آیا مشاوره قلب و عروق و دکتر تغذیه می تواند به درمان انواع درد قفسه سینه و تپش قلب کمک کند؟

تپش قلب و درد قفسه سینه از جمله مشکلاتی است که دسته کم برای یکبار هم که شده برای افراد در سنین مختلف رخ داده است، در همین راستا در این مقاله بررسی خواهیم کرد که آیا می توان این دو عارضه را نزد پزشکان قلب و عروق و تغذیه مورد درمان قرار داد؟

دکتر قلب و عروق چه وظایفی دارد؟

قلب و عروق در بدن به مانند یک پمپ وظیفه خونرسانی به کل بدن را برعهده دارند، ایجاد هر گونه عارضه برای این عضو حیاتی بدن باید به صورت جدی مورد مداوا قرار گیرد.

وظیفه دکتر قلب و عروق رسیدگی به نارسایی در سیستم قلب و عروق، علت بیماری های قلب و عروق و… است .

دکتر قلب و عروق اگر تشخیص دهد که جهت درمان مشکلات قلب لازم است عمل جراحی انجام شود خود مجاز به انجام این کار نیست و باید این کار را به یک متخصص جراح ماهر واگذار کند.

دکتر قلب و عروق جهت بررسی وضعیت قلب ابتدا آزمایشات و تست هایی جهت تعیین وضعیت قلب بیمار تجویز می کند و تا زمان مشخص شدن نتایج آنها در مورد بیماری فرد هیچ گونه احضار نظری نمی کند زیرا ایجاد نگرانی و استرس در بیمار قلبی سبب شدید یافتن بیماری قلبی خواهد شد.

تشخیص نهایی بیماری با انجام معاینات فیزیکی و بررسی نتایج آزمایشات و تست ها توسط دکتر قلب و عروق انجام میشود، در این حین تشکیل پرونده پزشکی جهت ثبت کلیه آزمایشات و تست ها، معاینات فیزیکی، روش های درمانی، دوره درمانی، وضعیت بیمار تا شرایط فعلی و … بدین منظور انجام می شود تا اگر چنانچه بیمار تصمیم به مراجعه به پزشک قلب و عروق دیگری بگیرد، این پرونده پزشکی وضعیت بیمار را به طور کامل بتواند به پزشک جدید گزارش دهد.

متخصصان قلب و عروق درمان های دارویی و غیر جراحی را در اولویت قرار می دهند، عمل جراحی تنها در صورتی انجام می شود که روش های درمانی دیگر بر روی بیمار جواب نداده باشد.

متخصص قلب و عروق تست های زیر را جهت تشخیص بیماری های قلب تجویز می کند:

  • تست ورزش
  • تست الکتروکاردیوگرام
  • تست ECG
  • تست اکوکاردیوگرام
  • کاتتریزاسیون قلب
  • روش رادیواکتیو

در صورت بروز هر یک از علائم زیر باید به دکتر قلب و عروق مراجعه کرد:

 

استفاده از مشاوره قلب و عروق چه مزایایی دارد؟

بهره گیری از مشاوره قلب و عروق به خصوص مشاوره آنلاین سبب خواهد شد تا فرد از بروز مشکلات جدی تر قلبی که ممکن است در آینده برای فرد ایجاد شود ، پیشگیری کند.

با مراجعه به دکتر قلب و عروق می توان استرس  ناشی از نگرانی فرد از بیماری قلبی خطرناک را کاهش داد، زیرا در بسیاری از موارد درد قفسه سینه و تپش قلب عارضه خطرناکی نیستند.

همچنین در شرایط فعلی کرونا جهت کاهش رفت و آمد به مراکز درمانی، استفاده از مشاوره قلب و عروق به صورت آنلاین در کاهش ابتلا به کرونا بسیار موثر واقع خواهد شد.

 

عکس ضربان قلب

انواع درد قفسه سینه و تپش قلب را بشناسید

درد قفسه سینه انواع مختلفی دارد که عبارت است از:

  • بروز درد قفسه سینه سمت چپ
  • بروز درد قفسه سینه سمت راست
  • بروز درد وسط قفسه سینه
  • بروز درد در قفسه سینه و پشت
  • بروز درد جناغ سینه

همانطور که ایجاد درد قفسه سینه انواع مختلفی دارد، نوع درد این ناحیه از بدن نیز متفاوت می باشد:

  • درد تیز قفسه سینه
  • درد سوزشی یا تیرکشیدن قفسه سینه
  • درد بسیار خفیف قفسه سینه
  • تنگی نفس یا فشار شدید در قفسه سینه

پزشک متخصص قلب و عروق با توجه به ناحیه درد قفسه سینه و نوع درد آن پس از معاینات فیزیکی و بررسی های لازم( انجام آزمایش یا تست های خاص)، دلیل درد قفسه سینه را تشخیص و در صورت نیاز به تجویز دارو و سایر درمان های موثر اقدام می کند.

