داروی بیزاکودیل برای یبوست

قرص بیزاکودیل برای چیست؟ شیاف بیزاکودیل برای چیست؟

نام تجاری 

Dulcolax

کاربرد

یبوست– قبل از برخی از عمل‌های جراحی

اشکال دارویی 

قرص، شیاف

اطلاعات دارویی بیزاکودیل

داروی بیزاکودیل به عنوان یک مسهل محرک برای درمان کوتاه مدت یبوست؛ و تخلیه رکتوم و کولون قبل از انجام تست‌ها یا جراحی کولون مصرف می‌شود.

یبوست حالتی است که در آن فرد کمتر از یک فرد طبیعی، به دستشویی برود و زمانی که به دستشویی می‌رود نیز در دفع مدفوع مشکل داشته باشد و مدفوع سفت دفع کند.

یبوست با یک رژیم غذایی نامناسب، زمانی که آب به اندازه کافی مصرف نمی‌کنید و یا در زمان نیاز به توالت نمی‌روید، بارداری، عدم ورزش و تحرک (مانند بدحال بودن)، مصرف برخی داروها از جمله داروهای مسکن ایجاد می‌شود.

بیزاکودیل عضلات روده را فعال کرده و موجب می‌شود که مدفوع در روده شما حرکت کند و دفع مدفوع به راحتی صورت گیرد. بیزاکودیل بدون نسخه نیز در داروخانه‌ها در دسترس است.

پذیرش ۲۴، این امکان را برای شما فراهم نموده است تا بتوانید به صورت ۲۴ ساعته و آنلاین با پزشک آنلاین معده و گوارش مشورت نمایید.

قرص بیزاکودیل ۵  

بیزاکودیل در دوزهای ۵ میلی گرم و ۱۰ میلی گرم موجود است.

بیزاکودیل

مقدار و روش مصرف داروی بیزاکودیل   

  • قبل از شروع درمان با داروی Bisacodyl بروشور دارویی داخل بسته را به دقت مطالعه کنید. این بروشور به شما کمک می‌کند تا اطلاعات جامعی را راجع به دارو به دست آورده و از عوارض جانبی احتمالی آن مطلع شوید. همچنین اگر در رابطه با مصرف آن با سؤالاتی روبرو هستید با پزشک خود مشورت نمایید.
  • دوز و مقدار داروی بیزاکودیل از فردی به فرد دیگر متفاوت است. لذا دارو را دقیقاً همانطور که پزشک یا داروساز برایتان تجویز کرده است، استفاده نموده و از کم یا زیاد کردن خودسرانه مقدار و مدت زمان مصرف اجتناب نمایید.
  • چنانچه پس از مصرف این دارو حداکثر به مدت ۵ روز، همچنان مبتلا به یبوست می‌باشید حتماً به پزشک مراجعه کنید.
  • مصرف داروی بیزاکودیل تنها برای کوتاه مدت توصیه می‌شود زیرا مصرف طولانی مدت آن موجب وابستگی دستگاه گوارش به این دارو شده و این مسئله می‌تواند موجب تشدید و مزمن‌تر شدن یبوست گردد.
  • چنانچه همراه با بیزاکودیل از داروهای دیگری مانند داروهای سوء هاضمه و ضد اسید معده استفاده می‌کنید در مورد فاصله زمانی که باید بین مصرف این داروها باشد، با پزشک یا داروساز مشورت نمایید.

طریقه مصرف قرص بیزاکودیل

  • قرص بیزاکودیل ۱۰ تا ۱۲ ساعت پس از مصرف اثر می‌نماید لذا بهترین زمان مصرف قرص، شب پیش از خواب می‌باشد.
  • قرص بیزاکودیل را به صورت کامل با یک لیوان پر آب به صورت کامل ببلعید و از جویدن یا خرد کردن آن اجتناب کنید. همچنین از مصرف آن همراه با شیر بپرهیزید.

طریقه مصرف شیاف بیزاکودیل  

  • شیاف بیزاکودیل در عرض ۱۰ تا ۶۰ دقیقه پس از مصرف عمل می‌نماید و ترجیحاً بهتر است شیاف صبحها استعمال گردد.
  • روش صحیح استفاده از شیاف را از پزشک یا داروساز پرسیده و بروشور همراه دارو را مطالعه کنید.

