سندرم سوزش دهان چیست؟ سوزش دهانی چگونه درمان می‌شود؟

سندرم سوزش دهان (Burning mouth syndrome (BMS)) یکی از بیماری‌هایی است که ممکن است به دلایل مختلف فرد به آن مبتلا شود. این اختلال باعث می‌شود تا زبان یا قسمت‌های مختلف دهان دچار درد و سوزش شوند. معمولاً این بیماری بدون هیچ دلیل خاصی اتفاق می‌افتد. در این مقاله، در مورد سوزش دهان سوزش نوک زبان صحبت شده است و از علائم، درمان‌ها و دلایل این بیماری یاد شده است. برای این که بیشتر در مورد این بیماری اطلاعات کسب کنید با ما همراه باشید.

بیماری سوزش دهان یا سوزش نوک زبان چیست؟

بیماری سوزش دهان که به‌عنوان سوزش زبان نیز شناخته می‌شود، وضعیتی است که سقف دهان و زبان احساس سوزش دارد. معمولاً در این سندروم، درد شروع شده و خودبه‌خود تمام می‌شود. پس از مدتی دوباره شروع می‌شود. احساس گرمی و داغی در زبان و دهان از دیگر نشانه‌های این بیماری است.

در اصل سندروم سوزش دهان (Burning mouth syndrome (BMS)) احساس سوزش در زبان، سقف دهان و لب‌ها است. حتی ممکن است این عارضه را در گلوی خود هم احساس کنید. گاهی اوقات احساس می‌کنید که زبانتان با مایعی داغ مانند قهوه می‌سوزد.

این افراد معمولاً از بدتر شدن سوزش در طول روز شکایت دارند. معمولاً پس از این که می‌خوابید، درد در این نواحی از بین می‌روند.

از دیگر نشانه‌هایی که این بیماری دارد، طعم تلخ یا فلز مانندی است که همراه با احساس سوزش تجربه می‌کنید. برای درمان سوزش زبان و دهان باید انواع سوزش دهانی سوزش زبان، علت این بیماری، نشانه‌ها و روش‌های درمان را بشناسید.

علائم سندروم سوزش دهان (Burning mouth syndrome (BMS))

علائم سندروم سوزش دهان سوزش نوک زبان (Burning mouth syndrome (BMS)) شامل موارد زیر است:

  • تشنگی کاذب و احساس خشکی دهان
  • احساس بی حسی در دهان
  • احساس سوزن سوزن شدن در قسمت‌های مختلف زبان، دهان و گلو
  • تغییرات در حس چشایی
  • از دست دادن حس چشایی
  • احساس سوزش یا سوختن بر روی زبان و دیگر بخش‌های گلو، کام و دهان

در صورتی که این علائم به‌صورت دوره‌ای وجود دارند، باید به وجود این سندروم شک کنید و به فکر درمان سوزش کام دهان باشید.

انواع مختلف سندروم سوزش دهان سوزش نوک زبان

دو نوع سوزش دهان سوزش نوک زبان (Burning mouth syndrome (BMS)) اولیه و ثانویه وجود دارد. هر کدام از این انواع بیماری، دارای دلایل و علائم خاص خود هستند.

سندروم سوزش دهان اولیه

گاهی اوقات هیچ‌گونه ناهنجاری آزمایشگاهی و بالینی برای بیماری دیده نمی‌شود و دلیل این امر ناشناخته است. برخی از پزشکان معتقدند، این بیماری مربوط به مشکلات چشایی و اعصاب حسی محیطی یا مرکزی است. درمان سوزش دهان و گلو در این نوع، به علت ناشناخته بودن ممکن است سخت‌تر از نوع دیگر باشد.

سندروم سوزش دهان سوزش نوک زبان BMS

در صورتی که علت بیماری به یک بیماری اساسی دیگر مربوط شود، سندروم سوزش دهان ثانویه نامیده می‌شود. بیماری‌هایی از جمله، خشکی دهان یا زروستومیا، بیماری‌های دهان و گلو، حساسیت به غذا یا ماده‌ای خاص، رفلاکس معده، کمبودهای تغذیه‌ای و … می‌توانند علت سوزش دهان باشند.

قطعاً درمان سوزش دهان وابسته به درمان این بیماری و رفع نیازهای بدن از جمله ویتامین‌های گروه B و اسیدفولیک است. از این رو بهتر است به یک متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید تا بیماری شما بررسی شده و نوع آن مشخص شود.

عواملی مرتبط با علت سوزش زبان و دهان BMS

هر چند این بیماری چندان شایع نیست؛ اما بهتر است بدانید که برخی عوامل خطر ابتلا به آن را افزایش می‌دهند. برخی از این عوامل شامل موارد زیر هستند:

  • برخی بیماری‌های خودایمنی و پارکینسون
  • واکنش‌های حساسیتی به مواد غذایی و داروها
  • استرس و اضطراب
  • افسردگی
  • سوابق جراحی به‌خصوص جراحی‌های دندانپزشکی
  • سایر بیماری‌هایی که ممکن است اخیراً فرد را درگیر کرده باشد

این عوامل ممکن است علت سوزش کام دهان باشند و این بیماری را تشدید کنند.

تشخیص بیماری سندروم سوزش دهان
تشخیص بیماری سندروم سوزش دهان

روش‌های تشخیص بیماری سندروم سوزش دهان سوزش نوک زبان

بدون شک هنگامی که برای بررسی علائم این بیماری به متخصص گوش و حلق و بینی و جراحی سر و گردن مراجعه می‌کنید، روش‌هایی برای تشخیص بیماری پیشنهاد می‌شود. در اصل می‌توان گفت که هیچ آزمایشی برای تشخیص این سندروم وجود ندارد. با این حال مواردی مانند تاریخچه پزشکی و داروها، معاینه دهان، بررسی علائم و … توسط پزشک بررسی می‌شوند.

بررسی‌های زیر نیز برای تشخیص علت سندروم سوزش دهان سوزش نوک زبان انجام می‌گیرد:

  • آزمایش خون جهت بررسی سلول‌های خونی، عملکرد تیروئید، عملکرد سیستم ایمنی بدن، عوامل تغذیه‌ای، میزان گلوکز و …
  • آزمایش رفلاکس معده
  • تست آلرژی برای این که پزشک متوجه شود به ماده خاصی حساسیت نشان می‌دهید یا نه
  • بررسی بزاق به علت بیماری سندروم سوزش دهان و خشکی آن
  • تصویربرداری به روش سی‌تی‌اسکن، ام‌آرآی و …
  • بررسی روان‌شناختی بیمار و تشخیص بیماری‌هایی مانند افسردگی و اضطراب

با انجام این آزمایش‌ها، بیماری‌هایی را که علت احساس گرما در دهان و وجود سوزش است می‌توان پیدا کرد. بدون شک هنگامی که علت پیدا شود، درمان سوزش زبان و دهان نیز راحت‌تر خواهد بود.

روش‌های درمان سوزش دهان و زبان

همان‌طور که گفته شد، بیماری سندروم سوزش دهان سوزش نوک زبان (Burning mouth syndrome (BMS)) به دو نوع اولیه و ثانویه تقسیم‌بندی می‌شود. به همین علت، درمان خانگی سوزش دهان و زبان و درمان دارویی برای هر کدام نیز متفاوت است.

درمان سندروم سوزش دهان اولیه

در حال حاضر هیچ‌گونه روش درمانی قطعی برای سوزش دهان اولیه وجود ندارد. تنها می‌توان علائم سندروم سوزش دهان را کنترل کرد. گاهی اوقات چندین روش درمانی را باید امتحان کنید یا از چند روش در کنار هم بهره ببرید.

درمان‌هایی مانند داروهای ضدافسردگی، داروهای تسکین‌دهنده درد عصب، داروهای ضدتشنج، شستشوی دهانی با لیدوکائین، محصولات جایگزین بزاق، درمان اضطراب و استرس و … از راهکارهایی است که این بیماری را کمی بهبود می‌بخشد.

درمان سوزش دهان ثانویه

با توجه به این که سندروم سوزش دهان سوزش نوک زبان (Burning mouth syndrome (BMS)) ثانویه مربوط به بیماری دیگری است، درمان بیماری اولیه باعث می‌شود تا این بیماری نیز درمان شود. استفاده از مکمل‌های ویتامین در این زمینه مؤثر خواهد بود.

درمان خانگی سوزش دهان

روش‌های درمان خانگی سوزش زبان برای رفع این بیماری هم وجود دارد. داروی گیاهی برای سوزش دهان از جمله عصاره چای سیاه می‌تواند در این زمینه مؤثر باشد. مرطوب نگه‌داشتن زبان و دهان با یخ، تحریک بزاق با فلفل کایین، استفاده از ژل آلوئه‌ورا، عصاره چای سیاه به علت خاصیت ضدمیکروبی که دارد، استفاده از عسل طبیعی و … همگی از روش‌های درمان خانگی سوزش دهان هستند.

