سرطان لاله گوش چگونه است؟ علل، علائم و درمان

سرطان لاله‌گوش (auricular cancer) بخش خارجی گوش را درگیر می‌کند و با سرطان پوست در بخش لاله گوش آغاز می‌شود. سپس کانال گوش و دیگر بخش‌های سیستم شنوایی را نیز درگیر می‌کند. سرطان گوش در مقایسه با سایر سرطان‌ها بسیار نادر است؛ اما سرطان لاله گوش چه نقشی در شنوایی دارد؟ آیا باعث ناشنوایی در فرد می‌شود یا تاثیری ندارد؟

در این مطلب قصد داریم به پاسخ این پرسش، شرح علائم، علل، درمان و عوارض این بیماری بپردازیم. اشاره‌ای هم به تاثیر سرطان لاله گوش در شنوایی خواهیم داشت. همراه ما باشید.

علائم سرطان لاله گوش

علائم با ظاهرشدن خال یا زخم خود را نشان می‌دهند. اگر این علائم تا ۴ هفته ناپدید نشدند احتمالا نشان از سرطان دارند. این برآمدگی‌ها صورتی رنگ هستند و از نوع سلول‌های سنگفرشی به حساب می‌آیند. سطح پوسته پوسته دارند، سریعا خونریزی می‌کنند و باعث ایجاد زخم‌های بیشتر می‌شوند.

 

البته این علائم کلی هستند و علائم سرطان گوش با توجه به اینکه کدام بخش گوش درگیر شده است، علائم متفاوتی را شامل می‌شود. علائم در هر یک از بخش‌های گوش را در ادامه مطالعه می‌کنید:

مجرای گوش

مجرا شامل بخشی است که امواج صوتی را از محیط به گوش میانی و پرده گوش منتقل می‌کند. علائم سرطان این بخش عبارتند از:

  • درد
  • ترشحات غیرطبیعی
  • از دست دادن شنوایی
  • حس گرفتگی در گوش
  • ضعف عضلات صورت
  • خونریزی گوش

گوش میانی

رایج‌ترین علائم سرطانی شدن گوش میانی ترشحات خونی است. دیگر علائم عبارتند از:

  • از دست دادن شنوایی
  • از کار افتادن عضلات یک بخش یا دو بخش از
  • درد در یکی یا هر دو گوش

گوش درونی

نوع خطرناک سرطان گوش به حساب می‌آید و علائم زیر را دارد:

  • درد
  • سردرد
  • از دست دادن شنوایی
  • صداهای عجیب در گوش
  • سرگیجه
  • گره‌های لنفاوی در گردن

علت سرطان لاله گوش از چیست؟

سرطان لاله گوش چسبیده یا آزاد از جمله سرطان‌های نادر به حساب می‌آید؛ به همین دلیل تحقیقات کمی در این مورد صورت گرفته است. منشا اصلی این بیماری همچنان ناشناخته است. گروهی از محققان و چند دکتر سرطان لیستی از عوامل ابتلا به این سرطان را تهیه کرده‌اند. نگاهی به این لیست داشته باشید:

علت سرطان لاله گوش از چیست؟
علت سرطان لاله گوش از چیست؟

افرادی که پوست روشن دارند بیشتر در معرض سرطان لاله گوش هستند.

  • پوست روشن: داشتن پوست روشن به طور کلی ریسک ابتلا به انواع سرطان پوست را افزایش می‌دهد.
  • قرارگرفتن مداوم در معرض تابش خورشید و بدون کرم ضدآفتاب: کرم ضدآفتاب از پوست شما در برابر اشعه‌های مضر آفتاب جلوگیری می‌کند. مصرف ‌نکردن یا مصرف کم ضدآفتاب منجر به سرطان پوست و در نهایت سرطان لاله گوش می‌شود.
  • عفونت مکرر گوش: عفونت‌های گوش همراه با واکنش‌ التهابی سیستم ایمنی بدن هستند. این التهاب‌ها تغییرات سلولی جدی ایجاد می‌کنند. سرطان لاله گوش پیرسینگ از این نوع است.
  • کهولت سن: سرطان سلول‌های سنگفرشی در استخوان گیجگاهی گوش در افراد بالای ۷۰ سال به وجود می‌آیند.

انواع سرطان لاله گوش

انواع مختلفی از سرطان بخش لاله گوش وجود دارند که یا وابسته به پوست یا بخش‌های دیگر گوش هستند. برای درک بهتر، نگاهی به ادامه مطلب داشته باشید:

