گره تارهای صوتی یا ندول حنجره چیست؟ تشخیص، علائم و درمان

ندول‌های صوتی، توده‌های متقارن و گسترده‌ای هستند که در نقطه میانی هر دو تار صوتی ایجاد می‌شوند. این اجسام رشد یافته سخت، زمخت و غیر سرطانی روی تارهای صوتی شما هستند. آنها می‌توانند به کوچکی یک سر سنجاق یا به بزرگی یک نخود باشند.

شما به دلیل فشار دادن یا استفاده بیش از حد از صدای خود، به ویژه در اثر آواز خواندن، فریاد زدن، یا صحبت کردن با صدای بلند برای مدت طولانی، ممکن است دچار ندول شوید.

ندول‌های صوتی بر اساس علت آنها نام‌های دیگری نیز ممکن است داشته باشند. به آن‌ها ندول‌های آوازخوان، ندول‌های جیغ‌ کشنده و ندول‌های معلم گفته می‌شود.

میزان شیوع گره تارهای صوتی

ندول‌ها تقریباً به طور انحصاری در زنان جوان و پسران قبل از سنین نوجوانی یافت می‌شوند که نشان می‌دهد اندازه و شکل حنجره عامل مهمی در تشکیل ندول است. ضایعات دو طرفه تارهای صوتی در مردان بالغ تقریباً هرگز ندول نیستند. هر مرد بالغ باید قبل از تشخیص ندول با دقت بسیار مورد بررسی قرار گیرد. ندول‌ها ضایعات پیش سرطانی یا سرطانی نیستند. به طور کلی، متقارن بودن دو طرفه ندول‌ها و بروز آن‌ها در افراد جوان‌تر برای رفع هرگونه شک در مورد بدخیمی و بیوپسی کافی است.

توده تار صوتی یک طرفه

توده تار صوتی یک طرفه طبق تعریف یک گره نیست. گره‌ها همیشه به صورت جفت و تقریباً برابر هستند. توده‌های جفتی که متقارن نیستند باید قبل از تشخیص ندول‌ها به دقت بررسی شوند. آنها معمولاً نمایانگر یک کیست یا پولیپ با مقداری ضخیم شدن در اثر ضربه بر روی تار صوتی مخالف هستند.

چه چیزی می‌تواند باعث ایجاد گره‌های صوتی شود؟

تارهای صوتی شما که گره‌های صوتی نیز نامیده می‌شوند، نوارهای بافتی V شکلی هستند که از وسط جعبه صدای شما عبور می‌کنند. زمانی که صحبت می‌کنید یا آواز می‌خوانید، هوای ریه‌های شما به سرعت از تارهای صوتی‌تان عبور می‌کند و باعث می‌شود که آنها به لرزه درآیند.

اگر بیش از حد به طور نادرست از صدای خود استفاده کنید، این کار می‌تواند تارهای صوتی شما را تحریک کند. با گذشت زمان، نواحی تحریک شده سفت می‌گردد تا زمانی که بافت پینه کوچکی در آنها ایجاد می‌شود. اگر به صورت آهسته از صدای خود استفاده نکنید، این ضایعات به رشد خود ادامه خواهند داد.

این ضایعات رشد یافته از ارتعاش طبیعی تارهای صوتی شما جلوگیری می‌کنند. فقدان لرزش، زیر و بم و لحن صدای شما را تغییر می‌دهد.

ندول‌ها معمولاً افرادی را که زیاد آواز می‌خوانند یا صحبت می‌کنند تحت تأثیر قرار می‌دهد، مانند:

  • تشویق کنندگان
  • مربیان
  • مجریان رادیو
  • فروشندگان
  • معلمان
  • واعظان

استفاده بیش از حد تنها دلیلی نیست که افراد دچار ندول‌های صوتی می‌شوند. چند دلیل احتمالی دیگر گره تارهای صوتی عبارت‌اند از:

ندول تار صوتی نیز یکی از مشکلات رایج در بین خواننده‌ها است.
ندول تار صوتی نیز یکی از مشکلات رایج در بین خواننده‌ها است.

هر کسی، از جمله کودکان، ممکن است به ندول‌های صوتی مبتلا شوند. اما این اجسام رشد یافته بیشتر در زنان بین ۲۰ تا ۵۰ سال و در پسران ایجاد می‌شود. افزایش خطر در این گروه از افراد ممکن است به اندازه حنجره آنها مربوط باشد.

علائم ندول حنجره چیست؟

تغییر صدا از علائم گره تار صوتی است.

بیماری ندول حنجره باعث تغییر صدای شما شده و ممکن است علائم زیر را ایجاد نمایند:

  • صدای خشن
  • زمخت یا خراش دار
  • صدای خسته
  • نفس زدن
  • ترک یا شکستن
  • صدای کمتر از حد معمول
  • حوزه خوانندگی محدود

خوانندگان می‌توانند برای رسیدن به اکتاوهای بالاتر مشکل داشته باشند زیرا ندول‌ها دامنه آنها را کاهش می‌دهند. برخی از افراد به طور کامل صدای خود را از دست می‌دهند.

درد از نشانه های گره تارهای صوتی است

درد یکی دیگر از علائم رایج ندول‌ها است. ممکن است این احساس را داشته باشد:

  • درد تیر کشنده‌ای که از گوشی به گوش دیگر منتقل می‌شود.
  • درد گردن
  • توده‌ای که در گلو گیر کرده

علائم دیگر ندول یا گره تارهای صوتی

سایر علائم احتمالی گره‌های صوتی عبارت‌اند از:

  • سرفه کردن
  • نیاز دائمی به صاف کردن گلو
  • خستگی

راه‌های درمان گره تار صوتی

درمان ندول تار صوتی با استراحت صوتی آغاز می‌گردد. به منظور زمان دادن به ندول‌ها برای بهبودی، شما باید از آواز خواندن، فریاد زدن و زمزمه کردن برای کاهش تورم اجتناب کنید. پزشک به شما خواهد گفت که به چه مدت استراحت نیاز دارید.

صدا درمانی بخشی دیگر از درمان است. یک آسیب شناس در حوزه گفتار زبان می‌تواند به شما یاد دهد که چگونه از صدای خود به طور ایمن استفاده کنید. بنابراین در آینده نباید از آن بیش از حد استفاده کنید.

برای هر گونه شرایط پزشکی که ممکن است باعث ایجاد گره‌های صوتی در شما شده باشد، بایستی مورد درمان قرار بگیرید، شرایطی مانند:

  • رفلکس اسید
  • آلرژی
  • سینوزیت
  • مشکلات تیروئید

اگر ندول‌های صوتی شما بعد از چند هفته از بین نرفت یا خیلی بزرگ شد، ممکن است برای برداشتن آنها نیاز به جراحی داشته باشید.

فونومیکروسجری می‌تواند به عنوان درمان ندول حنجره بدون جراحی استفاده شود. در هنگام جراحی ندول حنجره یک جراح از ابزارهای کوچک و میکروسکوپ برای برداشتن گره‌ها بدون آسیب رساندن به بافت سالم اطراف استفاده می‌کند.

پیشگیری، خودمراقبتی و مدیریت جلوگیری از ایجاد ندول

برای جلوگیری از ایجاد ندول در آینده، عواملی که باعث ایجاد آن‌ها می‌شوند را بررسی کنید مانند سیگار کشیدن، استرس و استفاده بیش از حد.

سیگار کشیدن را کنار بگذارید

اگر می‌خواهید سیگار را ترک کنید یا میزان سیگار را کاهش دهید، از پزشک خود در مورد روش‌هایی مانند دارو درمانی و گفتار درمانی ندول حنجره سوال کنید. دود سیگار باعث خشکی تارهای صوتی شما شده و آنها را تحریک می‌کند. بدین ترتیب از ارتعاش مناسب آنها در هنگام آواز خواندن یا صحبت کردن جلوگیری می‌کند.

سیگار کشیدن همچنین می‌تواند باعث برگشتن اسید آسیب رسان معده به گلو شده و آن را تحریک کند.

از فشار به تارهای صوتی جلوگیری کنید

استرس همچنین می‌تواند به ندول‌های صوتی کمک کند. وقتی افراد تحت استرس هستند، ممکن است عضلات گلو و گردن خود را سفت کنند.

استرس را با تکنیک‌های آرامش بخش از بین ببرید:

  • مراقبه
  • یوگا
  • نفس عمیق
  • تصاویر هدایت شده

به منظور مراقبت صحیح از صدای خود با یک دکتر حنجره می‌توانید مشورت کنید. آنها می‌توانند به شما آموزش دهند که چگونه هنگام صحبت یا آواز خواندن صدای خود را تنظیم کنید تا از ورود به محدوده غیر مجاز خودداری کرده و تارهای صوتی خود را بچرخانید.

درمان خانگی ندول تار صوتی

درمان خانگی ندول تار صوتی
درمان خانگی ندول تار صوتی

اگرچه مهم‌ترین درمان خانگی برای ندول تار صوتی، صحبت نکردن برای چند روز اول است اما بعضی از درمان‌های طب سنتی هم می‌توانند تسکین دهنده علائم باشند. برخی از این گزینه‌های دارویی شامل:

  • مرطوب کردن محیط با تخم گشنیز، نعناع و اکالیپتوس
  • پر هیز از مصرف ماست، ترشیجات، غذاهای سرخ کردنی و دیر هضم، آب سرد
  • غرغره با عرق آویشن در صورت سرفه
  • مصرف آب میوه‌هایی مانند آب سیب، لیمو شیرین و هندوانه

البته مصرف برخی از مواد غذایی به منظور کاهش التهاب حنجره و گرفتگی صدا می‌توانند مورد استفاده قرار بگیرند مانند:

  • زنجبیل
  • عسل
  • سرکه سیب
  • سیر
  • هل

چه زمانی باید به دکتر مراجعه کنیم؟

اگر مبتلا به گرفتگی صدا هستید یا علائم دیگر ندول‌های صوتی را برای بیش از دو یا سه هفته داشته‌اید، باید به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید.

برای درمان گره‌های صوتی، باید به یک دکتر حنجره که به عنوان متخصص گوش، حلق و بینی و جراحی سر و گردن (ENT) نیز شناخته می‌شود، مراجعه کنید. همچنین اگر تصور می‌کنید که آلرژی باعث ایجاد مشکل شده یا به ایجاد آن دامن می‌زند، شاید بهتر باشد به یک متخصص آلرژی مراجعه کنید.

متخصص گوش و حلق و بینی ممکن است از شما سوالاتی در مورد شرایط زیر جویا شوید، اینکه آیا آواز می‌خوانید، جیغ می‌زدید، یا فعالیت‌های دیگری انجام ‌داده‌اید که صدای شما را تحت فشار قرار داده باشد. آنها سر و گردن شما را مورد معاینه قرار می‌دهند و با یک آینه مخصوص به پشت گلوی شما نگاه می‌کنند.

برای مشاهده دقیق‌تر تارهای صوتی، پزشک ممکن است یک منبع نوری مخصوص را از طریق بینی یا دهان در حنجره شما وارد کند. نگاه کردن از طریق این محدوده می‌تواند به آنها کمک کند تا گره‌های شما را مشاهده کنند، این ندول‌ها مانند لکه‌های ناهموار روی تارهای صوتی شما به نظر خواهند رسید.

ممکن است از شما خواسته شود که در زیر صداهای مختلف صحبت کنید در حالی که پزشک لرزش تارهای صوتی شما را مورد مشاهده قرار می‌دهد. این وضعیت همچنین ممکن است توسط ویدیو ضبط شود.

در این میان پزشک ممکن است نمونه کوچکی از بافت را برداشته و آن را مورد آزمایش قرار دهد تا مطمئن شود که ضایعات رشد یافته سرطانی نیستند.

سوالات متداول درباره گره تارهای صوتی یا ندول تار صوتی

آیا ندول حنجره خطرناک است؟

ندول حنجره برآمدگی‌های خوش خیم یا غیر سرطانی هستند و می‌توانند شبیه به پینه‌های روی دست به نظر برسند.

آیا گره‌های تار صوتی می‌توانند سرطانی شوند؟

به طور معمول، اگر صدا درمانی انجام دهید یا به صدای خود استراحت دهید، ندول‌های خوش خیم از بین می‌روند.

در صورتی که ندول تار صوتی بدون درمان رها شود چه اتفاقی می‌افتد؟

در صورت عدم درمان، توده‌ها می‌توانند فشار بیشاری را بر روی صدا وارد آورند زیرا بدن شما در تلاش برای جبران آسیب وارد آمده است. در بسیاری از موارد، صوت درمانی می‌تواند به شما بیاموزد که چگونه از صدای خود کارآمدتر و بدون فشار استفاده کنید تا آسیب شما بهبود یابد. در برخی موارد، جراحی برای برداشتن ضایعات مورد نیاز خواهد بود.

آیا ندول تار صوتی رایج است؟

این گره‌ها می‌توانند افراد را در هر سنی درگیر نمایند. ندول‌های تار صوتی یکی از علل شایع مشکلات صدا در کودکان و بزرگسالان به شمار می‌رود.

کلام آخر و جمع‌بندی

دیدگاه شما بستگی به این دارد که چه اندازه از گره‌های صوتی خود مراقبت کرده و چگونه از تارهای صوتی خود در آینده محافظت خواهید کرد. اکثر ندول‌ها با استراحت و تمرین مجدد از بین می‌روند. اگر به استفاده بیش از حد از صدای خود ادامه دهید، ممکن است در درازمدت با آنها به مشکل بربخورید.

خوشبختانه با کمک ویزیت آنلاین دکتر گوش و حلق و بینی پذیرش۲۴ می‌توانید به سوالات و ابهامات خود در این باره پایان دهید.

 

۳.۷/۵ (۱۲ نظر)

منبع
healthline.comvoice.weill.cornell.edu

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
4 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ساغر
ساغر
2 ماه قبل

من قبلاندول حنجره داشتم وطبق برنامه غذایی ودارووییدیگه مشکلی نداشتم امادوباره ی مدت شروع شده

رحمان
رحمان
11 ماه قبل

سلام محترم تداوی دوایی شان چی است

اریا
اریا
1 سال قبل

سلام بچه من ۱۰سالش هست وصداش دورگه هست با آندوسکوپی دکتر گفت که مدول یکطرفه داره چطور باید درمان شود

کلهر
کلهر
1 سال قبل

باسلام بچه شش ساله گره داشته باشه ازچی چکار کنم

دکمه بازگشت به بالا