همه چیز درباره تومور خوش خیم تار صوتی

غده خوش خیم در گلو شامل ضایعات خوش خیم رایج حنجره مانند پولیپ‌های تار صوتی، ندول‌های تار صوتی، کیست‌های تار صوتی، گرانولوم تارهای صوتی و پاپیلوماتوز حنجره می‌شود. بیشتر این ضایعات در نتیجه تحریک مزمن تارهای صوتی ایجاد می‌شوند به عنوان مثال، سیگار کشیدن، استفاده بیش از حد از تارهای صوتی و رفلاکس گوارشی، اما این در حالی است که پاپیلوماتوز حنجره توسط HPV ایجاد می شود.

تومور خوش خیم حنجره‌ای چیست؟

ضایعات تارهای صوتی که به عنوان ضایعات گره‌های صوتی نیز شناخته می‌شوند، ضایعات خوش خیم یا به عبارتی غیر سرطانی هستند که شامل گره‌ها، پولیپ‌ها و کیست‌ها می‌شوند. همه می‌توانند باعث گرفتگی صدا شده و ممکن است با استفاده بیش از حد از صدا یا ضربه به تارهای صوتی همراه باشند.

علائم سرطان حنجره خوش خیم

نشانه اصلی این بیماری‌ها گرفتگی صدا است. ضایعات تارهای صوتی می‌تواند منجر به گرفتگی صدا، کمبود تنفس، چندگانگی صدا، از دست دادن دامنه صوتی، خستگی صوتی یا از دست دادن صدا شود.

بیماران مبتلا به ندول تارهای صوتی یا پولیپ ممکن است صدای خود را خشن، زمخت یا خراش‌دار توصیف کنند. ممکن است وقفه‌های صوتی مکرر، خستگی ساده صدا در اثر استفاده یا کاهش دامنه صداهای صوتی وجود داشته باشد. درد یکی دیگر از علائمی است که به صورت درد تیر کشنده و صاعقه وار از گوشی به گوش دیگر، گردن درد عمومی یا به صورت توده در گلو احساس می‌شود. بیماران همچنین ممکن است سرفه‌های مکرر، پاکسازی گلو یا خستگی عمومی را تجربه کنند.

تشخیص تومور خوش خیم حنجره

لارنگوسکوپی با یا بدون بیوپسی معمولاً برای تشخیص غده خوش خیم در گلو استفاده می‌شود. بنابراین مدیریت این شرایط بستگی به یافته‌های بالینی داشته و شامل مدیریت محافظه کارانه است.

در نتیجه اگر بیمار بیش از دو تا سه هفته صدای خشن، درد یا علائم دیگری را تجربه کرد، باید به یک دکتر گوش و حلق و بینی یا به یک دکتر حنجره مراجعه کند. یک دکتر جراحی حنجره آموزش‌های بیشتری در زمینه مراقبت از اختلالات و عوامل تاثیر گذار بر روی جعبه صدا دیده است. پزشک سر و گردن بیمار را معاینه کرده و همچنین سابقه‌ای از مشکلات صدای او دریافت خواهد کرد. در نتیجه می‌توان گفت که متخصص گوش و حلق و بینی این توانایی را دارد که تارهای صوتی بیمار را با یک محدوده خاص ارزیابی کرده و اغلب از یک نور مخصوص برای دیدن لرزش تارهای صوتی استفاده کند. آزمایشات و درمان تکمیلی بر اساس این معاینه اولیه مشخص خواهد شد.

علائم تومور خوش خیم تار صوتی
علائم تومور خوش خیم تار صوتی

علل تومور خوش خیم حنجره ای

برخی علل زمینه‌ای مانند ترک سیگار و استراحت زیاد تارهای صوتی یا انجام روش‌های جراحی بر روی تارهای صوتی در ایجاد این مشکل دخیل هستند. پاپیلوماتوز حنجره، لکوپلاکیا و پاکیدرما همگی ضایعات حنجره‌ای هستند که پیش سرطانی در نظر گرفته می‌شوند.

درمان تومور خوش خیم تار صوتی

تشخیص صحیح ضایعات و تومور خوش خیم تارهای صوتی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، زیرا درمان می‌تواند از درمان‌های رفتاری، پزشکی و رژیم غذایی محافظه کارانه تا درمان‌های تهاجمی‌تری مانند جراحی توده حنجره را در بر گیرد.

ندول‌ها معمولاً به صورت محافظه کارانه با صدا درمانی و اصلاح رفتار، تحت راهنمایی یک پاتولوژیست زبان گفتار درمان می‌شوند. جراحی توده حنجره به زمانی اختصاص پیدا می‌کند که ضایعات مقاوم به درمان بوده یا در شرایطی هستند که نیازهای صوتی تنها با صوت درمانی برآورده نمی شوند. برخلاف گره‌ها، پولیپ‌ها و کیست‌ها معمولاً به صوت درمانی پاسخ نمی‌دهند و بهتر است با روش جراحی مدیریت شوند.

