت در بارداری با طب سنتی

در کنار مصرف داروهایی که پزشک متخصص برای شما تجویز می­کند، مصرف برخی از گیاهان نیز می­تواند به بهبود شرایط بیمار و علائم این بیماری کمک کند. در این میان برخی از اوقات و برای کسانی که می­توانند داروهای گیاهی مصرف کنند، دستورات طب سنتی و روش­های درمان گیاهی سینوزیت در بارداری می­تواند مفید باشد. اما برخی از افراد به­جای مراجعه به یک متخصص، درد سینوزیت در بارداری نی نی سایت و سایت این چنینی را جستجو می­کنند و مطالبی که در آن­ها گفته شده است را پی می­گیرند. اما بهتر است به­جای اینکار به یک پزشک متخصص طب سنتی مراجعه کنید. برای اطلاع از بخشی از این دستورات می­توانید به نکات زیر دقت کنید:

  • می­توانید چند حبه سیر را خرد کنید و آن­را در آب جوش بریزید. پس از اینکه کمی خنک شد آب آن را استنشاق کنید.
  • چند قطره روغن سیاهدانه را در آب جوش بریزید و پس از اینکه آب کمی خنک شد آن را استنشاق کنید.
  • با روغن سیاهدانه پیشانی و محل گونه­ها را ماساژ دهید.
  • بخور دادن با جوشانده­هایی مانند کاه­جو، اکالیپتوس و آویشن کوهی نیز می­تواند مفید باشد.
  • از سبوس برنج، بادام شیرین عسل و گلاب حریره درست کنید و آن را میل کنید.
  • همچنین می­توانید از دمنوش­های نعنا، پونه، بابونه و اسطوخدوس استفاده کنید.

درمان خانگی سینوزیت در بارداری

علاوه بر مراجعه به یک پزشک متخصص و دکتر سینوزیت می­توانید در خانه کارهایی را انجام دهید که به بهبود و درمان سینوزیت در بارداری کمک کند. این دسته از کارها بسیار ساده هستند و انجام آن­ها می­تواند مراحل درمان را تسریع بخشیده و از تشدید علائم شما جلوگیری کند.

درمان خانگی سینوزیت در بارداری
درمان خانگی سینوزیت در بارداری
  • استنشاق آب نمک و قرقره کردن آن می­تواند از علائم بیماری سینوزیت در بارداری بکاهد.
  • چرب کردن راه بینی می­تواند هنگام خواب باعث بهبود روند خواب شود.
  • هنگام خواب از دو بالش استفاده کنید تا سرتان بالاتر از سطح معمولی قرار داده شود و میزان احتقانتان کم شود.
  • مایعات زیاد بنوشید و سعی کنید هنگام عود بیماری غذاهایی مانند آبگوشت را بیشتر بخورید.
  • از کمپرس آب گرم استفاده کنید تا از میزان درد و عفونت شما کاسته شود.
  • از بوییدن عطر و غذاهای سرخ کردنی اجتناب کنید.
  • مصرف مواد غذایی مانند بادام درختی، دانه چیا، فلفل دلمه­ای قرمز، دارچین، کلم پیچ، زردچوبه و آواکادوو نیز می­تواند مفید باشد.
  • از خوردن آب و نوشیدنی­های بسیار سرد یا بستنی و ترشیجات خودداری کنید.

چطور از ابتلا به سینوزیت در بارداری جلوگیری کنیم؟

همیشه شنیده­ایم که پیشگیری بهتر از درمان است. به همین خاطر بهتر است به­جای مصرف داروهای زیاد در دوران حاملگی یا به کارگیری دستورات مختلف در طب سنتی برای درمان سینوزیت در دوران بارداری با انجام کارهای بسیار ساده از ابتلا به این بیماری جلوگیری کنید. برخی از این دستورات عبارتند از:

  • از آنجایی که ابتلا به بیماری­های ویروسی مانند آنفولانزا و کرونا و حتی یک سرماخوردگی ساده می­تواند باعث ابتلا به سینوزیت در بارداری شود، بهتر است از خودتان جهت عدم ابتلا به این بیماری­ها محافظت کنید.
  • در خانه دستگاه بخور سرد یا بخور گرم استفاده کنید تا از خشکی بینیتان جلوگیری شود.
  • از استعمال دخانیات اجتناب کنید و حتی سعی کنید از مجاورت دود سیگار و قلیان نیز دوری کنید.
  • سیستم ایمنی خود را تقویت کنید، میوه­هایی که ویتامین سی زیادی دارند مصرف کنید و آب فراوان بنوشید.
  • در سرمای زمستان هنگام بیرون رفتن از خانه سر خود را بپوشانید.
پیشگیری از از ابتلا به سینوزیت در بارداری
پیشگیری از از ابتلا به سینوزیت در بارداری

پاسخ به سوالات متداول در مورد سینوزیت در بارداری

در ادامه سعی کرده ایم به ۳ سوال پر تکرار در زمینه سینوزیت در بارداری پاسخ دهیم. پاسخ به این سوالات می­تواند تکمیل کننده مطالب بالا بوده و به شما در شناخت این بیماری کمک کند.

آیا سینوزیت در بارداری خطرناک است ؟

برخی از خانم­ها هنگام ابتلا به سینوزیت در بارداری نگران تاثیر سینوزیت بر جنین خود بوده و می­خواهند به سرعت این مشکل را حل کنند. اما باید بگوییم این بیماری خود به تنهایی نمی­تواند سلامت جنین را به خطر بیندازد. اما آنچه خطرناک و جدی است، مصرف برخی از داروها برای درمان عفونت سینوزیت در بارداری است؛ چراکه برخی داروها مانند ایبوبروفن باعث آسیب به جنین و حتی سقط آن می­شوند. بنابراین باید در مصرف داروهایی که جنبه درمانی دارند در این دوران دقت کنید.

آیا با طب سوزنی می­توان سینوزیت در بارداری را درمان کرد؟

برخی از افراد برای درمان سریع سینوزیت در بارداری طب سوزنی را پیشنهاد می­دهند. اما سوال مهم اینجاست که آیا طب سوزنی در بارداری مضر است یا نه و آیا این روش می­تواند باعث درمان سینوزیت شود؟ اگر بخواهیم پاسخ صحیحی بدهیم باید بگوییم به کارگیری این روش در دوران بارداری بدون ضرر است. اما باید بدانید برای این منظور باید به پزشکی که در اینکار متخصص است مراجعه کنید. علاوه بر این با به کارگیری این روش علائم و نشانه­های این بیماری اکثر زنان باردار کاهش می­یابد.

چطور در کمترین زمان برای دکتر گوش و حلق و بینی نوبت بگیریم؟

شرایط برای برخی از خانم­های باردار به گونه­ای است که می­خواهند به سرعت برای درمان سردرد سینوزیت در بارداری به پزشک مراجعه کنند. در این شرایط پیشنهاد می­دهیم با مراجعه به سایت پذیرش۲۴ به بررسی پزشکان با تجربه در شهرهای مختلف پرداخته و نوبت خود را از پزشکی که در زمینه بیماری شما بیشترین تجربه را دارد به صورت اینترنتی ثبت کنید. همچنین با مراجعه به این سایت علاوه بر ویزیت حضوری، امکان ثبت نوبت ویزیت آنلاین دکتر گوش و حلق و بینی یا مشاوره تلفنی نیز وجود دارد.

۳/۵ (۶ نظر)

منبع
dfwsinusselect.comamericanpregnancy.orghealthline.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا