همه چیز در مورد تفاوت صرع و غش و شوک

بیماری‌های مغز و اعصاب با نشانه‌ها و علائم خاصی در کودکان و بزرگسالان بروز می‌کند. برای انجام اقدامات صحیح و پیشگیری از عواقب ناخوشایند بهتر است با تفاوت غش و بیهوشی آشنا شویم. در این مطلب قصد داریم تفاوت صرع و غش با علائم شوک را بیان کنیم. پس با ما همراه باشید.

تفاوت غش و بیهوشی چیست؟

غش کردن حالتی است که در آن هوشیاری فرد از دست می‌رود و در واقع فقط یک از حال رفتن ساده است که معمولاً هم بی‌خطر است. مثلا ممکن است کسی را بینید که صحیح و سالم ایستاده اما در اثر یک اتفاق محیطی غیر منتظره غش کند. کسی که غش می‌کند معمولاً بعد از چند دقیقه هوشیاری خود را به دست می‌آورد.

دلیل غش کردن این است که خون به مغز نمی‌رسد و فرد به طور موقت هوشیاری خود را از دست می‌دهد. شوک‌های عفونی یا عصبی هم از دلایلی هستند که باعث می‌شود به میزان کافی خون به مغز نرسد و بدن برای مقابله با این حالت علائم خاصی مانند رنگ‌پریدگی، غش کردن و حمله‌های قلبی و مغزی را تجربه می‌کند.

درصورتی‌که امکان مراجعه‌ی حضوری به مطب ندارید می‌توانید از ویزیت آنلاین دکتر مغز و اعصاب در وب‌سایت پذیرش۲۴ استفاده کنید. با استفاده از این شیوه هزینه‌ی کمتری می‌پردازید و در زمان صرفه‌جویی می‌کنید.

تفاوت صرع و تشنج چیست؟

صرع، تشنج و سکته‌های مغزی با علائم و نشانه‌های اختصاصی همراه هستند و برای حفظ سلامتی باید مورد توجه جدی قرار بگیرند.

در حالت طبیعی دشارژهای الکتریکی سلول‌های مغزی به صورت هماهنگ رخ می‌دند اما وقتی این دشارژها نامنظم شود منجر به بروز تشنج می‌شود. تفاوت صرع و تشنج این است که صرع یک بیماری و اختلال است که تشنج یکی از علائم آن است. اما ممکن است تشنج به دلایل دیگر نظیر اختلال عملکرد و نارسایی کلیه، مننژیت، مسمومیت بارداری یا ضربه به سر هم اتفاق بیفتد.

با توجه به تکرار حمله‌های تشنج می‌توانیم به ابتلای به صرع پی ببریم. معمولاً وقتی تشنج بدون علت بیشتر از دو بار تکرار می‌شود می‌توانیم ادعا کنیم فرد مبتلا به صرع است. مثلا اگر فرد تب نداشته باشد، میزان قند خون یا کلسیم خون کاهش پیدا نکرده باشد، تومور مغزی یا عفونت مغزی نداشته باشد اما حداقل دو حمله تشنج داشته باشد احتمال ابتلا به صرع زیاد است.

اگر می‌خواهید به بهترین دکتر فوق تخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید و صرع و تشنج را درمان کنید می‌توانید از لیست پزشکان پذیرش۲۴ استفاده کنید.

تفاوت صرع و غش با علائم شوک چیست؟

با توجه به توضیحاتی که ارائه شد متوجه می‌شویم صرع و تشنج به دلیل اختلال در فعالیت‌های نورون‌ها اتفاق می‌افتند، در حالی‌که شوک با نرسیدن خون به مغز یا از دست رفتن حجم قابل توجهی خون اتفاق می‌افتد. تفاوت صرع و غش با شوک در علائم آن‌ها است. کسی که در معرض شوک یا سنکوپ قرار دارد علائم بالینی مشخصی مانند تارشدن بینایی، گشاد شدن مردمک، سخت شدن تنفس و کم شدن قدرت نبض دارد. کسی که تشنج می‌کند علائم واضح دیگری دارد و حرکات غیر ارادی، کبود شدن لب و قفل شدن دهان از علائم آن است.

متخصص صرع با توجه به تفاوت صرع با غش و علائم بالینی که با هم دارند برای بیماران دارو تجویز می‌کند.

سوالات متداول درباره صرع، غش و شوک

بهترین عملکرد برای کسی که دچار سنکوپ شده چیست؟

بهترین کار این است که سر فرد را رو به پایین بگیرید و لباس‌های تنگ او را از تن دربیاورید تا خون راحت‌تر به مغز برسد.

همچنین پاشیدن آب به صورت یا تحریک پوست صورت با دست از اقدامات موثر است.

درمان بیماری صرع در کودکان چقدر طول می‌کشد؟

طول دوره درمان در کودکان با هم تفاوت دارد، برخی از آن‌ها بعد از مدتی بهبود پیدا می‌کنند، در حالی که برخی دیگر ممکن است مجبور باشند تا مدت‌ها دارو مصرف کنند.

آیا قطع یک داروی خاص هم منجر به بروز تشنج می‌شود؟

بله؛ قطه ناگهانی برخی از داروها ممکن است منجر به بروز تشنج شود. دیازپام یکی از این داروها است.

اختلال پانیک چه فرقی با تشنج و صرع دارد؟

حمله‌های پانیک در اثر استرس و احساس ترس شدید اتفاق می‌افتد و در طول یک بازه‌ی زمانی کوتاه مدت فعالیت‌های عادی فرد را متوقف می‌کند. اما عوامل اصلی شروع کننده تشنج و صرع استرس و اضطراب نیست.

طول دوره درمان صرع چقدر است؟

درمان صرع باید به طور مداوم و منظم پیگیری شود تا اثربخشی کافی داشته باشد. حتی لازم است برخی از کودکان به صورت مادام العمر دارو مصرف کنند.

۵/۵ (۱ نظر)

منبع
hopkinsmedicine.org

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا