علائم مشکل بعل در کودکان چیست؟ انواع درمان اختلال بلع در کودکان

 

اختلال بلع در نوزادان و کودکان به بیماری گفته می‌شود که در اثر آن، کودک نمی‌تواند مایعات و غذاها را به راحتی بخورد. به‌طوری‌که گلو او همواره در حین غذا خورد و یا بی دلیل دچار درد و حس سوزش می‌شود. به طور دقیق‌تر کودکانی که مشکل بلع دارند، غذا به راحتی از گلو مری آن‌ها نمی‌تواند عبور کرده و وارد عده شود. این بیماری در کودکان رایج بوده و تحت عوامل مختلفی بروز می‌دهد اما اصلی‌ترین دلیل آن، عفونت در ناحیه گلو است. در این مقاله روش‌های مختلف درمان اختلال بلع در کودکان را بررسی کرده و شما را در بهبود بیماری فرزندانتان یاری کنیم. پس در ادامه این مقاله همراه ما باشید.

چه علائمی نشانه ابتلای کودک به اختلال بلع است

اگر کودک شما نشانه‌های زیر را از خود بروز دهد، ممکن است به اختلال بلع درگیر شده باشد:

  • آهسته غذا خوردن
  • تلاش بیش از حد و غیر طبیعی برای فرو بردن لقمه
  • مشکل در هماهنگی بین مکیدن و بلعیدن
  • حالت تهوع پیدا کردن در حین غذا خوردن
  • آبریزش دهان (ترشح زیاد بزاق)
  • احساس احتقان و گرفتگی در قفسه سینه
  • سرفه کردن یا حالت خفگی در هنگام خوردن غذا
  • عفونت‌های مکرر تنفسی
  • صدای خس‌خس یا خرخر در حین غذا خوردن یا بعد از آن
  • تف کردن و استفراغ کردن‌های مکرر
  • و…

اگر یک یا چند نوع از این علائم گفته شده را در فرزندانتان مشاهده کردید بهتر است هر چه سریع‌تر به یک دکتر بلع مراجعه کنید.

علت اختلال بلع کودکان

کودکان دارای بدن‌هایی ضعیف‌تر و حساس‌تر نسبت به بزرگسالان هستند از این رو به دلایل مختلفی می‌توانند به این بیماری مبتلا شوند. از جمله از عواملی که باعث اختلال بلع در کودکان می‌شود عبارت‌اند از:

  • شکاف لب (لَب‌شِکَری) یا شکاف کام
  • ناهنجاری‌ها یا مشکلات دندانی
  • بزرگ بودن زبان
  • ابتلا به بیماری‌هایی نظیر سکته مغزی، تومور، آسیب عصبی، آسیب مغزی یا دیستروفی عضلانی و…
  • بزرگ بودن لوزه‌ها
  • وجود تومور یا توده در گلو
  • مشکلات مربوط به رشد پیش از تولد استخوان‌های جمجمه و ساختارهای دهان و گلو
  • فلج تارهای صوتی
  • وجود اجسام خارجی در مری
  • نارس بودن نوزاد
  • حساسیت دهانی
  • و…

همان گونه که مشاهده می‌کنید علل بسیار زیادی وجود دارند که می‌توانند موجب اختلال در بلع کودکان شوند. تشخیص علت اصلی این مشکل کمک بسیار زیادی در درمان کودک می‌کند. تشخیص این موضوع توسط دکتر اطفال انجام می‌شود. بسیاری از والدین این نشانه‌ها را جدی نگرفته و از مراجعه به پزشک اجتناب می‌کنند. این افراد باید بدانند که با این کار تنها سلامت کودک خود را به خطر می‌اندازند.

تشخیص اختلال بلع در کودکان

تشخیص ابتلای کودک به اختلال بلع توسط پزشک متخصص انجام می‌شود. پزشک برای تشخیص این موضوع از روش‌های زیر استفاده می‌کند:

  • بررسی ویدئوی دهان و حلق در هنگام بلع
  • بلع باریوم / عکس‌برداری متوالی مجاری گوارشی فوقانی
  • آندوسکوپی

شایان ذکر است که در برخی از مواقع ممکن است از آزمایش‌های دیگر برای تشخیص ابتلای کودک به اختلال بلع استفاده شود. به‌عنوان‌مثال مانومتری مری و لارنگوسکوپی یا حنجره‌بینی از جمله از این آزمایش‌ها است.

تشخیص اختلال بلع در کودکان
تشخیص اختلال بلع در کودکان

روش‌های درمان بلع در کودکان

روش‌های مختلفی برای درمان اختلال بلع وجود دارد که بنا به شرایط کودک و میزان مشکل آن، بهترین نوع درمان انتخاب شده و پروسه درمانی شروع می‌شود. انتخاب روش مناسب درمانی، پس از معاینه کودک یا نوزاد و توسط دکتر گوش و حلق و بینی صورت می‌گیرد. انواع روش‌های درمانی مشکلات ناشی از بلع در کودکان عبارت‌اند از:

روش‌های خانگی درمان مشکل بلع کودکان

اگر مشکلات بلع در کودکان حاد نبوده و تنها به‌خاطر عفونت گلو به وجود آمده باشد، می‌توان به درمان خانگی بلع دردناک برای کودکان پرداخت. از جمله از این روش‌ها، غرغره کردن با آب نمک، غرغره کردن با سرکه یا نوشیدن ترکیب عسل و لیمو است. همچنین نوشیدن دم‌نوش بابونه از دیگر راه‌هایی است که به درمان اختلال بلع در کودکان با طب سنتی شناخته می‌شود.

گفتار درمانی مشکل بلع کودکان

از جمله از مؤثرترین راه‌های درمان مشکل بلع در کودکان، گفتاردرمانی است. درمانگر با توجه به شرایطی نظیر سن، میزان مشکل و… یک برنامه درمانی تنظیم کرده و مطابق با آن جلسات گفتار درمانی را پیش می‌برد.

تغییر رژیم غذایی برای اختلال بلع کودکان

تغییر رژیم غذایی یکی از مؤثرترین روش‌های غیر جراحی برای درمان اختلال بلع در کودکان است. شما می‌توانید با آماده کردت غذاهایی نرم و داغ مانند پوره، باعث تمایل فرزندانتان به مصرف غذا شوید. چرا که در برخی از مواقع مشکلات بلع در یک کودک تنها به خاطر بی میلی وی در غذا خوردن به وجود می‌آید.

دارودرمانی مشکل بلع کودکان

امروزه داروهای مختلفی برای تسکین و بهبود مشکل بلع در کودکان تولید شده است. پزشک ممکن است پس از معاینه کودک مصرف دارو را پیشنهاد بدهد. توجه داشته باشید که اگر مصرف دارو اثر گذار نباشد، کودک بایستی جراحی شود.

جراحی اختلال بلع در کودکان

اگر مشکلات ناشی از بلع مربوط به قسمت نقص یا انسداد فیزیکی در حلق یا مری باشد، برای درمان آن بایستی جراحی انجام شود. جراحی آندوسکوپی، نوعی جراحی است که برای حل مشکل انسداد در حلق یا مری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سؤالات متداول

اختلال بلع در کودکان چیست؟

هر گونه ناتوانی کودک در خوردن غذا یا نوشیدن مایعات را اختلال بلع گویند.

اختلال بلع در کوکان چگونه است؟

در اثر اختلال بلع در کودکان آن‌ها هنگام خوردن غذا یا نوشیدن مایعات دچار احساس درد و سوزش در گلو شده و نمی‌توانند چیزی را خورند. به طور واضح‌تر غذا نمی‌تواند از گلو و مری عبور کرده و به راحتی به معده برسد.

برای درمان اختلال بلع در کودکان به چه دکتری مراجعه کنیم؟

شما می‌توانید برای درمان کودکان خود به یک دکتر اطفال مراجعه کنید.

سخن پایانی

اختلال بلع در کودکان و نوزادان یک بیماری شایع بوده و از این رو اگر فرزند شما به این بیماری مبتلا شد هیچ جای نگرانی نبوده و شما می‌توانید با روش‌های درمانی که در این مقاله ذکر کردیم به مداوای فرزند خود اقدام کنید. البته اگر مشکل بلع فرزندتان جدی بود یا با روش‌های گفته شده درمان نشد حتماً لازم است تا به یک دکتر آنلاین کودکان مراجعه کنید. اگر امکان مراجعه حضوری ندارید می‌توانید از ویزیت آنلاین دکتر گوش و حلق و بینی بهره‌مند شوید.

۴.۵/۵ (۴ نظر)

منبع
cedars-sinai.org

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
15 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
الهه
الهه
21 روز قبل

پسر من ۴ سالشه و توی قورت دادن غذاهای سفت و میوه ها مشکل داشت الان پنج جلسه میشه بردم مطب دکتر دشتله انگار معجزه شده و خداروشکر کاملا تغییر کرده.انگار فک و زبانش خوب تحرک نداشت که بعد از ماساژهای دکتر دشتله کاملا بازشده و حتی صداسازیش هم بیشتر شده و کلمات رو واضحتر ادا میکنه

سورنا دارایی
سورنا دارایی
1 ماه قبل

سلام یه پسر ۲ساله نیم دارم همش سوپ میکس شده میخوره اگه یه دونه مثل برنج بخوره عوق میزنه تا الان دکتر های زیادی رفتم بی نتیجه بوده ممنون میشم راهنمایی کنید الان یه کم تکه مرغ کوچک میخوره ولی تمایلی به غذا خوردن جامد نداره متل یه ترس هستش موقع غذا خوردن

الهه
الهه
پاسخ به  سورنا دارایی
21 روز قبل

حتما ببریدش مطب دکتر دشتله با چند جلسه جویدنش درست میشه

AAA
AAA
پاسخ به  سورنا دارایی
10 روز قبل

نگران نباشید دختر من تا ۶سال همین مشکل رو داشت بعد خوب شد فوق تخصص کودکان گفت اصلا حای نگرانی نیست

نظام
نظام
1 ماه قبل

سلام، دخترم یک سال و ۶ ماهشه و مشکل بلع داره حتی آب هم به راحتی نمیتونه بخوره ، درمان چیه؟

زهرا رحیمی
زهرا رحیمی
پاسخ به  نظام
1 ماه قبل

سلام من دخترم یک سال و سه ماهش اب تو شیشه میخوره ولی شیر یا ابمیوه نمیتونه بخوره یا غذا شو با و جود اینکه تو میکسر میکس میکنم نمیتونه بخوره دلیلش چیه

الهه
الهه
پاسخ به  نظام
21 روز قبل

من پسرمو بردم پیش دکتر دشتله و کاملا خوب شد حتما ببرینش یه بار ویزیت بشه بهتون میگه چقدر زمان میبره تا درست بشه

صنم
صنم
1 ماه قبل

سلام یک پسربچه یک ساله دارم در وقتی خوردن مایعات یا وقتی با پشت خواب هست دچار خفگی میشه یا وقتی که کمی هم سینه بغل میشه دچار مشکلات میشه مثلاً در وقتی سرفه کردن خیلی ازیت میشه و استفراغ می‌کنه باید چیکار کنم از وقت تولد این مشکل داره

زهرا
زهرا
1 ماه قبل

سلام دخترم ۷سالشه شکاف کام پنهان
داره ولوزه کوچک نداره اکثرا دچار سرفه های
شدید میشه دکتر بردم میگه بخاطربلع هست
هیچ داروی بلع نداده!! فقط سفکسیم ۵۰۰تجویز کرده
و یه عالمه داروهای سرماخوردگی ودوتااسپره عفونت گلو کمی کنترل میشه اما سرفه قطع نشده تقریبا خس خس سینه پیداکرده هر یک ماه یک بار میبرمش دکتراحساس میکنم دکتر می‌دونه نمی‌خواد درمان کنه موقت درمانش می‌کنه توی اینترنت مطالب رو خوندم دخترم این علایم ها روداره چ باید بکنم آیا عمل داره؟؟خواهش میکنم راهنماییم کنید

آخرین ویرایش 1 ماه قبل توسط زهرا
فاطمه علیزاده
فاطمه علیزاده
پاسخ به  زهرا
8 روز قبل

سلام دوختری منم شکاف کام داره زبان کوچک نداره

یوسفیان
یوسفیان
3 ماه قبل

سلام الان دوهفته اس پسرم میترسه غذا رو قورت بده هول میشه زود تف میکنه چکار کنم

سبزی
سبزی
5 ماه قبل

سلام. پسر ۸ساله دارم از ۶سالگی متوجه شدم که موقع غذا خوردن سرفه ها شروع میشه. باید چه دکتری ببرم. یجا گفته شده حلق وبینی ببرم یجا دیگه گفته اطفال. ممنون میشم راهنمایی کنید

Sh_ daneshmand
Sh_ daneshmand
پاسخ به  سبزی
5 ماه قبل

سلام اول بایک متخصص کودکان مشورت کنیدانشالله که مشکلی نیست

فائزه
فائزه
پاسخ به  سبزی
3 ماه قبل

ممکنه تول باشه ببرید پیش تول گیر

شبی
شبی
پاسخ به  فائزه
2 ماه قبل

سلام ببخشید تول چی هستش،میشه بیشتر راهنمایی کنین

دکمه بازگشت به بالا