داروی بپریدیل | کاربرد ، مقدار و روش مصرف ، عوارض جانبی و میزان مصرف | Bepridil

نحوه مصرف، موارد احتیاط و نکات ضروری داروی بپریدیل

داروی بپریدیل قدرت آن را دارد که باعث اتساع رگ‌های خونی شود و به‌همین‌دلیل کمک می‌کند قلب شما پمپاژ راحت‌تری داشته باشد و حجم کار آن کاهش یابد. از این دارو برای درمان فشار خون بالا و آنژین یا همان درد قفسه سینه مزمن استفاده می‌شود. هرگز نباید مصرف این دارو را بدون دستور پزشک قلب و عروق قطع کرد، زیرا ممکن است باعث بدتر شدن شرایط بیمار شود. اگر همزمان با مصرف منظم آن توصیه‌های مربوط به رژیم یا ورزش را رعایت کنید، بهترین نتیجه را خواهید دید.

قبل از مصرف این دارو در صورت ابتلا به بیماری کلیوی، کبدی و یا سایر بیماری‌های قلبی و عروقی مانند ضربان قلب نامنظم، نارسایی قلبی، فشار خون پایین یا بیماری عروق کرونر حتما به پزشک اطلاع دهید. زیرا ممکن است با توجه به این سابقه بیماری کاندید خوبی برای مصرف داروی بپریدیل نباشید و یا نیاز به دوز کمتر و نظارت ویژه در طول درمان داشته باشید. اگر باردار و یا در دوران شیردهی هستید، بدون اینکه ابتدا با پزشک خود صحبت کنید از پرپیدیل استفاده نکنید. در ادامه به جزئیات بیشتر آن اشاره خواهیم کرد.

پزشک آنلاین متخصص قلب و عروق

نام تجاری داروی بپریدیل

Vascor

اشکال دارویی بپریدیل

در حال حاضر این دارو به صورت قرص‌های ۲۰۰، ۳۰۰ و ۴۰۰ میلی‌گرمی تولید می‌شود.

کاربرد و اطلاعات دارویی بپریدیل

در اکثر موارد این دارو برای بیماران مبتلا به آنژین قفسه سینه مزمن به‌دلیل بیماری عروق کرونر و در مواردی برای کنترل فشار خون بالا تجویز می‌شود. ازآنجایی‌که داروی بپریدیل ممکن است باعث آریتمی‌های بطنی مثل تاکی‌کاردی بطنی شود، معمولا برای بیمارانی تجویز می‌شود که قادر به تحمل سایر داروهای ضد آنژین نیستند. این دارو ممکن است به‌تنهایی و یا در ترکیب با بتابلاکرها و یا نیترات‌ها استفاده شود.

طبق مطالعات بالینی کنترل‌شده، بیمارانی که از قبل پروپرانولول دریافت کرده‌اند با مصرف بپریدیل اثر مضاعفی به قلب آن‌ها وارد می‌شود و شرایط بالینی بهتری تجربه می‌کنند. داروی بپریدیل در اصل یک مسدودکننده کانال کلسیم است. بدین‌شکل که با مهار جریان آرام کلسیم و جریان سریع سدیم در عضله صاف قلب و عروق، باعث تداخل در اتصال کلسیم به کالمودولین شده و کانال‌های کلسیم ولتاژ و گیرنده را مسدود می‌کند. در نتیجه با پمپاژ آرام‌تر قلب، از فشار کاری آن کاسته و درد قفس سینه بیمار کمتر می‌شود.

مقدار و روش مصرف داروی بپریدیل در سنین مختلف

قبل از مصرف این دارو بهتر است راهنمای داخل بسته آن را مطالعه کنید. بپریدیل را دقیقاً طبق تجویز پزشک مصرف کنید، زیرا پزشک شما با توجه به شاخص‌هایی مانند وزن، قد، سن، جنسیت، شدت بیماری، سایر شرایط پزشکی، داروهای دیگری که مصرف می‌کنید و نوع واکنش اولیه شما به این دارو، دوز آن را تعیین می‌کند.

دوز شروع این دارو معمولا ۲۰۰ میلی‌گرم یک بار در روز است. بعد از ده روز، بسته به نوع پاسخ بیمار (به‌عنوان مثال طبق توانایی انجام فعالیت‌های روزمره زندگی، فاصله QT، تعداد ضربان قلب و دفعات و شدت آنژین) مقدار دوز آن می‌تواند تغییر کند. حداکثر دوز روزانه بپریدیل ۴۰۰ میلی‌گرم و حداقل دوز موثر تعیین‌شده ۲۰۰ میلی‌گرم در روز است.

بپریدیل
بپریدیل

دوز شروع اصولا برای بیماران مسن با بیماران جوان تفاوت ندارد. با این حال، بیماران مسن ممکن است نیاز به نظارت مکرر داشته باشند. هنوز ایمنی و اثربخشی این دارو برای کودکان مشخص نشده و باید با احتیاط تجویز شود. اگر با مصرف آن حالت تهوع دارید، ممکن است پزشک مصرف دارو را همراه با وعده‌های غذایی یا هنگام خواب تجویز کند. غذا با فرآیند جذب این دارو تداخلی ندارد. هر نوبت دارو را با یک لیوان پر از آب مصرف کنید.

