داروی جنتامایسین (پماد) | کاربرد ، مقدار و روش مصرف ، عوارض جانبی و میزان مصرف | Gentamicin Ointment

کرم جنتامایسین Gentamicin Cream


جنتامایسین که با نام علمی  Gentamicin شناخته می شود برای درمان برخی از عفونت های پوستی به کار می رود. از این دارو برای درمان بیماری های پوستی مانند پسوریازیس، استمنه، اگزما، فولیکولیت و سوختگی جزئی می توان استفاده کرد.

این دارو از رشد باکتری های عفونی پوست جلوگیری می کند و باعث بهبود بیماری می شود بنابراین از این دارو برای درمان بیماری هی ویروسی و قارچی نمی توان استفاده کرد. جنتامایسین در طبقه داروهای آنتی بیوتیک آمینوگلیکوزیدها قرار دارد. این دارو در بازار به اشکال مختلفی همچون پماد، قطره چشم، کرم، قطره گوش و آمپول وجود دارد.

نحوه استفاده از کرم جنتامایسین 

باید به خاطر داشته باشید که این دارو فقط باید بر روی پوست مورد استفاده قرار بگیرد. حتما قبل از اینکه از این دارو استفاده کنید دست هایتان را بشویید و ناحیه ای که قرار است جنتامایسین مورد استفاده قرار بگیرد را از قبل تمیز کنید و سعی کنید این ناجیه کاملا خشک باشد. مقدار مصرف این دارو بستگی به تجویز پزشکتان دارد ولی مصرف جنتامایسین در روز بین ۳ الی ۴ بار می باشد. باید بر روی ناحیه آسیب دیده لایه نازکی از این کرم را بکشید تا ترمیم شود. بهتر است بعد از استفاده از این کرم ناحیه مورد نظر را با یک گاز استریل ببندید. بعد از استفاده دارو دست هایتان را بشوید مگر اینکه این دارو را برای دستتان استفاده کرده باشید. سعی نکنید این دارو را بر روی چشم، دهان یا بینی بزنید چرا که دچار عوارضی جدی خواهید شد. در صورتی که این کرم با دهان یا بینی یا چشم شما تماس پیدا کرد حتما فورا با آب فراوان شستشو دهید.

پزشک میزان مصرف دارو را با توجه به شرایط شما تجویز می کند بنابراین از توصیه آن به اطرافیان جدا خودداری کنید. فراموش نکنید که این دارو را در زمان های خاصی به طور مدام استفاده کنید. سعی نکنید که از این دارو به مقدار زیاد و یا طولانی استفاده کنید تا تاثیر بیشتری داشته چرا که این کار باعث آسیب به خود شما خواهد شد و عوارض جدی در پیش خواهد داشت. قبل از اینکه از این کرم استفاده کنید حتما بروشور داخل کرم را مطالعه بفرمایید چرا که این بروشور حاوی اطلاعات مهمی می باشد. در صورتی که با علائم بهبود رو به رو شدید باز به استفاده کرم تا پایان دوره درمان ادامه دهید. اگر بخواهید خیلی زود مصرف جنتامایسین را متوقف کنید حتما عفونت بار خواهد گشت.

لطفا قبل از مصرف این دارو از پزشک مورد نظر خود، یا پزشکان آنلاین متخصص پوست و مو  پذیرش۲۴، به صورت متنی یا تلفنی روش مصرف دارو را بپرسید.

مشاوره آنلاین پوست و مو

اثرات جانبی کرم جنتامایسین  

به خاطر داشته باشید که پزشک این کرم را برای شما تجویز کرده است زیرا او با توجه به شرایط پزشکی شما قضاوت کرده است که سود کرم جنتامایسین برای شما بیشتر از عوارض آن خواهد بود و بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می کنند عوارض جانبی جدی ندارند ولی این موضوع دلیلی بر خوددرمانی نمی باشد.

  • از عوارض این دارو می توان به مواردی همچون تحریک پوست و خارش و قرمزی آن اشاره کرد. در صورتی که حین استفاده از این کرم این عوراض بدتر شدن سریعا به پزشک مراجعه کنید.
  • استفاده از این دارو به مدت طولانی می تواند عوارض بسیاری را در پیش داشته باشد. یکی از عوارض طولانی مدت این دارو عفونت قارچی یا باکتریایی می باشد. در صورتی که با عوارض پوستی جدی دیگری رو به رو شدید سریعا به پزشک مراجعه کنید.
  • استفاده از این دارو در برخی از افراد خاص ممکن است عوارض آلرژیک داشته باشد. از جمله این عوارض آلرژیک می توان به سرگیجه شدید، خارش و تورم در زبان، گلو و صورت اشاره کرد.
  • در صورت اتمام تاریخ انقضای این کرم به هیچ عنوان از آن استفاده نکنید.
  • اگر از نزدیکان و اقوامتان کسی علائم بیماری شما را دارد به هیچ عنوان خودسرانه این دارو را برای او تجویز نکنید.

کرم جنتامایسین

موارد احتیاط کرم جنتامایسین 

  • در صورتی که به توبرامایسین، آمیکاسین یا جنتامایسین حساسیت دارید حتما به پزشک خود اطلاع دهید.
  • در صورتی که در سابقه پزشکی خود بیماری خاصی دارید حتما به پزشک معالجتان اطلاع دهید.
  • در صورتی که قرار است عمل جراحی انجام دهید حتما داروهای مورد استفاده خود را به پزشک اطلاع دهید.
  • مصرف این دارو در دوران بارداری توصیه نمی شود مگر اینکه به دستور پزشک معالج باشد.
  • مصرف این دارو در دوران شیردهی نیز توصیه نمی شود ولی قبل از استفاده از این دارو حتما با پزشک معالجتان مشورت کنید.
  • در صورتی که با مشکلات حاد ریوی رو به رو شدید سریعا به پزشک مراجعه کنید یا با اورژانس تماس حاصل فرمایید.همچنین می‌توانید با پزشکان آنلاین متخصص پوست در سریعترین زمان ممکن تلفنی و متنی صحبت کنید و از ایشان مشورت بگیرد.

تداخلات دارویی داروی جنتامایسین

  • به هیچ عنوان خودسرانه و بدون تجویز پزشک این دارو را مصرف نکنید. مصرف خودسرانه این دارو ممکن است عوارض جانبی جدی به همراه داشته باشد.
  • در صورتی که چند دارو را به طور همزمان استفاده می کنید ممکن است این کار، اثر این دارو را کاهش دهد یا اثر آن را تغییر دهد و یا  عوارض جانبی  آن را افزایش دهد.
  • داروهایی مانند آنتی بیوتیک ها ممکن است با این دارو تداخل داشته باشند.
  • به هیچ عنوان خودسرانه و بدون تجویز پزشک این دارو را مصرف نکنید. مصرف خودسرانه این دارو ممکن است عوارض جانبی جدی به همراه داشته باشد.
  • بهتر است قبل از استفاده از این دارو، لیستی از تمام داروهای مورد استفاده خود به پزشک ارائه دهید.

مشاوره آنلاین عفونت های پوستی

نحوه مصرف داروی فراموش شده کرم جنتامایسین 

دارو را مطابق دستور پزشک و در زمان های تنظیم شده مصرف کنید و در صورتی که مصرف آن را فراموش کردید به محض اینکه متوجه شدید دارو را مصرف کنید. اگر به زمان مصرف مقدار بعدی نزدیک هستید بنابراین مقدار داروی فراموش شده را بیخیال شوید. به هیچ عنوان برای جبران مقداری از کرم را که فراموش کرده اید مصرف کنید، مقدار مصرف بعدی خود را دو برابر نکنید. باید توجه داشته باشید که استفاده بیشتر از مقدار توصیه شده این دارو دوره درمان شما را نه تنها کوتاه تر نخواهد کرد بلکه ممکن است دوره درمانتان را طولانی تر کند.

نحوه نگهداری از داروی جنتامایسین 

  • دارو را مطابق دستورالعمل های روی محصول یا مطابق دستورات پزشک نگهداری کنید.
  • جنتامایسین را باید در دمای ۱۵ تا ۳۰ درجه سانتی گراد نگهداری کرد.
  • این دارو باید به دور از رطوبت و نور نگهداری شود.
  • دور از دسترس کودکان و حیوانات باشد.
  • دارو را به هیچ عنوان در حمام نگهداری نکنید.

شما عزیزان می‌توانید هرسوالی که در باره این دارو داشتید، در قسمت نظرات از ما بپرسید. پزشکان متخصص پوست و مو ما به شما پاسخ خواهند داد.

مشاوره آنلاین پوست و مو

۴.۳/۵ (۳ نظر)

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
7 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
هادی
هادی
1 ماه قبل

نوزاد ۱۱ ماهه چشمش قرمز شده دکتر اینو نوشته ، آیا استفاده بشه با این همه عوارضی که داره؟

حسین
حسین
3 ماه قبل

اینو دکتره داده گفته بزن به بینی.بعد شما نوشتین برای بینی استفاده نشه؟

حمید فاضلی
حمید فاضلی
11 ماه قبل

با درود
تفاوت پماد جننامایسین چشمی و جنتامایسین پوستی چیست ؟
پس از عمل جراحی در صورتیکه پماد جنتامایسین پوستی پیدا نشد، آیا میشه از پماد چشمی برای ضدعفونی محل بخیه ها استفاده کرد ؟
لطفا سریح پاسخ بدبد . مورد اورژانس هست.

صدرا
صدرا
1 سال قبل

آیا پماد جنتامایسین را داخل گوش بریزیم

ا_ع
ا_ع
1 سال قبل

سلام من عمل بلفارو انجام دادم برای بهبود بعداز کشیدن بخیه ها پماد جنتامیسین ۱درصد استفاده کردمبه تجویز پزشک همش حس می کنم داخل چشمم خیس وتار شده نا گفته نماند عمل لیزیک چشم چند سال پیش انجام دادم نمی دونم پماد شاید کمی داخل جشمم شده به جشمم آسیب زده اگه داخل چشمم شده باشه ممنون میشم اگر جواب بدید با تشکر

فرزانه درخشان
فرزانه درخشان
پاسخ به  ا_ع
7 ماه قبل

دکتر واسه من پماد جنتامیسین نوشته داخل لاله ی گوش بمالم ؟عفونت گوش میانی داشتم.

پری
پری
پاسخ به  ا_ع
3 ماه قبل

بمنم داده جنتامایسین عمل بلفاروکردم آره تار میشه داخل چشم چون زیاد میزنی درحد ی نقطه چون سر ریز میشه میریزه داخل چشم باعث تاری‌میشه

دکمه بازگشت به بالا