پوسته پوسته شدن ابرو + علت و درمان

برخی از ما در بازه­های زمانی مختلف یا به دلایلی که برای خودمان نیز مبهم است بارها پوسته شدن ابروها را تجربه کرده­ایم. این مشکل برای برخی از افراد کوتاه مدت بوده و بدون مصرف هیچ دارو و کرمی و بدون اینکه دلایل پوسته شدن ابرو خود را بدانند بر طرف می­شود؛ اما در مقابل افرادی نیز وجو دارند که در طولانی مدت این مشکل را با خود به همراه دارند و علائم شدیدتری را نیز تجربه می‌کنند‌. برای این افراد بسیار مهم است که بدانند پوسته پوسته شدن ابرو نشانه چیست و چطور باید آن را درمان کرد. در این مقاله به بررسی علل و راه‌های رفع پوسته شدن ابرو می‌پردازیم:

علائم پوسته شدن ابرو چیست؟

پوسته شدن ابرو (Eyebrow dandruff ) که برخی آن را به نام شوره ابرو نیز می‌شناسند، مشکلی است که ممکن است برای هر فردی از زن و مرد، نوزاد تا سالمند اتفاق بیفتد. این مشکل می‌تواند فصلی بوده یا در زمان‌های مختلف سال به سراغ فرد بیاید. افرادی‌که مبتلا به پوسته شدن ابرو هستند، هر کدام آن را با علائم مختلفی می‌شناسند. روی ابروی برخی از افراد پوسته‌های بسیار ریز مانند شوره سر تشکیل شده و برخی دیگر پوسته‌های فلس مانندی را در میان تارهای ابروی خود مشاهده می‌کنند. برخی دیگر همراه با پوسته پوسته شدن پیشانی و ابرو خارش و سوزش شدید را نیز تجربه کرده و شاهد التهاب زیاد و حتی قرمزی بیش از حد ابروی خود هستند. برای آشنایی بهتر این بیماری در ادامه سعی کرده‍ایم همه علائم مربوط به آن را معرفی کنیم:

  • پوسته پوسته شدن ابرو و ریزش پوسته‌های سفید یا متمایل به زرد
  • احساس خارش در ناحیه ابروها
  • التهاب و قرمزی پوست زیر ابرو
  • بروز بثورات پوستی
  • افزایش مقدار سبوم ( روغن ) در ابروها

علت خارش و پوسته شدن ابرو و نحوه تشخیص آن

ماندگاری و شدت علائمی که در بالا گفته شد برای همه یکسان نیست؛ چراکه دلیل بروز این مشکل در افراد متفاوت است. به همین دلیل است که در برخی از مواقع مشکل بدون مراجعه به پزشک و مصرف داروی خاصی حل می‌شود. اما برخی از مواقع نیز این علائم بسیار آزاردهنده هستند و بیمار به منظور جلوگیری از پیشرفت و بهبود آن‌ها باید به پزشک مراجعه کند. پزشک ابتدا باید با روش‌های تشخیصی مختلف علت بروز آن را متوجه شده و راه‌های درمانی مناسبی به فرد پیشنهاد دهد. در ادامه با مراحل تشخیص و درمان پوسته شدن ابرو بیشتر آشنا می‌شویم:

خارش و پوسته پوسته شدن ابرو
خارش و پوسته پوسته شدن ابرو

برای تشخیص علت پوسته شدن ابرو به چه پزشکی مراجعه کنیم؟

برخی از افرادی که پوسته شدن ابروها را تجربه می‌کنند نمی‌دانند که برای تشخیص علت و پیدا کردن راه درمان باید به چه پزشکی مراجعه کنند. برخی دیگر نیز برای پیدا کردن علت خشکی و پوسته شدن ابرو بعد از کاشت نی نی سایت و سایت‌های دیگر را انتخاب می‌کنند. اما باید بدانید این مشکل حتما باید با یک پزشک متخصص پوست، مو و زیبایی در میان گذاشته شود. البته اگر کارهای زیبایی روی ابروی خود انجام داده‌اید قبل از آن باید برای بررسی علت پوسته شدن ابرو بعد از فیبروز به دکتر کاشت ابرو خود مراجعه کنید.

