تفاوت آفت و تبخال دهان را به طور کامل بدانید! +درمان

دهان، با توجه به شرایطی که دارد، ممکن است نسبت به سایر بخش‌های بدن آسیب‌پذیرتر باشد. بیماری‌هایی مانند آفت دهان (canker sores) و تبخال یکی از رایج‌ترین مشکلاتی است که ممکن است هر کسی آن را تجربه کند. برای این که بیشتر با این بیماری‌ها و تفاوت آفت و تبخال دهان آشنا شوید، با ما همراه باشید.

آفت دهان (canker sores) چیست؟

برای این که تفاوت آفت و تبخال دهان را بدانید، ابتدا به بررسی آفت دهان می‌پردازیم. در داخل دهان ممکن است گاهی اوقات زخم‌هایی به وجود آید. این زخم‌ها برخی مواقع همانند یک لکه سفید یا زردرنگ است که بر روی قسمت‌هایی مانند لثه‌ها، روی زبان، داخل دهان و حتی بخش داخلی لب نمایان می‌شوند. این عارضه می‌تواند سطحی یا عمیق باشد. آفت دهان (canker sores) در اکثر موارد دردناک است و ممکن است حتی دو هفته هم طول بکشد تا بهبود پیدا کند.

آفت دهان (canker sores) در انواع خفیف یا مینور و سطحی، عمیق یا ماژور و شدید و انواع خوشه‌ای وجود دارند. آفت‌های خوشه‌ای معمولاً در افراد بزرگسال بروز می‌کند و به صورت ریز و خوشه‌ای هستند که با نام آفت‌های هرپتی نیز شناخته می‌شوند.

C:\Users\NP\Desktop\sore.jpg

تبخال (oral herpes) چیست؟

ویروس هرپس سیمپلکس نوع ۱، عامل ایجاد تبخال دهانی است که باعث می‌شود تا لب و پوست اطراف آن درگیر شود. بر اساس منابعی که از سازمان بهداشت جهانی منتشر شده است، ‌حدود ۶۷ درصد از افراد زیر ۵۰ سال به عفونت‌های ویروس هرپس نوع ۱ مبتلا هستند. به همین علت می‌توان گفت که یک بیماری رایج است که بارها ممکن است برای هر فردی ایجاد تبخال (oral herpes) کند.

تبخال دهان ابتدا ایجاد علائمی مانند خارش، گزگز و سوزش در اطراف دهان، لب‌ها و زبان می‌شود. پس از مدتی باعث ایجاد زخم و تاول‌های کوچک در این نواحی از بدن می‌شود. پس از حدود ۵ روز، پوسته‌هایی بر روی آن ایجاد می‌شود و به‌مرور ممکن است ترک‌خورده و حتی دردناک و زخم هم شود. معمولاً از زمان بروز تا بهبود کامل تبخال دهانی، حدود دو تا سه هفته طول می‌کشد. با این حال می‌توانید به دکتر تبخال مراجعه کنید تا سریع‌تر درمان شود.

با توجه به این که آفت دهان و تبخال (oral herpes) هر دو در محدوده دهان و اطراف آن ایجاد می‌شوند، بهتر است تفاوت‌های آن‌ها را بدانید تا درمان بهتری برای آن‌ها پیدا کنید. در ادامه تفاوت آفت و تبخال دهان را بررسی می‌کنیم.

تفاوت آفت و تبخال دهان

تفاوت آفت و تبخال دهان بیشتر در این زمینه است که آفت معمولاً درون حفره دهان و قسمت‌هایی مانند لثه‌ها، داخل گونه‌ها یا لب‌ها و روی زبان و … تشکیل شده و تبخال (oral herpes) در قسمت بیرونی لب و اطراف آن ظاهر می‌شود.

تفاوت آفت و تبخال دهان در شکل آنهاست. افت معمولاً حالتی عمیق و فرورفته دارد، در صورتی که تبخال (oral herpes) حالتی زخم مانند و برآمده به خود می‌گیرد.

آفت معمولاً به صورت بیضی یا دایره‌های سفید یا زردرنگ هستند و تبخال (oral herpes) حالتی ترک‌خورده و زخم مانند دارد.

تفاوت آفت و تبخال دهان در خشک بودن آنهاست. تبخال (oral herpes) خشک و پوسته‌پوسته می‌شود. در صورت که آفت حالتی نرم و مرطوب دارد.

روش‌های درمانی برای آفت دهان (canker sores)

معمولاً آفت دهان (canker sores) به‌مرور بهبود می‌یابد؛ اما گاهی اوقات نیاز است تا برای سرعت دادن به روند بهبود، از دارودرمانی و روش‌های درمان خانگی یا گیاهی استفاده کرد.

مصرف مکمل‌هایی مانند زینک، ویتامین E و مواد غذایی آب‌رسان می‌تواند در درمان سریع‌تر آفت دهان مؤثر باشد.

قرار دادن یخ یا آب سرد روی آفت دهان (canker sores) نیز در اثر موارد مؤثر واقع می‌شود.