درمان مشکلات پزشکی زمینه‌ای که بر صدا تأثیر می‌گذارد، مانند رفلاکس، آلرژی و سینوزیت، ممکن است به کاهش شدت یا وقوع ضایعات صوتی کمک کرده و به طور کلی بهداشت صدا را افزایش دهد. مداخله رفتاری برای ترک سیگار، کاهش استرس و بهبود آگاهی صوتی نیز ممکن است مشکلات صوتی را کاهش دهد. صدا درمانی معمولاً این رفتارها را تقویت کرده و تکنیک‌ها و استراتژی‌هایی را برای به حداکثر رساندن کارایی و عملکرد صوتی ارائه می‌دهد.

سوالات متداول درباره تومور خوش خیم حنجره

چگونه می‌توان از بروز غده خوش خیم در گلو پیشگیری کرد؟

در صورتی که اختلال تارهای صوتی دارید، می‌توانید هر یک از راهکارهای زیر را به کار ببندید:

  • سیگار را کنار بگذارید و از حضور در اتاق‌های پر از دود خودداری کنید.
  • اگر مبتلا به کم کاری تیروئید، سینوزیت، آلرژی یا رفلاکس هستید، تحت درمان قرار بگیرید.
  • از مصرف زیاد الکل خودداری کرده و مصرف کافئین را محدود کنید.
  • مقدار کافی آب بنوشید.
  • خواب خوب و کافی شبانه داشته باشید.
  • از صحبت کردن بیش از حد یا صحبت با صدای بلند بدون استراحت کافی صوتی خودداری کنید.
  • تا حد امکان از میکروفون استفاده کنید.
  • از بخور مرطوب کننده در خانه خود استفاده کنید.
  • قبل از خواندن یا صحبت طولانی مدت، صدای خود را گرم کنید.
  • با پیش بینی وضعیت و مقدار صحبت کردن در آینده به فواصل زمانی معین به صدای خود استراحت دهید.
  • در صورت ابتلا به عفونت دستگاه تنفسی فوقانی از آواز خواندن یا صحبت زیاد خودداری کنید.
  • از تکنیک‌های کاهش استرس، شناخت درمانی یا یوگا برای کاهش تنش عضلانی استفاده کنید.

آیا عوامل خارجی هم در ایجاد تومور حنجره دخیل هستند؟

پاپیلوماتوز حنجره یک تومور خوش خیم حنجره است که ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) باعث بروز آن می‌گردد. بین ۶۰ تا ۸۰ درصد از تمام موارد پاپیلوماتوز حنجره در کودکان رخ می‌دهد. علل و دلایل انتشار ویروس تا حد زیادی ناشناخته است. بیش از ۶۰ سویه شناسایی شده از ویروس HPV می‌توانند باعث ایجاد پاپیلوماتوز شوند. این رشد می‌تواند باعث آسیب تارهای صوتی و مشکلات راه هوایی شود.

مواد غذایی مفید و مضر برای تارهای حنجره کدامند؟

بهترین نوشیدنی برای حفظ عملکرد بدن و تارهای صوتی آب است. از طرفی غذاهای پر پروتئین نیز، برای صدا مفید هستند. اما لبنیات مانند ماست یا سایر غذاها ممکن است باعث ایجاد مخاط اضافی یا غلیظ شود که می‌تواند بر کیفیت صدای شما تأثیر منفی بگذارد، ولی لزوما مضر نیستند. نوشیدنی‌های با سطوح بالای قند مانند شیر، بزاق را غلیظ‌تر می‌کنند. محصولات مخاط و بزاق ضخیم‌تر می‌توانند عملکرد طبیعی تارهای صوتی و حتی مفصل کننده‌های ما را مختل کنند که در نتیجه می‌تواند منجر به کاهش کیفیت صدا و وضوح گفتار شود.

خوشبختانه دکتر آنلاین گوش و حلق و بینی پذیرش۲۴ می‌توانند پاسخگوی سوالات و ابهامات شما در این باره باشند.

۴.۴/۵ (۵ نظر)

منبع
ceenta.commy.clevelandclinic.orgamboss.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
2 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
عبدالرضا نور محمدی
عبدالرضا نور محمدی
7 ماه قبل

سلام من پلیپ تارهای صوتی دارم وخشونت صدا ۵۱سالمه اگر درمان نکنم تو بلند مدت خطر ناک نیست یا با دارو درمان میشه

محمد
محمد
پاسخ به  عبدالرضا نور محمدی
3 ماه قبل

محمد

دکمه بازگشت به بالا