تفاوت سپتوپلاستی و رینوپلاستی چیست؟

خوشبختانه روش‌ها و تکنیک‌های مختلفی برای اصلاح فرم بینی و از بین بردن کجی‌ها و مشکلات آن وجود دارد. سپتوپلاستی و رینوپلاستی دو نمونه از عمل جراحی‌های پرطرفدار و پربازده برای اصلاح مشکلات ظاهری و تنفسی بینی هستند که توسط دکتر جراحی بینی، جراح بینی ترمیمی و دکتر جراح پلاستیک انجام می‌شوند. در این مقاله می‌خواهیم در مورد تفاوت سپتوپلاستی و رینوپلاستی صحبت کنیم. اگر شما هم در مورد تفاوت سپتوپلاستی و رینوپلاستی کنجکاو هستید ما را همراهی کنید.

سپتوپلاستی (septoplasty) چیست؟

برای درک بهتر تفاوت سپتوپلاستی و رینوپلاستی باید ابتدا با تعاریف و کاربردهای هرکدام آشنا شویم. سپتوپلاستی یک جراحی پزشکی است که برای رفع عیوب سپتوم بینی (قطعه‌ای از جنس غضروف که سوراخ‌های بینی شما را به سینوس‌ها تقسیم می‌کند) بیمار انجام می‌شود. این جراحی عملکرد بینی شما را با باز کردن کانال‌های جریان هوا بهبود می‌بخشد و تنفس را برای شما آسان می‌کند.

بزرگ‌ترین تصور اشتباه در بین بیمارانی که قصد انجام سپتوپلاستی را دارند این است که این عمل، ظاهر بینی را تغییر می‌دهد. عمل سپتوپلاستی برای هم‌تراز کردن سپتوم بینی است. تیغه سپتوم بینی مجرای تنفسی شما را به دو قسمت چپ و راست تقسیم می‌کند و اگر این تیغه کج باشد، فرآیند تنفس شما را دچار مشکل خواهد کرد.

سپتوپلاستی نیز ماهیت تهاجمی دارد، اما با جراحی بینی و رینوپلاستی متفاوت است، چرا که هدف آن رسیدگی به مجراهای چپ و راست داخلی بینی در جهت بهبود فرآیند تنفس است و کاری با تغییر شکل و اندازه بینی برای زیبایی بیشتر ندارد.

رینوپلاستی (rhinoplasty) چیست؟

جراحی زیبایی بینی یک عمل زیبایی است که برای تغییر و بهبود ظاهر بینی انجام می‌شود. از آنجایی که رینوپلاستی ماهیت زیبایی دارد، می‌توان آن را به گونه‌ای انجام داد که برآمدگی بینی از سطح صورت را کاهش دهد، اندازه و شکل سوراخ‌های بینی را تغییر دهد، نوک بینی را پهن‌تر یا باریک‌تر کند، بینی را کوتاه‌تر و فانتزی‌تر کند و در کل شکل ظاهری بهتر و زیباتری را برای صورت فرد به وجود بیاورد.

هدف از این جراحی بهبود ظاهر بیرونی بینی با تغییر اندازه یا تغییر فرم آن است. بله، رینوپلاستی نیز می‌تواند به تنفس بهتر شما کمک کند؛ اما معمولاً برای اهداف زیبایی انجام می‌شود و بهبود فرآیند تنفس در اولویت دوم و حتی سوم جراح بینی قرار دارد.

در سال‌های اخیر، پیشرفت‌های فناوری جدید، عمل زیبایی بینی را برای بیماران ایمن‌تر و انجام آن را برای جراحان ساده‌تر کرده است. این جراحی به یکی از محبوب‌ترین جراحی‌های زیبایی در زنان و مردان تبدیل شده است و بالاترین نتایج موفقیت‌آمیز را برای تغییر زندگی دارد.

برخی از کاربردها و اهداف جراحی رینوپلاستی بینی از قرار زیر است:

  • بزرگ بودن اندازه بینی
  • قوزدار بودن بینی
  • افتادگی نوک بینی یا کم بودن زاویه بینی با لب
  • پهن بودن بینی
  • بزرگ بودن، بدفرم بودن یا نامتقارن بودن سوراخ‌های بینی
  • مربعی بودن نوک بینی
  • زیاد بودن فاصله نوک بینی تا صورت
  • دررفتگی تیغه بینی
  • دوشاخه بودن نوک بینی
  • دماغ زین اسبی که در اثر ضربه یا عمل زیبایی اولیه به وجود آمده است.
  • کوتاه شدن بینی در اثر عمل زیبایی ناموفق

تفاوت رینوپلاستی با عمل بینی در چیست؟

تفاوت سپتوپلاستی و رینوپلاستی چیست
تفاوت سپتوپلاستی و رینوپلاستی چیست

اکنون که با مفهوم و کاربردهای رینوپلاستی و سپتوپلاستی آشنا شدیم، به‌راحتی می‌توانیم به تفاوت میان عمل بینی و رینوپلاستی پی ببریم. شباهت‌های زیادی بین دو جراحی بینی سپتوپلاستی و رینوپلاستی وجود دارد؛ همان‌طور که از تعاریف متوجه شدید، تفاوت سپتوپلاستی و رینوپلاستی در این است که این دو عمل جراحی زیبایی، اهداف متفاوتی را دنبال می‌کنند.

رینوپلاستی برای تغییر شکل، فرم، تقارن یا اندازه بینی و سوراخ‌های آن انجام می‌شود؛ اما ماهیت سپتوپلاستی عموماً در ارتباط با ترمیم سپتوم منحرف‌شده در داخل بینی به منظور بهبود جریان تنفسی است. به عبارت ساده‌تر، رینوپلاستی خارجی است، در حالی که سپتوپلاستی داخل بینی را هدف قرار می‌دهد.

با سامانه آنلاین و جامع پذیرش ۲۴ می‌توانید تمام مراکز درمانی و جراحی زیبایی اطراف خود و مراکز درمانی برتر را شناسایی کرده و رزومه دکتر پوست، مو و زیبایی و پزشکان دیگر را به‌صورت آنلاین و از منزل مورد ارزیابی و مقایسه قرار دهید. پذیرش ۲۴ را روی گوشی هوشمند خود نصب کنید، مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید، بدون صف و مراجعه حضوری اقدام به اخذ نوبت کنید، پزشک معتمد و متخصص دلخواه خود را پیدا کنید و برای خودتان یک پرونده پزشکی آنلاین بسازید.

سؤالات متداول

۱. وجه اشتراک بین سپتوپلاستی و رینوپلاستی در چیست؟

علیرغم تفاوت سپتوپلاستی و رینوپلاستی، هر دو روش با جراحی همراه هستند و باید توسط یک جراح متخصص انجام شوند. در هر دو مورد، بیهوشی عمومی یا موضعی لازم است. این دو روش را می‌توان در درمانی به نام سپتورینوپلاستی ترکیب کرد. پزشک انحراف سپتوم را تصحیح می‌کند و طی همان عمل، عیوب ظاهری بینی را نیز از نظر زیبایی اصلاح می‌کند.

۲. برای اصلاح بینی به کدام‌یک نیاز دارم؟

نوع روش جراحی به نتیجه نهایی مورد نظر بیمار و مشکلات وی بستگی دارد. از رینوپلاستی برای تغییر شکل یا اندازه بینی استفاده می‌شود، در حالی که از سپتوپلاستی برای اصلاح انحراف سپتوم برای بهبود عملکرد تنفس استفاده می‌شود. اگر به هر دو نیاز دارید، رینوسپتوپلاستی را مدنظر قرار دهید.

۳. آیا رینوپلاستی و سپتوپلاستی باید هم‌زمان انجام شود؟

اگر هم‌زمان درگیر مشکلات تنفسی ناشی از انحراف تیغه سپتوم و مشکلات زیبایی ظاهری بینی خود هستید، می‌توانید این دو جراحی را به‌صورت هم‌زمان و تحت عنوان رینوسپتوپلاستی انجام دهید.

سخن پایانی

در این مقاله در مورد تفاوت سپتوپلاستی و رینوپلاستی صحبت کردیم و از نزدیک با مفاهیم و کاربردهای هرکدام آشنا شدیم. متوجه شدیم که تفاوت سپتوپلاستی و رینوپلاستی در اهداف آن‌ها نهفته است. رینوپلاستی برای اصلاح عیوب ظاهری و خارجی بینی انجام می‌شود و سپتوپلاستی برای بهبود مشکلات تنفسی و اصلاح تیغه سپتوم.

۴/۵ (۳ نظر)

منبع
drkevinsadati.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
3 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
'"> < تست
'"> < تست
1 ماه قبل

‘”> < تست

'"> < تست
'"> < تست
1 ماه قبل

‘”> < تست

'"> < تست
'"> < تست
1 ماه قبل

‘”> < تست

دکمه بازگشت به بالا