روماتیسم مفصلی چیست و چطور درمان می‌شود؟

روماتیسم مفصلی و درمان آن

روماتیسم چیست؟

روماتیسم چیست؟ روماتیسم مفصلی به زبان انگلیسی (rheumatoid arthritis) یا آرتریت روماتوئید به عنوان یک بیماری خود ایمنی شناخته می‌شود. یعنی سیستم ایمنی که سیستم دفاعی طبیعی بدن است، به اشتباه به بافت‌های سالم بدن حمله می‌کند و باعث التهاب و دیگر علائم می‌شود.

آرتریت روماتوئید حدود بیش از ۴۰۰ هزار نفر از افراد ۱۶ سال و بالای این آن را در آمریکا درگیر کرده است.

این عارضه برای هر کسی در هر سنی می‌تواند رخ دهد و به‌سرعت پیشرفت داشته باشد. بنابراین تشخیص زودهنگام بیماری و شروع درمان اهمیت دارد. هر چه درمان را زودتر شروع کنید موثرتر است.

برای درک این موضوع که روماتیسم مفصلی چطور گسترش می‌یابد، لازم است بدانید مفاصل به‌طور عادی چطور کار می‌کنند. پس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید تا پس از آن روماتیسم مفصلی را کامل بررسی کنیم.

نحوه کار کردن مفاصل در حالت عادی

مفصل جایی است که دو استخوان به یکدیگر می‌رسند. بیشتر مفاصل طوری هستند که به استخوان‌ها اجازه دهند در جهات معین و محدوده مشخصی حرکت کنند.

برای مثال زانو بزرگ‌ترین و پیچیده‌ترین مفصل بدن است. این مفصل باید به‌قدر کافی قوی باشد تا وزنمان را تحمل کند و سر جای خود قفل شود تا بتوانیم صاف بایستیم.

همچنین باید طوری عمل کند تا بتوانیم راه برویم. گاهی لازم است تاب بخورد و خم شود تا بدویم و ورزش کنیم.

انتهای هر استخوان با غضروف پوشانده شده است که سطح نرم لغزنده‌ای دارد. غضروف باعث می‌شود انتهای استخوان‌ها روی یکدیگر حرکت کنند و ساییده نشوند.

روماتیسم مفصلی چگونه به وجود می‌آید؟

اما روماتیسم چگونه بوجود می ‌آید؟ اگر دچار روماتیسم شوید، سیستم ایمنی بدنتان موجب التهاب درون یک مفصل یا تعدادی از مفاصل خواهد شد.

مقادیر زیادی مایع و خون به بخشی از بدن که تحت حمله عفونتی قرار دارد فرستاده می‌شود. برای مثال اگر زخمی روی بدنتان به وجود آید که عفونی شود، پوست اطراف آن متورم خواهد شد و تغییر رنگ می‌دهد.

در هر حال در آرتریت روماتوئید، تورم و التهاب در مفصل مشکلاتی را به وجود می‌آورد. وقتی تورم کم می‌شود، غلاف اطراف غضروف کشیده می‌ماند و نمی‌تواند مفصل را در وضعیت مناسب خود قرار دهد. نتیجه چنین اتفاقی ناپایداری مفصل است و بنابراین در حالت‌های نامناسبی قرار می‌گیرد.

علل روماتیسم مفصلی

علائم روماتیسم مفصلی چیست؟

در پاسخ به این سوال باید مهم‌ترین علائم روماتیسم مفصلی را به شرح زیر معرفی کنیم:

  • درد در مفصل
  • التهاب، تب و قرمزی مفصل
  • سختی مفصل به‌ویژه هنگام صبح

سایر علائم رایج آن عبارت هستند از:

آرتریت روماتوئید می‌تواند هر مفصلی را در بدن درگیر کند، حتی مفاصل کوچک دست و پا. هر دو سمت بدن معمولا با هم درگیر می‌شوند اما همیشه هم این‌طور نیست.