  1. سرطان سلول پایه Basal cell carcinoma : سرطان لاله گوش بزرگ، خارجی‌ترین بخش اپیدرم یعنی لایه‌ سلول‌های قاعده‌ای پوست را درگیر می‌کند.
  2. سرطان سلول‌های سنگفرشی Squamous cell carcinoma: بافت روپوست یا سلول‌های سنگفرشی لاله گوش را تحت تاثیر قرار می‌دهد. رایج‌ترین نوع سرطان گوش است و تا اعماق پوست را درگیر می‌کند. احتمال اینکه بافت غیرپوستی را درگیر کند بسیار بالا است. طبق مطالعات انجام شده در سال ۲۰۱۶، حدود ۱۵ درصد احتمال شیوع به غضروف گوش را دارد.
  3. ملانوما Melanoma:‌ سلول‌های ملانین‌‌دار یا رنگدانه‌های پوستی را سرطانی می‌کند. باعث قهوه‌ای شدن رنگ پوست در زیر آفتاب می‌شوند. سرطان لاله گوش از نوع ملانوما نسبت به انواع دیگر سرطان گوش نادرتر است اما خطر بیشتری دارد.
  4. کیست لاله گوش: آدنوئید سیستیک کارسینوما Adenoid cystic carcinoma نوعی سرطان بسیار نادر است که غدد بزاقی و گوش را درگیر می‌کند. تنها ۵ درصد از کل سرطان‌های مرتبط با مجرای خارجی گوش را شامل می‌شود.
  5. تومور بناگوشی: رشد بدخیم سلول‌ها در غدد بناگوشی به مجرای گوش منتقل می‌شود. این غدد بزرگترین غدد بذاقی در بدن هستند.

**نکته**: مجرای خارجی گوش، مسیر ورود صداهای محیط اطراف به پرده گوش است.

پیشگیری از بیماری

پیشگیری کامل از انواع سرطان گوش مثل سرطان لاله گوش برجسته امکان‌پذیر نیست؛ اما راهکارهایی برای کاهش خطر ابتلا وجود دارند که عبارتند از:

  • درمان عفونت‌های مزمن گوش: عفونت و التهاب گوش زمینه ابتلا به انواع سرطان را مهیا می‌کند.
انواع سرطان لاله گوش
انواع سرطان لاله گوش

درمان به موقع سرطان لاله گوش، احتمال موفقیت بیشتری دارد.

  • قرار نگرفتن در معرض تابش آفتاب: تابش مستقیم آفتاب و استفاده‌ نکردن از ضدآفتاب یا کلاه آفتابی ریسک ابتلا به سرطان لاله گوش را افزایش می‌دهد.
  • چکاپ مداوم پوست روشن: افراد با پوست روشن مستعد ابتلا به سرطان بخش لاله‌ گوش یا انواع سرطان پوست هستند و باید تحت مراقبت دکتر گوش حلق بینی و دکتر پوست قرار بگیرند. هر نوع ضایعه پوستی زنگ خطری است که باید جدی گرفته شود.
  • روند تغییر ضایعات پوستی: اگر شاهد رشد سریع، تغییر شکل و از بین ‌نرفتن هر نوع ضایعات یا برآمدگی‌هایی پوستی سفت و محکم بودید، سریعا به پزشک مراجعه کنید.

چه زمان به پزشک مراجعه کنید؟

در صورتی که علائم زیر را داشتید به پزشک متخصص در حوزه گوش حلق و بینی مراجعه کنید:

  • عفونت مکرر گوش یا عفونت‌های طولانی
  • از دست دادن شنوایی یا مشکل در شنوایی
  • احساس سرگیجه
  • برآمدگی و ضایعات پوستی ماندگار در لاله گوش

پزشک متخصص سابقه بیماری‌های شما را بررسی کرده و آزمایش خون و دیگر آزمایشات مرتبط به گوش را تجویز می‌کند. معالجه فوری احتمال درمان کامل یا تسهیل درمان را افزایش می‌دهد. بهتر است با بروز علائم مشکوک یا هرگونه تغییر در گوش یا شنوایی، پیگیری لازم را انجام دهید.

آیا سرطان لاله گوش قابل درمان است؟

ابتدا تشخیص سرطان لاله گوش انجام می‌شود. رشد غیرطبیعی بافت خارجی یا میانی گوش از علائم سرطان است. بدین منظور هنگام تشخیص بخشی از این بافت یا ضایعه پوستی را برش می‌دهند و از لحاظ وجود سلول‌های سرطانی در آزمایشگاه مورد بررسی قرار می‌دهند.

لاله گوش بخشی از گوش بیرونی به حساب می‌آید اما با این وجود شیوه درمان بیماری‌های مرتبط با آن متفاوت است. برای درمان سرطان لاله گوش معمولا پرتودرمانی، جراحی یا هر دو را انجام می‌دهند.

انتخاب نوع درمان

گروهی متشکل از متخصصان سرطان و مجاری گوش حلق و بینی نوع درمان را تعیین می‌کنند. رویکرد درمانی انتخابی به عوامل زیر وابسته است:

  • سرطان در کدام بخش از گوش قرار دارد.
  • نوع سرطان کدام است.
  • غده یا تومور سرطانی چه اندازه است.
  • تومور گسترش یافته است یا خیر.
  • سلامت کلی بدن چگونه است.

درمان سرطان لاله گوش با جراحی و انواع آن

نوع درمان وابسته به اندازه بافت سرطانی و بخش درگیرشده است. اگر در لاله گوش یا بخش‌های خارجی گوش بافت سرطانی ایجاد شود، بافت اضافی بریده می‌شود. اگر بافت سرطانی خیلی بزرگ باشد نیاز به جراحی زیبایی است‌؛ نگاهی دقیق‌تر به انواع جراحی گوش داشته باشید:

  1. برش گوش یا نمونه‌برداری Excision biopsy: این فرآیند با بی‌حسی موضعی یا بیهوشی کامل انجام می‌گیرد. معمولا برای تشخیص و معالجه سرطان گوش داخلی انجام نمی‌شود چون بافت گوش آسیب می‌بیند.
  2. جراحی ماز Mohs surgery: روشی بسیار تخصصی است. هر بار بخش کوچکی از بافت گوش را برش می‌دهند، بررسی می‌کنند. این روند تا زمان رسیدن به بافت غیرسرطانی ادامه می‌یابد. این روش برای حفظ حداکثری بافت سالم گوش به کار می‌رود.
  3. برش بخش بزرگی از گوش: بخشی از گوش برش داده می‌شود و پوست بخش دیگر بدن را پیوند می‌زنند.
  4. جراحی گره‌های لنفاوی و غدد بزاقی: در صورت وجود گره‌های لنفاوی و التهاب در گردن انجام می‌شود.
  5. برش کامل گوش و بازسازی مجدد:‌ تنها جراحان بسیار حرفه‌ای مجاز به انجامش هستند. در موارد بسیار نادری به آن نیاز است.
  6. پیوند بافت زنده: توسط دکتر جراح زیبایی گوش انجام می‌شود. طولانی و هزینه‌بر است.
  7. گوش مصنوعی: گوش مصنوعی از جنس سیلیکون و همرنگ پوست بیمار است. امکان جدا کردن و اتصال مجدد دارد و تا ۱۸ ماه قابل استفاده است.

پرتودرمانی

پرتودرمانی شامل استفاده از اشعه‌های قوی برای از بین‌بردن و درمان سلول‌های سرطانی است. این نوع درمان در چند حالت مورد استفاده گروه درمانی قرار می‌گیرد:

  • سلول‌های لاله گوش دچار سرطان شده باشند.
  • بعد از جراحی و برای از بین بردن بافت‌ سالم که در جراحی امکان برش آنها وجود نداشته باشد.
  • برای کاهش ابتلای مجدد یا برگشت سرطان لاله گوش هم کاربرد دارد.

طول پرتودرمانی

دوره درمان از ۴ تا ۶ هفته متغیر است. با توجه به نوع سرطان و بزرگی بافت درگیرشده می‌تواند کوتاه‌تر یا طولانی‌تر شود. هر جلسه درمانی چند دقیقه بیشتر طول نمی‌کشد. پزشک قبل از شروع روند درمان تعداد جلسات را مشخص می‌کند.

درمان سرطان لاله گوش با جراحی
درمان سرطان لاله گوش با جراحی

پرتودرمانی روشی رایج برای درمان سرطان

عوارض پرتودرمانی

بعد از جلسات پرتودرمانی ممکن است دچار قرمزی، التهاب، حساسیت یا بی‌حسی در اطراف گوش شوید. نگرانی در این مورد وجود ندارد چراکه این عوارض رفع می‌شوند.

**نکته: برخی دیگر از روش‌های درمان شامل CT scan و MRI می‌شود. این دو روش در تشخیص و درمان سرطان گوش داخلی بیشتر کاربرد دارد.

سرطان لاله گوش و به طور کلی سرطان‌های مرتبط با گوش بسیار نادر هستند. طول عمر و موفقیت درمان این تومورها به محل قرارگیری و عمر آنها بستگی دارد. رشد هر گونه بافت اضافی در اطراف گوش، درد و ترشحات غیرطبیعی باید جدی گرفته شود.

تشخیص نادرست فرصت بیشتری در اختیار تومورها برای رشد و گسترش قرار می‌دهد و روند درمان سخت‌تر می‌شود. برای اطمینان از وجود سرطان یا عفونت حتما بعد از مشاوره با دکتر آنلاین گوش حلق بینی در پذیرش ۲۴ به درمان حضوری بپردازید.

سوالات متداول

سرطان لاله گوش از چه نوع بافتی است؟

بافتی از گوش که سلول‌هایش سرطانی می‌شود انواع مختلفی دارند.

سرطان لاله گوش چه نقشی در شنیدن دارد؟

درمان نشدن سرطان لاله گوش منجر به ناشنوایی می‌شود.

علائم سرطان لاله گوش چیست؟

عفونت، درد، خونریزی، ترشحات و مشکل در شنوایی از نشانه‌های سرطان لاله گوش هستند.

۳.۲/۵ (۵ نظر)

منبع
healthline.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مهدیه حسینی محمدابادی
مهدیه حسینی محمدابادی
7 ماه قبل

ناشنوایی گوش راست وچپ و وزوز گوشم

دکمه بازگشت به بالا