بواسیر چیست؟ علائم، علل ابتلا و راه های پیشگیری و درمان آن

بواسیر یا هموروئید چگونه بوجود میاد؟ درمان بواسیر به کمک دارو و جراحی

بواسیر یا هموروئید (hemorrhoid)

آیا شما هنگام اجابت مزاج احساس درد یا خونریزی دارید؟
آیا به پزشک مراجعه کرده‌اید و یا خودتان احتمال ابتلا به بیماری بواسیر یا هموروءید را نمی‌دهید؟
در این مطلب قصد داریم شما را با هر آنچه که باید درباره بیماری بواسیر بدانید آشنا کنیم. پس برای رفع ابهامات ذهنی خود در مورد این بیماری شایع، حتما این مطلب را مطالعه و سپس برای معاینه و تشخیص نهایی به پزشک متخصص گوارش مراجعه کنید.

بواسیر یا هموروئید در واقع همان رگ‌های متورم در مقعد و پایین رکتوم (راست روده) هستند که وضعیتی بالینی شبیه به رگ‌های واریسی پا دارند. بواسیر می‌تواند در داخل راست روده (بواسیر داخلی) و یا در زیر پوست اطراف مقعد (بواسیر خارجی) ایجاد شود. در ادامه می‌توانید عکس بواسیر خفیف را مشاهده کنید.

تقریباً از هر چهار فرد بزرگسال، سه نفر ممکن است دچار بواسیر شوند. بواسیر دلایل مختلفی دارد، اما اغلب علت اصلی آن ناشناخته است. خوشبختانه در حال حاضر روش‌های موثری برای درمان بواسیر وجود دارد. معمولا بسیاری از افراد با شیوه‌های درمان خانگیه بواسیر و تغییر سبک زندگی خود تسکین می‌یابند. همچنین می توانید با متخصص معده و گوارش مشورت کنید .

علائم بواسیر

علائم و نشانه‌های بواسیر معمولاً به نوع بواسیر بستگی دارند. هموروئید خارجی که معمولا زیر پوست اطراف مقعد بروز می‌کند، دارای علائم احساس خارش یا تحریک، درد یا ناراحتی، تورم وخونریزی در ناحیه مقعد است. هموروئید داخلی که در داخل راست روده بروز می‌کند، قابل مشاهده نیست و بندرت باعث ناراحتی می‌شود. اما فشار یا تحریک هنگام دفع مدفوع می‌تواند باعث مشاهده علائمی مانند خونریزی و به رنگ قرمز روشن و گاهی درد و تحریک شود. اگر خون در بواسیر خارجی جمع شده و لخته (ترومبوز) ایجاد کند، می‌تواند منجر به هموروئید خونی یا ترومبوزه شود که دارای علائم درد شدید، تورم، التهاب و احساس یک توده سفت در نزدیکی مقعد است.

علت بواسیر

وقتی رگ‌های اطراف مقعد شما تحت فشار خروج مدفوع یا اسهال شدید کشیده می‌شوند، ممکن است برجسته یا متورم شوند. به طور کلی، بواسیر می‌تواند در اثر افزایش فشار در راست روده تحتانی به دلایل زیر ایجاد شود:

گفت و گو با پزشک متخصص درمان بواسیر

پیشگیری از بواسیر

بهترین راه برای پیشگیری از بواسیر، نرم نگه داشتن بافت مدفوع برای خروج آسان آن است. برای جلوگیری از بروز بواسیر و کاهش علائم آن به نکات زیر توجه کنید:

غذاهای سرشار از فیبر بخورید

بیشتر میوه، سبزیجات و غلات سبوس‌دار بخورید. با این کار مدفوع نرم شده و حجم آن بیشتر می‌شود و از کششی که می‌تواند باعث ایجاد بواسیر شود جلوگیری می‌شود. شما باید روزانه ۲۰ تا ۳۰ گرم فیبر مصرف کنید.

به مقدار زیاد مایعات بنوشید

هر روز شش تا هشت لیوان آب و مایعات دیگر (نه الکل) بنوشید تا بتوانید مدفوع را نرم نگه دارید.

مصرف مکمل‌های فیبر را در نظر بگیرید

مطالعات نشان داده است که مکمل‌های فیبر مانند پسیلیوم و متیل سلولز می‌توانند علائم کلی و خونریزی بواسیر را بهبود ببخشند. اگر از مکمل‌های فیبر استفاده می‌کنید، روزانه حداقل هشت لیوان آب یا مایعات دیگر بنوشید. در غیر این صورت، مصرف آن‌ها می‌توانند باعث یبوست شده و شرایط شما را بدتر کنند.