دلیل ابتلا به روماتیسم مفصلی

موارد زیر می‌توانند در ابتلای فرد به روماتیسم مفصلی نقش داشته باشند:

سن فرد

آرتریت روماتوئید بزرگسالان را در هر سنی از ۴۰ تا ۶۰ سال تحت تاثیر قرار می‌دهد. سه چهارم از این افراد زمانی که بیماریشان تشخیص داده می‌شود، در سن قانونی کار کردن هستند.

جنسیت

روماتیسم مفصلی در زنان دو تا سه برابر مردان رخ می‌دهد.

ژنتیک

دلیل ابتلا به روماتیسم مفصلی ترکیبی از ژنتیک و عوامل محیطی مانند سیگار کشیدن و رژیم غذایی است. هنوز مشخص نشده است ارتباط ژنتیک با این بیماری چیست اما تصور می‌شود در گسترش بیماری بی‌تاثیر نباشد.

وزن

اگر اضافه وزن دارید بیشتر در معرض دچار شدن به روماتیسم مفصلی خواهید بود. شاخص توده بدنی (BMI) معیاری برای سنجش وزن است که بر اساس قد و وزن سنجیده می‌شود.

برای اکثر افراد بزرگسال، BMI ایده‌آل بین ۱۸.۵ تا ۲۴.۹ است.

  • اگر BMI زیر ۱۸.۵ باشد، کمبود وزن دارید.
  • BMI بین ۱۸.۵ تا ۲۴.۹ نشانه وزن سالم است.
  • بین ۲۵ تا ۲۹.۹ اضافه وزن وجود دارد.
  • بین ۳۰ تا ۳۹.۹ چاق محسوب می‌شود.

سیگار کشیدن

سیگار کشیدن به‌طورکلی خطر گسترش روماتیسم مفصلی را افزایش می‌دهد، پس اگر روماتیسم دارید و سیگار می‌کشید، بهتر است آن را ترک کنید.

رژیم غذایی

شواهدی در دست است که نشان می‌دهد اگر گوشت قرمز زیاد مصرف کنید و ویتامین C نخورید، خطر ابتلا به رماتیسم مفصلی افزایش می‌یابد.

دلایل ابتلا به روماتیسم مفصلی

روماتیسم مفصلی و درمان آن

روماتیسم مفصلی و درمان آن یکی از پراهمیت‌ترین مطالب این بخش است. هر چه درمان زودتر شروع شود بهتر است. اهداف اصلی درمان آرتریت روماتوئید کنترل التهاب و کاهش درد است.

روش‌های درمانی روماتیسم به شکل زیر است:

  • مصرف دارو
  • تن درمانی
  • عمل جراحی

مصرف داروها

چهار نوع مختلف دارو برای درمان آرتریت روماتوئید وجود دارد:

  • مسکن‌ها
  • داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی
  • داروهای ضد روماتیسمی اصلاح‌کننده بیماری
  • استروئیدها

اکثر افراد مبتلا به روماتیسم مفصلی باید بیش از یک دارو مصرف کنند، چون داروها به اشکال مختلف عمل می‌کنند. ممکن است گاهی نیاز باشد درمان دارویی تغییر کند که بستگی به علائم بیماریتان دارد.

مسکن‌ها به تخفیف درد ناشی از روماتیسم کمک می‌کنند اما نباید تنها راه درمانی به‌کارگرفته شده باشند. انواع مختلفی از مسکن‌ها با قدرت تسکین متفاوت وجود دارند که می‌توانید بعضی از آن‌ها را از داروخانه تهیه کنید اما برای بعضی دیگر نیاز به نسخه دکتر روماتیسم مفصلی دارید.

داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی

احتمالا پزشک معالج برای درمان آرتریت روماتوئید، داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی تجویز می‌کند. این داورها درد و التهاب را کاهش می‌دهند اما روماتوئید را کاهش نمی‌دهند. بنابراین نیاز به داروهای دیگری نیز دارید تا آسیب کمتری به مفاصل برسد.

داروهایی مانند ایبوپروفن و ناپروکسن نیز مورد نیاز است و گاهی بیمار نیاز به تجویز داروهایی مانند سلکوکسیب دارد.

داروهای ضد روماتیسمی اصلاح کننده بیماری

داروهای ضد روماتیسمی اصلاح کننده بیماری، سیستم ایمنی بدن را مهار می‌کنند تا روماتیسم را کاهش دهند یا از پیشرفت آن جلوگیری کنند.

پزشک معالج ابتدا متوترکسات را برای درمان روماتیسم مفصلی تجویز می‌کند که اگر به تنهایی جواب نداد نوع دیگری از این داروها مانند هیدروکسی کلرین، لفلونوماید، سولفاسالازین یا توفاسیتینیب را به بیمار توصیه می‌کنند. البته سرخود از این داروها استفاده نکنید. شما می توانید با مشاوره آنلاین متخصص استخوان و ارتوپدی یا مشاور آنلاین دارو پذیرش ۲۴ صحبت کنید.

مشاوره آنلاین استخوان و ارتوپدی

استروئیدها

پزشک معالج برای روماتیسم مفصلی حاد و وقتی علائم عود می‌کنند، استروئیدها (steroids) را تجویز می‌کند تا درد و سختی را کاهش دهد. در بسیاری موارد استفاده موقت این داروها علائم را کاهش می‌دهد و از عود روماتیسم جلوگیری می‌کند.

برخی افراد باید مدت زمان طولانی‌تری از استروئیدها مصرف کنند تا درد و التهاب کنترل شود. استروئیدها می‌توانند سبب افزایش وزن، افزایش فشار خون، بدتر شدن دیابت و امکان بیشتر ابتلا به التهاب شوند.

تشخیص روماتیسم مفصلی

درمان ترکیبی

برای روماتیسم مفصلی و درمان آن استفاده از چند روش درمانی نیز به کار می‌رود. به این ترتیب آسیب به مفاصل کمتر می‌شود.

برای مثال ترکیب مصرف داروی متوترکسات و داروی مشابه مانند هیدروکسی کلرین، لفلونوماید یا سولفاسالازین یکی از این روش‌های درمانی ترکیبی است.

البته چنین روشی نمی‌تواند مفاصل آسیب‌دیده را بهبود بخشد، بلکه از پیشرفت بیماری و آسیب بیشتر مفاصل جلوگیری می‌کند.

عمل جراحی

اگر درد و التهاب مفصل غیر قابل ‌تحمل شود یا مفاصل به‌طور جدی آسیب ببینند شاید نیاز به جراحی باشد. مفاصل ران، زانو و گاهی شانه بیشترین قسمت‌‎هایی هستند که جایگزین می‌شوند.

بیشتر افراد مبتلا به روماتیسم مفصلی برای عمل جراحی تا سن ۵۰ سالگی صبر می‌کنند، چون مفاصل مصنوعی پس از ۱۵ الی ۲۰ سال شروع به ساییدگی می‌کنند.

بعضی مفاصل مانند آرنج در برابر جایگزینی مفصل مصنوعی خوب جواب نمی‌دهند و پزشک در چنین شرایطی عمل جراحی فیوژن را توصیه خواهد کرد. بهتر است پیش از عمل با متخصصان مشاوره استخوان و ارتوپدی پذیرش ۲۴ صحبت کنید تا جواب تمام سوالات شما را در مورد روماتیسم مفصلی و نیاز به عمل حتمی بدهند.

مشاوره آنلاین استخوان و ارتوپدی

کار درمانی و تن درمانی

تن درمانی و کار درمانی بسیار موثر است. به این شکل که فیزیوتراپیست ورزش‌هایی به بیمار می‌دهد و به او آموزش می‌دهد چطور آن محل را گرم و سرد کند.

کاردرمانی کمک می‌کند بیمار بداند چطور کارهای روزانه را انجام دهد.

درمان ورماتیسم مفصلی

ورزش کردن

زمانی که مفاصل دردناک و سخت می‌شوند، آخرین چیزی که یادتان می‌آید ورزش کردن است. یکی از بهترین روش‌های تخفیف درد روماتیسم، ورزش مرتب است.

با ورزش روزانه استخوان‌ها قوی‌تر می‌شوند. نازک شدن استخوان‌ها یکی از مشکلات روماتیسم است، به‌ویژه وقتی نیاز به مصرف استروئید پیدا کنید، این مورد اهمیت بیشتری پیدا خواهد کرد.

ماهیچه‌های قوی‌تر به بهبود در حرکت کمک می‌کنند. میزان انرژی و خلق‌و‌خویتان نیز بی‌تاثیر نخواهد بود. دکتر فیزیوتراپ ورزشی با دادن دستورالعمل های ورزشی مخصوص میتواند در درمان رماتیسم مفصلی با ورزش به شما کمک کند.

درمان‌های طبیعی روماتیسم مفصلی

یک سری درمان‌های تکمیلی وجود دارد که بهتر است ابتدا در مورد آن‌ها با پزشک معالجتان صحبت کنید. در ادامه به تعدادی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

گرم کردن و سرد کردن

کیسه آب سرد تورم و التهاب را کاهش می‌دهد. به مدت ۱۵ دقیقه کمپرس سرد یا کیسه آب سرد روی مفصل بگذارید و ۳۰ دقیقه بعد این کار را تکرار کنید.

کمپرس گرم ماهیچه‌ها را آرام می‌کند و جریان خون را بیشتر خواهد کرد. حوله‌ای گرم اطراف جایی که درد می‌کند، ببندید یا حمام و دوش آب گرم بگیرید.

خواب کافی

کمبود خواب می‌تواند درد مفاصل را بیشتر کند. هر شب سر ساعت مشخصی بخوابید و صبح بیدار شوید. هر روز ورزش کنید و از مصرف نیکوتین، کافئین و الکل خودداری کنید. تلویزیون، کامپیوتر و گوشی را در اتاق خواب خاموش کنید.

مصرف مکمل‌های غذایی

مکمل‌های غذایی ممکن است با داروها تداخل داشته باشند، پس ابتدا با دکتر مفصل مشورت کنید و اگر مشکلی نبود، می‌توانید با تجویز پزشک مصرف کنید.

تحقیقات نشان داده است اسیدهای چرب امگا ۳ در روغن ماهی به کاهش التهاب در بدن کمک می‌کنند. مطالعات زیادی نشان می‌دهد که مکمل‌های روغن ماهی به کاهش سختی مفاصل در روماتیسم مفصلی هنگام صبح کمک می‌کند.

طبق تحقیقات روغن دانه گل‌گاوزبان به همراه مسکن‌های ضد التهابی درکاهش علائم روماتیسم کمک موثری هستند.

درمان گیاهی روماتیسم مفصلی

درمان گیاهی روماتیسم مفصلی نیز یکی دیگر از روش‌های پرکاربرد برای معالجه این بیماری است. داروهای گیاهی زیر در تخفیف دردهای ناشی از مفاصل موثر هستند:

درخت بید

یکی از تسکین‌دهنده‌های گیاهی که خاصیت ضد التهابی دارد، پوست درخت بید است. این گیاه هیچ‌ عوارض جانبی ندارد و در کاهش تب و درد موثر است.

می‌توانید پوست درخت بید را بجوید یا بجوشانید و به شکل جوشانده مصرف کنید. حتی پودر این گیاه نیز قابل مصرف در غذا است.

دارچین

دارچین نیز یکی دیگر از گیاهان ضد التهابی است که برای روماتیسم می‌توانید استفاده کنید. نصف قاشق چایخوری پودر دارچین و کمی عسل را با هم مخلوط و نوش جان کنید.

چای سبز

پلی فنول موجود در چای سبز خاصیت ضد التهابی دارد. همچنین آنتی‌اکسیدان موجود در این گیاه سیستم ایمنی را بهبود می‌بخشد.

دم کرده چای سبز خاصیت ضد التهابی دارد و برای روماتیسم عالی خواهد بود.

زنجبیل

از خواص زنجبیل به شکل عصاره، پودر، روغن، ژل و کپسول می‌توان مصرف کرد. این گیاه با داشتن خاصیت ضد التهابی در تخفیف درد ناشی از روماتیسم مفصلی موثر خواهد بود.

زردچوبه

شاید باور نکنید که زردچوبه برای تسکین بخشیدن به دردهای روماتیسم مفصلی مفید است. حتما مصرف روزانه آن را فراموش نکنید.

درمان گیاهی روماتیسم مفصلی

سیر

کمتر کسی وجود دارد که از خواص ضد التهابی سیر آگاه نباشد. سیر علائم روماتیسم را کاهش می‌دهد. سیر خام را له کنید و به همراه لیموی تازه و عسل بخورید.

یکی دیگر از موارد مصرف سیر برای درمان روماتیسم مالیدن سیر له شده به محل درد است.

فلفل سیاه

ماده موجود در فلفل سیاه که کپسایسین نام دارد موجب تخفیف التهاب روماتیسم خواهد شد. می‌توانید آن را با زردچوبه نیز مصرف کنید.

چای بابونه

مالیدن چای بابونه به مفاصل درد ناشی از روماتیسم مفصلی را کم می‌کند. بابونه را دم کنید و سپس به مدت ۲۰ دقیقه آن را روی مفاصل بمالید.

اوکالیپتوس

ترکیبات موجود در این گیاه برای کاهش التهاب مفید است. می‌توانید از اسانس‌های اوکالیپتوس موجود در بازار نیز استفاده کنید.

پزشک و درمان روماتیسم مفصلی

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

زمانی که علائم بیشتر و بدتر می‌شوند، بیماری روماتیسم مفصلی عود کرده است. این اتفاق هر زمانی می‌تواند رخ دهد، پس از قرارگیری در معرض استرس یا التهاب.

هنگام عود بیماری می‌توانید:

  • طبق دستور پزشک داروها را مصرف کنید.
  • ورزش‌های سبک انجام دهید.
  • چیزهای گرم روی مفصل بگذارید.
  • چیزهای سرد مانند یک کاسه یخ روی مفصل قرار دهید و کمپرس سرد بگذارید. حوله نمداری که در یخچال قرار داده‌اید گزینه خوبی است.
  • به اطرافیانتان بگویید تا آن‌ها شما را حمایت و کمک کنند.

این موضوع که چه موقع باید برای روماتیسم مفصلی به پزشک مراجعه کنیم کار دشواری نیست. با توجه به علائم ذکر شده می‌توانید تشخیص دهید آیا نیاز به مراجعه به دکتر ارتوپد دارید یا خیر.

اگر چند تا از علائم را همزمان داشتید، حتما با پزشک مشورت کنید و آزمایش‌های لازم را انجام دهید تا هر چه زودتر بتوانید درمان قطعی روماتیسم مفصلی را شروع کنید.

همچنین می‌توانید از متخصصان مشاوره استخوان و ارتوپدی پذیرش ۲۴ برای دریافت پاسخ‌های خود در مورد این بیماری کمک بگیرید.

مشاوره آنلاین ارتوپدی

آن‌ها در هر ساعت از شبانه‌روز می‌توانند به سوالات شما پاسخ دهند و راهکارهای درمانی روماتیسم مفصلی را پیشنهاد دهند.

۳.۵/۵ (۱۷ نظر)

منبع
www.versusarthritis.orgwww.webmd.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
46 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
فاطمه
فاطمه
1 ماه قبل

سلام ۲۰ ساله هستم از بچگی هر ازگاهی مچ دست پاهام درد میگرفت و فرض رو لاغر و ضعیف بودن میذاشتیم اما الان تقریبا یکماهه هر روز علاوه بر مچ کل دستمم درد میگیره و ساکت هم نمیشه و بعضی روزا هم پاهام هنوز آزمایش روماتیسم ندادم ممکن هست روماتیسم باشه؟

شاهپور قبادی
شاهپور قبادی
2 ماه قبل

مادرم العان که۷۰سالشه ازسال۸۶بایه عفونت واستفراغ که منجربه بستری شدنش دربیمارستان شدمریضی هایش شروع شدوازدردشانه هایش شروع وبه تمام بدنش سرایت کردوباتشخیص دکترروماتولوژی وآزمایش وعکس آرتریت روماتوئید تشخیص دادن ودرمان و باکورتون بتامتازون ال آوتریامسینولون دگزامتازون پردنیزولون۵هیدروکسی کلوروکین سولفاسالازین۵۰۰ومتوتوروکسات۲/۵الندرونیت سدیم وکلسیم د شروع شد والعان داروها تأثیری نداردومریضیش روزبه روزبیشترشده وازشدت درددارد میمیرد تورابخدا کمکم بکنید

فاران
فاران
پاسخ به  شاهپور قبادی
1 ماه قبل

فقط طب سوزنی ببر.

مرتضی
مرتضی
4 ماه قبل

سلام بیماری روماتیسم مفصلی هستم بیماری کلیوی هم دارم قبل از مراجعه به پزشک مفاصل کوچک موچ دست و داخل لگن و انگشت درد می‌گرفت دکتر بعد آزمایش سه سال قبل قرص کرتن ۵داد خوب شدم دیگه درد سراغم نمیومد ولی الان با این که قرص کرتن ۲۵ مصرف میکنم ۲ بار هست که زانوهای پام درگیر میشه که آخرین بار از درد زیاد بیهوش شدم حاظر بودم خودم پامو از زانو قطع کنم آنقدر درد داشتم ممنون میشم نظرتون رو در این مورد بیان کنید

راضیه احمدپور
راضیه احمدپور
4 ماه قبل

سلام من بیماری رماتیسم دارم دکترم به دلیل درد مفصل دست وکتفم داروی گاباتین داده .نمی دونم مصرف کنم یانه.

محمدزارعی
محمدزارعی
4 ماه قبل

درودبه شمازحمت زیادی کشیدی ۲ساعت خوندم بی فایده بود

مریم ناصری
مریم ناصری
4 ماه قبل

سلام من۳۲ سالمه چند روز پیش فهمیدم روماتیسم دارم به دکتر فوق تخصص مراجعه کردم برام دارو تجویز کرد الان خیلی بیحالم دستام درد میکنه اشتهام خیلی کم شده لطفا راهنمایی کنید

تقی
تقی
پاسخ به  مریم ناصری
3 ماه قبل

باسلام.بیماری روماتیسم بسیارخطرناک است وحتی کشنده هم هست به این دلیل که دیرمتوجه بشی تمام اعضای بدن رادربرمیگره.جاهای حساس،ریه،قلب،چشم و و… حتی انگشتان وناخن های دستوپارابسیاربدشکل میکنه که آدم ازدیدمردم دستاش رایه جوری مخفی میکنه …..وخیلی مشکلات دیگه./انشاا….که هیچ کسی به این بیماری دچارنشه واگه احیانا کسی دچاراین بزماریست خداشفاش بده.آمین آمین

جهانگیر سلام من حدود ۲۰ساله که روماتیسم مفصلی دارم
جهانگیر سلام من حدود ۲۰ساله که روماتیسم مفصلی دارم
5 ماه قبل

سلام عوارض قرص سولفاسالازین و پردنیزولون چیست

باتشکر جهانگیر

صفیه
صفیه
9 ماه قبل

سلام من‌بیماری روماتیسم دارم‌باید‌چه‌مصرف کنم‌‌‌ که‌ خوب‌ بیشم داروهایم‌خیلی ‌گیرانه ‌نمیتونم‌بیخرم سن ۲۹ یا۳۰‌باشه

لیلی پورشعبان
لیلی پورشعبان
9 ماه قبل

سلام من زانوهام دردمیکنن ودستام بخصوص مواقع کار میکنن دردمیکن همیش گزگز میکن وگاهی ارنچمم درمیکن نمیدونم روماتیسم دارم یا ..

میترا
میترا
9 ماه قبل

سلام مامانم ۳۹ سالشه حدود س ساله ک بیماری رمانتیسم مفصلی داره خیلی درد داره و اذیت میشه دارو هم استفاده میکنه ولی دردش اروم نمیشه مخصوصا صب ها دستاش زانو هاش ازتون خواهش میکنم بهمون ی راحل خوب موفق بدین

کوهستانی
کوهستانی
پاسخ به  میترا
5 ماه قبل

سیر وحشی یا همون والک را ک در اوایل بهار رشد می‌کند ب صورت آش یا سوپ استفاده کنه من مادرم رماتیسم شدید دکترا جوابش کردن باسیر وحشی درمان حداقل هفته ای ۲تا۳باربخوره ۳ تا۶ماه درمان کامل میشه

کامران
کامران
پاسخ به  کوهستانی
4 ماه قبل

سلام ببخشید منم رماتیسم شدید دارم میشه بپرسم با این گیاهی که گفتین واقعا درمان میشه البته رماتیسم مفصلی دارم شما هم مادرتون رماتیسم مفصلی داشتن …ممنون میشم اگه راهنمایی کنین

سحر
سحر
پاسخ به  کوهستانی
2 ماه قبل

عزیزم میشه بیشترتوضیح بدی من دردمفصلی امانمو بریده

محبوبه
محبوبه
پاسخ به  کوهستانی
2 ماه قبل

سلام من روماتیسم دارم تورو خدا راست میگی سیر خوبم میکنه بگیرم از کجا باید گیر بیارم دردش خیلی سخته روانیم کرده

محمود
محمود
پاسخ به  محبوبه
1 ماه قبل

سلام ، بنا به توصیه ،سیر ،هم مفید است ولی سایر توصیه‌های پزشکی و بهداشتی و تغذیه‌ای و ورزشی را هم متعادل انجام بدید، جوابتون: سیر در هر تره باری. سبزی فروشی وانت‌های خیابانی ،مغازه های محلی تریشجات سبزیجات روزانه هست سوالتون سوال برانگیزه ؟

زهرااحمدابادی
زهرااحمدابادی
پاسخ به  کوهستانی
2 ماه قبل

سلام میشه بیشترازسیروحشی بگین ازکجاهابایدتهیه کنیم خداخیرتون بده

مریم
مریم
پاسخ به  زهرااحمدابادی
1 ماه قبل

سلام سیر نیست یه گیاهه به اسم والک اسم فارسیش سیر وحشی هست بهار تو ایلام همدان کردستان و کرمانشاه زیاد هست ولی فکر نکنم حرفش راست باشه

مریم
مریم
پاسخ به  کوهستانی
1 ماه قبل

تو را به جان مادرت که نوشتی روماتیسم داشته با والک خوب شده حرفت راسته یا از ما بدبخت و بیچاره تر پیدا نکردی سر کارمون بزاری

فقط خدا
فقط خدا
پاسخ به  میترا
2 ماه قبل

بهش قرص سولفاسالازین۵۰۰ هر۸ساعت یک عدد وقرص پردنیزولون ۵هرصبح یک عددوملوکسیکام ۱۵ بده روزی یک عدد بده دکتر برام نوشته

حکمت ایوبی
حکمت ایوبی
9 ماه قبل

کج ماندن ا انگشتان دست حکمت ایوبی

کمر درد وپادرد دارم شدید به طوری که هر کارم را نشس
کمر درد وپادرد دارم شدید به طوری که هر کارم را نشس
9 ماه قبل

باسلام.واقعا مطالبتان آموزنده ومفید بود

محمدی
محمدی
9 ماه قبل

سلام وقت بخیر. مدت یک ساله که پاهام از زانو ب پایین بیشتر وقتا صب ک از خواب بیدار میشم ب شدت درد میکنه آیا میتونه روماتیسم باشه؟و باید چکار کنم؟

آمنه پیرایش
آمنه پیرایش
9 ماه قبل

سلام داروکورتون خیلی عوا ض داره

امرایی
امرایی
10 ماه قبل

سلام من مدت دو سال درد مفاصل دارم الان رفتم دکترگفته که روماتیسم دارم ممنون اگر راهنمایی بکنی

محمد شیخی
محمد شیخی
10 ماه قبل

روماتیسم ارتریت موجب انعقاد خون میشود یا خیر؟؟؟

امیرحسین
امیرحسین
10 ماه قبل

با سلام من ۲۳ سال سن دارمو ازمایش دادم دکتر تشخیص دادن روماتیسم دارم .ولی درد من مفصل نیست فقط ساق پاس. و این بیماری بسیار منو نا امید کرده. به نظرتون چیکار کنم

لیلی پورشعبان
لیلی پورشعبان
پاسخ به  امیرحسین
9 ماه قبل

سلام من مدتی ازدست درد رنج میبرم وقت خواب انگارک دستام جریان خون نداره وگاهی بشدت گزگز میکن وزانوهام هم درد دارن خیلی مشکل منو میش بگین چیه

مجتبی صیادی
مجتبی صیادی
پاسخ به  امیرحسین
1 ماه قبل

سلام ازمایش چی بدیم که مشخصکنه

فاطمه فکوریان ۴۹ ساله الان چندساله داروی روماتیسم
فاطمه فکوریان ۴۹ ساله الان چندساله داروی روماتیسم
1 سال قبل

من ۲هفته است که سرما خوردم ولی باوجود این بیماری چراخوب نمیشم

فاطمه فکوریان ۴۹ ساله الان چندساله داروی روماتیسم
فاطمه فکوریان ۴۹ ساله الان چندساله داروی روماتیسم
1 سال قبل

سلام من ۱۵ساله که روماتیسم دارم دارو هم استفاده میکنم از وقتی که واکسن کرونا زدم مابین ۲تاکتفم خیلی دردداره..بخاطر واکسنه یا برای بیماریمه؟ممنون میشم راهنمایی کنید

لیلا جهاندیده
لیلا جهاندیده
1 سال قبل

سلام خسته نباشید کسی که بیماری روماتیسم مفاصل داره ولی دردهمیشه ندارد قرص رابایدهرچه عمر آرد مصرف کند

ناشناس
ناشناس
1 سال قبل

سلام آقای دکتر من روماتیسم مفصلی دارم تقریبا دو ماهه که دچار گزگز شدن پاهم و دستام شدم آیا خوب میشم لطفا راهنمایی کنید

ترابی
ترابی
1 سال قبل

سلام اقای دکتر من چند مدت ناراحتی چشمی دارم اول دکترها میگفتن الرژی فصلی ولی الان دیگه دائم شده دردش به تازگی دوباره دکتر رفتن گفتن روماتیسم چشمی تو راخدا راهنماییم کنید خیلی اذیت میشم

حسین عارفی
حسین عارفی
پاسخ به  ترابی
10 ماه قبل

سلام دکتر مفصل هر دو دستم مشکل دارد وبه شدت درد می کند چه کنم

مجتبی از اهواز
مجتبی از اهواز
پاسخ به  ترابی
6 ماه قبل

سلام با دردروماتیسم که کنم داروی روماتیسم جواب نمی دن خسته شدم ازاین همه درداگرمیشه کمکم کنید

کوهستانی
کوهستانی
پاسخ به  مجتبی از اهواز
5 ماه قبل

فقط سیر وحشی قرص شیمایی فقط بیماری رو کنترل میکنه درمان نمیکنه ما ۳ سال ازاین بیماری رنج بردیم قرص برامون کاری نکرد باسیروحشی موفق شدیم کامل درمان کنیم

علی
علی
پاسخ به  کوهستانی
4 ماه قبل

سلام منظورتون موسیره

محبوبه
محبوبه
پاسخ به  کوهستانی
4 ماه قبل

سلام سیروحشی راازکجابایدتهیه کرد

کامران
کامران
پاسخ به  کوهستانی
4 ماه قبل

جان مادرت راس میگی با سیر وحشی درمانش کردین

سحر
سحر
پاسخ به  کوهستانی
2 ماه قبل

لطفا بگیدازکجا تهیه بایدکرد

معصومه
معصومه
پاسخ به  کوهستانی
2 ماه قبل

واقعا با سیر وحشی ؟؟؟؟

ندا
ندا
1 سال قبل

سلام وقت بخیر.دکتر مادرم ۵۷ ساله هست و مدت ۴ماهه که پاهاش اززیر زانو تامچ خیلی ورم میکنه ورم پاهاش خیلی سفت هست دکتر گفت ااتهاب مفاصل داره ولی دارویی ننوشتن چون در شهرمادکتر مفاصل نیست.تشکر.ازخوزستان هستم

کوثر
کوثر
پاسخ به  ندا
5 ماه قبل

درود حتما باید به پزشک مراجعه کنه وآزمایش روماتیسم بده عزیزم دقیقا مثل من وقتی آزمایش دادم روماتیسم داشتم

نسرین احمدی
نسرین احمدی
1 سال قبل

علت درد پهلوها وارد زانو ولگن چیست؟؟

دکمه بازگشت به بالا