برای پیدا کردن بهترین پزشکان پوست نیز می‌توانید به سایت پذیرش۲۴ مراجعه کنید. در این سایت می‌توانید با مجرب‌ترین پزشکان سراسر کشور آشنا شده و بهترین آن‌ها را بر اساس تجربه و روش‌های درمانی انتخاب کنید. همچنین علاوه بر گرفتن ویزیت حضوری، می‌توانید نسبت به گرفتن ویزیت دکتر پوست آنلاین نیز اقدام کنید.

مراحل تشخیص علت پوست پوسته شدن ابرو

زمانی‌که برای تشخیص علت پوسته شدن ابرو به یک پزشک متخصص مراجعه می‌کنید ابتدا از شما در مورد سوابق و کارهایی که جدیدا روی صورت خود انجام داده‌اید سوال می‌کند. چراکه علت پوسته پوسته شدن ابرو بعد از میکرو یا علت پوسته شدن ابرو بعد از لیفت با علتی که منجر به بیماری‌های حاد پوستی می‌شود متفاوت است. اما در کل یک پزشک ابتدا بیمار را از نزدیک معاینه کرده و پس از پرس و جوهای دقیق در مورد علائم، داروهایی که مصرف می‌کند و اقداماتی که انجام داده است، به معاینه پوست او نیز می‌پردازد. معمولا در این مرحله تشخیص دقیق امکان پذیر است. اما در مواقع نادر پزشک بیوپسی پوستی یا نمونه گیری از پوست و آزمایش آن و همچنین آزمایش خون را نیز امتحان می‌کند تا به نتیجه دقیق‌تری برسد.

پوسته شدن ابرو
پوسته شدن ابرو

دلیل پوسته شدن ابرو چیست ؟

شاید باورتان نشود اگر بگوییم یک پوسته شدن ابرو که افراد فکر می‌کنند مشکل خاصی نیست، چه دلایل زیاد و پیچیده‌ای می‌تواند داشته باشد. در ادامه سعی کرده‌ایم برای آشنایی شما تنها بخشی از آن‌ها را توضیح بدهیم:

  • خشکی پوست: برخی از افراد به طور ژنتیکی و طبیعی پوستی خشک دارند. پوست این افراد در نواحی مختلف اگر بیش از حد طبیعی خشک شود باعث پوسته ریزی می‌شود. این مشکل ممکن است در ناحیه ابرو و پیشانی نیز پیش بیاید.
  • اگزمای پوستی (Eczema ): یکی از بیماری‌های پوستی است که در اثر حساسیت­های مختلف یا ژنتیک به وجود می‌آید. علائم آن نیز خارش شدید پوست و بثورات آبکی و قرمز است.
  • پسوریازیس (Psoriasis ): یک بیماری پوستی که در اثر نقص سیستم ایمنی بدن اتفاق می‌افتد. در این بیماری رشد سلول­های پوستی بیش از حد مجاز است و همین مساله باعث پوسته شدن، خارش و قرمزی پوست می­شود.
  • درماتیت سبورئیک (Seborrheic dermatitis ): این مشکل در کودکان به کلاهک گهواره‌ای معروف است و در اثر واکنش التهابی به نوعی مخمر در قسمت‌هایی از بدن که غدد چربی زیادی دارند به وجود می­آید.
  • درماتیت تماسی (Contact dermatitis ): این بیماری پوستی در اثر وجود یک آلرژن یا یک محرک ایجاد می‌شود. در این صورت پوست ممکن است به یک کرم، شوینده، یا لباس واکنش نشان دهد.
  • قارچ: برخی از قارچ‌ها مانند Malassezia Trusted Source ( مالاسزیا ) که در پوست چرب زندگی می‌کنند ممکن است باعث بروز بیماری‌های پوستی مختلف شوند. ضعف سیستم ایمنی می‌تواند مشکل آن‌ها را حادتر کند.
  • عوامل محیطی: برخی از عوامل محیطی مانند خشکی هوا، آلودگی، سردی یا گرمی بیش از حد محیط، دود سیگار یا قلیان و گرد و خاک می‌تواند باعث پوسته شدن ابرو شود.
  • انگل‌های دمودکس ( Demodex ): این انگل‌ها در نواحی از بدن که غدد چربی زیادی وجود دارد رشد کرده و افزایش آن‌ها علائمی مانند پوسته شدن ابرو را به همراه دارد.
  • فعالیت‌های مربوط به زیبایی: گاهی افراد پس از کاشت ابرو، فیبروز، لیفت یا میکرو خارش و پوسته شدن ابرو را تجربه می‌کنند. این واکنش­ها می‌تواند طبیعی بوده و پس از مدتی از بین برود. اما در صورت تداوم باید به پزشک مراجعه کنید.
برای درمان پوسته شدن ابرو، در وهله‌ی اول باید منشا آن را شناسایی کنید.
برای درمان پوسته شدن ابرو، در وهله‌ی اول باید منشا آن را شناسایی کنید.

درمان پوسته پوسته شدن ابرو

برای اینکه بتوانید به خوبی این مشکل را حل کنید، باید دقت کنید که منشاء آن چیست؛ چراکه درمان پوسته پوسته شدن ابرو بعد از کاشت ابرو با درمان پوسته شدن ابرو به دلیل اگزما متفاوت است. در ادامه سعی کرده‌ایم روش‌های کلی درمان را بیان کنیم.

  • توصیه به مصرف شامپوها و شوینده‌های متناسب با نوع بیماری مانند شامپوی حاوی زینک پیریتیون (Zinc pyrithione )
  • تجویز داروهایی مانند کتوکونازول (Ketoconazole ) برای درمان بیماری‌های پوستی قارچی
  • تجویز سولفید سلنیوم (Selenium sulfide ) برای درمان درماتیت سبورئیک و کاهش خارش
  • تجویز اسید سالیسیلیک (Salicylic acid ) برای درمان پسوریازیس و خارش و پوسته شدن ابرو
  • تجویز کرم‌های موضعی برای مقابله با قارچ، اگزمای پوستی و پسوریازیس

درمان پوسته شدن ابرو در طب سنتی

طب سنتی نیز دستورات مفیدی دارد که در اکثر مواقع می‌تواند درمانی برای پوسته شدن ابرو و خشکی و اگزمای پوستی باشد. به شرطی‌که برای گرفتن این دستورات بهترین متخصصان در این زمینه را پیدا کنید. در ادامه به بیان برخی از مهمترین این دستورات می‌پردازیم:

  • از نظر طب سنتی بروز بیماری‌های پوستی مانند پسوریازیس و اگزما در اثر خشکی طبع و گرمی زیاد است. بنابراین بهتر است از غذاهایی که طبع تر دارند بیشتر استفاده کنید.
  • استفاده از ژل آلوئه‌ورا و مالیدن آن روی پوست ابرو به کاهش خارش و پوسته‌ها کمک می‌کند.
  • از عصاره بلغور جو و روغن نارگیل یا روغن بادام شیرین ماسکی درست کرده و آن را روی محل بمالید.
  • روغن چریش خاصیت ضد باکتریایی دارد؛ بنابراین از آن می‌توانید برای درمان استفاده کنید.
  • اگر یبوست دارید نسبت به درمان آن اقدام کنید.
  • دانه شنبلیله را خیس کنید و آب آن را به ابرو بزنید.
  • ترکیب آب سیب و سرکه سیب و مالیدن آن به ابرو نیز می‌تواند بسیار مفید باشد.

درمان پوسته شدن ابرو در طب سنتی

پاسخ به سوالات متداول در زمینه پوسته شدن ابرو

سوالاتی که برای افراد در زمینه پوسته شدن ابرو به وجود می‌آید بسیار زیاد است و پاسخ به آن‌ها در یک مقاله سخت است. برای این منظور ما ۳ مورد از مهمترین آن‌ها را انتخاب کرده و به آن‌ها پاسخ داده‌ایم:

برای درمان پوسته شدن ابرو در خانه چه کار کنیم؟

درست است که بهترین اقدام برای درمان پوسته شدن ابرو مراجعه به پزشک متخصص است، اما باید بدانید خود فرد نیز در خانه می‌تواند کارهایی را انجام داده و پرهیزهایی را داشته باشد تا این مشکل به سرعت حل شد. در این زمینه بهتر است به‌جای اینکه در مورد پوسته شدن ابرو بعد از میکروبلیدینگ نی نی سایت و پیج‌های مختلف را زیر و رو کنید، با پزشک معالج خود مشورت کنید تا راهکارهای مناسبی را به شما پیشنهاد دهد. در ادامه برخی از آن‌ها را شرح خواهیم داد:

  • با کرم‌های مناسب و بدون بو که قدرت مرطوب کنندگی بالایی دارند به‌طور مداوم ناحیه ابروی خود را مرطوب نگه دارید.
  • در صورتی‌که پوسته شدن ابروها در اثر خشکی است می‌توانید از روغن‌هایی مانند روغن نارگیل، روغن جوجوبا و روغن درخت چای استفاده کنید.
  • سعی کنید استراحت کامل داشته باشید و از استرس دوری کنید.
  • اگر بیماری‌هایی مانند دیابت و نقص سیستم ایمنی بدن دارید برای درمان آن‌ها اقدام کنید.
  • اگر شوره ابرو دارید می­توانید با خرید شامپوهای ضد شوره که از داروخانه می­خرید آن را درمان کنید.
  • روزانه و زیر نظر پزشک از مکمل‌های غذایی مانند ویتامین E و امگا ۳ استفاده کنید.
  • سعی کنید آب به اندازه کافی بخورید.
  • اگر پوسته شدن ابرو با خارش همراه است سعی کنید از خاراندن محل خودداری کنید.
  • از حمام‌های طولانی به ویژه با آب خیلی داغ یا خیلی سر پرهیز کنید.
  • اگر بیماری شما در اثر حساسیت به مواد مختلف است، از مواجهه با آن­ها دوری کنید.
درمان پوسته شدن ابرو در طب سنتی
درمان پوسته شدن ابرو در طب سنتی

آیا پوسته شدن ابرو باعث ریزش ابرو می‌شود؟

افرادی‌که با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند، نگران ریزش ابروهایشان هستند. این مساله به خصوص در خانم‌ها باعث نگرانی زیادی می‌شود. اما باید بدانید ریزش ابرو در اثر پوسته شدن ابرو بستگی به علت و نوع و شدت علائم دارد. اگر قارچ و انگل باعث بروز آن شده باشد احتمالا ریزش ابروها را نیز به همراه دارد. اما اگر این پوسته ریزی در اثر خشکی پوست باشد کمتر پیش می‌آید که ابروهای شما همراه با آن ریزش پیدا کند. اگر نگران این مشکل هستید بهتر است هرچه سریع‌تر برای درمان به پزشک متخصص مراجعه کنید.

آیا می‌توان زمان پوسته شدن ابرو از لوازم آرایشی استفاده کرد؟

استفاده از لوازم آرایشی و بهداشتی مختلف زمانی که به پوسته شدن ابرو مبتلا هستید بستگی به علت بروز این مشکل دارد. اگر علت آن بیماری‌هایی مانند اگزماست بهتر اینست که تا کاهش میزان علائم از زدن کرم‌های مختلف آرایشی و سایه‌های ابرو و کشیدن مداد روی آن‌ها خودداری کنید. اما اگر این مشکل در اثر علل ساده‌تری مانند خشکی پوست است پس از زدن سرم‌ها و کرم‌های مرطوب کننده می‌توانید از لوازم آرایشی مرغوب روی آن‌ها استفاده کنید. البته بهتر است در این مورد از دکتر پوست سوال کنید.

 

۳.۲/۵ (۹ نظر)

منبع
healthline.comverywellhealth.comgreatist.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
20 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محمودی
محمودی
1 ماه قبل

سلام خوبین سال نومبارک ببخشید مزاحمتون شدم من خارش شدید ابرو دارم میشه علتش بگین وچی استفاده بکنم چون وقتی مدادابرو میزنم خارش شروع میشه منم اگه مداد نزنم بددیده میشه من ازاین پماد استفاده میکنم کورتینیل

اردلان
اردلان
1 سال قبل

مطالبتون به درد نخورد.

لیلا موسوی
لیلا موسوی
1 سال قبل

سلام من ابروهام خارش داره وشوره میزنه وکمی ریزش داره چه کار باید بکنم

ناشناس
ناشناس
پاسخ به  لیلا موسوی
10 ماه قبل

عزیزم منم همینطور ولی من درماتیت سبورئیک دارم که این مشکل روی پوست سرم هم هست و باید شامپوهای مخصوص استفاده کنم

معصومه
معصومه
پاسخ به  ناشناس
3 ماه قبل

میشه بپرسم چه داروهای استفاده میکنید ؟

زن زیبا
زن زیبا
1 سال قبل

اگه هر روز با آب و صابون صورت و داخل ابروهات رو بشوری و چربشون کنی و ویتامین کافی به بدنت برسه این مشکل رو پیدا نمیکنید.کسانیکه این مشکل رو دارند آدمهای کثیفی هستند که زورشون میاد صورتشون رو با صابون و یا شامپو بشورن.

خخخخخ
خخخخخ
پاسخ به  زن زیبا
1 سال قبل

غلط کردی

بیتا
بیتا
پاسخ به  زن زیبا
11 ماه قبل

اتفاقا من هروقت از حموم درمی آم اینجوری میشم. بعلت خشکی شدید پوست و وقتی آبرسان میزنم بهتر میشم

ناشناس
ناشناس
پاسخ به  زن زیبا
10 ماه قبل

حرف مفت زدیا

هو هو خان
هو هو خان
پاسخ به  زن زیبا
8 ماه قبل

زر زرات تموم شد؟ ایشالله تو هم همینجوری بشی هی صورتت رو بشوری بشوری و ببینی که نه تنها بهتر نمیشه بلکه بدتر هم میشه
زنیکه عوضی

پرپر
پرپر
پاسخ به  زن زیبا
7 ماه قبل

کوص خول

زهرا
زهرا
پاسخ به  زن زیبا
6 ماه قبل

واقعا براتون متاسفم

یارین
یارین
پاسخ به  زن زیبا
6 ماه قبل

خجالت بکش این طرز حرف زدن و نظر دادنه حرف نزنی کسی نمیگه لالی

دیونه
دیونه
پاسخ به  زن زیبا
6 ماه قبل

جنده خانم من حموم میرم میام پوست میده

navid
navid
پاسخ به  زن زیبا
6 ماه قبل

یه فامیل داریم دقیقا حرف شما رو میگه ، این بی اخلاق ترین و نادان ترین عضو در فامیله که هیچکس از اون خوشش نمیاد

سایه
سایه
پاسخ به  زن زیبا
4 ماه قبل

عقل تو همینقدره؟ برو مطب بزن مشاوره پوست بده بی شعورررررر!! اکثر افرادی که این مشکل رو دارن به دلیل شستن زیاد و حساسیت زیادی که به پوشتشون دارن پوستشون خشک میشه کثیف هم خودتی و هفت پشتت

شورش
شورش
پاسخ به  زن زیبا
3 ماه قبل

واقعاً خری چه ربطی به کثیفی داره احمق من هرروز میرم حموم روزی دوبارم صرتم رو میشورم این ربط به خشکی داره یه دلیلش شستن بیش از حده

سوووومی
سوووومی
پاسخ به  زن زیبا
3 ماه قبل

خوب شستنت خشکت کردن

سوووومی
سوووومی
پاسخ به  زن زیبا
3 ماه قبل

خوب شستنت خشکت کردن

مریم
مریم
پاسخ به  زن زیبا
2 ماه قبل

چرا الکی حرف میزنی من اگه قبل خواب صورتم تمیز نشورم اصلا خوابم نمیبره حمومم که هرروز میرم اتفاقا بعداز حمام بدتر پوسته ریزی داره

دکمه بازگشت به بالا