هنگام اجابت مزاج به خود فشار وارد نکنید

فشار وارد کردن و نگه داشتن نفس هنگام تلاش برای دفع مدفوع باعث ایجاد فشار بیشتر بر وریدهای راست روده تحتانی می‌شود.

به محض احساس دفع به دستشویی بروید

اگر در همان لحظه اجابت مزاج صورت نگیرد، مدفوع شما خشک شده و دفع آن سخت‌تر می‌شود.

ورزش کنید

برای جلوگیری از یبوست و کاهش فشار به وریدها که می‌تواند با ایستادن یا نشستن طولانی‌مدت ایجاد شود، فعال باشید. ورزش همچنین می‌تواند در کاهش وزن اضافی که ممکن است به بروز بواسیر شما کمک کند، موثر باشد.

از نشستن طولانی‌ خودداری کنید

نشستن بیش از حد، به ویژه در توالت، می‌تواند فشار وارد شده به وریدهای مقعد را افزایش دهد.

بواسیر
بواسیر

چه زمانی باید برای بواسیر به پزشک مراجعه کنید؟

اگر در حین اجابت مزاج خونریزی یا التهاب و درد در ناحیه مقعد دارید، که بعد از یک هفته مراقبت در منزل بهبود نمی‌یابد، با پزشک خود یا یکی از صد ها دکتر آنلاین گوارش پذیرش۲۴ صحبت کنید. تصور نکنید که خونریزی مقعدی شما حتما به دلیل بواسیر است، خصوصاً اگر تغییراتی در عادت‌های دفع خود دارید یا مدفوع شما از نظر رنگ یا قوام تغییر کرده است. زیرا این مشکل می‌تواند در بیماری‌های دیگر از جمله سرطان روده بزرگ و سرطان مقعد نیز رخ دهد. بنابراین مشاوره با یک پزشک متخصص و سپس انجام معاینات فیزیکی و حتی کولونوسکوپی حتما باید انجام شود.

درمان بواسیر

در حال حاضر درمان هموروئید شامل درمان خانگی، طب سنتی و درمان دارویی و انواع جراحی است. که هرکدام طبق میزان پیشرفت این ضایعه موثر خواهند بود.

درمان بواسیر در خانه

با درمان‌های خانگی اغلب می‌توانید درد خفیف، تورم و التهاب بواسیر را تسکین دهید. درمان‌هایی مانند تغییر رژیم غذایی خود و خوردن غذاهای سرشار از فیبر، مصرف داروهای موضعی مثل انواع شیاف یا پماد پماد انتی هموروئید بدون نسخه، مصرف موضعی وازلین یا روغن زیتون در ناحیه مقعد که به خروج مدفوع کمک کرده و التهاب را کاهش می‌دهند، قرار دادن ناحیه مقعد دو تا سه بار در روز به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در آب گرم که به انبساط ماهیچه‌های مقعدی کمک می‌کند.

درمان بواسیر در طب سنتی

متخصصان طب سنتی معمولا در ابتدا با کنترل رژیم غذایی و پاکسازی بدن از سودا وضعیت بالینی بیمار را تثبیت کرده و سپس به کمک درمان گیاهی بواسیر با داروهای گیاهی خطمی، پنیرک، تخم کتان، شنبلیله،  بنفشه بابونه و غیره برای رفع ضایعه آن اقدام می‌کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، می‌توانید از طریق ویزیت آنلاین طب سنتی پذیرش۲۴ پیش از شروع درمان شیمیایی مشورت کنید.

درمان بواسیر به کمک دارو و جراحی

اگر شرایط شما به شکل بواسیر بی‌علامت یا بواسیر خفیف باشد، دکتر جراحی بواسیر ممکن است فقط مصرف انواع کرم، پماد و شیاف آنتی هموروئید را تجویز کند که معمولا حاوی هیدروکورتیزون و لیدوکائین هستند و می‌توانند به طور موقت درد و خارش را تسکین دهند. اما برای خونریزی‌های مداوم یا بواسیر دردناک پزشک ممکن است یکی از روش‌های جراحی کم تهاجمی و سرپایی مانند اسکلروتراپی را که نیاز به بیهوشی ندارند انجام دهد. اصولا فقط درصد کمی از افراد مبتلا به بواسیر نیاز به جراحی تهاجمی مانند هموروئیدکتومی (برداشتن هموروئید)، در شرایط وخیم شدن ضایعه و بواسیر لاعلاج دارند.

سوالات متداول درباره ی بیماری بواسیر

پاسخ سوالات از نظر و مورد تایید آقا دکتر بهفر پاکباز متخصص معده و گوارش می‌باشد.

قرص دافلون (Daflon) برای درمان بواسیر یا هموروئید ؟

قرص دافلون قرص های ۵۰۰میلی گرمی هست که باافزایش تون عروقی به کاهش استاز عروقی کمک میکنه ‌گاها ازدافلون درموارد هموردییدهای حاد همراه باخونریزی استفاده میشود.

علائم بواسیر در زنان چیست؟

درخانم ها هم درمان هموروئید مثل اقایان هست. درمان یبوست واستفاده از ترکیبات موضعی مثل لیدوکایین ،هیدروکورتیزون موضعی کمک کننده هست.همچنین استفاده ازلگن اب گرم باعث کاهش دردواسپاسم ناحیه مقعدی خواهد شد.

درمان یبوست با وازلین ممکن است؟

وازلین اثرمستقیمی روی همورویید نداره تنها اثرش کمک درروانتر شدن جریان مدفوع حین عبور ازمقعدهست اصول کلی درمان طبی پیشگیری ازیبوست استفاده فیبر وسبزیجات فراوان ترکیبات موضعی مقعدی و وان اب گرم هست ودرموارد مقاوم یاگرید بالاتر استفاده ازدرمانهای تهاجمی تر مثل باندهموردیید وجراحی و‌‌… هست.

درمان بواسیر خارجی چگونه است؟

درموارد هموردییدخارجی بزرگ و علامتدار که همراه بادرد یاترومبوز باشه یاهموروید خارجی همراه با هموردیید داخلی باشه یامواردی که بابهداشت ان منطقه تداخل ایجادکنه یاباعث تحریک پوست وخارش بشه جراحی باید انجام شود.

شما عزیزان می‌توانید، در صورت داشتن هرگونه سوالی درباره بواسیر، پیشگیری و درمان آن، در قسمت نظرات برای ما بنویسید. پزشکان متخصص داخلی پذیرش ۲۴، به سوالات شما در سریعترین زمان ممکن پاسخ خواهند داد.

مطالبی که در مقاله بالا ذکر شد فقط جنبه آگاهی بخشی و افزایش اطلاعات شما عزیز ان را دارد. و به هیچ وجه جایگزین توصیه پزشک متخصص نیست. لازم است برای مصرف کردن دارو های معرفی شده در این مقاله و انجام دادن روش های درمانی دیگر با توجه به سوابق پزشکی خود با دکتر متخصص مشورت کنید.

مشاور انلاین درمان بواسیر

دکتر بهفر
پاکباز

دکتر بهفر پاکباز فوق تخصص گوارش و کبد بالغین، دارای بورد فوق تخصصی
عضو انجمن گوارش و کبد ایران هستند.
حیطه فعالیت ایشان در زمینه‌های کبدچرب، سوءهاضمه، سندروم روده تحریک‌پذیر، رفلاکس و دردمعده، خونریزی‌های
دستگاه گوارش، سندروم روده تحریک پذیر
یبوست مزمن، بیماری‌های کیسه صفرا، همورویید و شقاق، سوهاضمه دردو ورم معده و روده، زخم معده واثنی عشر، رفلاکس
معده، انجام اندوسکوپی و کولونوسکوپی تشخیصی و درمانی است.

۳.۴/۵ (۷ نظر)

منبع
clevelandclinicmayoclinic

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
20 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مجید ایمانی
مجید ایمانی
10 روز قبل

سلام وقت شما بخیر مدتی هستس قبل مدفعول خون روشن از معقد من خارج میشه یابامدفوع بیرون میادمیخواستم ببینم ایا خطرناک هستش یانه ممنون

شیدا محمدی ۰۹۹۰۲۴۱۲۳۲۸
شیدا محمدی ۰۹۹۰۲۴۱۲۳۲۸
1 ماه قبل

سلام وقت بخیر من بواسیر دارم معقدی اضافه گوشت دارم کوچولو دسشویی رفتنی متوجه میشم بیشتر اوقات یبوست دارم دسشویی رفتنی درد دارم ممنون میشم راه حل بهم بگین

Morteza
Morteza
1 ماه قبل

عرض ادب
عزیزان من هم مثل شما هیمورویید خارجی نوع۴ دارم
چند روز پیش درد شدید همراه با متورم شدن دور مقعد گرفتم
سه شبانه روز نتونستم بخوابم از درد
دوتا راه چاره بهتون پیشنهاد میکنم حتما انجام بدین انشالله که شمام خوب بشین
۱’انجام حجامت ساکرال(از گودی کمر گرفته میشه)
۲’استفاده از سرکه سیب
توضیح:سرکه سیب را روی پنبه ریخته و هر روز هر چند بار وقت کردین به روی مقعد گذاشته و بزارین چند دقیقه روی مقعد بمونه’این کار رو هرروز چندبار تکرار کنین’باعث کوچک شدن گوشت اضافه بیرون زده میشه’خیلی مفید هست’
من رفتم دکتر گفتم دارم از درد میمیرم معاینه کردو گفت هر چه زودتر باید جراحی بشی ۱۲ م.یلیون خرج داره’البته ۲۰ خرج داره ولی من ۱۲ میگیرم’گفت اگه جراحی نشی هر روز دردت بدتر میشه’اومدم سرکه سیب گذاشتم کل دردم رفته خیلی هم کوچیکتر شده
انشالله برای شما هم مفید باشه و جواب بده
یاحق

آخرین ویرایش 1 ماه قبل توسط Morteza
علی حسين صفاري ۰۹۱۳۱۴۱۱۴۵۹
علی حسين صفاري ۰۹۱۳۱۴۱۱۴۵۹
1 ماه قبل

سلام خسته نباشید وقتتون بخیر
من از صبح مقدار جزئی درد دور مقعد داشتم امروز ظهر که سرویس بهداشتی رفتم احساس کردم یه غده کوچک کنار مقعدم تشکیل شده که هگ اکنون مقدار جزئی درد داره؟
فعلأ از چه داروی برای تسکین درد احتمالی بیشتر،استفاده کنم؟
در ضمن آیا دارویی هست که فعلأ استفاده کنم کامل برطرف شود یا حتماً باید با جراحی مشکل برطرف شه؟

شهناز رضایی
شهناز رضایی
2 ماه قبل

سلام من ورم مقعدی دارم ترشح مقعد وگاز معده بی اختیار خارج میشه همیشه یبوست دارم ممنون میشم کمک کنید

عباس
عباس
2 ماه قبل

بویی بدازطرف کشاله ران یامقعدمی آیدازکدام است نمی دانم نه خارش ونه دردهیچی فقط بو خودم گفتم شاید بواسیرباشد درضمن نمی دانم پیش کدام دکتربروم

رضا
رضا
2 ماه قبل

فقط راه حلش سرکه سیب بزنی نزاری بزنه بیرون جمع میکنه دو سه بار بزنی حله با دستمال کاغذی بزنی سرکه بزاری روش ۵ دقیقه

ناشناس
ناشناس
3 ماه قبل

سلام میخوایم بدونم این درد موقع ادرار با خون ریزی مقعد فقط میتونه بواسیر باشه؟
راه چاره چیه من یک ماهی هست دچار این مصیبت شده ام لطفا پاسخ بدید

امیرحسین
امیرحسین
4 ماه قبل

سلام من هر موقع سرما میخورم دوربر باباسلم خوارش داره ازیت می‌کنه

محمدرضا
محمدرضا
پاسخ به  امیرحسین
3 ماه قبل

باباسل چیه

سارا
سارا
پاسخ به  محمدرضا
19 روز قبل

همون بواسیر

سلمان
سلمان
5 ماه قبل

سلام دور مقعدم یه قده شده مثل قده گوسفند که میندازن دور

مهنا
مهنا
پاسخ به  سلمان
2 ماه قبل

اسدی

محمدی
محمدی
5 ماه قبل

مرضیه

محمدی
محمدی
پاسخ به  محمدی
5 ماه قبل

سلام۲ماه پیش لیزرهمورییدداشتم الان بازهمون حالت قبل عمل درجای دیگه ازمقعدپیش اومده خیلی میترسم بازحالت سوزش وحشتناک تکراربشه راهنمایی کنید

منافی
منافی
6 ماه قبل

سلام آیا مصرف آنتی بیوتیک خصوصا کوتریموکسازول و سپرو فلوکساسین دررآزمایش خون باعث خطا درشمارش هموگلوبین میشه؟

حسین
حسین
7 ماه قبل

سلام یه سوال یادم رفت بگم برادرم نمیدونم یبوست داره یاباباسیل نمیدونم باتشکر

حسین
حسین
7 ماه قبل

سلام خسته نباشیدمن برادرم یبوست داره بیرون ازمعقدهسته تاحالاشرایطش نبوده برم دکتربخاطاین بوده ازلحاظ مالی نتونستم ببرمش خیلی شکمش دردمیکنه وهمش التشو محکم میگیره ازشماخواهش میکنم هرجورمیشه کمکم کنید باتشکرازشما

سیرت هستم از افغانستان
سیرت هستم از افغانستان
10 ماه قبل

من بواسیر خارش دارم باید کدام دارو را بگیرم

محسن گ
محسن گ
پاسخ به  سیرت هستم از افغانستان
3 ماه قبل

سلام دور مقعدم یه کم بادکرده یک کم میسوزه چیه

دکمه بازگشت به بالا