داروی ترازوسین

کاربرد، مقدار و روش مصرف، عوارض جانبی و شرایط نگهداری ترازوسین (Terazosin)

نام تجاری

Hytrin, Zayasel

کاربرد

کنترل افزایش فشارخون متوسط تا شدید، درمان بزرگی خوش خیم پروستات در مردان

اشکال دارویی

قرص

اطلاعات دارویی ترازوسین

ترازوسین به دسته‌ای از داروها به نام «آلفابلاکرها یا مسدودکننده‌های آلفا» تعلق دارد که برای درمان پر فشاری خون و همچنین بهبود جریان ادرار و بهبود علائم هایپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH) به کار می‌رود.

برای کنترل فشار خون، این دارو از طریق ریلکس کردن رگ‌ها و شریان‌ها در بدن به بهبود جریان خون کمک می‌کند.

برای بهبود علائم بزرگ شدن پروستات از جمله جریان ادرار، این دارو با ریلکس شدن عضلات در پروستات و گردن مثانه، ادرار کردن را آسان می‌کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد استفاده این دارو در درمان بزرگ شدن پروستات، می‌توانید سؤالات خود را به صورت آنلاین از طریق اپلیکیشن و وب سایت پذیرش ۲۴، از متخصصان آنلاین کلیه و مجاری ادراری بپرسید.

همچنین، اگر درباره فشار خون و این دارو سؤالاتی دارید، متخصصان آنلاین قلب و عروق به صورت آنلاین آماده پاسخگویی به سؤالات شما در هر ساعت از شبانه روز هستند.

مقدار و روش مصرف داروی ترازوسین

  • قبل از شروع درمان با داروی ترازوسین، بروشور دارویی داخل بسته را به دقت مطالعه کنید. این بروشور به شما کمک می‌کند تا اطلاعات جامعی را راجع به دارو به دست آورده و از عوارض جانبی احتمالی آن مطلع شوید. همچنین اگر در رابطه با مصرف آن با سؤالاتی روبرو هستید با پزشک خود مشورت نمایید.
  • دوز و مقدار داروی ترازوسین، از فردی به فرد دیگر متفاوت است؛ دارو را دقیقاً همانطور که پزشک به شما تجویز کرده است، استفاده نمایید.
  • در صورت فراموش کردن یک دوز، به محض یادآوری، نوبت فراموش شده را مصرف کنید. اگر زمان مصرف دوز بعدی باشد، از مصرف نوبت فراموش شده اجتناب کنید و بر طبق برنامۀ مشخص به مصرف دارو ادامه دهید و هیچ‌گاه دو قرص را با هم نخورید.
  • ترازوسین برای وضعیت فعلی بیماری شما تجویز شده است، به طور خودسرانه در سایر شرایط مشابه از آن استفاده نکنید.
  • این دارو را می‌توانید همراه یا بدون غذا مصرف کنید.
  • اگر روزانه یک بار از این دارو استفاده می‌کنید، برای جلوگیری از عوارض جانبی مانند کاهش ناگهانی فشار خون، آن را شب قبل از خواب مصرف کنید.
  • اگر چندین روز از ترازوسین استفاده نکردید، احتمالاً باید دوباره روند درمان را آغاز کرده و دوزهای مصرفی پایینی استفاده کنید و سپس به تدریج میزان آن را مجدداً افزایش دهید. در این باره باید با پزشک خود مشورت نمایید.
  • اگر از این دارو برای فشار خون بالا استفاده می‌کنید بسیار مهم است که به مصرف این دارو ادامه دهید حتی اگر احساس بهتری داشته باشید. بیشتر افرادی که فشار خون بالا دارند احساس بیماری نمی‌کنند.
  • اگر از این دارو برای پروستات بزرگ شده استفاده می‌کنید، ممکن است ۲ الی ۴ هفته طول بکشد تا علائم بهبود در شما ظاهر شود و برای مشاهده تمام منافع این دارو باید بیش از ۶ هفته صبر کنید. اگر مصرف دارو را متوقف کنید، علائم شما بدتر می‌شود. این علائم عبارتند از: تکرر و کاهش جریان ادرار.

موارد منع مصرف داروی ترازوسین

  • به تاریخ انقضای دارو توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام شده است، از مصرف آن خودداری کنید.
  • هرگز داروی ترازوسین را به فرد دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.

قبل از تجویز دارو، پزشک خود را در صورت وجود موارد زیر مطلع کنید:

  • حساسیت به این دارو یا هر دارو و مواد دیگری
  • بارداری
  • شیردهی
  • فشار خون پایین
  • سابقه غش کردن
  • سابقه سرطان پروستات
  • مشکلات خاص چشمی مانند: آب مروارید

توجه: بعضی چیزها می‌تواند باعث شود که فشار خون شما بیش از حد پایین آید. این موارد شامل استفراغ، اسهال، عرق شدید، بیماری‌های قلبی، دیالیز، یک رژیم غذایی کم نمک و یا مصرف داروی دیورتیک (قرص‌های آب) است. اگر شما دچار یک بیماری طولانی مدت شده‌اید که باعث اسهال یا استفراغ می‌شود به پزشک خود در این زمینه اطلاع دهید.  