ژل آفتین یکی از درمان‌هایی است که برای آفت دهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ژل حاوی عصاره گیاهی است که با یک یا دو بار استفاده، آفت را درمان می‌کند.

C:\Users\NP\Desktop\GettyImages-1171456453-4dc9f215850f4396acb7e17cef3245d9.jpg

روش‌های درمانی برای تبخال (oral herpes)

همان‌طور که تفاوت آفت و تبخال دهان را متوجه شدید، باید بدانید که روش‌های درمانی آن‌ها هم متفاوت است. تبخال را می‌توان با داروهای ضدویروسی خوراکی مانند آسیلوویر، والترکس و فامویر درمان کرد. این داروها بدون نسخه پزشک نیز قابل خرید از داروخانه است. اگر شیوع این بیماری به صورت مکرر اتفاق می‌افتد، باید به طور منظم داروهای ضدویروس استفاده کنید.

درمان‌های خانگی مانند قرار دادن یخ روی تبخال، ‌استفاده از بالم لب و عصاره لیمو نیز می‌تواند مؤثر باشد. درمان گیاهی تبخال (oral herpes) ،‌ ماند ژل آلوئه‌ورا نیز مؤثر واقع می‌شود.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

حال که تفاوت آفت و تبخال دهان را می‌دانید و روش‌های درمانی ساده و خانگی را برای آن متوجه شدید، بهتر است بدانید که تبخال (oral herpes) یا آفت گاهی اوقات ممکن است به علت بیماری‌های عفونی دیگری باشد.

در مواقعی که تبخال یا آفت دهان (canker sores) برای مدتی طولانی وجود دارد و به‌مرور بهبود پیدا نمی‌کند، بهتر است هر چه سریع‌تر برای پیدا کردن علت آن به دکتر گوش و حلق و بینی مراجعه کنید. پزشک با آزمایش‌هایی که مربوط به بیماری‌های مربوطه است، دلیل آن را پیدا می‌کند. برخی بیماری‌های عفونی مانند هپاتیت و ایدز یا سرطان دهان می‌توانند عامل آفت دهان و تبخال‌های طولانی مدت باشند.

C:\Users\NP\Desktop\canker-sore-1140x757.jpg

پذیرش ۲۴؛ به‌سادگی توسط پزشک ویزیت شوید!

اگر شما هم وقت کافی برای چک کردن سلامتی خود را ندارید و منتظرید تا در فرصتی مناسب برای دریافت نوبت پزشک گرفته و برای بررسی آفت دهان یا تبخال (oral herpes) روی لب خود اقدام کنید، این بار پذیرش ۲۴ کار را برایتان راحت کرده است.

سامانه پذیرش ۲۴ این امکان را برایتان فراهم کرده است در هر زمانی به صورت غیرحضوری مشاوره دریافت کنید و در اسرع وقت از بهترین دکتر گوش و حلق و بینی نوبت دریافت کنید. با مراجعه به متخصص گوش و حلق و بینی آنلاین، نیازی نیست ساعت‌ها در ترافیک شهر وقت بگذرانید. به‌علاوه در هر جایی از کشور که حضور داشته باشید، در اسرع وقت مشاوره‌های لازم را دریافت می‌کنید.

سؤالات متداول تفاوت آفت و تبخال

آیا عامل ایجاد تبخال (oral herpes) و آفت دهان یکی هستند؟

خیر. عامل ایجاد آفت، عفونت‌های دهانی است. در صورتی که تبخال توسط ویروس هرپس نوع ۱ ایجاد می‌شود.

آیا تبخال یا آفت دهان خطرناک هستند؟

تبخال (oral herpes) یا آفت دهان به خودی خود خطرناک نیستند؛ اما می‌توانند به‌عنوان یک نشانه از بیماری‌های خطرناک مانند بیماری‌های عفونی باشد.

چه زمانی نیاز به مصرف دارو است؟

اگر تبخال یا آفت دهان (canker sores) به‌مرور زمان بهبود پیدا نکرد یا به صورت دوره‌ای روی دهان و لب ایجاد شد، بهتر است توسط پزشک دارو تجویز شود تا ویروس درون بدن از بین برود.

 

۴.۵/۵ (۲ نظر)

منبع
my.clevelandclinic.orgmedicalnewstoday.comhealthline.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
2 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
زهرا
زهرا
1 ماه قبل

سلام
من دوماهه پیش دندان دردشدم خیلی شدیدبعدازدوروزسقف دهانم اندازه ی یه عدس زدبیرون طی سه روز بزرگ شدجوری که حرف زدن برام مشکل شد.بعده یه هفته خوب شدم بازچهارروزه همون علایم ودارم سقف دهانم بیرون زد..امروزهم تودهانم بیرون زدلکه های سفیدرنگ وهیچ برامدگی نداره علایمش چ مریضی رونشون میده کسی هست راهنماییم کنه ممنونم..توگوگل زده بودهپاتیپ وایدزوسرطان دهان

حامد
حامد
1 سال قبل

با سلام. می خواستم بپرسم برای رفع مشکل آفت دهان استفاده از پرسیکا هم تاثیر داره؟

دکمه بازگشت به بالا