آژیتاسیون (بی قراری روانی-حرکتی) چیست و چگونه درمان می‌شود؟

آژیتاسیون یا بی قراری روانی-حرکتی (Agitation) یک احساس برانگیختگی، اذیت، بی‌قراری یا عصبی بودن است. این احساس می‌تواند به وسیله برخی از موقعیت‌ها، حرف‌ها، رویدادها یا در برخی موارد بدون دلیل شناخته شده ایجاد شود.

طبیعی است که هر از گاهی احساس بی قراری کنید، برای مثال، در پاسخ به استرس ناشی از کار یا تکالیف زیاد مدرسه؛ اما گاهی اوقات این بی قراری روانی-حرکتی می‌تواند نشانه‌ای از یک بیماری زمینه‌ای جسمی یا مشکلات سلامت روان باشد.

اگر مرتباً بدون هیچ دلیل مشخصی دچار آژیتاسیون می‌شوید، با متخصص روانپزشکی صحبت کنید. او می‌توانند به شما کمک کند تا علت این حالت را پیدا کنید و آن را برطرف کنید.

در این مقاله، پش از معرفی دقیق‌تر آژیتاسیون، به علت آن و درمان‌های رایج می‌پردازیم.

آژیتاسیون چیست؟

آژیتاسیون در پزشکی، احساس تنش و بی‌ قراری درونی است. وقتی این اتفاق می‌افتد، ممکن است به راحتی آزرده شوید یا احساس کنید که باید راه بروید یا حرکت کنید. این احساس در شرایط عادی زمانی ایجاد می‌شود که تحت استرس زیادی هستید، و این طبیعی است. اما گاهی اوقات، یک مشکل پزشکی با روانپزشکی می‌تواند باعث این حالت شود.

اگر مشکلات هورمونی یا یک بیماری روانی مانند اسکیزوفرنی، اختلال دوقطبی یا آلزایمر داشته باشید، آژیتاسیون یکی از مشکلاتی است که همراه این بیماری‌ها می‌آید. همچنین این حالت ممکن است به ندرت ناشی از تومور مغزی باشد. به همین دلیل لازم است اگر به مدت طولانی و بدون دلیل دچار بی‌قراری می‌شوید، حتما این موضوع را پیگیری کنید تا مطمئن شوید مشکل خاصی وجود ندارد.

علائم آژیتاسیون حاد

علائم رایج آژیتاسیون شامل موارد زیر است:

  • احساس ناخوشایند
  • میل به حرکت، شاید بدون هدف
  • بدخلقی
  • بی‌صبری
  • عصبی بودن
  • رفتار سرسختانه
  • هیجان بیش از حد

افراد مبتلا ممکن است همزمان عصبانی یا خشن رفتار کنند. اما لازم به ذکر است که بی‌قراری یا آژیتاسیون با پرخاشگری یکسان نیست.

در اینجا برخی از شایع‌ترین علل بی قراری آورده شده است.

علت آژیتاسیون چیست؟

علل رایج بی ‌قراری شامل موارد زیر است:

  • استرس کاری
  • احساس بیماری
  • خستگی زیاد
  • مشکلات با همسالان
  • غم و اندوه

مشکلات پزشکی که می‌تواند باعث این حالت شود عبارتند از:

  • اختلالات اضطرابی یا خلقی، مانند افسردگی یا اختلال دوقطبی
  • شرایطی که باعث عدم تعادل هورمونی می‌شوند، مانند کم‌کاری تیروئید
  • وابستگی یا ترک الکل
  • اوتیسم
  • اختلالات عصبی (در موارد نادر، تومورهای مغزی)
اختلالات روانی از دلایل آژیتاسیون
اختلالات روانی از دلایل آژیتاسیون

علل آژیتاسیون حاد چگونه تشخیص داده می‌شوند؟

برای شناسایی علت اصلی بی ‌قراری، پزشک احتمالاً با پرسیدن سوالاتی در مورد علائم، سابقه پزشکی و سبک زندگی شروع می‌کند. اگر مشکوک شود که شما یک بیماری زمینه‌ای سلامت روان دارید، ممکن است شما را برای ارزیابی به یک فوق تخصص مغز و اعصاب یا روانپزشک ارجاع دهد. اگر هم این احتمال را بدهد که شما یک مشکل فیزیکی زمینه‌ای دارید، احتمالا یک یا چند آزمایش تشخیصی تجویز می‌کند. این آزمایشات به طور معمول شامل موارد زیر هستند:

چگونه بی قراری روانی حرکتی را درمان کنیم؟

برنامه توصیه شده برای درمان بی قراری حرکتی بستگی به این دارد که چه چیزی باعث تحریک شده است. در این‌جا بر اساس علت، درمان‌های پزشکی، روان‌شناسی، خانگی و طب سنتی مرتبط را آورده‌ایم.

بی قراری روانی حرکتی ناشی از فشار و استرس

برای تسکین بی‌قراری ناشی از استرس، پزشک ممکن است انواع تکنیک‌های آرامش‌بخش را توصیه کند، از جمله:

  • تمرینات تنفس عمیق
  • یوگا
  • سایر اعمال مراقبه و مدیتیشن

تنفس عمیق و مدیتیشن می‌تواند به بازگرداندن حس آرامش کمک کند. ورزش و شرکت در فعالیت‌هایی که از آن لذت می‌برید نیز می‌تواند استرس را کاهش دهد.

در صورتی که این تکنیک‌ها نتوانند شما را تسکین دهند، ممکن است پزشک شما را به یک روان‌درمانگر ارجاع دهد. در آژیتاسیون در روانشناسی، شما باید برای شناسایی و محدود‌کردن تماس خود با چیزهایی که باعث استرس شما می‌شوند، اقدامات لازم را انجام دهید. به عنوان مثال، اگر احساس می‌کنید تحت فشار کاری هستید، آن را با رئیس یا معلم خود در میان بگذارید.

طب سنتی نیز درمان‌هایی مثل تنفس طبی، افزایش فعالیت بدنی، اصلاح خواب و غذا و همچنین استفاده از داروهای آرامش بخش، مثل گل گاو زبان را توصیه می‌کند.

بی قراری روانی حرکتی ناشی از مشکلات سلامت روان

اگر اضطراب یا اختلال خلقی به عنوان علت آژیتاسیون روانی – حرکتی تشخیص داده شود، پزشک ممکن است داروها، مشاوره با روان‌درمانگر یا ترکیبی از هر دو را برای درمان توصیه کند.

در ملاقات با روان‌درمانگر، در طول هر جلسه درمانی، در مورد علائم خود صحبت می‌کنید و به کمک او استراتژی‌هایی برای مقابله با آنها پیدا می‌کنید.

داروهایی که برای این مشکل تجویز می‌گردد متفاوت هستند. هالوپریدول و لورازپام پرمصرف‌ترین داروهایی هستند که برای بی‌قراری استفاده می‌شوند. با این حال، در درمان بی‌قراری حاد باید ابتدا داروهای آنتی‌سایکوتیک آتیپیک مانند ریسپریدون، زیپراسیدون و اولانزاپین با یا بدون بنزودیازپین‌ها مورد توجه قرار گیرند.

در نظر داشته باشید که ورزش و ریلکسیشن نیز از جمله درمان‌های کمکی بسیار موثر در درمان آژیتاسیون ناشی از اختلال در سلامت روان هستند.

طب سنتی پیش از هر چیز بر اصلاح مزاج تاکید دارد. برای بهبود سلامت روان در این طب لازم است فرد به اندازه کافی فعالیت کند، به درستی بخوابد، بر اساس مزاج خود غذا بخورد و در صورت لزوم از برخی از داروهای گیاهی مرتبط با سلامت روان طبق تجویز متخصص طب سنتی بهره ببرد. دم کرده اسطوخدوس و بابونه در این موارد مفید است.

آژیتاسیون ناشی از تغییرات هورمونی
آژیتاسیون ناشی از تغییرات هورمونی

بی قراری روانی حرکتی ناشی از عدم تعادل هورمونی

اگر علت بی قراری عدم تعادل هورمونی باشد، پزشک ممکن است درمان جایگزین هورمونی یا داروهایی که هورمون‌های شما را تعدیل می‌کنند تجویز کند. به طور معمول، علت این عارضه، کم‌کاری تیروئید است که برای درمان آن داروهای تیرئیدی تجویز می‌شوند. همچنین اگر اختلال مربوط به هورمون‌های جنسی باشد، متخصص داروهای لازم را برای ایجاد تعادل هورمونی تجویز می‌کند.

طب سنتی بر اساس منشا اختلال هورمونی، درمان‌های متعددی دارد. اصلاح سبک زندگی، بادکش‌درمانی گرم و سرد، روغن‌مالی و همچنین داروهای گیاهی برخی از این درمان‌ها هستند.

بی قراری روانی حرکتی ناشی از تومور مغزی

اگر تومور مغزی در شما تشخیص داده شود، برنامه درمانی به نوع، اندازه و محل آن بستگی دارد. در این مورد باید بدون شک تحت نظر متخصص مغز و اعصاب قرار بگیرید. احتمالا شیمی‌درمانی، رادیوتراپی و یا جراحی، بخشی از روند درمان شما است.

سوالات متداول آژیتاسیون

آژیتاسیون یعنی چه؟

آژیتاسیون به معنای بی قراری است. در این حالت فرد آرام و قرار ندارد و مرتبا حرکت می‌کند.

درمان آژیتاسیون چیست؟

درمان، وابسته به علت است. در این مقاله بر اساس علت بی قراری، درمان‌های طب سنتی و پزشکی آورده شده‌اند. بسیاری از درمان‌ها، بر اصلاح شیوه زندگی و همچنین روان‌درمانی تاکید دارند. با این حال، در صورت وجود مشکلات فیزیکی، لازم است دارو مصرف شده و اقدامات پزشکی مربوطه انجام شود.

آیا آژیتاسیون خطرناک است؟

این حالت معمولا خطرناک نیست. اما به ندرت ممکن است به دلیل تومور مغزی باشد که در این شرایط لازم است به سرعت پیگیری شود. علاوه بر این، گاهی ممکن است ناشی از مشکلات پزشکی و و روان‌شناختی باشد. با این حال می‌توان گفت، اگرچه درمان بی قراری در شرایط پزشکی و روانشناختی لازم است است، اما تنها موردی که معمولا خطر جدی دارد، تومور مغزی است. برای پیگیری علت و درمان آژیتاسیون، لازم است در ابتدا به پزشک مراجعه کنید تا علت آن مشخص شود. پس از تشخیص علت، درمان‌های مختلفی پیش روی شما خواهند بود.

پذیرش ۲۴ یک سایت مشاوره پزشکی آنلاین است. اگر بی قرار هستید، می‌توانید از دکتر آنلاین مغز و اعصاب در این سایت وقت بگیرید و با او مشورت کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا ریشه بی قراری خود را یافته و برای درمان آن اقدام کنید.

سخن آخر

آژیتاسیون معمولا طبیعی است و به علت استرس و مشکلات زندگی ایجاد می‌شود. با این حال گاهی ممکن است ناشی از مشکلات پزشکی و روانشاختی باشد. در موارد معدودی نیز این احتمال وجود دارد که ناشی از تومور مغزی باشد. درمان بر علت متمرکز است و شامل تغییر سبک زندگی، درمان‌های روانشاختی و دارویی است.

۴.۱/۵ (۲۰ نظر)

منبع
webmd.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
22 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
شهاب
شهاب
29 روز قبل

سلام، وقت بخیر، من ۳۷سال سن دارم، الان بچه ۴ماهه ای دارم، قبل از به دنیا آمدن بچه ام، همش فکر میکردم من بچم میبینم، همش تو این فکرها بودم الان که فرزندم به دنیا آمد، هر کاری میکنم، فکر میکنم این آخرین حرکت زندگیم، اعصابم بهم میریزه. هروقت بابچم حرف میزنم یا صحبتی میکنم، همش فکر میکنم این آخرین حرکت زندگیمه وتمام میشه

آخرین ویرایش 29 روز قبل توسط شهاب
آفرین.پور
آفرین.پور
پاسخ به  شهاب
18 روز قبل

سلام دگترها چی گفتن

پوریا
پوریا
پاسخ به  شهاب
5 روز قبل

کلومیپرامین ۲۵ روزانه یک عدد..
البته به شرطی که بچه شیر نمیدین!!!
البته مراجعه به روانپزشک خوب هم کمک می‌کنه حتما

مهنوش
مهنوش
1 ماه قبل

درود من سالهاست با مشکل بی‌قراری دست و پا میزنم الان ۵۹ سال سن دارم و تا یادم میاد این بی‌قراری شبانه رو داشتم میتونم بگم تقریبا از سن هفده و هجده سالگی دکترای زیادی رفتم حتی چند سال داروهای اعصاب خوردم درمون که نشدم هیچ هم حافظه ام ضعیف شده هم بشدت دچار وسواس فکری شدم بسیار خسته م و هیچ لذتی از زندگیم نمی‌برم کاش دکتری بود که نجاتم بده

سعید
سعید
پاسخ به  مهنوش
1 ماه قبل

من هم همین طور هستم وحشت ترسناکی از شب دارم فکر کردن به گذشته دیوانه ام میکند و فقط به خودکشی فکر میکنم

پوریا
پوریا
پاسخ به  سعید
5 روز قبل

همون نسخه‌ ای که برای بقیه گفتم

پوریا
پوریا
پاسخ به  مهنوش
5 روز قبل

کلومیپرامین ۲۵
. صبح و شب یک عدد
یک عدد ظهرها قرص بیپریدین ۲..
ورزش فراموش نشه

حسین
حسین
2 ماه قبل

سلام….ممکن یه مدت متادون مصرف کردم الان یک ماهه که ترک کردم ولی بی قراری های شبانه خیلی داره اذیتم میکنه باید چیکار کنم

پوریا
پوریا
پاسخ به  حسین
5 روز قبل

خوب میشه.. لازم نیست دارو مصرف کنید‌.
و گرنه میتونید.. نصف یک قرص آلپرازولام نیم رو شبانه مصرف کنید

زهره
زهره
2 ماه قبل

سلام من سی و چهار سالمه. سه تا بچه دارم.استرس شدید دارم تقریبا هر روز گریه میکنم فکر داره داغونم می‌کنه اصلا دست خودم نیست دسته چپم درد می‌کنه دارو هم مصرف کرد روز بروز گوه تر میشم

حسین
حسین
پاسخ به  زهره
2 ماه قبل

منم همینجور هستم سیتریزین میخورم اروم میشم دکتر میگه مال گرده افشانی که میشه بعضیا بی قراری میاد سراغشون یکبار سیتریزین امتحان کن

پوریا
پوریا
پاسخ به  زهره
5 روز قبل

شب یک عدد کلومیپرامین ۲۵ مصرف کنید…
البته اگر باردار نیستید یا بچه شیر نمیدین

جوادپورحسن ازمشهدمقدس
جوادپورحسن ازمشهدمقدس
2 ماه قبل

سلام من ۵۳سال دارم بعضی وقتها یکدفعه بی قرارمیشم حالت عصبی بهم دست میده بی زخمت راهنمایم کنیدممنون

پوریا
پوریا
پاسخ به  جوادپورحسن ازمشهدمقدس
5 روز قبل

به یک محیط ورزشی برین.. حتی کوتاه مدت هم اونجا ورزش کنید یا وارد یک گروه ورزشی بشین.. مطمئن باشید بهتر میشین

مینا
مینا
3 ماه قبل

سلام من برادری دارم که ۳۵ سالشه ، از زمانی که یادمه تو بچگی بچه حرف گوش نکن و درس نخوندی بود ، و بعدا هم از ۱۵ سالگی درگیر اعتیاد به مواد مخدر شد ، و همه چیز مصرف میکرد ، از تریاک و هرویین .. ما خیلی بردیمش برای درمان ، و هی ترک کرد و دوباره برگشت . تا پارسال که دیگه خودش موافقت کرد بره کمپ و ترک کرد ، ولی از بعد ترکش ، رفتارهاش خوب نشده ، صرفا مواد مصرف نمیکنه ، ولی مدام تا بیداره راه میره تو خونه و پاهاش رو به زمین میکوبه ، الکی شروع به فحش دادن میکنه ، و اگر کسی چیزی بهش بگه تو خونه دست هم روش بلند میکنه ، و دکتر هم نمیاد و دارو هم نمیخوره ، با این باید چیکار کنیم ؟
چرا ما تو کشورمون جایی برای مریض های روانی به صورت رایگان نداریم ؟
مثلا خانوادهایی که درگیر چنین مشکلاتی هستن تا اخر عمرشون باید با چنین مشکلی دست و پا بزنن ؟ خوب اینجوری تمام خانواده به فنا میرن

سمیرا
سمیرا
پاسخ به  مینا
26 روز قبل

منم مثل شمایم دوتا داشام بدتر از داداش شما دیونه شدیم کنارشون بخاطر اینکه خانومشون خیانت کردن زندکی پاشید بچه دارن هردو دس مادرشون ولی بلای اسمانی شده برا من مادرم کابوس شده ن خواب ن خوراک داریم شب روز گریه نفرین هزار بار کمپ زفتن بی فایده..

آفرین.پور
آفرین.پور
پاسخ به  مینا
18 روز قبل

سلام بهترین راه برای ایشون جلسه های معتادان گمنام هست

پوریا
پوریا
پاسخ به  مینا
5 روز قبل

کلومیپرامین ۲۵ صبح و شب یک عدد
یک عد قرص ویتامین ب۲ روزانه بدین..
بفرستید برن عضو گروه ورزشی بشن..
حتما انجام بدین

حدیث طلایی
حدیث طلایی
4 ماه قبل

سلام من به خاطر درس هام استرسی شدم و نمیتونم تو حالت عادی بخوام ومیخوام بخوابم استرس و بی قراری میگیرم و نمیتون درس بخونم
یک علائمی دارم سمت راست سرم یک حالت سر بودن رو داره و مثل قلب میزنه

نظری
نظری
1 سال قبل

سلام من نزدیک ۳۴سالم هست دوتافرزنددوختردارم شوهرم گارگرساختمانی زندگیمان را به سختی میگذرانیم، ازطرف خانواده پدرم نه خواهرنه برادرسالی یکبارنه کسی سراغم رامیگیره نه ازم احوالی میپرسه، ولی درکناراین همه بی مهری یک شوهرخوب باایمان دارم،هرچندیکباربیشترشبهادچاربی قراری شدیدی میشوم دوست دارم گریه کنم باصدای بلنددوست دارم ازخانه بزنم بیرون باصدای بلندجیغ بکشم گریه کنم، اماوضعیت مالیم طوری است درنتوانم نیست برم دکترمشکل خودم راتوضیح بدم نمیدانم چکارکنم

بنده خدا
بنده خدا
پاسخ به  نظری
5 ماه قبل

با سلام . مشکل شما با رفتن به پیاده روی صبح و یا عصر در پارک نزدیک خانه و همراه با تنفس عمیق تا حدود زیادی رفع می شود. از نظر تغذیه سعی کنید از خوردن ترشیجات و سرخ کردنی و دوغ و ماست ترش پرهیز نمایید . در عوض از میوه هایی مانند سیب و به و گلابی و سبزیجات بیشتر استفاده نمایید. قبل از خواب به خودتان ۱۰ بار تلقین کننید که هرروز حالم بهتر و بهتر و بهتر می شود. پس از بیدار شدن نیز این تلقین را تکرار نمایید.سعی کنید با افکار مثبت از هجوم افکار منفی جلوگیری نمایید. سرگرمی هایی مانند بافتنی نیز در ارام سازی شما موثر خواهد بود. در صورتی که این حالات در شما بعد از یک ماه ادامه یافت به مشاورین روانشناسی در سازمان بهزیستی مراجعه نمایید.

پوریا
پوریا
پاسخ به  نظری
5 روز قبل

یک عدد قرص کلومیپرامین ۲۵ شبها مصرف کنید..
به پارک محل برین و با خانومها ورزش کنید..
همراه با بچه ها وقت بذارین و مثلا پرس بخونید یا کتاب بخونین..
مثلما بهتر میشین

دکمه بازگشت به بالا