موارد هشدار و احتیاطات ویژه حین مصرف داروی ترازوسین

  • در طول درمان با این دارو، پزشک برای اطمینان از بی‌خطر بودن این دارو برای شما، باید موارد زیر را را در شما پایش کند:
  1. فشار خون
  2. ضربان قلب
  3. شمار سلول‌های خونی
  4. علائم BPH
  5. وقتی مبتلا به بزرگی پروستات هستید، در معرض ابتلا به سرطان پروستات نیز خواهید بود بنابراین پزشک ممکن است برای بررسی سرطان پروستات، سطح آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA) را نیز در شما پایش کند.
  • این دارو ممکن است موجب خواب آلودگی، سرگیجه یا تار شدن دید شود. تا زمانی که این عوارض برطرف نشده از رانندگی یا کارهایی که به هوشیاری کامل نیاز دارند، خودداری کنید.
  • پیش از هر نوع جراحی، پزشک یا دندانپزشک خود را از مصرف این دارو مطلع کنید.
  • برای جلوگیری از سرگیجه، از ایستادن برای مدت زمان طولانی اجتناب و یا از بیش از حد گرم شدن بدن در حین ورزش و یا در آب و هوای گرم پرهیز کنید.
  • از تغییر وضعیت (بلند شدن از وضعیت نشسته یا درازکش) سریع خودداری کنید چون ممکن است باعث سرگیجه شود.

تداخلات دارویی

تداخلات دارویی ممکن است عملکرد و تأثیر داروی ترازوسین را تغییر دهد یا باعث افزایش ریسک بروز عوارض جانبی آن شود. بنابراین برای مصرف این دارو، لیست تمام داروهایی که مصرف می‌کنید اعم از داروهای تجویزی و غیرتجویزی (گیاهی، مکمل و …) را با پزشکتان در میان بگذارید.

از جمله داروهایی که با ترازوسین تداخل دارند، عبارتند از:

عوارض جانبی داروی ترازوسین

همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بسیاری از مصرف‌کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ای بروز نمی‌دهند. یکسری از عوارض نیز بعد از گذشت مدت کوتاهی از مصرف دارو، از بین می‌روند.

عوارض جانبی این دارو در قسمت‌های مختلف بدن عبارتند از:

  • سیستم اعصاب مرکزی: سرگیجه، سردرد، ضعف عضلات، خواب آلودگی، خواب رفتگی اندام، بی‌قراری، عصبی شدن
  • قلبی- عروقی: تپش قلب، ادم محیطی، افت فشار خون وضعیتی، تاکی‌کاردی، سنکوپ
  • غدد درون ریز و متابولیسم: کاهش میل جنسی، افزایش وزن
  • گوارشی: تهوع
  • ادراری، تناسلی: ضعف جنسی
  • عصبی، عضلانی و اسکلتی: درد دست و پا، کمر درد
  • چشمی: تاری دید
  • تنفسی: احتقان بینی، تنگی نفس، سینوزیت

شرایط نگهداری داروی ترازوسین

  • دارو را دور از دسترس کودکان نگه دارید.
  • دارو را در جایی خشک و خنک و به دور از گرما و تابش نور مستقیم نگه دارید.

باتوجه به وضعیت کنونی پاندمی ویروس کرونا، در صورت عدم تمایل از مراجعه حضوری به متخصص قلب و عروق می‌توانید با مراجعه به وب سایت و یا اپلیکیشن پذیرش ۲۴، به صورت ۲۴ ساعته و آنلاین، از طریق مشاوره تلفنی و متنی با مجرب‌ترین متخصصان آنلاین قلب و عروق، تلفنی و متنی مشاوره بگیرید.

 

۲.۲/۵ (۵ نظر)

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
15 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
علی ازهشتگرد لطفا بفرمائید اندا،ه طبیعی حجم پروستا
علی ازهشتگرد لطفا بفرمائید اندا،ه طبیعی حجم پروستا
3 ماه قبل

حدود ده سال است ق بدلیل تکرر ادرا بنا به تجویز پزشک قرس ترازوسین وفیناسترایت مصرف نمودم به دلیل آشفته شدن بازار دارو توسط پزشک متخصص داخلی قزص پرا،وسین تجویز شد پس از حدود۳ ماه دچار تکرر ادرار وبزرگی پروستات شدم با مراجعه نزد پزشک ارولوژی درخواست آزمایش ادرار وسونو گرافی کلیه ومجاری وپروستات که قند ۹۸ وحجم پروستات ۲۶سی سی اعلام شد ایا۲۶ برای حجم مناسب است لطفا عدداساندارد چند سی سی است با تشکر وقدردانی دانی از بذل توجه تان

