داروی توپوتکان تزریقی برای درمان برخی سرطان ها

Topotecan HCL Vial

نام تجاری توپوتکان تزریقی 

Hycamtin

کاربرد توپوتکان تزریقی 

سرطان ریه، دهانه رحم و تخمدان

اشکال دارویی توپوتکان 

محلول تزریقی، کپسول

اطلاعات دارویی توپوتکان تزریقی

داروی توپوتکان تزریقی یک داروی شیمی درمانی است که برای درمان سرطان ریه، دهانه رحم و تخمدان استفاده می‌شود. این دارو با کند کردن یا توقف رشد سلول‌های سرطانی اثر خود را اعمال می‌کند.

این دارو به شکل کپسول نیز موجود است که برای درمان سرطان ریه استفاده می‌شود، می‌تواند اطلاعات دارویی کپسول توپوتکان را بخوانید.

پذیرش ۲۴، این امکان را برای شما فراهم نموده است تا بتوانید به صورت ۲۴ ساعته و آنلاین با پزشک آنلاین خون، سرطان و آنکولوژی مشورت نمایید.

شما همچنین می‌توانید برای مراجعه حضوری به پزشک، از متخصص خون، سرطان و آنکولوژی در سراسر ایران، نوبت ویزیت حضوری دریافت کنید.

مقدار و روش درست مصرف داروی توپوتکان تزریقی

  • قبل از شروع درمان با داروی توپوتکان (Topotecan) بروشور دارویی داخل بسته را به دقت مطالعه کنید. این بروشور به شما کمک می‌کند تا اطلاعات جامعی را راجع به دارو به دست آورده و از عوارض جانبی احتمالی آن مطلع شوید. همچنین اگر در رابطه با مصرف آن با سؤالاتی روبرو هستید با پزشک خود مشورت نمایید.
  • دوز و مقدار داروی توپوتکان تزریقی از فردی به فرد دیگر متفاوت است. لذا دارو را دقیقاً همانطور که پزشک برایتان تجویز کرده است، استفاده نمایید. و از کم یا زیاد کردن خودسرانه مقدار مصرف اجتناب نمایید.
  • دوز این دارو براساس وضعیت پزشکی، سایز بدن، آزمایشات و پاسخ به درمان تعیین می‌شود.
  • مهم است که هر دوز داروی توپوتکان تزریقی را طبق برنامه دریافت کنید. اگر یک دوز را فراموش کردید، برای راهنمایی فوراً با پزشک خود تماس بگیرید.
  • این دارو زیر نظر پزشک و به صورت وریدی (آهسته، طی ۳۰ دقیقه) تزریق می‌شود.

توپوتکان تزریقی

موارد منع مصرف توپوتکان تزریقی

  • به تاریخ انقضای داروی توپوتکان (Topotecan) توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام شده است، از مصرف آن خودداری کنید.
  • هرگز داروی توپوتکان را به فرد دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.

چنانچه شرایط یا بیماری خاصی دارید، قبل از تجویز این دارو، پزشک را مطلع سازید. به ویژه اگر شرایط زیر را دارید:

  • حساسیت به این دارو یا دیگر داروها و مواد
  • بارداری یا قصد بچه‌دار شدن (چه زن و چه مرد)
  • شیردهی
  • مشکلات کلیوی
  • مصرف کردن الکل یا ماری جوانا

این دارو می‌تواند بر باروری مردان و زنان تأثیر بگذارد. در این مورد با پزشک خود مشورت نمایید.

موارد هشدار و احتیاطات ویژه حین مصرف داروی توپوتکان تزریقی

  • در مدت درمان با این دارو در زمانهای مقرر به پزشک مراجعه نموده و تست‌های آزمایشگاهی و یا پزشکی تجویزی (مانند شمارش کامل خون، عملکرد کلیه و کبد) را به طور منظم انجام دهید.
  • چنانچه باردار هستید یا قصد بچه‌دار شدن دارید (زن یا مرد)، پزشک را قبل از تجویز داروی توپوتکان تزریقی مطلع سازید. این دارو ممکن است به جنین آسیب برساند لذا زنان در طول درمان و تا ۶ ماه پس از قطع این دارو باید از روشهای پیشگیری از بارداری استفاده کنند. همچنین مردان نیز باید در طول درمان و تا ۳ ماه پس از قطع این دارو باید از روشهای جلوگیری از بارداری استفاده کنند و چنانچه خودتان یا همسرتان باردار شدید فوراً به پزشک اطلاع دهید. در مورد روشهای مطمئن جلوگیری از بارداری با پزشک خود مشورت نمایید.
  • به دلیل خطر احتمالی داروی توپوتکان تزریقی برای شیرخواران، شیردهی در مدت درمان با این دارو و تا یک هفته پس از قطع آن، توصیه نمی‌شود.
  • در مدت درمان با این دارو از انجام واکسیناسیون بدون مشورت با پزشک خودداری نمایید. همچنین از تماس با افرادی که اخیراً واکسن‌های زنده (مانند واکسن آنفولانزا که از طریق بینی استنشاق می‌شود) دریافت کرده‌اند؛ اجتناب کنید.
  • برای کاهش احتمال بریدگی، کبودی یا جراحت، هنگام به کار بردن اشیای تیز مانند تیغ یا ناخن‌گیر احتیاط کرده و از فعالیت‌هایی مانند ورزشهای تماسی خودداری نمایید.
  • این دارو ممکن است باعث ضعف و خستگی شود، لذا قبل از انجام کارهایی مانند رانندگی و کار با ماشین آلات از هوشیاری خود مطمئن شوید.

داروی توپوتکان تزریقی می‌تواند احتمال ابتلا به عفونت‌ها را افزایش داده یا عفونت‌های فعلی را بدتر کند. لذا از تماس با افرادی که دارای عفونت‌هایی هستند که ممکن است به دیگران سرایت کند (مانند آبله مرغان، سرخک، آنفولانزا) خودداری کرده و اگر در معرض عفونت قرار گرفتید با پزشک مشورت نمایید.

تداخلات دارویی توپوتکان تزریقی

تداخلات دارویی ممکن است عملکرد و تأثیر داروها را تغییر دهد یا باعث افزایش ریسک بروز عوارض جانبی آنها شود. بنابراین برای مصرف این دارو، لیست تمام داروهایی که مصرف می‌کنید اعم از داروهای تجویزی و غیرتجویزی (گیاهی، مکمل و …) را با پزشکتان در میان بگذارید. چنانچه در طول درمان با داروی توپوتکان تزریقی، باید دارویی را مصرف کنید، پزشکتان را در جریان مصرف این دارو قرار داده یا با داروساز مشورت نمایید.

از جمله داروهایی که با داروی توپوتکان تزریقی تداخل دارند، عبارتند از:

عوارض جانبی داروی توپوتکان تزریقی 

همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بسیاری از مصرف‌کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ای بروز نمی‌دهند. یکسری از عوارض نیز بعد از گذشت مدت کوتاهی از مصرف دارو، از بین می‌روند.

در صورت تداوم یا بدتر شدن هریک از عوارض زیر، در اسرع وقت با پزشک مشورت نمایید:

در صورت بروز عوارض زیر، فوراً به پزشک اطلاع دهید:

  • علائم مشکلات ریوی (مانند سرفه، تنگی نفس)
  • درد، قرمزی یا کبودی در محل تزریق
  • در صورت بروز علائم واکنشهای آلرژیک مانند تنگی نفس، سرگیجه شدید، خارش، بثورات پوستی، ورم (به ویژه صورت، زبان یا گلو) فوراً به اورژانس مراجعه نمایید.

اگر شما هر علائم دیگری دارید که احساس می‌کنید به خاطر استفاده از داروی Topotecan می‌باشد، با پزشک خود مشورت کنید.

عوارض مصرف بیش از حد توپوتکان تزریقی (مسمومیت دارویی) 

  • این دارو را بیش از دوز تجویز شده توسط پزشک ، مصرف نکنید.
  • اگر احساس کردید که فردی دچار مسمومیت شده است و علائمی مانند تنگی نفس ، غش و ضعف (از حال رفتن) در او دیدید، سریعاً با اورژانس تماس بگیرید.

شرایط نگهداری داروی توپوتکان تزریقی        

  • این دارو در بیمارستان یا کلینیک در شرایط مناسب نگهداری می‌شود.

مطالبی که در مقاله بالا ذکر شد، فقط و فقط جنبه آگاهی‌بخشی و افزایش اطلاعات شما دوستان عزیز را دارد، و به هیچ وجه جایگزین توصیه پزشک متخصص نیست. لازم است برای مصرف کردن دارو و دانستن عوارض جانبی آن باتوجه به سوابق پزشکی خود با دکتر متخصص مشورت کنید.

مشاوره آنلاین با متخصص خون، سرطان و آنکولوژی

۴/۵ (۱ نظر)

منبع
www.webmd.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مهدی شکرانه
مهدی شکرانه
1 سال قبل

سلام داروی تپتکان کجا گیر میاد من خیلی شدید نیاز دارم

دکمه بازگشت به بالا