داروی سفوروکسیم (فارینات) یک داروی آنتی بیوتیک

کاربرد، مقدار و روش مصرف، موارد منع مصرف، هشدارها و احتیاطات، تداخلات دارویی، عوارض جانبی و شرایط نگهداری داروی سفوروکسیم (Cefuroxime)

نام تجاری داروی سفوروکسیم

Zinnat, Zinacef, Britacef, Ceftin, Kefurox

کاربرد داروی سفوروکسیم

درمان یا پیشگیری از عفونت

اشکال دارویی سفوروکسیم

قرص، سوسپانسیون، تزریقی

اطلاعات دارویی سفوروکسیم (فارینات)   

سفوروکسیم یک آنتی‌بیوتیک سفالوسپورین است که برای درمان عفونت‌های باکتریایی گوش، بینی، گلو، ریه‌ها، پوست، استخوان‌ها، مفاصل، مثانه یا کلیه‌ها استفاده می‎شود. این دارو همچنین برای درمان سوزاک، مننژیت، سپسیس یا بیماری اولیه لایم استفاده می‌شود.

تزریق سفوروکسیم گاهی اوقات درست قبل از جراحی برای جلوگیری از عفونت انجام می‌شود.

توجه: سفوروکسیم عفونت ویروسی مانند آنفولانزا یا سرماخوردگی را درمان نمی‌کند.

سفوروکسیم و سینوزیت

همانطور که گفته شد، داروی سفوروکسیم برای درمان طیف وسیعی از عفونتهای باکتریایی استفاده می‌شود که یکی از آنها درمان سینوزیت است.

پذیرش ۲۴، این امکان را برای شما فراهم نموده است تا بتوانید به صورت ۲۴ ساعته و آنلاین با پزشک آنلاین عفونی مشورت نمایید.

همچنین می‌توانید برای مراجعه حضوری به پزشک، از متخصص عفونی در سراسر ایران، نوبت ویزیت حضوری دریافت نمایید.

قرص فارینات  

فارینات یکی از برندهای ایرانی داروی سفوروکسیم است که توسط شرکت داروسازی فارابی تولید می‌شود.

قرص فارینات ۵۰۰ برای کرونا (سفوروکسیم کرونا)

تاکنون درمان دقیقی برای بیماری کرونا ارائه نشده است اما پزشکان براساس شرایط بیمار و گایدلاینهای موقتی که برای این بیماری وجود دارد، داروی مناسبی را برای بیمار تجویز می‌کنند. جهت کسب اطلاعات لازم در مورد بیماری کرونا و داروهایی که برای این بیماری تجویز می‌شود، می‌توانید با پزشک آنلاین کرونا مشورت نمایید.

سفوروکسیم 

مقدار و روش مصرف داروی سفوروکسیم (فارینات)  

  • قبل از شروع درمان با داروی سفوروکسیم (Cefuroxime) بروشور دارویی داخل بسته را به دقت مطالعه کنید. این بروشور به شما کمک می‌کند تا اطلاعات جامعی را راجع به دارو به دست آورده و از عوارض جانبی احتمالی آن مطلع شوید. همچنین اگر در رابطه با مصرف آن با سؤالاتی روبرو هستید با پزشک خود مشورت نمایید.
  • دوز و مقدار داروی سفوروکسیم از فردی به فرد دیگر متفاوت است. لذا دارو را دقیقاً همانطور که پزشک برایتان تجویز کرده است، استفاده نموده و از کم یا زیاد کردن خودسرانه مقدار و مدت زمان مصرف اجتناب نمایید.
  • در صورت فراموش کردن یک دوز این دارو، به محض یادآوری، نوبت فراموش شده را مصرف کرده و چنانچه نزدیک به زمان مصرف دوز بعدی به یاد آوردید، از مصرف نوبت فراموش شده اجتناب کنید و بر طبق برنامۀ مشخص به مصرف دارو ادامه دهید. هیچ‌گاه دوز دارو را دو برابر نکنید.
  • اگر تزریق سفوروکسیم تزریقی را فراموش کردید، برای دریافت دستورالعمل با پزشک مشورت نمایید.
  • دوره درمان با داروی سفوروکسیم را کامل کنید، حتی اگر علائم شما مدتی پس از مصرف دارو بهبود یابد.
  • از خرد کردن، جویدن یا شکستن قرص سفوروکسیم خودداری کرده و آن را به طور کامل میل نمایید. اگر در بلعیدن قرص مشکل دارید با پزشک مشورت نمایید.
  • قرص سفوروکسیم را می‌توانید همراه با غذا یا بدون آن میل نمایید اما سوسپانسیون سفوروکسیم را همراه با غذا مصرف کنید.
  • فرم تزریقی سفوروکسیم به صورت عضلانی یا وریدی تزریق می‌شود. یکی از اعضای کادر درمان اولین دوز شما را برایتان تزریق کرده و ممکن است برای مصرف نوبت‌های بعدی نحوه صحیح تزریق را به شما بیاموزد. برای کسب اطلاعات لازم در مورد نحوه صحیح تزریق، بروشور همراه دارو را نیز مطالعه کرده و سؤالات خود را از پزشک یا داروساز بپرسید.
  • آمپول را دقیقاً زمانی که آماده تزریق هستید، آماده کنید و اگر دارو تغییر رنگ داده یا ذراتی در آن وجود دارد، از مصرف آن خودداری نمایید.

موارد منع مصرف سفوروکسیم (فارینات)

  • به تاریخ انقضای داروی Cefuroxime توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام شده است، از مصرف آن خودداری کنید.
  • هرگز داروی سفوروکسیم را به فرد دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.

چنانچه شرایط یا بیماری خاصی دارید، قبل از تجویز این دارو، پزشک را مطلع سازید. به ویژه اگر شرایط زیر را دارید:

  • حساسیت به این دارو یا دیگر مواد و داروها (مانند حساسیت به هر نوع پنی‌سیلین یا هر نوع آنتی‌بیوتیک سفالوسپورین (مانند سفدینیر، سفالکسین))
  • بارداری یا تصمیم به بارداری
  • شیردهی
  • اختلال معده یا روده مانند کولیت
  • سوء تغذیه
  • مشکلات کلیوی
  • مشکلات کبدی

موارد هشدار و احتیاطات ویژه حین مصرف داروی سفوروکسیم

  • مصرف سفوروکسیم در نوزادان کمتر از ۳ ماه تأیید نشده است.
  • در مدت درمان با این دارو از انجام واکسیناسیون بدون مشورت با پزشک خودداری نمایید.
  • داروی سفوروکسیم ممکن است بر نتایج برخی از آزمایشات پزشکی (مانند تست کومبس و قند ادرار) تأثیر بگذارد، لذا پزشک معالج را در جریان مصرف این دارو قرار دهید.
  • برخی از آنتی‌بیوتیک‌ها می‌توانند اثربخشی قرص‌های ضد بارداری را کاهش دهند. لذا در مورد دیگر روشهای جلوگیری از بارداری (مانند کاندوم، دیافراگم و …) با پزشک مشورت نمایید.

داروهای آنتی‌بیوتیکی می‌توانند باعث اسهال شوند که ممکن است نشانه عفونت جدید باشد. لذا اگر اسهال آبکی یا خونی دارید، در اسرع وقت با پزشک مشورت نمایید و از مصرف خودسرانه داروهای ضد اسهال خودداری نمایید.

تداخلات دارویی سفوروکسیم

تداخلات دارویی ممکن است عملکرد و تأثیر داروها را تغییر دهد یا باعث افزایش ریسک بروز عوارض جانبی آنها شود. بنابراین برای مصرف این دارو، لیست تمام داروهایی که مصرف می‌کنید اعم از داروهای تجویزی و غیرتجویزی (گیاهی، مکمل و …) را با پزشکتان در میان بگذارید. چنانچه در طول درمان با داروی سفوروکسیم، باید دارویی را مصرف کنید، پزشکتان را در جریان مصرف این دارو قرار داده یا با داروساز مشورت نمایید.

از جمله داروهایی که با سفوروکسیم، تداخل دارند، عبارتند از:

عوارض جانبی داروی سفوروکسیم (فارینات)  

همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بسیاری از مصرف‌کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ای بروز نمی‌دهند. یکسری از عوارض نیز بعد از گذشت مدت کوتاهی از مصرف دارو، از بین می‌روند. در صورت بروز هرگونه عارضه با پزشک مشورت نمایید.

از جمله عوارض رایج این دارو عبارتند از:

در صورت بروز عوارض زیر، فوراً با پزشک تماس بگیرید:

  • تشنج
  • احساس سبکی سر مثل حالتی که ممکن است بیهوش شوید
  • مشکلات شنوایی
  • تب، لرز، سردرد، درد عضلانی
  • درد شدید معده، اسهال آبکی یا خونی (حتی اگر ماهها پس از آخرین دوز شما رخ دهد)
  • زردی (زردی پوست یا چشم)
  • مشکلات کلیوی (مانند ادرار کم یا بدون ادرار، ادرار دردناک یا دشوار، تورم در پاها یا مچ پا، احساس خستگی یا تنگی نفس)

در صورت بروز عوارض، فوراً با اورژانس تماس بگیرید:

  • علائم واکنش آلرژیک (مانند کهیر، تنفس دشوار، تورم صورت یا گلو)
  • واکنش شدید پوستی (مانند تب، گلودرد، سوزش در چشم، درد پوست، بثورات پوستی قرمز یا بنفش که پخش می‌شود و باعث ایجاد تاول و پوست ریزی می‌شود)

شرایط نگهداری داروی سفوروکسیم

  • دارو را دور از دسترس کودکان نگه دارید.
  • دارو را در جایی خشک و خنک و به دور از گرما و تابش نور مستقیم نگه دارید.
  • جهت کسب اطلاعات لازم در مورد جزئیات شرایط نگهداری اشکال مختلف این دارو با پزشک یا داروساز مشورت نموده و بروشور همراه دارو را مطالعه نمایید.

مطالبی که در مقاله بالا ذکر شد، فقط و فقط جنبه آگاهی‌بخشی و افزایش اطلاعات شما دوستان عزیز را دارد، و به هیچ وجه جایگزین توصیه پزشک متخصص نیست. لازم است برای مصرف کردن دارو و دانستن عوارض جانبی آن باتوجه به سوابق پزشکی خود با دکتر متخصص مشورت کنید.

مشاوره آنلاین با متخصص عفونی

۲.۵/۵ (۲ نظر)

منبع
www.drugs.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
11 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
امید
امید
2 ماه قبل

ببخشید.درتداخل گفتین با دیکرسفالسپورینهامانند جنتامایسسن…
اما جنتامایسبن از خانواده امینوگلیکوزیدهاست

فاطمه
فاطمه
2 ماه قبل

سلام من سرفه شدید داشتم ۵ هفته باردارم به پنی سیلین هم حساسیت دارم دکتر ریه برام ۴ تا از این قرص فارینات ۵۰۰ نوشته چیکار کنم،ایا رو بارداریم تاثیر داره؟

دتکتیو
دتکتیو
11 ماه قبل

سلام این دارو باعث گشاد شدن مردمک هم میشه؟ لطفا زودتر جواب بدید

سمیع الله
سمیع الله
1 سال قبل

سفروکسیم چرا همرای کلاوینک اسید یکجا میکند

آمنه
آمنه
1 سال قبل

سلام من دخترم ۹ سالشه الان ۹ روز هست داره فارینات مصرف می کنه دکترگفته باید ۱۰ روز مصرف کنه ولی دو شب هست که تو شلوارش یکم ادرار می کنه دخترم مشکل شب ادراری نداشت ممکنه بخاطر این دارو باشه خواهش می کنم جواب بدید

قبادی
قبادی
پاسخ به  آمنه
6 ماه قبل

سلام.پسرم التهاب وعفونت گلو داره.دوازده سالشه.میشه فارسنات مصرف کنه؟

مجید
مجید
1 سال قبل

سلام
دکتر این دارو را برای بچم تجویز کرده
بعد یک نوبت زیر چشم یکم کبود شد
لطفا راهنمایی کنید

هما خیری
هما خیری
1 سال قبل

با سلام و خدا قوت.من بابت سردرد شدیدی که الان نزدیک ۱۰ روز هست که بابت سینوزیت هام باهاش رو به رو هستم ناچار به پزشک مراجعه کردم و ایشون فارینات ۵۰۰ به من تجویز کردن با توجه به اینکه من به پزشک گفتم دچار مشکل کولیت و اسهال هستم طی سالها گفتند مشکلی نداره.اما جز موارد منع مصرف و عوارض این دارو نوشته شده اینجا.الان واقعا من چیکار کنم.با تشکر.

امین
امین
1 سال قبل

سلام این دارو به خاطر وجود ویروس توکسوپلاسموز تجویز کردند پنج روز قبل من واکسن‌های کزازو منژیت یا همان واکسن سربازی تزریق کردم آیا مشکلی ایجاد میشه یانه

زارعی
زارعی
2 سال قبل

سلام درد زیر شکم سمت چپ دارم از داروی فارینات استفاده میکنم آیا اثری دارد مرسی

ستاره
ستاره
پاسخ به  زارعی
1 سال قبل

سلام فارینا ۵۰۰ هر ۱۲ ساعت استفاده میکنم کودکم ۵ سالشه الان بعد از ۱۰ روز مصرف کودکم از ماهیچه های پاش ودرد نمی ت‌نه راه بره باید چه کار کنم

دکمه بازگشت به بالا