محسن.از آباده فارس
محسن.از آباده فارس
5 ماه قبل

راستی من ۴۳سالمه.
ممنون از شما

محسن.از آباده فارس
محسن.از آباده فارس
5 ماه قبل

سلام.چندسالیه تنگی مجاری ادرار در انتهای آلت دارم.دوشاخه شدن،باریکی ادرار،و دور آمدن و شبها ساعتی یکبار بیدارم میکنه،پروستاتم یک میلی بزرگ هست.دوسال پیش تنگی رو عمل کردم،اما فایده ندارد.روزی یدونه ترازوسین دو مصرف میکنم.قرص پروستیکا هم یک هفته هست میخورم.
آزمایش دادم،سرطان پروستات ندارم.
برای شبها که زیاد،بخاطر ادرار بلند میشم راهنمایی بفرمایید،چه دارویی مصرف بکنم بهتره.

Mono
Mono
1 سال قبل

من برای بیماری استرسی که داشتم از قرص های دیازپوکساید ، اسنترا، کلومیپرامین و لوسر استفاده میکنم. به دلیل مشکل ادراری ( تکرر ادرار) از قرص ترازوسین ۲ مصرف میکنم.
برخی مواقع در هنگام ادرار مقداری منی هم قاطی آن هست. ایا این چیز بدیه یا عادی هستش ؟ این دارو رو تقریبا ۱تا ۲ سال هست که مصرف میکنم

موسوی
موسوی
1 سال قبل

سلام.مادرم ۸۵ سالشه.هم سابقه هیپوناترمی هم فشار خون بالا.هم ماندگاری ادرار در مثانه که عفونی تشخیص داده شد و هن مشکل اعصاب و روان رو دارن.تا دو روز پیش ۱۱ روز بیمارستان بستری بودن.موقع ترخیص دکتر نفرولوژیست بهشون قرق ترازوسین یکی قبل از خواب،قرص فوروزماید ۴۰ هر ۱۲ ساعت یکی تجویز کردن.دو روزه دقیقا فشارهای مادرم بین ۸ الی ۱۰ هستش.نمک هم دکتر گفت توی غذاشون بکار ببر که دارم براشون میزارم.اما امشب فشارش رو الان گرفتم ۱۰ به ۶ هستش.دوز شب قرص های مذکور رو بهش ندادم.ترسیدم فشارش افت کنه.بفرمایید چه کنم؟

نیما
نیما
2 سال قبل

سلام.بنده یه هفته است که میخوام ازمایش اعتیاد بدم واسه کارم.متادون هم مصرف میکنم‌.ولی هرکار میکنم ایستاده ادرارم نمیاد.نشسته هم که ادرار میکنم طول میکشه تا ادرارم بیاد.ایا این قرص ترازوسین کمکی میکنه به راحت ادرار کردنم؟ممنون میشم جوابمو بدین

بهمن پایا
بهمن پایا
2 سال قبل

قرص ترازوسین چطور مصرف کنیم

علی
علی
2 سال قبل

سلام من برای بزرگی پروستات روزی یک عدد ترازوسین ۲ مصرف میکنم فشار خونم نیز کنترل میشه. فشارم۱۱روی ۸ هست و مشکل پروستاتم حل میشه. آیا برای فشار خون این قرص کافیه؟

دکتر ارمین محمدی لیر
پاسخ به  علی
2 سال قبل

سلام
برای کنترل فشار باید به متخصص قلب مراجعه کنید.

اکبر
اکبر
2 سال قبل

سلام من قرص فشارخون والزامیکس میخورم میتونم برا پروستات قرص ترازوسین بخورم

سام
سام
پاسخ به  اکبر
14 روز قبل

بله من هردو رامی خورم والزومیکسhct

رویال
رویال
2 سال قبل

من خانمی هستم که ۶سال با تخلیه ناقص ادراربعضا وقتی مثانه ان کامل پر می شود ودیر به دستشویی می رسم اصلا تخلیه نمی شود وحبس می شود که گاهی مجبور به سونداژ می شوم
مدتی بل مصرف داروهای گیاهی خوب بودم ولی الان از دی ماه دوباره همان گرفتاری سراغم امده با شدت بیشتر این دفعه مقداری تخلیه میشه وبعد مثانه کیپ می شود .آیا راهی برای مشکل که زندگی مرا نابود کرده هست یانه سال
۹۳سیستسکوپی شدم گفتن عفونت دارید ولی هیچ میکروبی رشد نکرد .مدتی امپول آمیکا سیلین زدم .خوب بود ولی باقطع انتی بیوتیک دو باره همان حالت برمی گردد وی سی یو جی دادم گفتن مثانه نوروژنیک .خلاصه اینکه دارم عذاب می کشم
لطفا راهنمایی کنید

دکتر رسول اسماعیلی
پاسخ به  رویال
2 سال قبل

سلام
سلام خدمت شما. حتما بایستی نوار مثانه بدهید و در صورت تایید شدن مثانه نوروژنیک لازمه در کنار دارو سونداژ متناوب داشته باشین.

دکمه بازگشت به بالا