سینوزیت حاد چیست؟ علت ابتلای افراد به سینوزیت حاد+درمان آن

سینوزیت یکی از مشکلاتی است که کودکان و بزرگسالان به آن مبتلا می­شوند. ممکن است از نظر پزشکان متخصص این بیماری خطرناک نبوده و مشکلات حادی را برای فرد به همراه نداشته باشد، اما نادیده گرفتن آن ممکن است باعث بروز بیماری­های بیشتر و مشکلات گسترده­ تر شود. به همین دلیل است که فرد مبتلا باید در مورد سینوزیت حاد و درمان آن اطلاعات کامل داشته باشد و بداند برای درمان سینوزیت حاد چه باید کرد ؟

در ادامه این مقاله قصد داریم به علائم و علل ابتلا به این بیماری پرداخته و تمامی روش­های درمان آن از جمله مصرف دارو، درمان­های خانگی و درمان­های مورد تایید در طب سنتی را نیز بررسی کنیم:

علل ابتلا به سینوزیت حاد چیست و چه علائم و نشانه­ هایی دارد؟

بیماری سینوزیت حاصل عفونت سینوس­هاست. سینوس­ها در واقع ۴ حفره درون جمجمه است که اطراف چشم­ها و در ناحیه پیشانی واقع شده­اند تا علاوه بر حفاظت از چشم­ها و مغز در برابر ضربه، محیط بینی و مجاری تنفسی را نیز تمیز و مرطوب نگه دارند. سینوس­ها در حالت عادی از هوا پر شده­اند. البته ماده­ای به نام موکوس نیز از آن ها خارج می­شود. این حفره­ها توسط مجراهای بسیار باریکی به هم متصل شده و در انتها به بینی وصل می­شوند.

اگر راه رد و بدل شدن هوا به دلایل خاصی مانند سرماخوردگی مسدود شود، موکوس نمی­تواند از راه بینی خارج شود و هوای داخل سینوس نمی­تواند تصفیه شود؛ بنابراین میزان وجود موکوس در سینوس­ها بیش از حد می­شود و در این صورت فضا نیز برای تولید و انتشار باکتری­ها و عفونت مهیا می­شود. تشدید این عفونت باعث می­شود سینوس­ها متورم شده و درد را به همراه داشته باشد. نام این بیماری در علم پزشکی سینوزیت حاد است. سینوزیت حاد مراحل اولیه بیماری سینوزیت است، بیشتر از ۱۰ روز طول نمی­کشد و علائم آن معمولا به صورت خود به خود یا با مصرف چند داروی ساده حل می­شود.

ابتلا به سینوزیت حاد
ابتلا به سینوزیت حاد

اما اگر این علائم روز به روز بیشتر شد، مشکلات فرد حل نشد و بیماری در جای خود باقی ماند، در آن صورت فرد به سینوزیت مزمن دچار شده است. در واقع سینوزیت مزمن نوع پیشرفته و کهنه سینوزیت حاد است و فرد مبتلا ممکن است علائم بیشتر و دردها و مشکلات طولانی مدت تری را تجربه کند.

علت ابتلا به سینوزیت حاد در کودکان و بزرگسالان چیست؟

تا اینجا متوجه شدیم که مسدود شدن راه سینوس­ها و انتشار عفونت در آن­ها باعث بروز بیماری سینوزیت حاد می­شود، اما سوال اینجاست که چرا این مشکل برای فرد پیش می­آید و چه عامل یا عواملی در بروز این مشکل در بدن انسان دخیل هستند. پژوهشگران سینوزیت حاد را بر اساس علل بروز آن به سه نوع تقسیم کرده­اند که مطالعه در مورد آن­ها می­تواند عوامل موثر در ابتلا به آن را برای ما آشکار سازد:

  • سینوزیت آلرژیک: نوعی آلرژن یا حساسیت می­تواند باعث مسدود شدن سینوس­ها، گرفتگی بینی و تورم غشای مخاطی بشود. این نوع سینوزیت می­تواند فصلی باشد و در فصولی مانند پاییز و زمستان عود کند. در اکثر مواقع این نوع سینوزیت تبدیل به سینوزیت مزمن می­شود.
  • سینوزیت باکتریایی: حتما شنیده­اید سینوزیت حاد باکتریال چیست . در این نوع، عامل اصلی در گرفتگی سینوس­ها نوعی باکتری است. این باکتری می­تواند عامل ایجاد عفونت و مسدود شدن حفره­های سینوسی شود. مصرف آنتی بیوتیک­ها می­تواند باعث بهبود این نوع سینوزیت شود.
  • سینوزیت ویروسی: ویروس­ها علاوه بر بروز بیماری­هایی مانند آنفولانزا می­تواند باعث ایجاد سینوزیت شوند. علائم این نوع سینوزیت بسیار شبیه به سرماخوردگی است و با عطسه و سرفه و آبریزش بینی همراه است. برای درمان آن معمولا آنتی بیوتیک تجویز نمی­شود.
علت ابتلا به سینوزیت حاد در بزرگسالان
علت ابتلا به سینوزیت حاد در بزرگسالان

علائم سینوزیت حاد چیست ؟

درمان سینوزیت حاد معمولا طولانی نیست و اگر فرد به خوبی به علائم دقت کرده و به سرعت به پزشک مراجعه کند می­تواند به روند بهبودی سرعت ببخشد. پیشنهاد ما اینست که به جای بررسی علائم سینوزیت حاد نی نی سایت و خواندن چیزی که افراد غیر متخصص می­گویند، به علائمی که در ادامه گفته می­شود دقت کرده و به موقع برای تشخیص قطعی و درمان به پزشک متخصص مراجعه کنید. چراکه این علائم بسیار شبیه به یک سرماخوردگی هستند و در اکثر مواقع با یک بیماری ساده ویروسی اشتباه گرفته می­شوند.

در ادامه برای اینکه بهتر بدانیم سینوزیت حاد چه علائمی دارد نشانه­های این بیماری را بررسی خواهیم کرد. اما پیش از این باید بگوییم بروز این علائم سینوزیت پیشانی مانند علائم سینوزیت ریه برای همه یکسان نیست و گاهی یک فرد همه این علائم را با هم تجربه کرده و گاهی نیز بیمار ممکن است تنها چند مورد محدود را تجربه کند.

  • نشانه اصلی این بیماری درد و احساس گرفتگی در ناحیه پیشانی و چشم­هاست. این درد ممکن است هنگامی که سر خود را به پایین می­اندازید بیشتر شود.
  • در اکثر مواقع چشم و صورت فردی که به این بیماری مبتلاست ورم می­کند.
  • همراه با سر درد، امکان دارد گوش درد و دندان درد نیز به سراغ فرد بیاید.
  • سرگیجه نیز یکی دیگر از علائم این بیماریست.
  • همچنین فرد ممکن است دچار گرفتگی بینی شده و ترشحات زرد و بد رنگ داشته باشد.
  • گلو درد، بوی بد دهان، سرفه و تب نیز از دیگر علائم این بیماریست.
علائم سینوزیت حاد
علائم سینوزیت حاد

نحوه تشخیص سینوزیت حاد

در پاسخ به این سوال که آیا سینوزیت حاد درمان دارد باید بگوییم ابتدا باید این بیماری به خوبی تشخیص داده شود. بنابراین بهتر است پس از مشاهده هر گونه علائم این بیماری که در بالا گفته شد برای تشخیص قطعی و اینکه بدانیم سینوزیت حاد را چگونه درمان کنیم به دکتر عفونت سینوسی یا دکتر سینوزیت مراجعه کنیم. یک پزشک ممکن است از تمامی روش­های زیر یا یکی از آن­ها برای تشخیص قطعی این بیماری استفاده کند:

  • ابتدا پزشک به معاینه بیمار پرداخته تا ببیند چه علائمی دارد. در این مرحله دکتر عفونت سینوسی به معاینه گوش، گلو و بینی می­پردازد.
  • اگر حساسیت یا آلرژی خاصی داشته باشید، پزشک برای اینکه بداند چه آلرژن­هایی باعث بروز این بیماری شده، آزمایش­های لازم را تجویز کند.
  • در موارد بسیار نادر نیز پزشک ممکن است دستور دهد سی تی اسکن یا ام آر آی از سر انجام شود.

سینوزیت حاد چگونه درمان میشود ؟

مرحله بسیار مهم و حساس در طول ابتلا به یک بیماری مرحله درمان است. برای همین منظور باید فرد مبتلا به سینوزیت حاد پس از تکمیل مراحل تشخیص، به درستی تمامی مراحل درمانی پیشنهادی توسط پزشک را رعایت کرده و از انجام مواردی که پزشکان آن­ها را ممنوع کرده­اند پرهیز کند. البته این را نیز در نظر بگیرید که مهارت و تخصص پزشک نیز بسیار تاثیرگذار است.

برای پیدا کردن بهترین دکتر گوش و حلق و بینی می­توانید به سایت پذیرش ۲۴ مراجعه کنید. در این صورت علاوه بر پیدا کردن بهترین پزشکان سراسر ایران با تخصص­ها و مهارت­های مختلف، می­توانید نوع مراجعه را نیز انتخاب کنید. در چنین شرایطی اگر با توجه به شرایط بیماری و گسترش بیماری­های همه گیر نمی­خواهید به صورت حضوری به پزشک مراجعه کنید، می­توانید ویزیت آنلاین دکتر گوش و حلق و بینی را انتخاب کنید.

درمان سینوزیت حاد
درمان سینوزیت حاد

برای درمان سینوزیت حاد و بر اساس شرایط بیمار پزشک متخصص ممکن است موارد زیر را تجویز کند.

  • تجویز مسکن­ها برای کاهش درد بسیار رایج است.
  • در مواقعی که پزشک تشخیص عفونت بدهد، داروی سینوزیت حاد آنتی بیوتیک­ها هستند.
  • اسپری­های کورتیکواستروئیدی بینی (nasal corticosteroid spray) مانند فلوتیکازون پروپیونات (Fluticasone propionat) برای کاهش التهاب بینی و سینوس­ها مناسب است.
  • تجویز داروی ضد احتقان مانند سودوافدرین (Pseudoephedrine) برای خشک کردن مخاط سینوسی مناسب است.
  • تجویز واکسن­های ضد آلرژی برای درمان سینوزیت آلرژیک مناسب است.

درمان سینوزیت حاد در طب سنتی

اگر به خوردن گیاهان دارویی علاقه دارید یا می­خواهید از دستورات طب سنتی برای درمان این بیماری استفاده کنید می­توانید دستوراتی که پزشکان متخصص در زمینه درمان سینوزیت حاد با گیاهان دارویی به شما پیشنهاد می­دهند را پی بگیرید. چراکه این دستورات اگر از طرف فرد متخصص داده شده و به درستی به کار برده شوند می­توانند تکمیل کننده درمان­های دارویی یک دکتر گوش و حلق و بینی باشند. برخی از دستورات برای درمان سینوزیت با طب سنتی عبارت است از:

درمان سینوزیت حاد در طب سنتی
درمان سینوزیت حاد در طب سنتی
  • روزانه از محلول آب جوش، عسل و لیموی تازه استفاده کنید.
  • حجامت و بادکش دو روش مفید هستند که باید توسط پزشکان متخصص انجام شوند. در این میان زالو نیز می­تواند موثر باشد.
  • در طول روز می­توانید از جوشانده مرزنجوش، اسطوخودوس، گل گاوزبان و چای کوهی استفاده کنید.
  • بخور برای سینوزیت حاد بسیار مفید است. به خصوص اگر با گیاهانی مانند آویشن، کاه جو و بابونه باشد تا بتواند حفره­های سینوسی را باز کند.
  • تکه­های سیر را در آبجوش انداخته و پس از خنک شدن با آب آن استنشاق کنید.
  • روزانه بینی، روی گونه­ها و پیشانی خود را با روغن­هایی مانند سیاهدانه، بادام شیرین و بابونه ماشاژ دهید. چکاندن این روغن­ها در بینی هنگام خواب می­تواند به باز کردن و مرطوب نگه داشتن مجرای بینی کمک کند.

در خانه برای درمان سینوزیت حاد چه کنیم ؟

علاوه بر گرفتن دستورات درمانی از دکتر سینوزیت و دکتر متخصص گوش و حلق و بینی در خانه نیز می­توانید با انجام برخی از کارها و دستورات روند بهبودی خود را سرعت بخشیده و سریع­تر به نتیجه مطلوب برسید. مطالبی که در زیر گفته می­شود توصیه­های پزشکان مختلف به عنوان درمان های خانگی سینوزیت حاد است:

  • از کمپرس آب گرم برای کاهش درد پیشانی و صورت استفاده کنید. همچنین می­توانید یک حوله را با گرم کرده و روی پیشانی خود بگذارید.
  • حتما هر روز و هر شب آب نمک استنشاق کنید. با اینکار عفونت بهتر خارج می­شود.
  • مایعات زیاد نوشیده و به خوبی استراحت کنید.
  • از مواجهه با دودهای غلیظ مانند دور سیگار و قلیان دوری کنید و از آلودگی­ها و بوی سرخ کردنی­ها به دور باشید.
  • میوه­هایی که ویتامین سی دارند زیاد بخورید.
  • محیط اطراف خود را با یک دستگاه بخور سرد یا گرم مرطوب نگه دارید.
  • هنگام خواب بالش بیشتری زیر سر خود بگذارید تا سر شما بالاتر قرار بگیرد. اینکار به تخلیه سینوس­ها کمک می­کند.
  • بینی خود را با استفاده از روغن­های مخصوص چرب کنید تا از خشکی آن جلوگیری شود.
درمان خانگی سینوزیت حاد
درمان خانگی سینوزیت حاد

پاسخ به سوالات متداول در زمینه سینوزیت حاد

در ادامه به چند سوال متداول در زمینه سینوزیت حاد پاسخ می­دهیم. خواندن پاسخ آن­ها می­تواند به شما در درک بهتر این بیماری و پیدا کردن بهترین روش درمان کمک کند.

چطور از ابتلا به سینوزیت حاد پیشگیری کنیم؟

ابتدا باید بدانید این بیماری قابل پیشگیری است و لازم نیست نگران این مسئله باشید. در واقع اگر بتوانید بایدها و نبایدهای ساده­ای که در زمینه پیشگیری از ابتلا به سینوزیت حاد وجود دارد را رعایت کنید، به خوبی می­توانید از بروز این بیماری جلوگیری کنید. در این صورت دیگر نیازی به مصرف داروهای زیاد نیست. این نکات عبارتند از:

  • هنگام ابتلا به سرماخوردگی­های مختلف مراقبت­های لازم را انجام دهید تا به­طور کامل بهبود یابید.
  • پس از استحمام موهای خود را به خوبی خشک کنید و در فصول سر کلاه به سر کنید.
  • حساسیت­ها و آلرژی به مواد مختلف را جدی گرفته و سعی کنید آن­ها را درمان کنید.
  • از کشیدن سیگار و قلیان اجتناب کنید.
  • از نوشیدن مایعات بسیار سرد دوری کنید.
  • سیستم ایمنی خود را تقویت کنید.
  • محیط اطراف خود را مرطوب نگه دارید.

آیا طب سوزنی می­تواند به درمان سینوزیت حاد کمک کند؟

در کنار درمان سینوزیت حاد در طب سنتی برخی از پزشکان نیز طب سوزنی را تجویز می­کنند. نمی­توانیم پاسخ درستی برای اینکه این روش درمانی مناسب است یا نه به شما بدهیم. اما آنچه مشخص است اینست که بیماران زیادی پس از انجام چندین دوره طب سوزنی کاهش علائم و نشانه­های سینوزیت را تجربه کرده­اند. اگر می­خواهید طب سوزنی را تجربه کنید بهتر است به بهترین پزشک متخصص در این زمینه مراجعه کرده و درمان­های دارویی که دکتر سینوزیت برای شما تجویز کرده است را کنار نگذارید.

D:\تولید محتوا\نویسش\New folder\سینوزیت حاد\New folder\7.jpg

عوارض سینوزیت حاد چیست و عدم درمان آن چه مشکلاتی در پی دارد؟

درست است که سینوزیت حاد یک بیماری رایج در جوامع امروزیست، اما عدم درمان آن عوارض بسیاری را در پی دارد. به­طور مثال فرد در صورت عدم درمان ممکن است با مشکلات زیر مواجه شود:

  • ابتلا به سینوزیت مزمن یکی از مهترین عوارض عدم درمان به موقع این بیماری است.
  • عفونت ممکن است به مغز و نخاع رسیده و بیماری مننژیت را به وجود بیاورد.
  • عفونت ممکن است وارد خون شده و اندام­های دیگر بدن مانند قلب و کلیه را نیز درگیر کند.
  • عفونت به اعصاب بینایی آسیب می­رساند و ماندگاری آن ممکن است تاری دید یا نابینایی دائمی را به همراه داشته باشد.
۴/۵ (۵ نظر)

منبع
my.clevelandclinic.orghealthline.comncbi.nlm.nih.govresaa.net

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محمد
محمد
17 روز قبل

سلام من دو سه روزی است که چشمام اجسام دور را تار میبینه و اجسام نزدیک رو خوب وسردر های شدیدی گرفتم که بالای چشمم زیر ابرو هام تیر میکشه آیا این نشانه سینوزیت است

دکمه بازگشت به بالا