داروی بتادین (پوویدون آیودین) برای ضد عفونی کردن زخم‌ها

کاربرد، مقدار و روش مصرف، موارد منع مصرف، هشدارها و احتیاطات، تداخلات دارویی، عوارض جانبی و شرایط نگهداری داروی بتادین (Betadine)

نام تجاری

Betadine

کاربرد داروی بتادین (پوویدون آیودین)

ضدعفونی کردن زخم

اشکال دارویی بتادین (پوویدون آیودین)  

محلول، اسپری، پماد، اسکراب، شامپو، پد، ژل واژینال، دوش واژینال

اطلاعات دارویی بتادین (پوویدون آیودین)

بتادین نام تجاری داروی پوویدون آیودین است که یکی از مواد ضدعفونی کننده قوی می‌باشد که به طور گسترده‌ای برای ضدعفونی کردن زخم‌ها به کار می‌رود. بتادین‌ (پوویدون آبودین) به فرمهای مختلفی موجود است و  به دو نوع سبز و قهوه‌ای تقسیم بندی می‌شوند.

محلول موضعی پوویدون آیودین برای شستشو و ضدعفونی کردن پوست قبل و بعد از عمل جراحی کوچک و بزرگ و تمیز کردن دست جراحان قبل از عمل، مصرف می‌شود. محلول دهان شویه آن برای درمان بیماری‌های التهابی عفونی دهان و حلق ناشی از باکتری‌ها و کاندیدا و نیز در جراحی دندان، مصرف می‌شود. پماد موضعی این دارو برای درمان یا پیشگیری عفونت در بریدگی‌ها و خراشیدگی‌ها، اعمال جراحی کوچک و سوختگی‌ها و درمان عفونت‌های پوستی باکتریایی یا قارچی، زخم بستر، زخم ناشی از توقف جریان خون و هرگونه بیماری عفونی پوست مصرف می‌شود.

این دارو ترکیبی از ید و پلی‌مرها به عنوان حامل است و از طریق آزادسازی تدریجی ید معدنی در تماس با پوست و غشاهای مخاطی اثر ضدعفونی کننده خود را اعمال می‌کند. پوویدون آیودین روی باکتری‌های گرم مثبت و منفی دارای اثر باکتریسیدی است و علیه قارچ‌ها، ویروس‌ها، انگل‌ها، کیست‌ها، پروتوزوآ، مخمرها و اسپورها نیز مؤثر است. قدرت اثر دارو و سمیت آن کمتر از فرآورده‌های حاوی ید آزاد می‌باشد.

بتادین

بتادین برای عفونت واژن

دوش واژینال پوویدون آیودین برای درمان التهاب واژن ناشی از کاندیدا، تریکوموناس، التهاب غیر اختصاصی یا عفونت‌های مخلوط واژن و نیز برای شستشوی واژن قبل از عمل جراحی مصرف می‌شود.

پذیرش ۲۴، این امکان را برای شما فراهم نموده است تا بتوانید به صورت ۲۴ ساعته و آنلاین سؤالات خود را در مورد داروی بتادین از داروساز آنلاین بپرسید.

مقدار و روش مصرف داروی بتادین (پوویدون آیودین)

  • قبل از استفاده از Betadine بروشور دارویی داخل بسته را به دقت مطالعه کنید. این بروشور به شما کمک می‌کند تا اطلاعات جامعی را راجع به دارو به دست آورده و از عوارض جانبی احتمالی آن مطلع شوید. همچنین اگر در رابطه با مصرف آن با سؤالاتی روبرو هستید با داروساز مشورت نمایید.

موارد منع مصرف داروی بتادین     

  • به تاریخ انقضای داروی Betadine توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام شده است، از مصرف آن خودداری کنید.
  • هرگز بتادین را به فرد دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.

چنانچه شرایط یا بیماری خاصی دارید، قبل از مصرف این دارو، با پزشک یا داروساز مشورت نمایید. به ویژه اگر شرایط زیر را دارید:

  • حساسیت به این دارو یا دیگر داروها و مواد (مانند سابقه حساسیت مفرط به ید)
  • بارداری یا قصد باردار شدن
  • شیردهی
  • مشکلات تیروئیدی
  • اگر داروی لیتیوم مصرف می‌کنید

موارد هشدار و احتیاطات ویژه حین مصرف داروی بتادین  

  • جذب پوستی بتادین در نوزادان ممکن است باعث کم‌کاری تیروئید شود. لذا از مصرف خودسرانه این دارو برای نوزادان خودداری نمایید.
  • از این دارو برای ضد عفونی سوختگی‌های شدید یا زخم‌های وسیع استفاده نکنید.

تداخلات دارویی بتادین

تداخلات دارویی ممکن است عملکرد و تأثیر داروها را تغییر دهد یا باعث افزایش ریسک بروز عوارض جانبی آنها شود. بنابراین برای مصرف این دارو، لیست تمام داروهایی که مصرف می‌کنید اعم از داروهای تجویزی و غیرتجویزی (گیاهی، مکمل و …) را با پزشک یا داروساز در میان بگذارید.

بتادین

عوارض جانبی داروی بتادین (پوویدون آیودین)

همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بسیاری از مصرف‌کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ای بروز نمی‌دهند. یکسری از عوارض نیز بعد از گذشت مدت کوتاهی از مصرف دارو، از بین می‌روند.

در صورت تداوم یا بدتر شدن هریک از عوارض زیر، در اسرع وقت با پزشک داروساز مشورت نمایید:

  • تحریک‌پذیری، خارش، راش یا ادم موضعی
  • استفاده از بتادین برای جراحت‌های بزرگ ممکن است فرد را دچار مشکلات کلیوی و سدیم بالای خون کند. 

مطالبی که در مقاله بالا ذکر شد، فقط و فقط جنبه آگاهی‌بخشی و افزایش اطلاعات شما دوستان عزیز را دارد، و به هیچ وجه جایگزین توصیه پزشک متخصص نیست. لازم است برای مصرف کردن دارو و دانستن عوارض جانبی آن باتوجه به سوابق پزشکی خود با دکتر متخصص مشورت کنید.

مشاوره آنلاین با داروساز

۳/۵ (۲ نظر)

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
4 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
هادی
هادی
1 روز قبل

ایا میشود بتادین پوویدون ایدان ۱۰درصد میشود بجای دوش واژینال استفاده کرد؟؟؟

لیلا
لیلا
2 ماه قبل

محلولشو

لیلا
لیلا
2 ماه قبل

آیا از این بتادین اسپری هم دارید؟ اگرنه آیا میشه خودمان محبوبشون درست کرده و داخل بطری اسپری بریزیم؟

الله محمد
الله محمد
3 ماه قبل

موثریت فیصدی چند است؟

دکمه بازگشت به بالا