تفاوت سینوزیت مزمن و سینوزیت حاد چیست؟

بیماری سینوزت انواع مختلفی دارد. در این میان اکثر افراد تفاوت سینوزیت مزمن و سینوزیت حاد را نمی­دانند و به همین دلیل نمی­دانند چقدر این مشکل جدی است و چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنند. درست است که یک پزشک متخصص می­تواند به­راحتی این دو نوع را تشخیص دهد، اما شناخت تفاوت آن­ها نیز می­تواند باعث آگاهی بیشتر بیمار شود. در ادامه در مورد تفاوت سینوزیت مزمن و سینوزیت حاد بیشتر می­خوانیم:

تفاوت سینوزیت مزمن و سینوزیت حاد چیست؟

بیماری سینوزیت حاصل عفونت سینوس­هاست که در جمجمه واقع شده­اند. این گرفتگی و عفونت دلایل مختلفی دارد. علائم این بیماری نیز بسیار شبیه به سرماخوردگی و سایر بیماری­های ویروسی است. این بیماری بر اساس طول مدت بروز علائم و شدت آن به دو نوع سینوزیت حاد و سینوزیت مزمن تقسیم می­شوند. اما به طور قطع این دو تفاوت­ هایی نیز با هم دارند که تشخیص آن­ها تعیین کننده روش­های درمانی نیز می­باشد. در ادامه به­طور مختصر به بررسی تفاوت سینوزیت مزمن و تفاوت سینوزیت حاد می­پردازیم:

علائم و نشانه­‌ها سینوزیت حاد سینوزیت مزمن
احتمال بروز تب زیاد کم
احتمال درد گوش کم زیاد
کاهش حس بویایی کم زیاد
احتمال بوی بد دهان کم زیاد
احتمال سرگیجه کم زیاد
احتمال بروز حالت تهوع کم زیاد
احتمال تاری دید کم زیاد
مدت بروز علائم کمتر از ۴ هفته بیشتر از چهار هفته

لازم به ذکر است سایر میزان بروز سایر علائم این بیماری مانند سردرد، گلودرد، احساس گرفتگی در پیشانی و صورت و آبریزش بینی در این دو بیماری یکسان است.

تفاوت سینوزیت مزمن و سینوزیت حاد
تفاوت سینوزیت مزمن و سینوزیت حاد

پاسخ به سوالات متداول در زمینه تفاوت سینوزیت مزمن و سینوزیت حاد

پرسش­های زیادی در رابطه با تفاوت سینوزیت مزمن و سینوزیت حاد وجود دارد که خواندن پاسخ آن­ها می­تواند به شناخت بهتر بیماری کمک کند. در ادامه تنها به سه مورد از آن­ها پاسخ می­دهیم:

۱- سینوزیت مزمن خطرناک­تر است یا سینوزیت حاد؟

برای اینکه بدانیم کدامیک از این دو بیماری جدی­تر است باید ابتدا بدانیم هیچکدام از آن­ها خطرات جدی در پی ندارند. اما به­طور کلی سینوزیت حاد اگر درمان نشود به سینوزیت مزمن تبدیل شده و علائم بسیار بیشتر و طولانی­تری را برای فرد به­دنبال خواهند داشت.

۲- آیا روش­های تشخیص و درمان سینوزیت مزمن و حاد با هم فرق دارد؟

روش­های تشخیصی این دو نوع سینوزیت یکسان است. علاوه بر این درست است که سینوزیت حاد گاهی بدون هیچ گونه مصرف دارویی و به­صورت خود به خود درمان می­شوند، اما اگر این نوع سینوزیت نیز احتیاج به درمان داشته باشد، روش درمانش با سینوزیت مزمن چندان تفاوتی باهم ندارند. در هر دوی آن­ها بسته به شدت علائم و روند رشد بیماری ممکن است پزشک از انواع مسکن­ها، آنتی بیوتیک­ها و حتی عمل جراحی آندوسکوپی سینوس و بینی استفاده کند.

۳- بهترین دکتر عفونت سینوسی را چطور پیدا کنیم؟

برای درمان انواع سینوزیت باید به یک دکتر گوش و حلق و بینی یا یک دکتر سینوزیت مراجعه کنید. اگر پزشک با تجربه­ای در این زمینه سراغ ندارید می­توانید از سایت پذیرش۲۴ کمک بگیرید. با استفاده از این سایت می­توانید بهترین پزشکان سراسر کشور را از نظر تجربه درمان و تخصص بررسی کرده و بهترین آن­ها را برای درمان بیماریتان اتنخاب کنید. همچنین گرفتن ویزیت آنلاین دکتر گوش و حلق و بینی با مراجعه به این سایت امکان­پذیر است.

 

۰/۵ (۰ نظر)

منبع
medicalnewstoday

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
اذرمرادی
اذرمرادی
1 سال قبل

چیکار کنیم ک سینوزت خوب شود هی گلودرد یا زود سرما نخوریم

دکمه بازگشت به بالا