بیماریهای حنجره کدام اند؟ علت، علائم و درمان بیماری های حنجره

دکتر حنجره یکی از شاخه‌های پزشکی است که به بیماری‌ها و آسیب‌های حنجره (که اغلب به آن جعبه صوتی گفته می‌شود) می‌پردازد. این بخش ویژه‌ای از آموزش‌های متخصص گوش و حلق و بینی است که بر روی شاخه گوش، بینی و گلو تمرکز دارد. به طور کلی جعبه صدا در جلوی گردن قرار گرفته و تارهای صوتی را نگه می‌دارد، همچنین مسئول تولید و بلع صدا است. شرایط زیادی وجود دارد که می‌تواند حنجره را تحت تأثیر قرار دهد، از التهاب حنجره و ندول‌های تارهای صوتی گرفته تا سرطان حنجره.

حنجره چیست؟ کجا قرار داد؟

زمانی که مشکلی در حنجره به وجود می‌آید که اغلب جعبه صوتی نامیده می‌شود، ممکن است به یک متخصص حنجره ارجاع داده شوید. حنجره یک حوزه فوق تخصصی در بخش گوش، حلق و بینی است. پزشکانی که در زمینه حنجره فعالیت می‌کنند به طور خاص برای مراقبت از شرایطی که بر حنجره شما تأثیر می‌گذارد آموزش دیده‌اند.

جعبه صدا یا حنجره در جلوی گردن قرار گرفته و تارهای صوتی شما را نگه می‌دارد و وظیفه تولید و بلع صدا را بر عهده دارد. همچنین ورودی نای بوده و نقش مهمی در راه هوایی دارد.

متخصص حنجره در چه حوزه‌ای فعالیت می‌کند؟

متخصص حنجره، جراحی است که در زمینه اختلالات صدا، راه هوایی و بلع مربوط به جعبه صدا و گلو و به طور کلی بیماریهای مربوط به حنجره فعالیت می‌کند.

بیماری‌های حنجره چیست؟

شرایط زیادی وجود دارد که می‌تواند بر حنجره تأثیر بگذارد، از جمله:

  • ضایعات خوش خیم (غیر سرطانی) تارهای صوتی
  • ضایعات سرطانی یا پیش سرطانی
  • شرایط عفونی یا التهابی
  • شرایط خود ایمنی
  • شرایط عصبی
  • شرایط راه هوایی
  • ناهنجاری‌های حرکتی تارهای صوتی

چه عوامل دیگری می‌تواند بر حنجره تأثیر بگذارند؟

درباره بیماریهای حنجره عوامل تاثیر گذار زیادی وجود دارند. این عوامل می‌تواند شامل روش‌های جراحی مانند جراحی تیروئید، قلب، قفسه سینه، ستون فقرات و جراحی عروق باشد. همچنین ممکن است فرد با قرار گرفتن لوله تنفسی در حین بیهوشی یا بستری شدن در بیمارستان، مشکل حنجره را تجربه کند.

برخی از بیماری‌های خوش خیم تارهای صوتی می‌تواند در اثر استفاده نادرست، نامناسب و یا حتی بیش از حد ایجاد شود. چندین اختلال در حنجره وجود دارد که می‌تواند در اثر فشار یا آسیب به تارهای صوتی از طریق موارد زیر ایجاد شود:

  • حرف زدن زیاد
  • تمیز کردن گلو
  • سرفه کردن
  • سیگار کشیدن
  • جیغ زدن
  • آواز خواندن
  • خیلی بلند یا حتی خیلی آرام صحبت کردن

در نهایت، استفاده مکرر نادرست از صدا می‌تواند باعث تغییر در عملکرد صدا و در نتیجه گرفتگی صدا گردد. اگر گرفتگی بدون دلیل صدا را تجربه کردید که بیش از دو تا چهار هفته طول کشیده، بایستی به یک متخصص گوش، حلق و بینی مراجعه کنید.

انواع بیماری های حنجره

برخی از اختلالاتی که می‌تواند در اثر استفاده نادرست یا استفاده بیش از حد از صدا ایجاد شوند عبارت‌اند از:

بیماری التهابی حنجره؛ لارنژیت

یکی از بیماریهای التهابی حنجره یا ورم تارهای صوتی است.

ندول‌های تارهای صوتی

در این شرایط، ضایعات یا اجسام رشد یافته کوچک، خوش خیم، کالوس مانند و علائم التهاب حنجره روی تارهای کانونی شما ایجاد می‌شود. ندول‌ها از شایع‌ترین ضایعات صوتی غیر سرطانی هستند. خوانندگان حرفه‌ای و افرادی که استفاده زیادی از حنجره خود دارند مانند معلمان، وکلا یا افرادی که در بخش فروش کار می‌کنند، اغلب در معرض بیشترین خطر ابتلا به ندول‌های تارهای صوتی هستند.

پولیپ تارهای صوتی از بیماریهای حنجره

این ضایعات تارهای صوتی معمولاً در اثر آسیب (پس از ضربه) یا ماهیت التهابی ایجاد می‌شوند. آنها در نتیجه آسیب تارهای صوتی ناشی از استفاده شدید تارهای صوتی یا سرفه‌های مداوم ایجاد می‌شوند. افرادی که سیگار می‌کشند نیز در معرض ایجاد تغییرات پولیپ مانند در تارهای صوتی هستند.

خونریزی تارهای صوتی حنجره

در این وضعیت ممکن است فرد صدای خود را از دست بدهد. این شرایط ممکن است به دلیل جیغ زدن، فریاد زدن یا سایر کارهای سخت صوتی رخ دهد. در خونریزی، یکی از رگ‌های خونی روی سطح تارهای صوتی پاره شده و بافت‌های نرم تار صوتی پر از خون می‌گردد. این وضعیت با استراحت دادن به صدا تا زمان برطرف شدن خونریزی، درمان می‌شود.

اختلالات صدای حرفه‌ای

در حالی که این عنوان نشان می‌دهد که یک فرد باید یک گوینده یا خواننده حرفه‌ای باشد، هر کسی که از صدای خود برای کار استفاده می‌کند واقعاً یک کاربر حرفه‌ای صدا به حساب می‌آید. حرفه‌هایی که به ویژه در معرض خطر هستند عبارت‌اند از معلمان، مشاوران، نمایندگان خدمات مشتری و نمایندگان فروش.

دیسفونی اسپاسمودیک بیماری نادر حنجره

این یک وضعیت عصبی نادر حنجره است که باعث انقباض غیرارادی عضلانی ماهیچه‌های خاص در تارهای صوتی یا حنجره می‌شود. این شرایط باعث می‌شود صدای شما خسته، به صورت خفگی یا نفس کشیدن متناوب باشد.

پاپیلوماتوز حنجره

این یک عفونت ویروسی مزمن یا طولانی مدت است که در آن تومورهای خوش خیم زگیل مانند در داخل حنجره یا تارهای صوتی یا مجرای تنفسی منتهی به بینی و ریه‌ها رشد می‌کنند. ضایعاتی که توسط ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می‌شوند، ممکن است خیلی سریع رشد کنند و علیرغم درمان مداوم، اغلب دوباره ظاهر شوند. در صورتی که راه هوایی شما مسدود شده باشد، ممکن است باعث مشکلات تنفسی گردد یا اگر ضایعات روی تارهای صوتی باشد، در بیشتر موارد، گرفتگی صدا ایجاد خواهد شد. پاپیلوماتوز حنجره می تواند بزرگسالان، کودکان و نوزادان را تحت تاثیر قرار دهد.

فلج تارهای صوتی یا کم تحرکی تارهای صوتی

این وضعیت زمانی رخ می‌دهد که یک یا هر دو تار صوتی در حنجره به درستی باز یا بسته نشوند. تارهای صوتی به شما این امکان را می‌دهند زمانی قادر به صحبت کردن باشید که، هوای موجود در ریه‌های شما آزاد شده و از تارها عبور کند و باعث ارتعاش و ایجاد صدا در آنها شود. فلج تارهای صوتی علاوه بر تاثیر بر گفتار می‌تواند باعث سرفه، احساس خلط در گلو، مشکل در بلع و تنگی نفس در هنگام صحبت شود. اگر چه از علائم بیماریهای حنجره صدای نفس‌گیر و ضعیف است، اما علائم فلج تارهای صوتی می‌تواند مهم‌تر باشد.

اختلالات حرکتی تارهای صوتی

این اختلالات می‌تواند در اثر جراحی غده تیروئید، جراحی عروق، جراحی قفسه سینه، جراحی ستون فقرات، قرار دادن طولانی مدت یا ضربه‌ای لوله تنفسی یا عفونت ویروسی ایجاد شود.

رفلاکس حنجره (LPR)

به این حالت سوزش سر دل، بیماری رفلاکس اسید یا بیماری ریفلاکس معده به مری (GERD) نیز گفته می‌شود. رفلاکس معده به مری یک احساس سوزش در قفسه سینه است که ممکن است پس از خوردن غذا، خم شدن، کشش، ورزش و دراز کشیدن ایجاد شود. GERD زمانی اتفاق می‌افتد که محتویات معده به مری برگردد. این حالت زمانی می‌تواند اتفاق بیفتد که دریچه اسفنکتر تحتانی مری (LES) که عبور غذا از مری به معده را کنترل می‌کند، به درستی بسته نشود. این وضعیت علائم معمول دل درد دارد. رفلاکس می تواند حنجره را تحت تاثیر قرار داده و علائم غیر معمولی مانند سرفه، گرفتگی صدا، التهاب و گلودرد را ایجاد کند. در این موارد به آن رفلاکس حنجره (LPR) گفته می شود. LPR ممکن است با سرفه‌های مکرر، پاکسازی گلو، خلط اضافی و احساس یک توده در گلو همراه باشد.

سرطان حنجره

اگرچه بسیاری از تومورهایی که بر حنجره تأثیر می‌گذارند غیر سرطانی هستند، تومورهای سرطانی نیز می‌توانند در حنجره رشد کنند. دیوار‌های داخلی حنجره با سلول‌هایی به نام سلول‌های سنگفرشی پوشیده شده است. تقریباً تمام سرطان‌های حنجره از این سلول‌ها شروع می‌شوند و به آنها کارسینوم سلول سنگفرشی اطلاق می‌شود. اگر سرطان حنجره زود تشخیص داده نشود، می‌تواند به غدد لنفاوی مجاور گردن متاستاز یا گسترش دهد. افراد سیگاری نسبت به افراد غیر سیگاری در معرض خطر ابتلا به سرطان حنجره هستند. این خطر برای سیگاری‌هایی که الکل مصرف می‌کنند حتی بیشتر است. خوشبختانه، اگر سرطان حنجره زود تشخیص داده شود، نسبتا قابل درمان است.

تنگی حنجره

این وضعیت باریک شدن راه هوایی و تارهای صوتی، یا به دلیل زخم یا بی‌حرکتی دو طرفه تار صوتی (ناتوانی در حرکت) است که می‌تواند باعث مشکلات تنفسی شود. این وضعیت ممکن است در اثر تعدادی از شرایط، از جمله اختلالات خودایمنی یا التهابی مانند پلی آنژیت همراه با گرانولوماتوز، صدمات تروماتیک ناشی از لوله گذاری طولانی مدت، شرایط ایتروژنیک ایجاد شود. این موارد، شرایط ناشی از درمان پزشکی ، مانند جراحی تیروئید، شرایط بدخیم (سرطانی)، شرایط پیش رونده تحلیل برنده عصبی یا عفونت‌های نادر ویروسی هستند.

دیسفاژی و مشکل بلع

اگر مبتلا به این بیماری هستید، ممکن است در بلع مشکل داشته باشید. برخی از افراد مبتلا به دیسفاژی ممکن است نتوانند غذاهای جامد، مایعات یا حتی بزاق را ببلعند. در نتیجه این شرایط می‌تواند باعث سوءتغذیه شما شود، زیرا نمی‌توانید کالری کافی دریافت کنید. هنگامی که بلع ضعیف باعث گیر افتادن غذا در ریه‌ها یا خارج از مری شود، دیسفاژی می‌تواند منجر به عفونت‌های جدی گردد. دیسفاژی زمانی اتفاق می‌افتد که حنجره در حین بلع محکم بسته نشده و حلق یا همان گلو، غذا را به طور هماهنگ یا مؤثر به مری منتقل نکند. دیسفاژی اغلب در افرادی که دچار سکته مغزی شده‌اند دیده می‌شود، اما می‌تواند پس از جراحی گردن یا پس از دوره پرتودرمانی برای سرطان سر و گردن نیز رخ دهد. شرایط بلع می‌تواند بسیار پیچیده باشد و معمولاً نیاز به مراقبت‌های درمانی چند رشته‌ای شامل گوش و حلق و بینی، گوارش و آسیب‌شناسی گفتار داشته باشد.

برخی از افراد مبتلا به دیسفاژی (از بیماریهای حنجره) ممکن است نتوانند غذاهای جامد، مایعات یا حتی بزاق را ببلعند.
برخی از افراد مبتلا به دیسفاژی (از بیماریهای حنجره) ممکن است نتوانند غذاهای جامد، مایعات یا حتی بزاق را ببلعند.

سوالات متداول بیماریهای حنجره

بیماریهای حلق و حنجره چگونه تشخیص داده می‌شوند؟

بیماری‌های حنجره معمولاً توسط یک متخصص حنجره یا گوش و حلق و بینی تشخیص داده می‌شود. پزشک شما با معاینه فیزیکی گلو و حنجره شما آغاز می‌کند. این معاینه می‌تواند شامل کمک گرفتن از یک اسکوپ (ابزار لوله مانند کوچک و انعطاف پذیر با دوربین در انتهای آن) یا آینه‌ای باشد که برای نگاه کردن به داخل گلو به کار برده می‌شود.

بسته به علائم، ممکن است پزشک بخواهد آزمایش‌های بیشتری را نیز انجام دهد. این آزمایشات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • روش‌های تصویربرداری
  • بیوپسی
  • معاینات آندوسکوپی (با استفاده از اسکوپ)

اگر پزشک شما بر این باور است که احتمالا به فلج تارهای صوتی مبتلا شده‌اید، برای شروع تشخیص از یک معاینه با اسکوپ استفاده می‌کند. در برخی شرایط، پزشک شما ممکن است یک الکترومیوگرافی حنجره (LEMG) نیز درخواست نماید. این تست ورودی عصبی به عضلات حنجره را اندازه گیری می‌کند. این می‌تواند به تشخیص و پیش بینی اینکه آیا عملکرد تارهای صوتی را بازیابی می‌کنید کمک نماید.

درمان بیماریهای حنجره چگونه است؟

گزینه‌های درمانی بسته به شرایط تاثیرگذار بر روی حنجره و همچنین به تشخیص شما بستگی خواهد داشت. اگر وضعیت شما به دلیل استفاده نادرست و یا استفاده بیش از حد و مکرر از صدا ایجاد شده، درمان ممکن است به سادگی استراحت دادن به صدا برای مدت زمان کمی باشد. پزشک همچنین ممکن است صدا یا آواز درمانی را برای کمک به بهبودی کامل پیشنهاد دهد. این درمان معمولاً توسط آسیب شناس گفتار و زبان انجام می‌شود.

در برخی موارد، ممکن است برای درمان کاندیدی باشید برای این که به استراحت بیشتری نیاز دارید. برای مثال، اگر سرطان حنجره برای شما تشخیص داده شده است، گزینه‌های درمانی می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

  • عمل جراحی حنجره
  • پرتو درمانی بیماریهای حنجره
  • شیمی درمانی برای بیماری های حنجره

برنامه درمانی شما ممکن است شامل ترکیبی از این درمان‌ها باشد.

درمان بیماریهای حنجره و تارهای صوتی می تواند بسیار فردی باشد. بهترین گزینه برای شما ممکن است برای نفر بعدی کارایی نداشته باشد. زمانی که پزشک در حال تعیین بهترین برنامه درمانی برای شما است چند فاکتور در نظر گرفته می شود که می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • وضعیت پزشکی شما
  • سن شما
  • حرفه شما

پزشک همه این عوامل را هنگام تدوین برنامه درمانی شخصی شما در نظر می‌گیرد. با پزشک در مورد اهداف و نگرانی‌هایتان در مورد درمان خود صحبت کنید. داشتن یک گفتگوی باز با پزشک خود به روند درمان بیماری شما کمک می‌کند.

برای پیشگیری از بیماری‌های حنجره چه باید کرد؟

چندین راه وجود دارد که می‌توانید به منظور جلوگیری از بیماریهای حنجره انجام دهید. این موارد شامل:

  1. حذف عادات مضر سبک زندگی: ترک سیگار و کاهش مقدار الکل می‌تواند به پیشگیری از سرطان حنجره کمک کند.
  2. فشار نیاوردن به صدا: مراقبت مناسب برای فشار نیاوردن به صدا در اثر استفاده بیش از حد یا استفاده نادرست نیز می‌تواند از ابتلا به بیماری‌هایی مانند پولیپ و ندول جلوگیری کند. این حالت به ویژه اگر زمان زیادی را صرف صحبت کردن می‌کنید بسیار مهم است. خوانندگان، معلمان و وکلا همگی نمونه‌هایی از حرفه‌هایی هستند که می‌توانند باعث ضعف صدا ناشی از صحبت کردن یا آواز خواندن مکرر شوند. مهم است که زمانی را برای استراحت صدای خود اختصاص دهید، یک سبک زندگی سالم همراه با آمادگی جسمانی داشته باشید و هر عامل تحریک کننده‌ای را که می‌تواند به صدای شما آسیب برساند کنترل کنید. این عوامل می‌تواند شامل آلرژی یا رفلاکس باشد.

در صورتی که برای اولین بار متوجه علائم شدید با پزشک خود تماس بگیرید، اکثر شرایطی که حنجره را تحت تأثیر قرار می‌دهند، قابل درمان هستند. اگر با هر مورد غیرعادی مواجه شدید، مهم است که با پزشک خود تماس بگیرید، زیرا برخی شرایط می‌توانند باعث آسیب دائمی به حنجره و صدای شما شوند.

خوشبختانه ویزیت آنلاین دکتر گوش و حلق و بینی پذیرش۲۴ می‌توانند پاسخگوی سوالات و ابهامات شما در این باره باشند.

۴/۵ (۸ نظر)

منبع
my.clevelandclinic.org

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
11 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
فاطمه جوادی
فاطمه جوادی
2 ماه قبل

سلام من مشکل کم کاری تیروئیددارم الا ن حدودیک سالی هست گاهی اوقات یک دردشدیدی پایه های گلوم وحلقمومیگیره که قابل تحمل نیست بعدچنددقیقه ول میکنه هرچندروزیکبارمثل یک حمله میگیره ممنون میشم کمکم کنیددکترداخلی رفتم گفت ازاعصابه

maryam
maryam
3 ماه قبل

سلام من خیلی جیغ میزنم و عصبی و جوشی ام جدیدا خس میکنم یه سری علائم مثل رفلاکس معده ام دارم ک قرص میخورم. خلط گلو هم که خیلی دارم. تیروئیدم ک دارم. از بچگی انقدر جیغ زدم ک یه حسی بهم میگه سرطان هنجره دارم اکه نداشته باشم باید شک کنم. نظرتون چیه برم دکتر؟ یا فقط با جیغ و رفلاکس معده سرطان ایجاد نمیشه؟

آخرین ویرایش 3 ماه قبل توسط maryam
مینا
مینا
4 ماه قبل

سلام وقت،شما بخیر مدتی بود دچار گرفتگی صدا شدم ب پزشک مراجعه کردم گفت باید عکس بگیرم و بعد متوجه شدن یک توده در حنجره ام هست حالا باید عمل کنم ولی میترسم صدام ب حالت اولیه بر نگردد .. با تشکر از شما

کرمی
کرمی
پاسخ به  مینا
1 ماه قبل

باسلام بنده هم دچار گرفتگی صدا شدم و الان مدتیس که خوب نمیشم وعکس گرفتم گفته دچار ویروس قارچی حنجره شدید….راه درمان چیه،ممنونم

طیبه
طیبه
4 ماه قبل

سلام خسته نباشید خانمی هستم ۴۹ساله حدود ۱۰ماه قبل دچار گرفتگی صداشدم بعضی مواقع احساس میکنم چیزی داخل گلومه سوزش معده هم دارم خلط پشت گلوزیاد دارم الان یه مدته احساس میکنم موقعی که صبحت میکنم به سرم وچشمام فشارمیاد

مریم حامدی از مشهد
مریم حامدی از مشهد
4 ماه قبل

باسلام من حدود دو ماه بعد از یک سرماخوردگی مرتب صدام میگیره نمیتونم زیاد حرف بزنم وسطش گرفتگی ایجاد میشه سوزش ودرد ندارم میشه راهنمایی کنید چه علتی میتواند داشته باشد

محمود دوگونچی
محمود دوگونچی
5 ماه قبل

با سلام حنجره من خیلی سوزش داره وتا آخر ریه سمت چپ ادامه داره و هر چی بیشتر حرف بزنم سوزش بیشتر میشود تقریبا دو ساله با این درد هستم و تازگی انگار زخم باز طرف سمت چپ حنجره احساس میکنم ممنون میشم راهنمایی کنین

امیر
امیر
7 ماه قبل

سلام من کم کاری تیروئید دارم ۱۶ سالم دوست دارم صدای خیلی خوبی داشته باشم ولی صدای خوبی ندارم ایا دلیلش بخاطر تیروئید

محمود دوگونچی
محمود دوگونچی
7 ماه قبل

با سلام مشکل من دو سال پیش هم با فشار فیزیکی و هم داد زدن زیاد تو یه دعوا شروع شد.الان هم وقتی زیاد صحبت میکنم سمت چپ ریه ام همراه با دور گردنم سوزش داره.عکس و فیلم از ریه دو بار گرفتم مشکل معده داشتم با آندوسکوپی فهمیدن مری من قارچ داشته که بر طرف شد.فقط این مشکل مونده وقت صبح ها بعد خواب دردی ندارم اما از همان کلمه های اول انگار زخمی تو حنجره و ریه چپ دارم ممنون منتظر جوابم

محمدی۱
محمدی۱
11 ماه قبل

حنجره من دو رگه شده چی استفاده کنم

احمد سلام زاده
احمد سلام زاده
1 سال قبل

با سلام وقت بخیر امید بسلامت باشید
در مورد این که آیا در بازار طبی و سیلی اختراع شده است برای تولید صدا یا نه مانند سمعک گوش اگر معلومات بدهید ممنون میشوم حدودا چند سال قبل فیلمی را دیدم که مثل یک میکرفون به گلو نصب شده بود و صدای شخص مورد نظر از آن شنیده میشد به نوعی میشه گفت همزبان میکرفون و بلندگو بوده است آیا چنین اختراعی وجود دارد؟ ممنونم

دکمه بازگشت به بالا