درمان خانگی سوزش دهان
درمان خانگی سوزش دهان

استفاده از مکمل‌ها برای درمان سوزش دهان

یکی از دلایل سندروم سوزش دهان، سو تغذیه به‌خصوص کمبود ویتامین‌های گروه ب و کم‌خونی است. اگر می‌خواهید از بروز این بیماری جلوگیری کنید یا اثرات آن را بر روی بدن کاهش دهید، بهتر است که از مکمل‌های مولتی‌ویتامین، آهن و به‌خصوص ویتامین ب در طول روز استفاده کنید.

استفاده از مواد غذایی شامل ویتامین ب مانند گوشت قرمز و بوقلمون، سبوس برنج و گندم، جو، ماهی سالمون، لبنیات، تخم‌مرغ، غلات و … از مواردی است که می‌تواند از بروز بیماری‌هایی از این قبیل جلوگیری کند. به‌علاوه در صورتی که به بیماری سندروم سوزش دهان سوزش نوک زبان (Burning mouth syndrome (BMS)) مبتلا هستید، استفاده از مواد غذایی سالم و سبک زندگی مناسب، شما را در درمان هر چه بهتر و سریع‌تر آن یاری می‌کند.

جمع بندی؛ چه زمان به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر احساس کردید هر کدام از علائم مربوط به این بیماری را دارید یا طعم فلز را در دهان خود حس می‌کنید، باید هر چه سریع‌تر برای درمان این بیماری و تشخص به پزشک متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید.

ما ممکن است بیماری‌های زیادی داشته باشیم که بررسی و درمان هر یک را به علت کمبود وقت به بعداً موکول می‌کنیم. این روزها تکنولوژی‌های روز به کمک ما آمده‌اند تا بتوانیم در اسرع وقت مشکلات سلامتی را رفع کنیم. گروه پذیرش ۲۴ این امکان را به افراد می‌دهد تا در اسرع وقت توسط پزشک ویزیت شوند.

اگر شما هم احساس می‌کنید علائم و نشانه‌های بیماری سندروم سوزش دهان سوزش نوک زبان (Burning mouth syndrome (BMS)) را دارید می‌خواهید از خدمات آنلاین ویزیت ۲۴ بهره ببرید، می‌توانید به سایت مربوط به آن مراجعه کرده و با ویزیت آنلاین دکتر گوش و حلق و بینی، برای درمان اقدام کنید. پشتیبان‌ها و کارشناسان همیشه آماده خدمت‌رسانی به بیماران هستند تا در زمانی کم، بدون هدر دادن وقت در مطب پزشک و ترافیک، به سادگی بیماری خود را درمان کرده و سالم بمانند.

سؤالات متداول سندروم سوزش دهان سوزش زبان

آیا سندروم سوزش دهان قابل پیشگیری است؟

بله. در صورتی که از سبک زندگی سالم بهره ببرید و ویتامین‌های موردنیاز بدن را تأمین کنید، تا حد زیادی از بروز این بیماری پیشگیری می‌کنید.

سندروم سوزش دهان بیشتر در آقایان دیده می‌شود یا در خانم‌ها؟

بر اساس آمار موجود، خانم‌ها بیشتر در معرض این بیماری قرار دارند.

آیا سندروم سوزش دهان درمان قطعی دارد؟

در سندروم سوزش دهان سوزش زبان ثانویه، اگر بیماری اولیه رفع شود، سندروم سوزش دهان هم از بین می‌رود.

۳.۷/۵ (۱۲ نظر)

منبع
clevelandclinic

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
21 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
You
You
27 روز قبل

سلام من همه علائمی که ذکر شده رو دارم باید چیکار کنم دارم دیوونه میشم

یاسر
یاسر
1 ماه قبل

سلام و عرض ادب چند روزیه که نوک زبانم احساس سوختگی یا سوزش میکنم ونقطه های خبری ریز قرمز نوک زبانم زده دلیلش چی می‌تونه باشه؟

مهناز جديدى
مهناز جديدى
1 ماه قبل

سلام مادر من حدودحدود سه سال است که بادرد وسوزش سدید لثه و زبان شبوروز مىگذراند ٨۵ سال سن دارد یکبار ایمپلنت کرده و به خاطر سیت بودن لثه افتاده حالا زجر مىکشه ممنون مىشوم راهکارى بدهید با تشکر

هومان
هومان
پاسخ به  مهناز جديدى
1 ماه قبل

سلام وقت بخیر من ۲ سال همین طوری بودم زندگی برایم جهنم شده بود شاید به ۲۰ نفر دکتر مراجعه کردم دکتر عمومی در شیراز ( دکتر کهن زاهدانی ) تشخیص داد که اسید معده بسیار بالا ست شاید باور نکنید بعداز ۲ روز دارو تجویز کرد و خوب شدم .

فاطمه رضایی
فاطمه رضایی
پاسخ به  هومان
11 روز قبل

سلام میشه لطفا داروهای که تجویز کرد رو بگید چون من شهر شیراز نیستم منم همین مشکل رو دارم

...
...
پاسخ به  هومان
10 روز قبل

عزیزم میشه داروهاتو بگی منم اسید معدم خیلی بالاست و چند ماهه سوزش زبان دارم

حمیدمحمدپرور
حمیدمحمدپرور
2 ماه قبل

سلام من چند ماهاست که هرچی میخورم زبانم میسوزه علتش چی خواهش میکنم درمانشم بگید

هومان
هومان
پاسخ به  حمیدمحمدپرور
1 ماه قبل

سلام وقت بخیر من ۲ سال همین طوری بودم زندگی برایم جهنم شده بود شاید به ۲۰ نفر دکتر مراجعه کردم دکتر عمومی در شیراز ( دکتر کهن زاهدانی ) تشخیص داد که اسید معده بسیار بالا ست شاید باور نکنید بعداز ۲ روز دارو تجویز کرد و خوب شدم

علی
علی
2 ماه قبل

سلام من زبونم سوزش دارەوخشک میشە درمونش چییە؟

مقدم
مقدم
3 ماه قبل

سلام یه مدتیه تو‌خواب نوک زبونم میسوزه یامیخام ازخواب بیدارشم همینطور دلیلش چیه ممنون میشم راهنماییم کنید

هومان
هومان
پاسخ به  مقدم
1 ماه قبل

سلام وقت بخیر من ۲ سال همین طوری بودم زندگی برایم جهنم شده بود شاید به ۲۰ نفر دکتر مراجعه کردم دکتر عمومی در شیراز ( دکتر کهن زاهدانی ) تشخیص داد که اسید معده بسیار بالا ست شاید باور نکنید بعداز ۲ روز دارو تجویز کرد و خوب شدم

علیرضا
علیرضا
3 ماه قبل

سلام دویا سه سال است که خوراکی‌هایی که طب گرم است مثل شیرینی کاکائو کیک میخورم سق دهانم یا کام میگویند میسوزد زبانم نه البته دندان هایم مصنوعی است مچکرم

هومان
هومان
پاسخ به  علیرضا
1 ماه قبل

سلام وقت بخیر من ۲ سال همین طوری بودم زندگی برایم جهنم شده بود شاید به ۲۰ نفر دکتر مراجعه کردم دکتر عمومی در شیراز ( دکتر کهن زاهدانی ) تشخیص داد که اسید معده بسیار بالا ست شاید باور نکنید بعداز ۲ روز دارو تجویز کرد و خوب شدم

سیما کارگر
سیما کارگر
6 ماه قبل

حساسیت به فلفل

صادقی
صادقی
9 ماه قبل

درود بر شما ببخشید من کلا در طول شبانه روز داغی بدی در دهانم وخشکی در گلو را دارم بخصوص هنگام خواب طوری که مواقعی دهانم رو باز نگه میدارم تا کمی از گرما را کمتر احساس کنم بزاق دهان هم طبیعیست

زهرا
زهرا
10 ماه قبل

من شبها که میخوابم آخر زبانم سمت راست میسوزه و بیدار میشم دلیلش چیه

آریا
آریا
پاسخ به  زهرا
9 ماه قبل

دوماهی میشه کل زبانم میسوزه ولی هیچ آفتی مشاهده نمیکنم و اینکه خوب نمیشه دلیلش چیست چه باید کرد

سارا
سارا
پاسخ به  آریا
4 ماه قبل

چند ماهی می‌شود که من هم همینطورم ،هر دکتری هم که رفتم چیزی متوجه نشدن

همتا
همتا
پاسخ به  سارا
3 ماه قبل

منم الان شش ماهه اینجوری هستم دیگه خسته شدم

کبری جعفری
کبری جعفری
پاسخ به  همتا
1 ماه قبل

سلام من الان دوهفته هست زبانم با سقف دهانم می سوژه چه دارویی لازم هست

رضا
رضا
پاسخ به  همتا
24 روز قبل

احتمال اسید زیاد معده…و یا کمبود گروه ویتامینهای B باید آزمایش بدین حتما…خودم هم دچار بودم

دکمه بازگشت به بالا