لارنژکتومی (لارنجکتومی) یا عمل برداشتن حنجره چیست؟

عمل لارنجکتومی یا برداشتن حنجره چه عوارضی دارد؟

لارنجکتومی عمل برداشتن حنجره با جراحی است. حنجره بخشی از گلو است که تارهای صوتی را در خود جای داده و امکان تولید صدا را می‌دهد. حنجره نیز بینی و دهان را به ریه‌ها متصل می‌کند. همچنین با نگه داشتن مواد خوراکی یا نوشیدنی در مری و به دور نگه داشتن از ریه‌ها از سیستم تنفسی محافظت می‌کند.

در صورتی که تحت عمل لارنژکتومی قرار گرفته باشید، احتمالا این کار روی صحبت کردن، بلع و تنفس شما تأثیر گذاشته است. بنابراین شما بایستی روش‌های جدیدی را برای انجام هر سه کار بعد از جراحی بیاموزید.

آناتومی گردن

دو مسیر مختلف در گلو وجود دارد، یکی به سمت معده و دیگری به ریه‌ها. مری مسیر معده بوده و حنجره و نای به ریه‌ها منتهی می‌شوند.

هنگامی که حنجره در وضعیت مناسب خود قرار داشته باشد، فضای مشترکی با مری به نام حلق دارد. در عمل لارنژکتومی حنجره برداشته شده و ارتباط بین دهان و ریه‌ها قطع می‌شود.

بعد از عمل برداشتن حنجره، مری و نای دیگر فضای مشترکی ندارند. برای سازگاری با این تغییر باید روش جدیدی برای بلعیدن یاد بگیرید. شما از طریق یک سوراخ جراحی در گردن خود به نام استوما قادر به تنفس خواهید بود. استوما جایگزینی برای مسیر تنفس طبیعی است که در طی جراحی اصلاح می‌گردد.

آماده شدن برای لارنژکتومی

لارنجکتومی یک روش زمانبر است که معمولا بین پنج تا دوازده ساعت به طول می‌انجامد. جراحی تحت بیهوشی عمومی انجام می‌شود. این بدان معناست که فرد در خواب عمیق بوده و در طول عمل هیچ گونه احساس دردی نخواهد کرد.

یک تیم پزشکی شامل متخصص گوش و حلق و بینی و جراحی سر و گردن ممکن است تعدادی آزمایش را برای ارزیابی سلامت قبل از جراحی انجام دهند. همچنین فرد ممکن است با مشاورانی مانند دکتر حنجره، گفتار درمانگران و متخصصان بلع در ارتباط باشد تا او را برای زندگی بعد از عمل حنجره آماده سازند.

برخی از اقدامات آمادگی قبل از عمل شامل:

  • انجام آزمایش خون و آزمایشات معمول
  • معاینه بدنی
  • مشاوره ترک سیگار در صورت لزوم
  • مشاوره تغذیه برای کمک به داشتن یک رژیم غذایی سالم بعد از جراحی
  • قطع موقت مصرف برخی داروها مانند آسپرین، ایبوپروفن و رقیق کننده‌های خون
  • ناشتا بودن شب قبل از عمل

اگر به هر دارویی از جمله داروهای آنتی بیوتیک، بیهوشی‌ها و مسکن‌ها حساسیت دارید، به پزشک خود اطلاع دهید.

نحوه انجام روش لارنجکتومی

جراح این عمل را با ایجاد برش‌هایی در گردن آغاز کرده و از طریق آن حنجره را خارج می‌کند. در حین عمل جراحی بسته به علت زمینه‌ای ممکن است گره‌های لنفاوی و بخشی از حلق نیز برداشته شوند. غدد لنفاوی بخشی از سیستم ایمنی بدن هستند که در سراسر بدن قرار دارند. اگر چه آنها به مبارزه با عفونت کمک می‌کنند، اما همچنین می‌توانند تحت تأثیر سرطان قرار گیرند.

حلق فضای مشترکی در پشت گلو است که مجاری بینی، دهان، بخش فوقانی مری و حنجره همگی به هم می‌رسند. درمان سرطان حلق ممکن است شامل برداشتن جزئی حلق شما باشد. به این عمل فارنژکتومی گفته می‌شود.

پس از برداشتن حنجره، پزشک استوما، یک سوراخ دائمی به اندازه یک نیکل را در جلوی نای ایجاد می‌کند. این ابزار مستقیماً از بیرون به ریه‌های شما متصل می‌گردد تا امکان تنفس را برقرار کند.

پس از اتمام جراحی، ماهیچه‌های گلو و پوست گردن با بخیه‌های جراحی بسته می‌شوند. ممکن است قبل از انتقال به اتاق ریکاوری، لوله‌های تخلیه ترشحات در گردن قرار داده شود. این لوله‌ها برای چند روز متوالی پس از جراحی حنجره محل جراحی را از مایعات و خون تخلیه می‌کنند.

ریکاوری فیزیکی بعد از لارنجکتومی

اکثر بیماران تحت عمل لارنجکتومی دو روز اول پس از جراحی را در بخش مراقبت‌های ویژه (ICU) خواهند گذراند. پزشکان فشار خون، ضربان قلب، تنفس و سایر علائم حیاتی را به دقت مورد بررسی قرار خواهند داد. در نتیجه بلافاصله پس از جراحی از طریق استوما اکسیژن دریافت خواهید کرد.

تا زمانی که گلو بهبود پیدا نکرده، امکان غذا خوردن از طریق دهان وجود ندارد. یک لوله تغذیه که از بینی به معده کشیده می‌شود یا مستقیماً در معده قرار می‌گیرد، تامین تغذیه را بر عهده خواهند داشت. در این مدت ممکن است گردن متورم و دردناک باشد. در صورت نیاز داروی ضد درد تجویز خواهد شد.

زمانی که وضعیت تثبیت شد، انتقال به یک اتاق معمولی بیمارستان صورت خواهد گرفت. البته امکان ده روزه بستری شدن در بیمارستان همچنان وجود خواهد داشت. در این مدت، روند بهبودی ادامه خواهد یافت و فرد نحوه قورت دادن را دوباره یاد خواهد گرفت و شروع به یادگیری نحوه برقراری ارتباط بدون حنجره خواهد کرد.

ریکاوری فیزیکی بعد از لارنجکتومی
ریکاوری فیزیکی بعد از لارنجکتومی

پزشکان و پرستاران به منظور جلوگیری از لخته شدن خون، کاهش خطر ابتلا به ذات الریه و کمک به عادت کردن به استوما و روش‌های جدید تنفس، بیمار را تشویق به حرکت می‌کنند. حرکت کردن و بلند شدن از رختخواب برای بهبودی مهم است. ممکن است فیزیوتراپی و همچنین گفتار و زبان درمانی ارائه شود.

سوالات متداول لارنجکتومی (برداشتن حنجره)

چرا لارنژکتومی انجام می‌شود؟

برداشتن حنجره یک درمان جدی و در عین حال ضروری برای افرادی است که دارای شرایط زیر هستند:

  • مبتلا به سرطان حنجره هستند.
  • جراحت شدیدی از ناحیه گردن مانند شلیک گلوله داشته‌اند.
  • در اثر پرتو درمانی آسیب شدیدی به حنجره وارد آمده است.
  • بسته به شرایط، پزشک ممکن است برداشتن بخشی از حنجره یا لارنژکتومی کامل را انجام دهد.

چگونه می‌توان از لوله تنفسی مراقبت کرد؟

یادگیری مراقبت از استوما بخش مهمی از روند بهبودی پس از برداشتن حنجره است. دهانه استوما می‌تواند باعث ورود باکتری‌ها و ویروس‌ها به داخل بدن شده و می‌تواند منجر به عفونت گردد. مراقبت مناسب می‌تواند این نوع عارضه را محدود کند.

لبه‌های استوما بایستی به طور متناوب با گاز، صابون ملایم و آب تمیز شود. پوسته‌ها و مخاط اضافی را به آرامی پاک کنید. اسپری آب نمک می‌تواند به این امر کمک کند. پوسته شدن می‌تواند جریان هوا به ریه‌ها را مختل کند. پزشک بایستی دستورالعمل‌های دقیق و همچنین اطلاعاتی در مورد اقدامات در مواقع اضطراری را در اختیار شما قرار دهد.

سرفه می‌تواند به پاکسازی استوما از مخاط کمک کند. اگر به اندازه کافی قوی نیستید که به شدت سرفه کنید، ممکن است لازم باشد استوما را به صورت دستی ساکشن کنید. پزشک می‌تواند نحوه ساکشن کردن دستی به منظور جلوگیری از عفونت را آموزش دهد.

هوای مرطوب به جلوگیری از پوسته شدن استوما کمک می‌کند. در خانه به خصوص در اتاق خواب خود شب هنگام از مرطوب کننده‌ها استفاده کنید. ممکن است پزشک به شما توصیه کند از ماسک مخصوصی استفاده کنید تا هوای مرطوب را مستقیماً برای مدتی به استومای شما برساند. زمانی که استوما جدید باشد این حالت بیشتر دیده می‌شود. هنگامی که پوست اطراف استومای شما بالغ شد یا به هوای خشک عادت کرد، دیگر نیازی به ماسک نخواهید داشت.

حنجره الکتریکی چیست؟

این روش گفتاری به محض ۳-۵ روز پس از جراحی قابل استفاده است. بدین منظور دستگاه را روی گردن خود قرار داده یا از آداپتور استفاده می‌کنید.

خوشبختانه ویزیت آنلاین دکتر گوش و حلق و بینی پذیرش۲۴ می‌تواند پاسخگوی سوالات و ابهامات شما در این باره باشد.

۲/۵ (۲ نظر)

منبع
healthline.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
3 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
نرگس
نرگس
6 ماه قبل

چند ماهی است صدام گرفته و هیچ دردی ندارم به دکتر مراجعه کردم و نتیجه نگرفتم دلیلش چی میتونه باشه

ستایش
ستایش
پاسخ به  نرگس
4 ماه قبل

سلام حتما برو یه عکس رنگی از گلو بگیر منن پدرم همینجور بور رفتیم عکس گرفت مشکل داشت حالا عمل کرده تا کارت جدی نشده برو وبه دکترگوش وحلق وبینی بگو برات فیلم وعکس از حنجره بنویسه

شیوا
شیوا
10 ماه قبل

سلام پدرم ۱۰روزه حنجرش رو عمل کرده کامل درش اوردن بعد از ۱هفته گفتن غذا رو خودش بخوره هرچی میخوره از اون استوما میریزه بیرون علتش چیه لطفا راهنمایی کنید

دکمه بازگشت به بالا