داروی آنترالین برای پسوریازیس

کاربرد، مقدار و روش مصرف، موارد منع مصرف، هشدارها و احتیاطات، تداخلات دارویی، عوارض جانبی و شرایط نگهداری داروی آنترالین (Anthralin)

نام تجاری

Drithocreme® , Dritho-Scalp® , Zithranol

کاربرد آنترالین

پسوریازیس پلاکی مزمن

اشکال دارویی

کرم ، پماد و شامپو

اطلاعات دارویی آنترالین

آنترالین برای درمان پسوریازیس پلاکی – رایج‌ترین نوع پسوریازیس- استفاده می‌شود. در این بیماری ضایعات فلس‌ دار قرمز رنگ به نام پلاک بر روی پوست فرد ایجاد می‌شود. شایع‌ترین مناطقی که دچار این پلاک‌ها می‌شوند ، آرنج ، زانو ، پوست سر و قسمت پایین کمر هستند. اندازه ضایعات در زمان‌های مختلف ، متفاوت است و می‌تواند خارش دار باشد. هدف درمان پسوریازیس از بین بردن این پلاک‌ها است.
پسوریازیس به دلیل تقسیم سریع‌تر از حالت طبیعی لایه بیرونی پوست توسط سلول‌ها در لایه بیرونی پوست ایجاد می‌شود. این بیماری باعث می‌شود که سلول‌های پوست قدیمی و مرده روی سطح پوست تشکیل شوند و ضایعات فلس ‌دار قرمز را ایجاد کنند. آنترالین با کند کردن تقسیم بیش از حد سلول‌های پوست، التهاب و قرمزی این مناطق پوسته پوسته را تسکین می‌دهد.

درمان پسوریازیس یا بیماری صدف پوستی

از مصرف خودسرانه هرگونه دارو یا به توصیه افراد غیرمتخصص برای پسوریازیس (بیماری صدف پوستی) خودداری نموده و حتماً با پزشک مشورت نمایید تا بنابر شرایطتان درمان مناسب را برایتان تجویز کند.

پذیرش ۲۴، این امکان را برای شما فراهم نموده است تا بتوانید به صورت ۲۴ ساعته و آنلاین با پزشک آنلاین پوست و مو مشورت نمایید.

آنترالین

مقدار و روش مصرف داروی آنترالین

  • قبل از شروع درمان با داروی آنترالین (Anthralin)، بروشور دارویی داخل بسته را به دقت مطالعه کنید. این بروشور به شما کمک می‌کند تا اطلاعات جامعی را راجع به دارو به دست آورده و از عوارض جانبی احتمالی آن مطلع شوید.
  • این دارو با دوزهای (قدرت) مختلفی تهیه می‌شوند و هدف این است که دوزی از دارو را استفاده کنید که کم‌ترین عارضه و بیش‌ترین منفعت را برایتان داشته باشد. بعد از مشورت با پزشک، برای یک هفته درمان را با دوز پایین این دارو (آنترالین ۰.۱٪ ) شروع کنید و سپس در طول چند هفته آینده دوز دارو را به طور تدریجی افزایش دهید تا به دوز دلخواه برسید. سپس بین حدود ۶-۴ هفته درمان را با همین دوز ادامه دهید تا علائم پسوریازیس از بین رود.
  • یک لایه نازک از آنترالین را روی مناطق آسیب دیده پوستتان بمالید و آن را به آرامی مالش دهید (سعی کنید دارو را روی مناطق سالم استفاده نکنید).
  • فقط یک بار در روز از این دارو استفاده کنید.
  • معمولا استفاده از آنترالین برای مدت زمان کوتاه است و نباید این دارو بیش از یک ساعت روی پوستتان بماند. یک ساعت بعد از استفاده از دارو به حمام بروید و یا پوستتان را بشویید.
  • به یاد داشته باشید بعد از استفاده از آنترالین، دست‌های خود را خوب بشویید. این به جلوگیری از گسترش بیماری به مناطق سالم پوست کمک می‌کند.
  • در هنگام استعمال دارو از دستکش استفاده کنید تا بیماری به پوستتان سرایت نکند.
  • آنترالین برای استفاده روی پوست صورت و مناطق چین و چروک خورده پوست مانند زیر بغل، کشاله ران یا زیر سینه مناسب نیست؛ آن را برای این مناطق استفاده نکنید.

موارد منع مصرف آنترالین

  • به تاریخ انقضای داروی آنترالین (Anthralin) توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام شده است، از مصرف آن خودداری کنید.
  • هرگز داروی آنترالین را به فرد دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.

چنانچه شرایط یا بیماری خاصی دارید، قبل از تجویز این دارو، پزشک را مطلع سازید. به ویژه اگر شرایط زیر را دارید:

  • حساسیت به این دارو یا دیگر داروها و مواد
  • بارداری
  • شیردهی
  • اگر مناطق پسوریازیس شما دردناک است و التهاب زیادی دارد و یا اگر تاول‌های چرکی می‌زنید.

موارد هشدار و احتیاطات ویژه حین مصرف آنترالین

  • به طور منظم به پزشک مراجعه نمایید تا پیشرفت درمان شما بررسی شود.
  • اگر داروی آنترالین را برای پوست سر خود استفاده می‌کنید، مراقب باشید که هنگام شستن آن، دارو وارد چشمانتان نشود، اگر این اتفاق افتاد فوراً چشمها را با آب گرم بشویید.

تداخلات دارویی آنترالین  

تداخلات دارویی ممکن است عملکرد و تأثیر داروها را تغییر دهد یا باعث افزایش ریسک بروز عوارض جانبی آنها شود. بنابراین برای مصرف این دارو، لیست تمام داروهایی که مصرف می‌کنید اعم از داروهای تجویزی و غیرتجویزی (گیاهی، مکمل و …) را با پزشکتان در میان بگذارید. چنانچه در طول درمان با داروی آنترالین، باید دارویی را مصرف کنید، پزشکتان را در جریان مصرف این دارو قرار داده یا با داروساز مشورت نمایید.

آنترالین

عوارض جانبی آنترالین

  • آنترالین می‌تواند باعث تحریک پوست و علائمی مانند قرمزی، خارش و احساس سوزش شود. در صورتی که این علائم ادامه پیدا کرد یا  شدید شد، از این دارو استفاده نکنید و با پزشک خود مشورت نمایید.
  • آنترالین می‌تواند پوست، مو، لباس و وان حمام را لکه دار و رنگی کند. رنگ پوست در عرض چند روز پس از قطع مصرف دارو ناپدید می‌شود و لکه‌های رنگی موها در اثر رشد آن‌ها از بین می‌روند. هنگام استفاده از این دارو لباس‌های قدیمی بپوشید تا نگران لکه‌دار شدنشان نباشید؛همچنین وان حمام را فوراً بشویید تا از لکه شدنش جلوگیری کنید.

اگر شما هر علائم دیگری دارید که احساس می‌کنید به خاطر استفاده از این دارو می‌باشد، با پزشک متخصص پوست و مو خود مشورت کنید.

مصرف بیش از حد آنترالین (مسمومیت دارویی)

  • این دارو را بیش از دوز تجویز شده توسط پزشک ، مصرف نکنید.
  • اگر متوجه علائمی مانند تنگی نفس یا غش در خود یا فرد دیگری شدید، سریعاً با اورژانس تماس بگیرید.

شرایط نگهداری آنترالین

  • دارو را از دسترس کودکان دور نگه دارید.
  • دارو را در جایی خشک و خنک و به دور از گرما و تابش نور مستقیم نگه‌ دارید.

مطالبی که در مقاله بالا ذکر شد، فقط و فقط جنبه آگاهی‌بخشی و افزایش اطلاعات شما دوستان عزیز را دارد، و به هیچ وجه جایگزین توصیه پزشک متخصص نیست. لازم است برای مصرف کردن دارو و دانستن عوارض جانبی آن باتوجه به سوابق پزشکی خود با دکتر متخصص مشورت کنید.

مشاوره آنلاین با متخصص پوست و مو

۳.۳/۵ (۴ نظر)

منبع
www.patient.info

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مرتضی
مرتضی
7 ماه قبل

پسوریازیس یک بیماری خودایمنی هست بنابراین استفاده از دستکش برای عدم گسترش آن امری اشتباه میباشد

دکمه بازگشت به بالا