موارد منع مصرف داروی بیزاکودیل   

  • به تاریخ انقضای داروی Bisacodyl توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام شده است، از مصرف آن خودداری کنید.
  • هرگز داروی بیزاکودیل را به فرد دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.

چنانچه شرایط یا بیماری خاصی دارید، قبل از تجویز این دارو، پزشک متخصص گوارش و معده را مطلع سازید. به ویژه اگر شرایط زیر را دارید:

موارد هشدار و احتیاطات ویژه حین مصرف داروی بیزاکودیل

  • رعایت یک رژیم غذایی مناسب حاوی فیبر (نان با آرد کامل و سبوس، غلات، میوه و سبزیجات با برگ سبز)، نوشیدن ۶ تا ۸ لیوان آب در روز و فعالیت ورزشی و تحرک روزانه در سلامت و عملکرد مناسب روده مهمترین نقش را ایفا می‌کنند.
  • در افرادی که دچار یبوست هستند، غذاهای آماده و فرآوری شده مانند شیرینیجات، پودینگ، شکر، شیرین کننده‌های مصنوعی و پنیر می‌توانند یبوست را تشدید کنند.

شیاف برای یبوست کودکان

  • داروی بیزاکودیل در کودکان زیر ۱۰ سال فقط با تجویز و نظر پزشک قابل مصرف می‌باشد. جهت کسب اطلاعات لازم در مورد داروهای مناسب برای یبوست کودکان می‌توانید با پزشک آنلاین کودکان مشورت نمایید.

قرص بیزاکودیل برای لاغری  

ملین‌ها مانند بیزاکودیل در کاهش وزن تأثیر دارند اما فراموش نکنید که آنها نه تنها سموم و کالری را دفع می‌کنند بلکه آب و املاح مورد نیاز بدن را هم دفع می‌کنند و استفاده سر خود از آنها موجب بروز کم آبی در بدن می‌شود و عوارض جانبی‌ای را در پی خواهد داشت. لذا از مصرف خودسرانه هرگونه دارو برای لاغری خودداری نموده و حتماً با پزشک مشورت نمایید. همچنین جهت دریافت برنامه‌ کاهش وزن نیز می‌توانید با مشاور آنلاین رژیم سلامتی و تغذیه مشورت نمایید.

مصرف شیاف بیزاکودیل در دوران بارداری

از مصرف خودسرانه هرگونه دارو در دوران بارداری خودداری نموده و چنانچه یبوست دارید برای دریافت درمان مناسب با پزشک خود مشورت نمایید.  

تداخلات دارویی بیزاکودیل

تداخلات دارویی ممکن است عملکرد و تأثیر داروها را تغییر دهد یا باعث افزایش ریسک بروز عوارض جانبی آنها شود. بنابراین برای مصرف این دارو، لیست تمام داروهایی که مصرف می‌کنید اعم از داروهای تجویزی و غیرتجویزی (گیاهی، مکمل و …) را با پزشکتان در میان بگذارید. چنانچه در طول درمان با داروی بیزاکودیل، باید دارویی را مصرف کنید، پزشکتان را در جریان مصرف این دارو قرار داده یا با داروساز مشورت نمایید.

از جمله داروهایی که با بیزاکودیل تداخل دارند، عبارتند از:

  • داروهایی که باعث کاهش اسید معده می‌شوند (مانند مسدود کننده‌های هیدروژن مانند رانیتیدین، مهار کننده‌های پمپ پروتون مانند امپرازول)

بیزاکودیل

عوارض جانبی داروی بیزاکودیل

همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بسیاری از مصرف‌کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ای بروز نمی‌دهند. یکسری از عوارض نیز بعد از گذشت مدت کوتاهی از مصرف دارو، از بین می‌روند.

در صورت بروز مستمر هریک از عوارض زیر، در اسرع وقت با پزشک مشورت نمایید:

  • سرگیجه
  • اختلال الکترولیت
  • تهوع
  • استفراغ
  • دل پیچه
  • کرامپ شکمی
  • اسهال
  • حساسیت و تحریک‌پذیری در ناحیه استعمال شیاف

اگر علائم دیگری دارید که فکر می‌کنید به دلیل مصرف این دارو باشد، با پزشک یا داروساز مشورت نمایید.

شرایط نگهداری Bisacodyl

  • دارو را دور از دسترس کودکان نگه دارید.
  • دارو را در جایی خشک و خنک و به دور از گرما و تابش نور مستقیم نگه دارید.

مطالبی که در مقاله بالا ذکر شد، فقط و فقط جنبه آگاهی‌بخشی و افزایش اطلاعات شما دوستان عزیز را دارد، و به هیچ وجه جایگزین توصیه پزشک متخصص نیست. لازم است برای مصرف کردن دارو و دانستن عوارض جانبی آن باتوجه به سوابق پزشکی خود با دکتر متخصص مشورت کنید.

مشاوره آنلاین با متخصص معده و گوارش

۳.۳/۵ (۱۶ نظر)

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
16 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مریم کریمی
مریم کریمی
15 روز قبل

سلام خسته نباشید مادر من ۶۶ سالشه وحدود ۱سال قرص سیلاکس میخوره شکمش بزرگ شده واگه این قرص رو نخوره یبوست داره وشکمش کار نمیکنه الان باید چکار کنه

امین
امین
1 ماه قبل

امین قرص روزی ۲مرتبه دستور پزشک ولی صبح دل دردشدید مخصوصا ازناف به پایین

فرشاد
فرشاد
3 ماه قبل

شیره تریاک میکشم یبوست دارم چیکارکنم ؟

الهه
الهه
پاسخ به  فرشاد
2 ماه قبل

نکش

علیرضایی هستم
علیرضایی هستم
3 ماه قبل

سلام من روزی یه دفعه دفع دارم ولی این یه دفعه خیلی ببخشید مدفوعم سفت است آیا قرص بیزا کودیل بخورم خوب میشم

رامهر
رامهر
5 ماه قبل

سلام دخترم ۳ما ه و۱۶ روزش یبوست داره دکتر هم بردم رقت مگنی میلک بهش داده اونم یه هر۸ساعت ۲ سی سی داخل شیر خشک میرزم بهش دادم تاثیر نداشت لطفا راهنمایی کنید

مریم
مریم
پاسخ به  رامهر
3 ماه قبل

سلام.عزیزم دخترای منم همینطور بودند من شیر خشکشون را عوض کردم خوب شدند

دکتر
دکتر
9 ماه قبل

باشیر بخور

آیکان
آیکان
پاسخ به  دکتر
5 ماه قبل

سلام پسرم حدود یک ساله یبوست داره سه روز یک بار بزور دسشویی میکنه چند بار بردم دکتر اصلا هیچ دارویی تاثیر نمیکنه چیکار کنم

اروین
اروین
پاسخ به  آیکان
4 ماه قبل

سلام ببخشید بچتون خوب شد

کامران
کامران
پاسخ به  آیکان
3 ماه قبل

شب موقع خواب شیرکاکااو دو لیوان بخور دوتا قرص بیزاکودیل بخور کیف میکنی مثل آب میشه میاد بیرون

محبوبه
محبوبه
پاسخ به  آیکان
2 ماه قبل

سلام عزیزم پودرسان ویک از داروخانه بخر بعد نهار یک قاشق غذاخوری بریز داخل آب حل کن بده بخوره به مدت ۶ ماه اگه دیدی شکمش سفته شبها بعد شام بده یک لیوان بخوره

دکتر
دکتر
9 ماه قبل

ببخشید انجیل خیس کن باشی بخور فوری خوب میشی

محمدعلی
محمدعلی
پاسخ به  دکتر
1 ماه قبل

انجیر،اگرانجیلو بخوره که می میره

زهرا
زهرا
1 سال قبل

یبوست دارم سی وپنج روزه زایمان کردم چه قرصی بخورم

دکتر
دکتر
پاسخ به  زهرا
9 ماه قبل

سلاام انجیل خیس کن باشی بخور آنی خوب میشی

دکمه بازگشت به بالا