داروی استرپتومایسین | کاربرد ، مقدار و روش مصرف ، عوارض جانبی و میزان مصرف | Streptomycin

نام تجاری

نام تجاری:

کاربرد

عفونت توبرکلوزیس (سل) – عفونت‌های جدی (مثلا مایکوباکتریوم آویوم، تولارمی، اندوکاردیت، طاعون)

اشکال دارویی
ویال تزریقی

اطلاعات دارویی استرپتومایسین

استرپتومایسین برای درمان سل (توبرکلوز) به کار می‌رود. این دارو با داروهای دیگر برای درمان عفونت‌های فعال (سل) مورد استفاده قرار می‌گیرد اگر نمی‌توانید از داروهای دیگر برای درمان TB استفاده کنید یا اگر نوعی از سل را دارید که با سایر داروها (TB مقاوم در برابر دارو) درمان نمی‌شود، پزشک برای شما داروی استرپتومایسین را تجویز می‌کند. استرپتومایسین متعلق به یک کلاس از داروهای شناخته شده به نام آنتی بیوتیک آمینوگلیکوزید است. این دارو با کشتن ارگانیسم‌هایی که باعث عفونت می‌شوند، عفونت را درمان می‌کند.داروی استرپتومایسین برای درمان سایر عفونت‌های جدی (مثلا مایکوباکتریوم آویوم، تولارمی، اندوکاردیت، طاعون) نیز همراه با داروهای دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مقدار و روش درست مصرف استرپتومایسین

قبل از شروع درمان با این دارو، بروشور دارویی داخل بسته را به دقت مطالعه کنید. این بروشور به شما کمک می‌کند تا اطلاعات دارویی را راجع به دارو به دست آورده و از عوارض جانبی احتمالی آن مطلع شوید.
دوز و مقدار داروی Streptomycin ، از فردی به فرد دیگر متفاوت است؛ دارو را دقیقاً همانطور که پزشک فوق تخصص  ریه به شما تجویز کرده است، استفاده نمایید. این دارو معمولا
این دارو زیر نظر پزشک به صورت زیر پوستی تزریق می‌شود. توجه داشته باشید که این دارو را به مناطق آسیب دیده پوست تزریق نکنید.
دوز این دارو بستگی به وزن، شرایط بیمار و روند بهبود او دارد اما به طور معمول تا دو ماه اول، روزی یک بار تزریف می‌شود و سپس تا ۹ ماه برای درمان توبرکلوزیس ادامه پیدا می‌کند که در ماه‌های بعدی طبق دستور پزشک ۳-۲ بار در هفته تزریق می‌شود.
برای بهتر شدن تأثیر آنتی بیوتیک استرپتومایسین ، تزریق دارو را هر روز، در زمان مشخصی از روز انجام دهید.
اگر می‌خواهید داروی استرپتومایسین را خودتان در خانه تزریق کنید، حتما شیوه تزریق را یاد بگیرید.
استفاده از دارو را تا زمانی که برای شما تجویز شده است، به پایان برسانید. توقف زود هنگام دارو ممکن است منجر به بازگشت عفونت شود.
اگر فراموش کردید که دوز داروی روزانه خود را در زمان مشخص مصرف کنید اما به زودی یادتان افتاد، دارو را مصرف کنید؛ اما اگر زمانی به یاد آوردید که نزدیک به ساعت دوز بعدی دارو است، دوز از یاد رفته را مصرف نکنید. نباید به خاطر دوز از یاد برده شده، دو دوز از دارو را باهم مصرف کنید.

موارد منع مصرف داروی استرپتومایسین

به تاریخ انقضای داروی استرپتومایسین توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام‌شده است،از آن مصرف نکنید.
هرگز Streptomycin را به فرد دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.
تداخل دارویی استرپتومایسین را چک کنید و اگر در حال استفاده از دارویی هستید که با این دارو تداخل دارد، با پزشک خود راجع به استفاده از داروهایتان مشورت نمایید.

مصرف استرپتومایسین در دوران بارداری و شیردهی
در دوران بارداری و شیردهی، نباید دارویی را خودسرانه و بدون مشورت با پزشک استفاده کنید.
تاثیر مصرف داروی Streptomycin بر رانندگی
داروی استرپتومایسین باعث خواب آلودگی نمی‌شود، اما اگر چنین علائمی داشتید، تا رفع این علائم، از رانندگی و کار با ماشین آلات اجتناب نمایید.
 تداخل دارویی استرپتومایسین
تداخل دارویی ممکن است عملکرد داروها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. یک لیست از تمام داروهایی (ازجمله داروهای با نسخه / بدون نسخه و داروهای گیاهی) که استفاده می‌کنید تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید. دوز داروی مصرفی خود را بدون مشورت با دکتر خود تغییر نداده و یا مصرف دارو را ترک نکنید.
اگر داروهای زیر را مصرف می‌کنید به دکتر خود بگویید، این داروها عبارتند از: آمفوتریسین B، دوزهای بالا از آسپرین و NSAIDs مانند ایبوپروفن و ناپروکسن.
اگر چه بیشتر آنتی بیوتیک ها بعید است که کنترل بارداری را تحت تأثیر قرار دهند اما آنتی‌بیوتیک‌هایی مثل ریفامپین (rifampin) و ریفابوتین (rifabutin)، اثر بخشی کنترل بارداری هورمونی از قبیل قرص، پچ، یا حلقه را کاهش می‌دهند. قبل از استفاده از آنتی بیوتیک‌ ها با پزشک خود مشورت کنید.
 هشدار درباره مصرف Streptomycin
بعضی دارو‌ها را نمی‌توان در بعضی از شرایط تجویز نمود و بعضی دارو‌ها نیز در صورتی که نیاز به درمان تکمیلی باشد تجویز می‌گردد؛ بنابراین بهتر است که قبل از مصرف داروی استرپتومایسین ، پزشکتان از موارد زیر مطلع باشد:

در صورتی که باردارید یا قصد باردار شدن دارید و یا به نوزاد خود شیر می‌دهید.
اگر هرگونه مشکل کلیوی دارید.
اگر مشکلات شنوایی دارید.
در صورتی که دچار کم آبی بدن هستید.
اگر بیماری عضلانی خاص (میاستنی گراویس) دارید.
در صورتی که مبتلا به بیماری سیستیک فیبروزیس هستید.
اگر منطقه‌ بزرگی از پوستتان دچار سوختگی شده است.
اگر در حال مصرف داروی خاصی هستید. این داروها شامل تمامی داروهای در دسترس است، چه برایتان تجویزشده است و چه بدون تجویز پزشک آن را مصرف می‌کنید نظیر داروهای گیاهی و داروهای مکمل.
اگر سابقه واکنش آلرژیک به داروی دیگری دارید.

عوارض مصرف داروی استرپتومایسین
همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بسیاری از مصرف‌ کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ای بروز نمی‌دهند. یکسری از عوارض بعد از گذشت مدت کوتاهی از مصرف این دارو، از بین می‌روند. در صورت بروز مستمر هر یک از عوارض می‌بایست به پزشک اطلاع داده شود.

درد و قرمزی در محل تزریق
حالت تهوع
استفراغ
دل درد
کاهش اشتها
خستگی غیر عادی، تب، اسهال، مشکل کلیوی مانند تغییر حجم ادرار،ضعف عضلانی، لرز، ضربان قلب نامنظم: در این صورت سریعا به پزشک مراجعه نمایید.
بثورات پوستی آلرژیک، تنگی نفس: ممکن است این دارو موجب آلرژی در شما شود، اگر چنین عوارضی داشتید سریعا به پزشک مراجعه نمایید.

اگر شما هر علائم دیگری دارید که احساس می‌کنید به خاطر استفاده از Streptomycin می‌باشد، با پزشک خود مشورت کنید.
عوارض مصرف بیش از حد Streptomycin ( مسمومیت با استرپتومایسین )

این دارو را بیش از دوز تجویز شده توسط پزشک ، مصرف نکنید.
اگر احساس کردید که فردی دچار مسمومیت شده است و علائمی مانند خواب آلودگی شدید، تنفس آهسته و کم عمق، عدم توانایی حرکت. تنگی نفس ، غش و ضعف (از حال رفتن) در او دیدید، سریعاً با اورژانس تماس بگیرید.

 هشدار درباره مصرف Streptomycin

دارو را از دسترس کودکان دور نگه دارید.
دارو را در جایی خشک و خنک و به دور از گرما و تابش نور مستقیم نگه‌ دارید.

۳.۳/۵ (۳ نظر)

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
11 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محسن
محسن
22 روز قبل

آیا پارستزی دهان و زبان از عوارض جانبی این دارو می‌باشد ؟
در صورت بروز عارضه باید دارو را قطع کنیم ؟

رقیه پوراحمد
رقیه پوراحمد
3 ماه قبل

سلام دختر من ۱۹ساله اس ودکتراین آمپول روبه مدت ده روزتزریق کردن فقط رنگ اداربه رنگ نارنجی پررنگ شده آیا بخاطرآمپول است وسوزش ادارهم دارن مشگل خاصی نیست که

حسن
حسن
1 سال قبل

من وقتی این دارو رو استفاده میکنم حالت ضعف غش به من دست میده ودل درد بی اشتها میشم رنگ متفو و رنگ ادرار هم عوض میشه

مهدی
مهدی
1 سال قبل

سلام این امپول را از کجا میشه تهیه کرد

ابوالفضل
ابوالفضل
1 سال قبل

امپول استر پتو مایسین گیرم نمیاد از کجا تهیه کنم

جهانم
جهانم
پاسخ به  ابوالفضل
7 ماه قبل

سلام از داروخانهای هلال احمر

حسین
حسین
پاسخ به  ابوالفضل
21 روز قبل

اگر مشهد تشریف دارین چهارراه دکترا گیر میاد

مریم ازملایر
مریم ازملایر
1 سال قبل

!☆سلام امپول تب مالت راازکجا تهیه کنم

نعیمایی
نعیمایی
1 سال قبل

سلام این امپول برای درمان تب مالت با چه مقدار اب مقطر باید قاطی شود

مریم
مریم
پاسخ به  نعیمایی
1 سال قبل

۲سی سی

SOMAYAH MOHAMMADI
SOMAYAH MOHAMMADI
پاسخ به  مریم
5 ماه قبل

من این دارو را استفاده می‌کنم خیلی درد در زیری شکمم دارم و تخمدان های ام درد میکنه آیا باین دارو شانسی بارداری هست لطفا توضی بیدین

دکمه بازگشت به بالا