داروی کلیندامایسین (شیاف واژینال) | کاربرد ، مقدار و روش مصرف ، عوارض جانبی و میزان مصرف | Clindamycin vaginal Suppository

کاربرد، مقدار و روش مصرف، موارد منع مصرف، هشدارها و احتیاطات، تداخلات دارویی، عوارض جانبی و شرایط نگهداری شیاف واژینال کلیندامایسین (Clindamycin Vaginal Suppository)

نام تجاری داروی کلیندامایسین (شیاف واژینال)

Cleocin

کاربرد داروی کلیندامایسین (شیاف واژینال)

واژینوز باکتریال

اشکال دارویی کلیندامایسین  

کرم واژینال، کپسول، محلول پوستی، ژل، لوسیون

اطلاعات دارویی کلیندامایسین (شیاف واژینال)

داروی کلیندامایسین (شیاف واژینال) یک داروی آنتی بیوتیک است که برای درمان واژینوز باکتریایی استفاده می‌شود. واژینوز باکتریایی بیماری شایعی است که بر اثر رشد بیش از حد باکتری‌ها در واژن ایجاد می‌گردد.

جهت کسب اطلاعات لازم در مورد این دارو می‌توانید به صورت ۲۴ ساعته و آنلاین با پزشک آنلاین زنان و زایمان مشورت نمایید.

داروی کلیندامایسین (شیاف واژینال)

  مقدار و نحوه استفاده از شیاف واژینال کلیندامایسین  

  • قبل از شروع درمان با شیاف واژینال کلیندامایسین (Clindamycin Vaginal Suppository) بروشور دارویی داخل بسته را به دقت مطالعه کنید. این بروشور به شما کمک می‌کند تا اطلاعات جامعی را راجع به دارو به دست آورده و از عوارض جانبی احتمالی آن مطلع شوید. همچنین اگر در رابطه با مصرف آن با سؤالاتی روبرو هستید با پزشک خود مشورت نمایید.
  • دوز و مقدار داروی کلیندامایسین (شیاف واژینال) از فردی به فرد دیگر متفاوت است. لذا دارو را دقیقاً همانطور که پزشک برایتان تجویز کرده است، استفاده نموده و از کم یا زیاد کردن خودسرانه مقدار و مدت زمان مصرف اجتناب نمایید.
  • به طور معمول هر بسته بندی داروی کلیندامایسین (شیاف واژینال) حاوی سه شیاف و یک اپلیکاتور است که باید شبی یک شیاف، ترجیحاً قبل از خواب برای ۳ روز متوالی داخل واژن قرار داده شود.
  • هیچ یک از نوبت‌های مصرف شیاف واژینال کلیندامایسین را فراموش نکنید و آن را فواصل زمانی منظم مصرف نمایید.
  • در صورت فراموش کردن یک دوز شیاف واژینال کلیندامایسین، به محض یادآوری، نوبت فراموش شده را مصرف کرده و چنانچه نزدیک به زمان مصرف دوز بعدی به یاد آوردید، از مصرف نوبت فراموش شده اجتناب کنید و بر طبق برنامۀ مشخص به مصرف دارو ادامه دهید. هیچ‌گاه دوز دارو را دو برابر نکنید.
  • دوره درمان با شیاف واژینال کلیندامایسین را کامل کنید حتی اگر مدتی پس از مصرف این دارو، علائم شما بهتر شد.
  • چنانچه مدتی پس از مصرف شیاف واژینال، علائم شما بهتر نشد و یا حتی بدتر شد، با پزشک خود مشورت نمایید.
  • قبل از استفاده از این دارو، محل را با صابون ملایم و آب شستشو داده و خشک نمایید.
  • از شیاف واژینال کلیندامایسین فقط در داخل واژن استفاده نمایید.
  • برای استفاده از شیاف، شیاف را باز کرده و در داخل اپلیکاتور قرار دهید، سپس اپلیکاتور را در داخل واژن خود فرو برده و شیاف را در آن قرار دهید.
  • بعد از هربار مصرف، اپلیکاتور را با آب گرم و صابون بشویید.
  • دستان خود را قبل و بعد از استفاده بشویید.
  • چنانچه بسته بندی این دارو باز است، از مصرف آن خودداری نمایید.

موارد منع مصرف داروی کلیندامایسین (شیاف واژینال)  

  • به تاریخ انقضای شیاف واژینال کلیندامایسین (Clindamycin Vaginal Suppository) توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام شده است، از مصرف آن خودداری کنید.
  • توجه داشته باشید که داروی کلیندامایسین (شیاف واژینال) برای بیماری فعلی شما تجویز شده است. لذا از مصرف آن در موارد مشابه یا توصیه آن به فرد دیگری حتی با علائم مشابه خودتان خودداری کنید.

چنانچه شرایط یا بیماری خاصی دارید، قبل از تجویز این دارو، پزشک را مطلع سازید. به ویژه اگر شرایط زیر را دارید:

  • حساسیت به شیاف واژینال کلیندامایسین یا دیگر مواد و داروها (از جمله حساسیت به کلیندامایسین یا لینکومایسین)
  • بارداری یا قصد باردار شدن
  • شیردهی
  • کولیت اولسراتیو یا کولیت ناشی از مصرف آنتی بیوتیک
  • بیماری کرون
  • انتریت ناحیه‌ای
  • اگر از هر محصولی که اریترومایسین دارد، استفاده می‌کنید.

موارد هشدار و احتیاطات ویژه حین مصرف داروی کلیندامایسین (شیاف واژینال)

  • چنانچه در مدت درمان با شیاف واژینال کلیندامایسین یا مدتی پس از قطع مصرف آن علائمی مانند درد یا گرفتگی معده، مدفوع بسیار شل یا آبکی یا مدفوع خونی داشتید، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید و از خوددرمانی بپرهیزید.
  • در مدت درمان با این دارو از محصولات واژن مانند تامپون استفاده نکنید.

در مدت درمان با شیاف واژینال کلیندامایسین رابطه جنسی برقرار نکنید. ممکن است لازم باشد مدتی بعد از آخرین دوز، از رابطه جنسی اجتناب کنید. در این باره با پزشک خود مشورت نمایید. همچنین می‌توانید سؤالات خود را از پزشک آنلاین زنان و زایمان بپرسید.

تداخلات دارویی کلیندامایسین (شیاف واژینال)  

تداخلات دارویی ممکن است عملکرد و تأثیر داروها را تغییر دهد یا باعث افزایش ریسک بروز عوارض جانبی آنها شود. بنابراین برای مصرف این دارو، لیست تمام داروهایی که مصرف می‌کنید اعم از داروهای تجویزی و غیرتجویزی (گیاهی، مکمل و …) را با پزشک متخصص زنان و زایمان در میان بگذارید.

  • مصرف این دارو همراه با بلوک کننده‌های عصبی عضلانی با احتیاط صورت گیرد. جهت کسب اطلاعات لازم با پزشک خود و یا با داروساز آنلاین مشورت کنید.

عوارض جانبی داروی کلیندامایسین (شیاف واژینال)  

همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بسیاری از مصرف‌کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ای بروز نمی‌دهند. یکسری از عوارض نیز بعد از گذشت مدت کوتاهی از مصرف دارو، از بین می‌روند. در صورت بروز هریک از عوارض زیر با مصرف شیاف واژینال کلیندامایسین در اسرع وقت با پزشک معالج مشورت نمایید.

  • سردرد
  • کمر درد
  • یبوست
  • علائم عفونت ادراری (مانند خون در ادرار، سوزش یا درد هنگام دفع ادرار، احساس نیاز به دفع ادرار در بیشتر مواقع یا در فواصل کم، تب، درد پایین معده یا درد لگن)
  • خارش یا ترشحات واژن

مطالبی که در مقاله بالا ذکر شد، فقط و فقط جنبه آگاهی بخشی و افزایش اطلاعات شما دوستان عزیز را دارد، و به هیچ وجه جایگزین توصیه پزشک متخصص نیست. لازم است برای مصرف کردن دارو و دانستن عوارض جانبی آن باتوجه به سوابق پزشکی خود با دکتر متخصص مشورت کنید.

شرایط نگهداری داروی کلیندامایسین (شیاف واژینال)  

  • دارو را دور از دسترس کودکان نگه دارید.
  • دارو را در جایی خشک و خنک و به دور از گرما و تابش نور مستقیم نگه دارید.

باتوجه به وضعیت کنونی پاندمی ویروس کرونا، در صورت عدم تمایل به مراجعه حضوری می‌توانید با مراجعه به وب سایت و یا اپلیکیشن پذیرش ۲۴، به صورت ۲۴ ساعته و آنلاین، از طریق مشاوره تلفنی و متنی با مجرب‌ترین پزشک آنلاین زنان و زایمان، تلفنی و متنی مشاوره بگیرید.

شما عزیزان می‌توانید، در صورت داشتن هرگونه سؤالی درباره این دارو، در قسمت نظرات از ما بپرسید. پزشکان متخصص پذیرش ۲۴ در سریع‌ترین زمان ممکن، به شما پاسخ خواهند داد.
۳.۸/۵ (۱۲ نظر)

منبع
www.drugs.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
26 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سارا
سارا
1 ماه قبل

سلام ببخشید من عفونت داشتم رفتم دکتر شیاف واژینال کلنیدامایسین ۱۰۰و پمادمیترونیدازول داده بنظرشما دوتاشم همزمان باید استفاده بشه؟

نسرین فراهانی
نسرین فراهانی
3 ماه قبل

ببخشید من دالاواگ ۲درصد استفاده کردمساعت۹شب و ساعت ۱۲ شب رفتم سرویس مشکلی پیش نمیاد؟

آخرین ویرایش 3 ماه قبل توسط نسرین فراهانی
ملیحه
ملیحه
3 ماه قبل

ایادرموقع پریود بودن میشه استفاده کرد

Setayesh
Setayesh
6 ماه قبل

سلام وقت بخیر.. من از شیاف واژینال دالاسین استفاده کردم بصورت استانداری که توصیه شده جهت مدل خوابیدن ولی به محض اینکه شیاف رو گذاشتم سریع خارج میشه حتی چندین بار تکرار کردم همین اتفاق افتاد علتش چیه ؟ سپاسگزارم

فاطمه
فاطمه
7 ماه قبل

سلام خسته نباشید دکتر شیافت کلیندامایسین بعد از استفاده ترشح دارد و بصورت اب از واژن میاد بیرون طبیعیه ؟

ولی الله نظری
ولی الله نظری
10 ماه قبل

سلام بچه ام دوساله هست تب بالایی دارد شربت ایبوپروفن دادم تبش قطع نشد یک ساعت بعد شیاف کردم حالا تب پایین آمده ولی دست وپا سرد شده چی کنم

موسوی
موسوی
11 ماه قبل

آیاازشیاف کلیندومایسین دردوره عادت ماهیانه نیز می شود استفاده کرد؟

ملیحه
ملیحه
پاسخ به  موسوی
3 ماه قبل

ملیحه

مهناز
مهناز
1 سال قبل

سلام خسته نباشید
ببخشید دکتر زنان برای عفونت رحم به من شیاف کلیندومایسین تجویز کرده ومن قرص گاباپنتین سرترالین سناریزین کلومپیرامین پراپرانول برای گیجی سرم وامپرازول برای معده ام مصرف میکنم آیا با مصرف این داروها میتونم ازشیاف استفاده کنم ممنون میشم راهنماییم کنید

مهناز
مهناز
1 سال قبل

سلام من از وقتی شیاف کلیندومایسن استفاده میکنم کمر دردم خیلی شده علتش چیه؟

شهلا
شهلا
1 سال قبل

سلام سوالم اینه که برای عفونت باکتریایی واژینال میشه بجای شیافت از کپسول خوراکی کلیندامایسین استفاده کرد لطفا پاسخ بدین

نیر قاسم زاده
نیر قاسم زاده
1 سال قبل

سلام ببخشید من اشتباه شیاف کلیندامایسن ۱۰۰ رو بجای شیاف دیکنوفناک ۱۰۰ به مقعد شیاف کردم لطفا راهنمایی بفرمایید ممنون

بابائی
بابائی
1 سال قبل

سلام، خارش شدید داشتم بلافاصله بعد گذاشتن شیاف سوزش عجیبی گرفتم . چیکار کنم؟

زینت آرام نیا
زینت آرام نیا
1 سال قبل

در زمان پریودی میشه از شیاف واژینال کلیندومایسن استفاده کرد

بیگدلی
بیگدلی
1 سال قبل

سلام وقت بخیر شیاف کلیندامایسین ۱۰۰ واژینال تجویز شده (برای عفونت)مصرف میکنم اولیش و دیشب مصرف کردم صبح پریود شدم مصرف رو ادامه بدم لطفا راهنمایی کنید.

بیگدلی
بیگدلی
1 سال قبل

سلام وقت بخیر شیاف کلیندامایسین ۱۰۰واژینال تجویز شده (برای عفونت)مصرف میکنم اولیش و دیشب مصرف کردم صبح پریود شدم مصرف رو ادامه بدم لطفا راهنمایی کنید.

آخرین ویرایش 1 سال قبل توسط بیگدلی
مرضیه هاشم زاده
مرضیه هاشم زاده
1 سال قبل

سلام خسته نباشید من عفونت ادراری دارم و دکتر زنان تجویز کلیندامایسون ۱۰۰ با شیاف ۳.تایی.کردند.استفاده کردم و بعد از ۱۰ دقیقه خارش بدی دچارشدم ک نتوانستم و خودم را شستم.مشگل چی بوده .باز استفاده کنم یا خیر

یزدانی
یزدانی
2 سال قبل

من العان رفتم برای درد معده شدید و عصبی شدم فشارم بالا رفته بود که مراجعه کردم آمپول دیازپام و پنتو پرازول وب کمپلکس داخل سرم گرفتم خواستم بدونم با مصرف که در حال حاضر شب دو م است که باید بزارم ایا استفاده میکنم یا نه تداخل با این داروهایی که امشب مصرف کردم ضرری داره یا نه

لیلا
لیلا
2 سال قبل

سلام سوزش وخارج شدیدتر ناحیه تناسبی دارم دارو چی بخرم

مریم
مریم
پاسخ به  لیلا
1 سال قبل

من هم این مشکلو دارم دلیلشو شما فهمیدید

شقایق
شقایق
2 سال قبل

چرا بعد از مصرف قرص خونریزی دارم؟

شیلا
شیلا
2 سال قبل

من بعد از ورزش و پوشیدن دامن پدیدار و لباس پلاستیکی و تحمل بی تنفسی و رطوبت زیاد و در نتیجه آلوده ماندن محیط واژن‌ حین دوچرخه سواری متوجه تغییر ترشحات واژنم‌ شدم که حالت خیلی غلیظ گرفته بود و خارش. بعد یه کوهنوردی داشتم که خیس هم شدم و خسته و به طبع ایمنی بدنم پایین اومد و باز ترشحات غلیظ به رنگ زرد ملایم و گاهی رقیق و خارش‌ و التهاب لاببای داخلی واژن. تشخیص دادم عفونت‌ باکتریائی باشه و الان دو شبه کرم‌ کلیندامایسین‌ واژینال‌ استفاده میکنم شب اول خیلی خوب بود الان که شب دومه صبح که پاشدم خارش شدید دارم. شب اول لباس زیر آزاد داشتم شب دوم پد بهداشتی پوشیدم. از چی میتونه باشه‌؟

پشتیبانی پذیرش24
پشتیبانی پذیرش24
پاسخ به  شیلا
2 سال قبل

سلام دوست عزیز
با تشکر از ثبت مشکل شما
کامنت شما توسط پزشک متخصص دیده شد اما نیاز به شنیدن شرح بهتر و بیشتری از بیماری شما دارد.
لطفا از طریق این لینک با پزشک آنلاین داروسازی گفت و گو کنید .
مشاوره آنلاین با پزشک داروسازی

مریم
مریم
پاسخ به  پشتیبانی پذیرش24
1 سال قبل

خسته نباشید من بعد از استفاده داری کیلیندامایسین سوزش گرفتم و بعد چن دقیقه خوب شدم چکار کنم از عوارض داروعه یا ن طبیعیه

خلیلی
خلیلی
2 سال قبل

سلام خسته نباشید شبتون بخیر جسارتادوقلوی ده ماهه دارم ازبعدزایمانم ترشح دارم الان وضعیتم خیلی بده گودی کمرم تاتوی کلیه هام دردمیکنه وقتی خم میشم دیگه نمیتونم بلندشم خیلی اذیتم میدونم که عفونت دارم آیامیتونم شیاف کلیندامایسین۱۰۰استفاده کنم

دکتر ندا اکتابانی
پاسخ به  خلیلی
2 سال قبل

سلام بهتر هست خودسرانه دارو استفاده نکنید و حتما معاینه بشید تا با توجه به وضعیتتون داروی مناسب برای شما تجویز بشه .

دکمه بازگشت به بالا