در صورت بروز درد قفسه سینه به صورت ممتد ( حداقل ۱۵ دقیقه و بیشتر) همراه با تعریق و احساس تنگی لازم است تا فرد سریعا به اولین مرکز درمانی جهت مداوا مراجعه کند.

انواع تپش قلب:

عارضه تپش قلبی به حالتی گفته می شود که فرد با احساس افزایش ضربان قلب، احساس تپش قلب در ناحیه گردن و قفسه سینه گاهی همراه با تنگی نفس و احساس مور مور شدن را تجربه می کند، در حالت عادی پزشکان این عارضه را بیماری قلبی محسوب نمی کنند زیرا کاملا طبیعی است مگر اینکه در شرایط خاصی همراه با دیگر علائم در فرد ایجاد شود.

برخی از دلایل ایجاد تپش قلب عبارتند از:

درمان عارضه تپش قلب:

با پرهیز از عوامل ایجاد کننده تپش قلب و برطرف کردن آنها تا حدود زیادی می توان عارضه تپش قلب را درمان نمود، به عنوان مثال کاهش استرس با مصرف برخی دمنوش های آرام بخش در این زمینه بسیار موثر خواهد بود، اما در صورتی که این عارضه همراه با غش، گیجی، تنگی نفس و یا درد قفسه سینه همراه باشد، لازم است جهت درمان آن به پزشک متخصص قلب و عروق مراجعه کرد تا پس از انجام نوار قلب، تست ورزش و اکو علت بیماری تشخیص و درمان های موثر تجویز گردد.

عکس قلب بدن انسان

وظایف دکتر تغذیه چیست؟

دکتر تغذیه به پزشکی گفته می شود که دانش و علم بالایی در مورد خواص و اهمیت مواد غذایی دارند، این پزشکان افراد را جهت رسیدن به یک برنامه غذایی سالم و مفید یاری می کنند.

یک متخصص تغذیه بر اساس عوامل متعددی چون؛ سن فرد( کودکان بزرگسالان، میانسالان)، جنسیت فرد( زن یا مرد)، وضعیت( چاقی و لاغری)، نوع بیماری( دیابت، بیماری کلیوی، سرطان و سایر بیماری ها)، سبک زندگی و… میزان و نوع تغذیه فرد را جهت داشتن یک جسم و روان سالم تعیین می کند.

در واقع کار اصلی متخصص تغذیه تعیین رژیم غذایی( تعیین میزان کالری، ارزش غذایی، میزان ویتامین و املاح موجود در خوراکی ‌ها ) بر اساس شرایط یک فرد می باشد.

در مواقع بروز مشکلات گوارشی ، بروز کمبود ها و یا اختلالاتی ناشی از تغذیه نادرست و همچنین سایر بیماری ها می توان به پزشک تغذیه مراجعه کرد، از این رو در پاسخ به این سئوال که آیا برای درمان تپش قلب و درد قفسه سینه می توان به دکتر تغذیه مراجعه کرد می توان گفت در صورتی که تپش قلب و دردهای قفسه سینه ناشی از عواملی نظیر؛ استرس، سبک زندگی و رژیم و تغذیه نادرست باشد، پزشک تغذیه با شناسایی علت ایجاد کننده تپش قلب و درد قفسه سینه، با تجویز رژیم های سالم ، انجام یکسری اقدامات لازم نظیر ورزش های آرام بخش( یوگا، مصرف دم نوش ها) و تجویز دارویی و … می تواند به درمان موثر تپش قلب و درد قفسه سینه کمک کند.

در صورتی که پزشک تغذیه تشخیص دهد که درمان تپش قلب و درد قفسه سینه از حیطه درمانی وی خارج است، فرد را به متخصص قلب و عروق ارجاع خواهد داد.

۳/۵ (۱ نظر)

منبع
calvarymedicaltx

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
2 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
فاطمه نوری
فاطمه نوری
5 ماه قبل

درد قفسه سینه و تپش قلب علتش چیه؟؟

سجاد
سجاد
1 سال قبل

درد قفسه سینه نشانه چیست؟

دکمه بازگشت به بالا