قطره گوش پردنیزولون برای التهاب در ناحیه بیرونی گوش

کاربرد، مقدار و روش مصرف، موارد منع مصرف، هشدارها و احتیاطات، تداخلات دارویی، عوارض جانبی و شرایط نگهداری قطره گوش پردنیزولون (Prednisolone ear drops)

نام تجاری قطره گوش پردنیزولون 

Predsol

کاربرد قطره گوش پردنیزولون

التهاب در ناحیه بیرونی گوش

اطلاعات دارویی قطره گوش پردنیزولون

اوتیت خارجی (Otitis externa) اصطلاح مورد استفاده برای التهاب گوش است و زمانی استفاده می‌شود که التهاب به کانال گوش محدود می‌شود و به پرده گوش نمی‌رسد. اگر چیزهایی مانند آب، شامپو یا صابون وارد گوش شما بشود، باعث خارش در گوش شما می‌شود. اگر شما گوشتان را بخارانید، این کار به پوست کانال گوش شما آسیب می‌رساند و باعث التهاب می‌شود. قطره گوش پردنیزولون برای رفع التهاب، خارش و درد استفاده می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر راجع به پردنیزولون ، پردنیزولون رکتوم و قطره چشم پردنیزولون به صفحه مربوط به آن داروها مراجعه کنید.

پذیرش ۲۴، این امکان را برای شما فراهم نموده است تا بتوانید به صورت ۲۴ ساعته و آنلاین با پزشک آنلاین گوش، حلق و بینی مشورت نمایید.

شما همچنین می‌توانید برای مراجعه حضوری به پزشک، از متخصص گوش، حلق و بینی در سراسر ایران، نوبت ویزیت حضوری دریافت کنید.

مقدار و روش مصرف داروی قطره گوش پردنیزولون

  • قبل از شروع درمان با قطره گوش پردنیزولون (Prednisolone ear drops) بروشور دارویی داخل بسته را به دقت مطالعه کنید. این بروشور به شما کمک می‌کند تا اطلاعات جامعی را راجع به دارو به دست آورده و از عوارض جانبی احتمالی آن مطلع شوید. همچنین اگر در رابطه با مصرف آن با سؤالاتی روبرو هستید با پزشک خود مشورت نمایید.
  • دوز و مقدار قطره گوش پردنیزولون از فردی به فرد دیگر متفاوت است. لذا دارو را دقیقاً همانطور که پزشک برایتان تجویز کرده است، استفاده نمایید. و از کم یا زیاد کردن خودسرانه مقدار و مدت زمان مصرف اجتناب نمایید.
  • ممکن است لازم باشد ۷ تا ۱۰ روز از این دارو استفاده نمایید.
  • اگر بعد از حدود یک هفته استفاده از این قطره، احساس کردید که در علائم بیماریتان بهبودی حاصل نشده، مصرف دارو را قطع کرده و به پزشک مراجعه کنید.

طرز استفاده از قطره گوش پردنیزولون 

  1. قبل از استفاده از قطره گوش پردنیزولون، دستهایتان را بشویید و گوش خود را به آرامی با آب گرم تمیز نموده، سپس خشک نمایید.
  2. درپوش قطره را بردارید.
  3. دراز بکشید یا سر خود را کمی خم کنید به طوری که گوش آسیب دیده رو به بالا باشد.
  4. لاله گوشتان را به آرامی به سمت پایین بکشید تا مجرای گوش برای ورود قطره گوش کاملاً باز باشد.
  5. قطره چکان دارو را نزدیک گوشتان برده و با فشار دادن بطری، میزان داروی تجویزی را در گوش خود بریزید. برای جلوگیری از آلودگی دارو، سعی کنید سر قطره چکان به گوش یا دیگر سطوح برخورد نکند.
  6. یک تا دو دقیقه در همین حالت بمانید تا محلول از گوش بیرون نریزد و به قسمت آسیب دیده برسد.
  7. اگر قطره برای هر دو گوشتان تجویز شده است این فرآیند را برای گوش دیگر نیز تکرار کنید.
  8. درپوش قطره را ببندید.

موارد منع مصرف قطره گوش پردنیزولون

  • به تاریخ انقضای قطره گوش پردنیزولون (Prednisolone ear drops) توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام شده است، از مصرف آن خودداری کنید.
  • هرگز قطره پردنیزولون را به فرد دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.

چنانچه شرایط یا بیماری خاصی دارید، قبل از تجویز این دارو، پزشک را مطلع سازید. به ویژه اگر شرایط زیر را دارید:

  • حساسیت به این دارو یا دیگر داروها و مواد
  • بارداری
  • شیردهی
  • بیماری ویروسی در مرحله حاد عفونی
  • بیماری قارچی گوش
  • سل گوشی
  • التهاب گوش میانی
  • بیماری عفونی گوش
  • پارگی پرده گوش
اوتیت خارجی می‌تواند دردناک باشد. برای تسکین درد می‌توانید از پزشک خود بخواهید که مسکن مناسب برایتان تجویز کند.

موارد هشدار و احتیاطات ویژه حین مصرف داروی قطره گوش پردنیزولون

  • برای جلوگیری از التهاب و عفونت بیشتر، سعی کنید هنگام حمام کردن، صابون یا شامپو به مجرای گوش شما راه پیدا نکند. برای ممانعت از ورود شامپو و صابون به گوش خود می‌توانید یک تکه پنبه آغشته به وازلین را به آرامی در گوش خود قرار دهید.
  • اوتیت خارجی در افرادی که به طور منظم شنا می‌کنند در مقایسه با دیگر افراد بیشتر دیده می‌شود. اگر خودداری از شنا برایتان امکان پذیر نیست، سعی کنید تا حد امکان از گوش‌های خود محافظت کنید.

تداخلات دارویی قطره گوش پردنیزولون

تداخلات دارویی ممکن است عملکرد و تأثیر داروها را تغییر دهد یا باعث افزایش ریسک بروز عوارض جانبی آنها شود. بنابراین برای مصرف این دارو، لیست تمام داروهایی که مصرف می‌کنید اعم از داروهای تجویزی و غیرتجویزی (گیاهی، مکمل و …) را با پزشکتان در میان بگذارید. چنانچه در طول درمان با قطره گوش پردنیزولون، باید دارویی را مصرف کنید، پزشکتان را در جریان مصرف این دارو قرار داده یا با داروساز مشورت نمایید.

عوارض جانبی قطره گوش پردنیزولون

همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بسیاری از مصرف‌کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ای بروز نمی‌دهند. یکسری از عوارض نیز بعد از گذشت مدت کوتاهی از مصرف دارو، از بین می‌روند.

  • شما ممکن است احساس اندکی از التهاب یا سوزش داشته باشید. این معمولاً خفیف است و به‌زودی از بین می‌رود.
  • اگر شما دچار راش و یا متوجه هرگونه علائم دیگری شدید که فکر می‌کنید به دلیل استفاده از قطره گوش پردنیزولون است، با دکتر یا داروساز خود مشورت کنید.

شرایط نگهداری قطره گوش پردنیزولون

  • تمامی داروها را دور از دسترس کودکان نگه‌ دارید.
  • دارو را در جای خنک، خشک و دور از گرما و تابش نور مستقیم نگه‌ دارید.
  • به‌منظور جلوگیری از خطر عفونت، بعد از به اتمام رسیدن دوره درمان، بطری قطره را دور بی اندازید و برای استفاده در زمان دیگری، آن را نگه ندارید.

مطالبی که در مقاله بالا ذکر شد، فقط و فقط جنبه آگاهی‌بخشی و افزایش اطلاعات شما دوستان عزیز را دارد، و به هیچ وجه جایگزین توصیه پزشک متخصص نیست. لازم است برای مصرف کردن دارو و دانستن عوارض جانبی آن باتوجه به سوابق پزشکی خود با دکتر متخصص مشورت کنید.

مشاوره آنلاین با متخصص گوش، حلق و بینی

۵/۵ (۱ نظر)

منبع
www.patient.info

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا