راهنمای کامل عمل غضروف بینی و بینی غضروفی

در این مقاله قصد داریم در مورد عمل غضروف بینی صحبت کنیم. غضروف بینی چیست؟ غضروف بینی کجاست؟ غضروف بینی چه شکلی است؟ عمل غضروف بینی چیست؟ عمل پیوند غضروف بینی یکی از انواع عمل‌های جراحی زیبایی متداول و رایج که در آن هدف دکتر جراحی بینی، اصلاح فرم و شکل ظاهری بینی با استفاده از غضروف‌های طبیعی بدن خود بیمار و غضروف‌های مصنوعی است. اگر شما هم در مورد عمل غضروف بینی کنجاو بوده و تمایلب به کسب اطلاعت بیشتر در این زمینه دارید، ما را تا انتها همراهی کنید.

غضروف بینی کجاست؟ آیا غضروف بینی قابل تغییر است؟

غضروف به بافت‌هایی از بدن گفته می‌شود که سفتی استخوان را ندارند اما در عین انعطاف‌پذیری بالا، از مقاومت و استحام قابل قبولی نیز برخوردار است. قسمت خای مختلفی از بدن بنا بر اقتضای آناتومی بدن، از غضروف ساخته شده‌اند.

قفسه سینه، گوش و بینی قسمت‌هایی از بدن هستند که قسمت غضروفی آن‌ها کاملاً قابل لمس است. بافت غضروفی آنقدر سفت هست که شکل جامد خود را حفظ کند ولی آنقدر سفت و سخت نیست که نتوانید شکل آن را تغییر داده و خمش کنید. نوک بینی، نیمه پایینی بینی و تیغه بینی (سپتوم بینی) از جنس غضروف ساخته شده است.

بافت غضروفی که سطح بینی را پوشانده است، علاوه بر حفاظت از دستگاه تنفسی و سوراخ‌های بینی، بر زیبایی بینی و زیبایی چهره نیز تأثیرگذار است. از این رو، عمل غضروف نوک بینی و عمل پیوند غضروف بینی که توسط جراح بینی و دکتر جراح پلاستیک انجام می‌شود، این روزها حسابی روی بورس است.

عمل جراحی پیوند غضروف یا عمل غضروف بینی درست در نقطه مقابل عمل جراحی زیبایی بینی قرار دارد. همان طور که افراد بسیاری به دنبال برش دادن و کوچک‌تر کردن بینی خود هستند، افرادی هم وجود دارند که می‌خواهند با تزریق غضروف به بینی خود، آن را بزرگ‌تر کرده یا تغییراتی در اندازه و شکل سوراخ‌های آن ایجاد کنند (Alarplasty).

عمل غضروف بینی به این معنا است که دکتر جراح، غضروف مورد نیاز برای پیوند زدن به بینی شما را از قسمت‌های دیگر بدن خودتان گرفته و آن را به زیر پوست بینی و بافت غضروفی تزریق می‌کند. این غضروف پیوندی را دکتر و جراح بینی ترمیمی از قسمت‌هایی مانند دنده‌ها و قفسه سینه، گوش ی تسغه خود بینی گرفته و در حین بازسازی فرم بینی از آن استفاده می‌کند.

چه کسانی برای عمل غضروف بینی کاندید هستند؟

  • افرادی که می‌خواهند بینی خود را بزرگتر کنند.
  • افرادی که می‌خواهند سایز و شکل ظاهری سوراخ‌های بینی را تغییر دهند.
  • افرادی که می‌خواهند پل بینی خود را بالاتر ببرند.
  • افرادی که به دنبال ایجاد بهبودهایی در قسمت میانی و برآمدگی بینی هستند.
  • و افرادی که قصد دارند نوک بینی خود را بزرگتر و برجسته‌تر کنند.

عمل جراحی غضروف بینی

جراحی عمل غضروف بینی
جراحی عمل غضروف بینی

انتخاب نوع و محل برداشت غضروف پیوندی نقش مهمی در نتیجه نهایی عمل غضروف بینی دارد. اگر به دنبال نتایج بهتر و واکنش کمتر بدن در مقابل غضروف پیوندی تزریق شده هستید، انتخاب اول شما باید غضروف طبیعی بدن خودتان باشد. برای جهت دهی و زاویه دادن به قسمت میانی بینی و نوک بینی، غضروف طبیعی انتخاب بهتری است.

غضروف‌های مصنوعی از جنس سیلیکون و گورتکس ساخته می‌شوند که حساسیت کمتری را در بدن ایجاد کنند؛ اما نیازی به توضیح ندارد که هر جسم خارجی که در بدن جاگذاری شود، از هر جنسی هم که باشد، با واکنش طبیعی بدن و ایجاد حساسیت همراه خواهد بود.

در عمل ترمیمی غضروف بینی، غضروف‌های پیوندی دو هدف مهم را دنبال می‌کنند:

  1. کمک به عملکرد تنفسی و بهبود شکل ظاهری
  2. زیبا کردن شکل ظاهری بینی. برخی از انواع غضروف های پیوندی از قرار زیر هستند:
  • گرافت‌های گسترش دهنده: این گرافت‌ها برای عریض‌تر کردن بینی‌های باریک و بهبود تنفس بهتر به‌کار می‌روند.
  • گرافت‌های اونلای: این گرافت‌ها برای حمایت از بافت بینی و تناسب اجزای بینی با سار عناصر صورت کاربرد دارند.
  • گرافت‌های کلوملا: کابرد این گرافت‌ها در بهبود فرم نوک بینی و محافظت از بافت بینی است.
  • گرافت‌های آلار باتن: گرافت‌های آلار باتن برای رفع افتادگی بینی و رفع پیچ‌خوردگی نوک بینی کاربرد دارند.
  • گرافت‌های رادیکس: این گرافت‌ها برای صاف کردن پل بینی کاربرد دارند.

سه قسمت اصلی بدن که پزشک از غضروف آن‌ها برای پیوند به بینی استفاده می‌کند، به ترتیب غضروف تیغه بینی، غضروف گوش و غضروف قفسه سینه و دنده‌ها هستند.

غضروف تیغه بینی در عمل بینی غضروفی گوشتی: اولین انتخاب پزشک غضروف تیغه بینی که است که مجرا تنفسی را به دو قسمت چپ و راست تقسیم می‌کند. در این حالت غضروف تیغه بینی تراش خورده و به نوک بینی و پل بینی پیوند می‌خورد.

غضروف گوش در جراحی بینی: عمل غضروف گوش برای بینی بسیار رایج است. غضروف گوش انعطاف‌پذیری بسیار بالایی داشته و از این جهت، بیشترین شباهت را غضروف بینی دارد. غضروف گوش همانند غضروف تیغه بینی بسیار نرم است و امکان پیچ و تاب دارد. برای همین، بیشتر برای نوک بینی و تغییر شکل و سایز سوراخ بینی استفاده می‌شود.

غضروف قفسه سینه در جراحی بینی: غضروف زیادی در ناحیه قفسه سینه وجود دارد که نسبت به غضروف تیغه بینی و گوش، سفت تر بوده و ساختار خود را حفظ می‌کند. از این غضروف برای حمایت از تیغه بینی و پل بینی استفاده می‌کنند.

غضروف مصنوعی بینی چیست؟

عمل بینی غضروف مصنوعی مزایا و معایب خاص خودش را دارد. مزیت اصلی غضروف طبیعی این است که توسط بدن به عنوان جسم خارجی شناخته نشده و پس زده نمی‌شود. در سمت مقابل، مزیت اصلی غضروف مصنوعی نیز عدم نیاز به جراحی و برش دادن سایر نقاط بدن برای استخراج غضروف طبیعی است. عمل غضروف بینی اگر با استفاده از غضروف مصنوعی انجام شود، دیگر خبری از جراحی، جای زخم، بیه و اسکار در دیگر نقاط بدن نخواهد بود.

مراقبت بعد از جراحی بینی غضروفی

مراقبت های بعد از عمل غضروف بینی
مراقبت های بعد از عمل غضروف بینی

پس از تحقیقات کافی و انتخاب یک مرکز درمانی مجهز و یک دکتر پوست، مو و زیبایی حاذق و باتجربه، از بینی شما عکسبرداری شده و نوع غضروف پیوندی مشخص می‌شود. در ادامه باید موارد زیر را پس از انجام عمل غضروف بینی رعایت کنید:

  • شما باید ۲ هفته قبل از عمل و ۲ هفته بعد از عمل غضروف بینی، از مصرف داروهای رقیق کننده خون مانند آسپرین خودداری کنید.
  • ۲ هفته قبل و بعد از عمل غضروف بینی باید دور استفاده از دخانیات (سیگار و قلیان) و الکل را خط بکشید.
  • برای انجام عمل غضروف بینی باید به صورت ناشتا به مطب بروید. ۸ ساعت قبل از عمل چیزی میل نکنید.
  • با یک یا دو همراه به مطب مراجعه کنید.
  • پس از عمل داروهای خود را تیهه کرده و به اطلاع دکتر جراح بینی برسانید.
  • داروها و توصیه‌های دکتر آنلاین گوش حلق بینی را به دقت گوش کرده و پیاده‌سازی کنید.
  • تا چند روز پس از عمل غضروف بینی نباید استحمام کنید. گچ بینی شما نباید خیس و مرطوب شود.
  • تا چند روز از خانه بیرون نروید و در مکان‌های شلوغ که امکان برخورد بالا است، قرار نگیرید.

با سامانه آنلاین ویزیت و نوبت دهی پذیرش ۲۴ می‌توانید دکتر جراح بینی و دکتر گوش حلق بینی خود را از منزل و با گوشی همراه خود انتخاب کنید. سوابق کاری و اطلاعات برد تخصصی پزشکان و همین‌طور نظر افرادی که زیر نظر پزشکان مختلف عمل شده اند در این سامانه وجود دارد و شما می‌توانید با چشمی باز در هر ساعت از شبانه‌روز، نوبت خود را از پزشک دلخواه رزرو کنید. با پذیرش ۲۴ از خدماتی مانند پشتیبانی ۲۴ ساعته و مشاوره رایگان تلفنی بهره‌مند شوید.

سوالات متداول عمل غضروف بینی

آیا غضروف بینی کوچک میشود؟

بله، امکان کوچک کردن و بزرگ کردن غضروف بینی وجود دارد.

جوش خوردن غضروف بینی چقدر زمان می‌برد؟

دوره نقاهت عمل غضروف بینی و عمل‌های بینی مشابه دیگر، معمولاً ۶ ماه تا ۱ سال است.

چه کسانی برای عمل پیوند غضروف بینی کاندید هستند؟

به طور کلی افرادی که قصد کوچک کردن و تغییر شکل سوراخ‌های بینی را دارند، برای این عمل مناسب هستند.

سخن پایانی

در این مقاله در مورد عمل غضروف بینی صحبت کردیم و از نزدیک با پرسه انجام این کار آشنا شدیمو همچنین متوجه شدیم که عمل پیوند غضروف بینی هم با غضروف طبیعی و هم با غضروف مصنوعی امکان پذیر است. غضروف طبیعی از نواحی مختلف بدن مانند گوش، تیغه بینی و قفسه سینه گرفته می‌شود و جنس غضروف مصنوعی از سیلیکون و گورتکس است.

 

۴.۲/۵ (۹ نظر)

منبع
https://www.webmd.com/

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا