زخم داخل گوش نشانه چیست؟ جلوگیری از عفونت و درمان زخم درون گوش

زخم داخل گوش یک اختلال معمول است که در بسیاری از افرا رخ می‌دهد. از آنجایی که عوامل مختلفی می‌توانند باعث ایجاد زخم در داخل گوش شوند، از این رو این بیماری را یک بیماری شایع می‌دانند. در اکثر مواقع زخم داخل گوش، خطرناک نبوده و آسیب جدی را به فرد وارد نمی‌کند اما با این همه حال، می‌تواند بسیار آزار دهنده و ناراحت کننده باشد. از آن گذشته در مواردی هر چند نادر ممکن است زخم‌ها به پرده گوش آسیب زده و خطرات جدی را ایجاد کنند. از این رو بهتر است در صورت احساس درد و ناراحتی از طرف داخل گوش به یک دکتر گوش و حلق و بینی مراجعه کنید. در این مقاله می‌خواهیم ضمن توضیح علائم و علل ابتلا به زخم گوش شما را با انواع روش‌های درمانی نیز آشنا کنیم پس در ادامه همراه ما باشید.

چه علائمی نشان دهنده‌ی زخم داخل گوش هستند؟

علائم مختلفی وجود دارند که می‌توانند نشان دهنده‌ی ابتلای یک فرد به زخم داخل گوش باشند. از جمله از این علائم عبارت‌اند از:

  • احساس درد
  • ورم
  • احساس سوز
  • التهاب و قرمزی رنگ پوست
  • چرک یا ترشح
  • خون ریزی

توجه داشته باشید که لا آنکه علائم مختلفی بیانگر ابتلای فرد به زخم داخل گوش هستند اما با این همه حال التهاب و احساس درد و سوزش در داخل گوش را می‌توان مهمم ترین و بدیهی‌ترین علائم ابتلا به این بیماری دانست. پس اگر شما نیز یک یا چند نوع از این علائم را داشتید بهتر است هر چه سریع‌تر به یک پزشک متخصص مراجعه کرده و تحت درمان قرار بگیرید. شاین ذکر است که برخی مواقع علت درد و علائم نشان داده شده ناشی از درد پشت گوش است و فرد به اشتباه این درد را در داخل گوش حس می‌کند. زخم پشت گوش در مقاله‌ای دیگر تحت همین عنوان توضیح داده شده است. در صورت نیاز می‌توانید به آن رجوع کنید.

عواملی که سبب ایجاد زخم داخل گوش می‌شوند می‌توانند موارد مختلفی باشند. از جمله از دلایل زخم داخل گوش عبارت‌اند از:

  • پیرسینگ و سوراخ کردن گوش
  • ایجاد عفونت در داخل گوش
  • زخم شدن گوش با گوش پاک کن
  • پسوزیاریس
  • جوش گوش
  • سرطان گوش
  • دیابت
  • استفاده از سمعک
  • بثورات ناشی از گرما
  • اگزما

تشخیص زخم داخل گوش

برای آنکه از ابتلا به زخم داخل گوش اطمینان حاصل کنید بایستی به یک دکتر پرده گوش مراجعه کرده و پس از معاینه فیزیکی انجام آزمایشات مختلف از ابتلا یا عدم ابتلا به این بیماری آگاه شوید. توجه داشته باشید که برخی از روی ناآگاهی خود به خود احساس می‌کنند که به زخم داخل گوش مبتلا شده و درمان‌های خانگی را برای مداوای آن انجام می‌دهند. این کار کاملاً اشتباه بوده و ممکن است صدمات جبران ناپذیری را برای فرد به وجود بیاورد و حتی شنوایی وی را به طور کامل از بین ببرد.

تشخیص زخم داخل گوش
تشخیص زخم داخل گوش

راه‌های درمانی زخم داخل گوش

اگر شما هم به زخم داخل گوش مبتلا شده‌اید هی چگونه جای نگرانی نیست چرا که با روش‌های مختلفی می‌توانید خشکی و زخم داخل گوشتان را مداوا کنید. از جمله از رایج‌ترین راه‌های درمانی این بیماری عبارت‌اند از:

راه‌های خانگی

روش‌های درمان خانگی زخم داخل گوش عبارت‌اند از:

  • کمپرس گرم یا سرد
  • خوابیدن بدون فشار آوردن به گوش
  • مسکن‌های بدون نسخه مانند ایبوپروفن و استامینوفن

توجه داشته باشید که تمامی موارد گفته شده زمانی مفید هستند که فرد با مشورت پزشک خود و تحت نظر وی به درمان زخم داخل گوش بپردازد. چرا که انجام روش هی گفته شده اگر تحت نظر پزشک نباشند و به صورت خودسرانه انجام بگیرند، ممکن است صدمات جدی و جبران ناپذیری را برای فرد ایجاد کند.

طب سنتی

در طب سنتی نیز گیاهان و محلول‌های طبیعی زیادی برای درمان زخم‌های داخل گوش و از بین بردن عفونت آن‌ها وجود دارد. به‌عنوان‌مثال، سیر، سرکه سیب، زنجبیل و … همه از جمله از موارد هستند که می‌توانند تأثیر به سزایی در ترمیم زخم‌های داخل گوش داشته باشند. اما استفاده از روش‌های طب سنتی نیز تنها زمانی مناسب است که تحت نظر پزشک و مطابق با نظر وی باشد. هر گونه اقدام خودسرانه‌ای می‌تواند خسارات زیادی را برای فرد ایجاد کند.

دارو

داروهای مختلفی برای از بین بردن عفونت‌های دخل گوش و ترمیم زخم‌های آن وجود دارد. البته استفاده از این داروها بایستی با تجویز پزشک انجام بگیرد.

پماد و کرم

بهترین و مؤثرترین روش برای درمان زخم‌های داخل گوش استفاده از پماد، کرم و قطره است. بسیاری از پزشکان استفاده پماد برای زخم داخل گوش را پیشنهاد می‌کنند. البته استفاده از قطره برای زخم داخل گوش نیز، تأثیر به سزایی در درمان زخم داخل گوش دارد. توجه داشته باشید که در صورت استفاده مداوم و طبق تجویز پزشک از کرم و پماد و قطره گوش، زخم داخل گوش شما به سرعت درمان شده و از این بیماری خلاص می‌شوید.

اگر شما هم به زخم داخل گوش مبتلا شده‌اید نگران نباشید چرا که همان‌طوری که مشاهده کردید با روش‌های مختلفی می‌توانید به سادگی آن را درمان کنید. اگر سؤالی در مورد زخم گوشتان داشتید می‌توانید از یک متخصص گوش و حلق و بینی آنلاین کمک بگیرید.

سخن پایانی

زخم داخل گوش یکی از مشکلات شایعی است که هر فردی می‌تواند تحت اثر عوامل مختلفی به آن مبتلا شود. درمان زخم داخل گوش بسیار ساده بوده و بدون نیاز به هیچ عمل جراحی به راحتی می‌توانید این بیماری را درمان کنید. تنها چیزی که حائز اهمیت است، توجه به این موضوع است که در صورت مشاهده هر گونه علائم دردی بهتر است از هر گونه اقدام خودسرانه خودداری کنند.

سؤالات متداول زخم داخل گوش

آیا زخم داخل گوش درد دارد؟

بله – یکی از رایج‌ترین نشانه‌های این بیماری ایجاد حس درد و ناراحتی است. از این رو می‌توان گفت این بیماری اکثرا با درد همراه است.

زخم داخل گوش نشان دهنده ی چیست؟

زخم داخل گوش می‌تواند نشان دهنده‌ی عوامل مختلفی نظیر عفونت گوش، اگزما، بثورات ناشی از گرما و حتی سرطان گوش باشد.

آیا زخم داخل گوش قابل درمان است؟

بله – درمان زخم داخل گوش بسیار ساده بوده و شما می‌توانید با بهره گیری از روش‌های مختلفی به درمان آن بپردازید.

چه چیزی باعث ایجاد زخم در گوش می‌شود؟

موارد بسیار زیادی است که ممکن است سبب این کار شوند. ورود اجسام خارجی همانند گوش پاک کن و یا عفونت گوش از جمله از مهم‌ترین دلایل ایجاد زخم داخل گوش است.

۳.۸/۵ (۵ نظر)

منبع
healthline.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
4 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مهسا
مهسا
2 ماه قبل

سلام من خیلی دچار عفونت گوش میشم هر هفته این مشکل دارم همیشه پر گوش هام آب جمع میشه خیلی دکتر گوش حلق بینی رفتم همشون گفتن من گوش های حساسی دارم اما واقعا دارم اذیت میشه میشه راهنمایی کنید منو

محمدرضا اژدری
محمدرضا اژدری
5 ماه قبل

تقریباً از. ۶. یا ۸ ماه پیش به شدت وزن من کم شد و بعضی وقت ها آنقدر حالم بده میشود که خودم نمی‌دونم چه مشکلی دارم.و به آزمایشگاه رفتم و در مدفوع و ادرار خون ریزی داشتم ولی متاسفانه دکتر گوش و حلق من رو معاینه نکرد حالا خون ریزی گوش سمت چپ من زیادتر شده .آیا رابطه ای بین این دو هست لطفاً راهنمایی کنید.

هومن
هومن
1 سال قبل

سلام من گوشم رو پاک کردم با ناخن الان داخل زخمه چکار کنم

مهدی
مهدی
پاسخ به  هومن
2 ماه قبل

کیپی گوش هم داشتید یا درد؟

دکمه بازگشت به بالا