گرفتگی بینی در بارداری به چه دلیل است؟ +۱۰ درمان خانگی گرفتگی بینی در بارداری

فهرست مطالب

اگر باردار هستید و منتظر نوزاد خود نشسته‌اید تا به دنیا بیاید، ممکن است با گرفتگی بینی روبرو باشید که به نظر می‌رسد از بین نخواهد رفت. به گرفتگی بینی در بارداری، رینیت بارداری هم می‌گویند. علت این وضعیت واقعاً مشخص نیست. با این حال، ممکن است ناشی از تغییرات هورمونی باشد؛ اما داشتن سابقه آلرژی یا آسم خطر ابتلا به رینیت بارداری را افزایش نمی‌دهد. در این مقاله می‌خواهیم در مورد گرفتگی بینی در بارداری صحبت کنیم و روش‌های درمان آن را شرح دهیم. اگر شما هم دوران بارداری خود را می‌گذرانید و می‌خواهید از شر گرفتگی بینی خود خلاص شوید، در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

گرفتگی بینی در بارداری به علت رینیت بارداری

رینیت بارداری التهاب غشاهای مخاطی پوشاننده بینی است. این امر باعث احتقان بینی می‌شود. افزایش جریان خون در مجاری بینی و بزرگ‌شدن وریدهای بینی نیز در این امر نقش دارد. رینیت بارداری معمولاً با گرفتگی بینی و آبریزش بینی همراه است. علائم این مشکل در دوران بارداری رخ می‌دهد. این علائم ممکن است چندین هفته ادامه داشته باشند. علاوه بر احساس ناراحتی، خواب شما ممکن است مختل شود، زیرا وقتی دراز می‌کشید و می‌خواهید بخوابید، گرفتگی بینی بدتر می‌شود.

علائم گرفتگی بینی در بارداری

علائم گرفتگی بینی در دوران بارداری عبارتند از:

  • احتقان که اغلب باعث مشکل در تنفس و خواب شبانه می‌شود
  • آبریزش بینی
  • عطسه کردن
  • عفونت‌های سینوسی
  • عفونت‌های گوش

علت گرفتگی بینی در بارداری

آیاعلت گرفتگی بینی، رینیت بارداری است یا مشکل دیگری وجود دارد؟ اگر احتقان و احتمالاً آبریزش بینی تنها علائم شما هستند، احتمالاً رینیت بارداری دارید. علائم دیگر ممکن است نشان‌دهنده وضعیت دیگری باشد که عبارت‌اند از:

  • رینیت آلرژیک: اگر آلرژی دلیل گرفتگی بینی شما در دوران بارداری باشد، تقریباً همیشه عطسه و/یا خارش در چشم، بینی یا گلو را تجربه خواهید کرد.
  • سرماخوردگی یا آنفولانزا: اگر گرفتگی بینی و همچنین عطسه، سرفه، گلودرد، سردرد، دردهای عضلانی یا بدن درد و تب دارید، به احتمال زیاد سرما خورده‌اید یا آنفولانزا گرفته‌اید که بهتر است به دکتر زنان و زایمان مراجعه کنید.
  • سینوزیت: عفونت‌های ویروسی و باکتریایی که باعث گرفتگی بینی می‌شوند، می‌توانند منجر به سینوزیت، یعنی عفونت سینوسی شوند. با سینوزیت، معمولاً علائم دیگری فراتر از گرفتگی بینی از جمله تب، سردرد، بدن درد یا فشار صورت (که ممکن است با خم شدن به جلو بدتر شود)، درد در فک بالا یا کاهش حس بویایی را تجربه خواهید کرد.
  • کووید-۱۹: اگرچه کووید-۱۹ می‌تواند باعث احتقان بارداری شود، اما احتمال ابتلا به تب، سرفه و خستگی همراه با گرفتگی بینی وجود دارد.

البته، شما همیشه نمی توانید بگویید که چه چیزی باعث احتقان بینی در دوران بارداری شده و ممکن است بیش از یک علت وجود داشته باشد. به عنوان مثال، ممکن است آلرژی و رینیت بارداری داشته باشید. به همین دلیل اگر گرفتگی بینی با علائم دیگری همراه است و شما را اذیت می‌کند، بهتر است به دکتر بارداری مراجعه کنید.

گرفتگی بینی در بارداری از کی شروع میشه؟

در حالی که گرفتگی بینی در بارداری می‌تواند در هر زمانی از دوران بارداری رخ دهد؛ اما گرفتگی بینی در اوایل بارداری شایع‌تر است. علائم گرفتگی بینی در ابتدای بارداری شروع می‌شود و ممکن است حداقل ۶ هفته یا تا انتهای دوران بارداری طول بکشد؛ اما در پاسخ به سؤال گرفتگی بینی در بارداری تا کی ادامه دارد، باید بگوییم که این علائم معمولاً در عرض ۲ هفته پس از تولد نوزاد ناپدید می‌شود.

درمان گرفتگی بینی در بارداری

درمان گرفتگی بینی در بارداری
درمان گرفتگی بینی در بارداری

اگر گرفتگی بینی شما شدید است و در هنگام خواب، شما را اذیت می‌کند، می‌توانید با پزشک خود در مورد استفاده از یک یا چند داروی زیر مشورت کنید. این داروها می‌توانند به رفع علائم گرفتگی بینی کمک کنند:

کورتیکواستروئید، استنشاقی بینی برای درمان گرفتگی بینی در بارداری

کورتیکواستروئیدهای استنشاقی بینی اغلب برای کنترل آسم در دوران بارداری استفاده می‌شوند. همچنین در برخی موارد می‌توان از آن‌ها برای کنترل علائم گرفتگی بینی در بارداری استفاده کرد.

بهترین گزینه رینوکورت (بودزونید) است، زیرا مطالعات نشان می‌دهد که استفاده از آن در دوران بارداری به طور کلی بی خطر است.

قطره بینی در بارداری ضداحتقان بینی

اکثر داروهای ضداحتقان بینی برای گرفتگی بینی در هفته اول بارداری مورد استفاده قرار نمی‌گیرند. داروهای ضداحتقان بینی مانند آفرین (اکسی متازولین) در تسکین موقت احتقان بسیار مؤثر هستند و یک راه حل گرفتگی بینی در بارداری محسوب می‌شوند. با این حال، بهتر است از این داروها در سه ماهه اول بارداری استفاده نشود، زیرا بی‌خطر نیستند و باید با تجویز پزشک مصرف شوند.

در برخی موارد، استفاده از داروهای ضداحتقان بینی برای درمان رینیت بارداری ممکن است علائم را بدتر کند، به خصوص اگر برای مدت طولانی استفاده شود. استفاده از داروهای ضداحتقان بینی برای بیش از سه روز متوالی می‌تواند منجر به احتقان مجدد شود.

برای جلوگیری از خطرات محتمل برای نوزادتان، از هیچ داروی جدیدی استفاده نکنید، چه با نسخه در دسترس باشد و چه بدون نسخه مانند مکمل‌های گیاهی، هومیوپاتی‌ها و سایر مکمل‌های غذایی. برای مصرف هر نوع دارویی باید با پزشک خود مشورت کنید.

درمان خانگی گرفتگی بینی در بارداری

برای درمان کیپ شدن بینی در بارداری در خانه می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

۱. استفاده از روغن اکالیپتوس برای رفع گرفتگی بینی در بارداری

روغن اکالیپتوس می‌تواند به کاهش التهاب بینی شما کمک کرده و راحت‌تر نفس خواهید کشید. برای این کار باید مقداری روغن اکالیپتوس را روی دستمال بمالید و آن را در کنار بینی خود بگیرید. با استنشاق روغن اکالیپتوس راحت‌تر تنفس خواهید کرد و خواب بهتری خواهید داشت. همچنین می‌توانید چند قطره روغن اکالیپتوس را داخل قوری آب جوش بریزید و بخار آن را استنشاق کنید.

۲. درمان گرفتگی بینی در بارداری با کمپرس آب گرم

کمئرس آب گرم می تواند مخاط داخل بینی را روان کرده و راه تنفسی را باز کند. برای این کار می‌توانید کیسه آب گرم خریداری کنید یا یک حوله را داخل آب گرم خیس کرده و سپس آن را تا کنید و روی بینی یا پیشانی خود قرار دهید. گرمای کیسه یا حوله می‌تواند التهاب و درد را تسکین دهد. این کار را می‌توانید روزانه دو الی سه بار انجام دهید و تا هر زمانی که لازم بود، ادامه دهید.

۳. برای رفع گرفتگی بینی در بارداری دوش آب گرم بگیرید

احتمالاً برای شما هم پیش آمده که در زمان سرماخوردگی، دوش آب گرم گرفته‌اید و پس از آن احساس خوبی به شما دست داده است. همچنین اگر بینی شما گرفته باشد، بختر حمام می‌تواند التهاب درون بینی را کاهش دهد و گرفتگی بینی از بین می‌‌رود. با این اوصاف، حتی شده به طور موقت اما دوش آب گرم می‌تواند گرفتگی بینی را کاهش دهد.

بخور دادن هم می‌تواند همین تأثیر را داشته باشد. برای بخور دادن می‌توانید ظرفی را پر از آب کرده و روی گاز بگذارید تا جوش بیاید. ظرف را از روی گاز بردارید و صبر کنید تا حالت جوشیدن آب از بین برود؛ اما حواستان باشد که آب سرد نشود. سپس حوله‌ای را روی سر خود بیندازید و سرتان را روی ظرف آب گرم بگیرید. حال نفس بکشید تا بخار موجود به کاهش تنگی نفس و گرفتگی بینی در بارداری کمک کند.

۴. تغییر حالت خوابیدن

برای درمان گرفتگی بینی در هفته اخر بارداری در هنگام خواب، یکی دو بالش اضافه زیر سر خود قرار دهید تا سرتان کمی بالا بیاید. این کار می‌تواند به کاهش گرفتگی بینی کمک زیادی کند.

۵. استفاده از ویتامین C برای رفع گرفتگی بینی در بارداری

درمان خانگی گرفتگی بینی در بارداری با ویتامین ث
درمان خانگی گرفتگی بینی در بارداری با ویتامین ث

برای درمان آبریزش و گرفتگی بینی در بارداری می‌توانید از ویتامین C استفاده کنید که احتمال خون‌ریزی بینی را هم کاهش می‌دهد. شما می‌توانید قرص ویتامین C تهیه کرده و مصرف کنید یا اینکه خوراکی‌هایی مانند گوجه فرنگی، پرتقال، کیوه، فلفل دلمه‌ای و … میل کنید که غنی از ویتامین C هستند. با این وجود، قبل از مصرف هرکدام از این خوراکی‌ها یا قرص ویتامین بهتر است با دکتر زنان و زایمان خود مشورت کنید.

۶. آب‌رسانی به بدن در بارداری برای رفع گرفتگی بینی

با آب‌رسانی صحیح به بدن خود می‌توانید رینیت بارداری یا همان گرفتگی بینی را کاهش دهید. مصرف آب به مقدار زیاد می‌تواند خلط موجود در سینوس‌ها را کاهش دهد و سیسنوس‌ها را تخلیه کند. زمانی که خلط از سینوس‌ها تخلیه می‌شود، شما راحت‌تر می‌خوابید و دیگر گرفتگی بینی اذیت‌تان نخواهد کرد.

علاوه بر آب، باید مایعات دیگر هم به مقدار زیاد مصرف کنید، زیرا مایعات باعث افزایش حجم خون شده و به کودک خون‌رسانی بیشتری می‌شود که در نتیجه رشد بهتری خواهد داشت. مایعاتی مانند آب همراه با آبلیمو، چای گیاهی، آب معدنی گاز دار و آب میوه‌های ارگانیک می‌توانند گزینه‌ای ایده‌آل برای شما باشند.

۷. استنشاق بخار برای درمان گرفتگی بینی در بارداری

همان‌طور که گفتیم، استنشاق بخار می‌تواند راه حل گرفتگی بینی در بارداری باشد. با استنشاق بخار می‌توانید مخاطی که باعث گرفتگی بینی شده را از بدن خارج کنید.

۸. استفاده از زنجبیل برای رفع گرفتگی بینی در بارداری

زنجبیل یکی دیگر از روش‌های درمان خانگی گرفتگی بینی است که می‌تواند کمک بزرگی به شما کند. زنجبیل عناصر ضدالتهابی دارد که به کاهش التهاب بینی و تخلیه مخاط سینوس‌ها کمک می‌کند. تنها کافی است یک قاشق چای‌خوری زنجبیل را داخل یک فنجان آب گرم یا چای بریزید و آن را میل کنید. زنجبیل علاوه بر تقویت سیستم ایمنی بدن شما، به از بین بردن گرفتگی بینی هم کمک می‌کند.

۹. استفاده از سرکه سیب برای درمان گرفتگی بینی در بارداری

سرکه سیب هم یک داروی مناسب برای درمان رینیت بارداری است. سرکه سیب یک ضدانعقاد طبیعی است که به کاهش گرفتگی بینی کمک می‌کند.

۱۰. استفاده از ویکس برای گرفتگی بینی در بارداری

ویکس هم درست مانند روغن اکالیپتوس عمل می‌کند و می‌تواند به رفع گرفتگی بینی شما کمک کند. برای این روش باید ویکس را در مقابل بینی خود بگیرید و آن را استنشاق کنید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

گرفتگی بینی در بارداری و مراجعه به پزشک
گرفتگی بینی در بارداری و مراجعه به پزشک

رینیت می‌تواند عوارض جانبی بالقوه مضری برای مادر و نوزاد ایجاد کند. برای پاسخ به این سؤال که گرفتگی بینی در بارداری ضرر دارد، باید بگوییم که این مشکل می‌تواند منجر به اختلالات خواب شود که ممکن است در توانایی کودک برای دریافت تمام اکسیژن مورد نیاز برای رشد اختلال ایجاد کند. اگر از رینیت بارداری و بیدار شدن مکرر در شب رنج می‌برید، بهتر است به دکتر بارداری و دکتر گوش و حلق و بینی مراجعه کنید. به این ترتیب، پزشک شما مطمئن می‌شود که احتقان بینی نشانه مشکل جدی‌تری مانند سینوزیت نیست.

پذیرش ۲۴ یک سامانه آنلاین نوبت‌دهی پزشکان و بیمارستان‌ها است که شما می‌توانید در هر ساعتی از شبانه روز، از پزشک مورد نظرتان، نوبت رزرو کنید. با پذیرش ۲۴ می‌توانید دکتر گوش و حلق و بینی مورد نظر خود را پیدا کرده و نوبت خود را رزرو کنید. همچنین می‌توانید از ویزیت آنلاین دکتر گوش و حلق و بینی بهره ببرید. تنها کافی است سایت پذیرش ۲۴ را باز کنید و در چند ثانیه و با چند کلیک، نوبت خود را رزرو کنید.

سؤالات متداول درباره گرفتگی بینی در بارداری

۱. آیا گرفتگی بینی در دوران بارداری تأثیری بر روی جنین دارد؟

به طور کلی، گرفتگی بینی در دوران بارداری تأثیری روی جنین ندارد. البته اگر به قدری شدید باشد که خواب مادر را مختل کند، ممکن است جنین نتواند اکسیژن مورد نیاز خود را دریافت کند و این موضوع می‌تواند خطرناک باشد و بهتر است به پزشک مراجعه شود.

۲. آیا احتقان بینی در بارداری طبیعی است؟

بله، احتقان در دوران بارداری شایع و طبیعی است.

۳. گرفتگی بینی در بارداری تا کی ادامه دارد؟

به طور معمول گرفتگی بینی در دوران بارداری در هفته‌های اول شروع می‌شود و به مدت ۶ هفته ادامه خواهد داشت. در برخی شرایط که بسیار شدید باشد و در تمام دوران بارداری همراه مادر باشد، ۲ هفته پس از زایمان، علائم احتقان از بین خواهد رفت.

سخن پایانی

معمولاً در دوران بارداری احساس گرفتگی بینی بسیار شایع و طبیعی است. گرفتگی بینی گاهی اوقات به علت رینیت بارداری است که با آبریزش بینی همراه می‌شود. رینیت بارداری احتقان یا گرفتگی بینی است که در دوران بارداری شروع می شود، به عفونت یا آلرژی مرتبط نیست و حداقل تا ۶ هفته ادامه خواهد داشت. در این مقاله سعی کردیم در مورد گرفتگی بینی در دوران بارداری صحبت کنیم و روش‌های درمان آن را به شما معرفی کردیم. از اینکه تا انتهای مقاله با ما همراه بودید، از شما متشکریم. امیدواریم این مطلب برایتان مفید بوده باشد و بتوانید مشکل گرفتگی بینی خود را در دوران بارداری رفع کنید.

۳.۸/۵ (۱۳ نظر)

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
3 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
هلیا
هلیا
6 ماه قبل

سلام من تو ۳۱ بارداری هستم بینی کیپ میشه شبا خیلی اذیت میشم خوابم‌نمیبره نفسم میگیره چیکارکنم

فاطی
فاطی
پاسخ به  هلیا
3 ماه قبل

بمیر …. تمام

لقا
لقا
پاسخ به  فاطی
20 روز قبل

وا

دکمه بازگشت به بالا