ازآنجایی‌که این دارو از جفت عبور می‌کند و در مطالعات حیوانی با ایجاد نقص در جنین همراه بوده‌است، بنابراین نباید در دوران بارداری استفاده شود؛ مگر اینکه منفعت آن بیش از خطر بالقوه اما ناشناخته برای مادر و جنین باشد. بپریدیل در شیر مادر ترشح می‌شود و بنابراین نباید توسط مادران شیرده استفاده شود.

برای هرگونه مشاوره بیشتر در این مورد، می‌توانید به صورت آنلاین و شبانه‌روزی با متخصصان زنان و زایمان در پذیرش ۲۴ ارتباط برقرار کنید.

موارد منع مصرف داروی بپریدیل

داروی بپریدیل یا همان بپریدیل هیدروکلراید در بیماران با حساسیت شناخته‌شده به هیدروکلراید، بیماران با سابقه آریتمی بطنی شدید، بیماران مبتلا به سندرم سینوس بیمار یا بیماران با بلوک قلبی AV درجه دو یا سه به جز در حضور یک ضربان‌ساز بطنی فعال، بیماران با فشار خون پایین (فشار سیستولیک کمتر از ۹۰ میلی‌متر جیوه)، بیماران با نارسایی قلبی درمان‌نشده، بیماران با فاصله QT طولانی مادرزادی و بیمارانی که داروهای دیگری مصرف می‌کنند که فاصله QT را طولانی می‌کنند؛ منع مصرف دارد.

عوارض جانبی داروی بپریدیل

اگر هریک از عوارض جانبی جدی زیر را تجربه کردید، مصرف بپریدیل را متوقف کنید و بلافاصله با پزشک تماس بگیرید یا به‌دنبال درمان فوری پزشکی باشید.

  • یک واکنش آلرژیک (تنگس نفس، بسته شدن راه گلو، تورم لب، زبان یا صورت و کهیر)
  • ضربان قلب غیر معمول (سریع یا آهسته)
  • غش یا سرگیجه شدید
  • درد قفسه سینه
  • بی‌قراری
  • زرد شدن پوست یا چشم
  • تورم پاها یا مچ پا

البته ممکن است در شروع مصرف این دارو عوارض جانبی خفیفی مانند خستگی، حالت تهوع، ناراحتی معده، اسهال، یبوست، سرگیجه خفیف، سردرد، بیخوابی و لرزش را نیز تجربه کنید که معمولا به‌تدریج برطرف می‌شوند.

پزشک آنلاین متخصص قلب

موارد احتیاط و هشدار حین مصرف داروی بپریدیل

دوز مناسب داروی بپریدیل برای بیماران با اختلال عملکرد کبدی یا کلیوی به اندازه کافی مورد مطالعه قرار نگرفته است. بنابراین تنظیم مداوم دوز در این بیماران ضروری است. درصورتی‌که مشکل نارسایی قلبی نداشته باشید، استفاده همزمان آن با داروهای مسدودکننده بتا ایرادی ندارد. هنگام مصرف بپریدیل، الکل ممکن است فشار خون را بیشتر کاهش داده و خواب‌آلودگی را افزایش دهد.

چنانچه در این موراد نیاز به مشاوره آنلاین و شبانه‌روزی دارید، متخصصان کلیه آماده‌ی پاسخگویی به سوالات شما و راهنمایی شما هستند.

در صورت استفاده از داروهای قلب و یا هر نوع دارو و مکمل شیمیایی و گیاهی دیگر، به پزشک خود اطلاع دهید. بپریدیل ممکن است با اثراتی که سایر داروهای قلب بر قلب شما می‌گذارند، تداخل کند. مواردی از فیبروز ریوی در بیمارانی که این دارو را مصرف کرده‌اند مشاهده شده است که ممکن است به صورت تنگی نفس یا سرفه در طی چند هفته پس از شروع دارو خود را نشان دهد. از نظر پزشکان به محض شروع تجویز این دارو، باید بر اهمیت مصرف هرگونه مکمل پتاسیم و نظارت دوره‌ای بر وضعیت بیمار با انجام تست الکتروکاردیوگرام تاکید شود.

بپریدیل
بپریدیل

شرایط نگهداری داروی بپریدیل

داروی بپریدیل را در دمای اتاق و به دور از رطوبت، گرما و نور مستقیم خورشید نگهداری کنید. همه داروها باید از دسترس خردسالان و کودکان خارج شوند.

باتوجه به اینکه کرونا بیشتر از قبل در کمین ماست، در صورت عدم تمایل به مراجعه حضوری می‌توانید با مراجعه به وب سایت و یا اپلیکیشن پذیرش ۲۴، به صورت ۲۴ ساعته و آنلاین؛ از مشاوره تلفنی و متنی با مجرب‌ترین متخصصان قلب و عروق در پذیرش ۲۴، تلفنی و متنی مشاوره بگیرید.

button color=”green” size=”medium” link=”https://www.paziresh24.com/consult/gexp29?refafname=blog-hc-drug-bepridil-button-gexp29″ icon=”” target=”true” nofollow=”false”]مشاوره با پزشک آنلاین متخصص قلب[/button]

اگر مطالعه‌ی این مقاله برای شما مفید بود، با اشتراک‌گذاری آن به انتشار دانش و حفظ سلامتی دیگران کمک کنید.

۰/۵ (۰ نظر)

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا