بیماری لوپوس | علائم راه های درمان و پیشگیری از آن

پرسش و پاسخ بیماری لوپوس، عاقبت و طول عمر بیماری لوپوس

بیماری لوپوس چیست؟

بیماری لوپوس یک بیماری خود ایمنی است که با بثورات پوستی یا آسیب به ارگان‌های اصلی بدن مانند مغز، کلیه و کبد خود را نشان می‌دهد. این بیماری ممکن است شدید یا ضعیف باشد و درمان قطعی برای آن وجود ندارد، فقط می‌توان عوارض و آسیب‌های آن را کاهش داد. می توانید با متخصص پوست، مو و زیبایی صحبت کنید .

لوپوس چه نوع بیماری است؟

گفتیم لوپوس بیماری خود ایمنی است. خود ایمنی به معنای این است که سیستم ایمنی بدن سلول‌ها و بافت‌های خودی را بیگانه تلقی کند و با ترشح آنتی‌بادی‌ها سعی در نابودی آن‌ها داشته باشد. در واقع این بیماری به دلیل اشتباه سیستم ایمنی بدن ایجاد می‌شود.

از طرف دیگر لوپوس یک بیماری مزمن است یعنی ممکن است عامل بیماری تا مدتی طولانی در بدن باقی بماند و کوتاه مدتی نباشد.

ویزیت آنلاین متخصص پوست و مو

چه کسانی در معرض ابتلا به بیماری لوپوس هستند؟

تمام افراد در معرض ابتلا به این بیماری هستند چون بیماری یک علت مشخص و واحد ندارد. اما زنان بیشتر از مردان به این بیماری مبتلا می‌شوند. بازه‌ی سنی افرادی که به این بیماری مبتلا می‌شوند ۱۵ تا ۴۵ سال است و در افراد کمتر از ۵ سال شیوع بسیار کمی دارد، مگر در مواردی که نوزاد در دوران بارداری از طریق مادر مبتلا شود.

آیا بیماری لوپوس قابلیت سرایت دارد؟

همانطور که گفتیم لوپوس یک بیماری خود ایمن است پس نمی‌تواند از شخصی به شخص دیگر منتقل شود  و مسری باشد.

علت بیماری لوپوس چیست؟

بیماری لوپوس به یک علت ایجاد نمی‌شود، بلکه دلایل مختلفی برای بروز آن وجود دارد. اگر بخواهیم عوامل ایجاد کننده لوپوس را به دو گروه تقسیم کنیم باید از عوامل ژنتیکی و عوامل محیطی صحبت کنیم.

  1. ارث: لوپوس مانند بیماری‌های دیگر، قابلیت انتقال از والدین به فرزندان را از طریق کروموزوم دارد و افرادی که والدینشان یا کسی در خاندانشان مبتلا به لوپوس باشد با احتمال بیشتری مبتلا می‌شود.
  2. اگرچه عوامل ایجاد کننده بیماری‌های خود ایمن در دستگاه ایمنی بدن ناشناخته هستند. اما برخی شرایط محیطی، می‌تواند زمینه‌ای برای بروز این بیماری‌ها و موثر بودن ارث باشد. عوامل محیطی که باعث می‌شود لوپوس بروز کند شامل موارد زیر است.

علائم بیماری لوپوس چیست؟

علائم بیماری لوپوس در همه‌ی افراد یکسان نیست و در بعضی افراد ممکن است ضعیف و در بعضی دیگر شدید باشد. همچنین روند بیماری لوپوس به‌شکلی است که در افرادی بعد از مدتی کوتاه بهبود می‌یابد و در برخی دیگر تا مدت طولانی باقی می‌ماند. همچنین علائم به درگیر بودن ناحیه‌ی آسیب دیده هم بستگی دارد.

بااین‌حال برخی علائم لوپوس در اکثر مبتلایان بروز می‌کند.

  • تب
  • سندرم شوگرن که شامل خشکی چشم و دهان است.
  • درد، التهاب و تورم در مفاصل
  • تجمع مایعات و در پاها
  • تورم غدد لنفاوی
  • ایجاد زخم در دهان
  • ایجاد بثورات و ضایعات پوستی، شایع‌ترین شکل آن ضایعات پروانه‌ای شکل روی صورت در گونه‌ها و بینی است.
  • وجود بثورات پوستی سرخ رنگ در نواحی مختلف بدن
  • بدتر شدن و حساس شدن ضایعات پوستی با در معرض آفتاب قرار گرفتن
  • پدیده رینود یعنی انگشتان دست  پا در هنگام سرد شدن یا قرار گرفتن در معرض استرس تغییر رنگ دهد یا سفید و آبی شود.
  • درد در قفسه سینه
  • ریزش مو به‌خصوص در لکه‌های پوستی که به آن آلوپسی‌آره گفته می‌شود.
  • از دست دادن حافظه و سرگیجه و سردرد
  • بیماری لوپوس و چشم هم در مواردی با هم ارتباط دارند، باعث خشکی می‌شود.
  • لوپوس می‌تواند باعث نارسایی در عملکرد کلیه شود. وجود خون در ادرار، درد یا سوزش هنگام ادرار کردن
  • نارسایی قلبی و تنگی نفس با بیماری لوپوس
  • عفونت و التهاب در نقاط مختلف بدن مانند قلب یا ریه

این عکس بیماری لوپوس می‌تواند شما را با علائم پوستی آشنا نماید.

آیا لوپوس واگیردار است

علائم بیماری لوپوس در زنان باردار چگونه است؟

علائم بیماری لوپوس در زنان باردار مانند سایر افراد است، البته می‌تواند عوارضی هم مانند زایمان زودرس در اثر عفونت، ابتلا به فشار خون بالا یا پره اکلامپسی را هم ایجاد کند.  پس یکی از موارد مهم در کنترل بیماری لوپوس و بارداری این است که بارداری تا ۶ ماه بعد از بهبود علائم بیماری به تعویق انداخت.

علائم بیماری لوپوس در کودکان و بزرگسالان باهم تفاوت دارد؟

بیماری لوپوس در بزرگسالان شایع‌تر از کودکان است و همانطور که در بزرگسالان خانم بیشتر شیوع دارد در کودکان دختر هم شایع‌تر است. البته تشخیص لوپوس در کودکان سخت‌تر از بزرگسالان است و می‌تواند باعث عارضه در کلیه و ارگان‌های دیگر بدن شود. علائم لوپوس در کودکان موارد زیر است:

انواع بیماری لوپوس کدام است؟

بیماری لوپوس انواع مختلف دارد که هر نوع با نشانه‌های متفاوتی بروز می‌کند. چهار نوع لوپوس و علائم و عوارض هر کدام را برررسی می‌کنیم.

لوپوس سیتماتیک

به این نوع از لوپوس که شایع‌ترین نوع لوپوس است لوپوس اریتماتوز سیستماتیک (SLE) گفته می‌شود. لوپوس سیتماتیک اعضای بدن مانند قلب، کلیه، کبد، ریه  و مغز را درگیر می‌کند و باعث التهاب در این نواحی می‌شود.

این نوع از لوپوس ممکن است طی دوره‌ای بهبود یابد و بعد از مدت زمانی دوباره عود کند.

لوپوس پوستی

این نوع از لوپوس با نشانه‌هایی در پوست بروز می‌کند. ضایعات پوستی در صورت، گردن و پوست سر ظاهر می‌شود که ممکن است چند روز یا چند سال روی پوست باقی بماند. آسیب‌های این نوع از لوپوس محدود به پوست است و به قسمت‌های دیگر بدن پخش نمی‌شود.

البته ۱۰ درصد از افرادی که لوپوس پوستی دارند ممکن است به لوپوس سیستماتیک هم مبتلا شوند.

لوپوس پوستی سه نوع دارد.

  1. لوپوس حاد پوستی: این نوع لوپوس ضایعات پوستی پروانه‎‌ای را روی گونه‌ها و بینی ایجاد می‌کند.
  2. لوپوس تحت حاد: لوپوس تحت حاد بثورات قرمز و پوسته پوسته شده را ایجاد می‌کند و با در معرض نور خورشید قرار گرفتن تشدید می‌شود.
  3. لوپوس جلدی مزمن: این نوع لوپوس بثورات قرمز یا بنفش ایجاد می‌کند. این نوع بیشتر باعث ریزش مو می‌شود. معمولا این نوع را با نام لوپوس دیسکوئید می‌شناسیم.

لوپوس نوزادی

بیماری لوپوس و بارداری عارضه‌ای به نام لوپوس نوزادی ایجاد می‌کند. این بیماری از طریق مادران باردار مبتلا به لوپوس به نوزاد انتقال می‌یابد. در واقع در دوران جنینی آنتی‌بادی مربوط به لوپوس از طریق بند ناف به جنین منتقل می‌شود، البته احتمال انتقال چیزی حدود یک درصد است و خیلی بالا نیست.

نوزاد مبتلا به لوپوس هنگام تولد علائمی مانند:

  • بثورات پوستی
  • مشکلات کبد
  • کم‌خونی
  • و مشکلات قلبی دارند.

بثورات پوستی چند هفته بعد از تولد از بین می‌رود و معمولا اسکار یا جای زخم باقی نمی‌ماند. البته ممکن است لوپوس نوزادی عوارضی در قلب یا اندام‌های دیگر به جا بگذارد.

لوپوس دارویی

درصد کمی از افراد در اثر مصرف داروهایی که باعث به‌هم زدن فعالیت سیستم ایمنی بدن می‌شود به لوپوس مبتلا می‌شوند. این داروها، شامل:

اگر در مورد عوارض داروهایی که مصرف می‌کنید سوالی دارید، می‌توانید از پزشکان پذیرش ۲۴ بپرسید. این روش یک روش کم هزینه و بدون نیاز به مراجعه‌ی حضوری و به‌صورت اینترنتی است.

تشخیص لوپوس

راه‌‌های تشخیص لوپوس چگونه است؟

لوپوس با نشانه‌های ظاهری بیماری آزمایش‌های دقیق قابل تشخیص است. البته پرسیدن شرح حال و بررسی زمینه‌ی ژنتیکی ابتلا به بیماری حتما در دستور کار دکتر لوپوس قرار دارد.

نشانه‌های ظاهری فرد که پزشک را برای تشخیص لوپوس کمک می‌کند موارد زیر است:

  • ضایعات پوستی: ضایعات و بثوراتی که به شکل پروانه‌ای در گونه و بینی باشد و لکه‌های قرمز پوستی
  • زخم: وجود زخم در دهان یا بینی که فاقد درد باشد.
  • حساسیت به نور: به‌طوری که فرد اظهار کند بعد از قرار گرفتن در معرض نور خورشید پوست دچار خارش می‌شود.
  • التهاب مفاصل: در مفاصل حساسیت، تورم یا تجمع مایع وجود دارد. اما استخوان‌های اطراف مفصل را از بین نمی‌برد و فرسایشی نیست.
  • التهاب در پرده‌های قلب یا پریکاردیت و التهاب در ریه‌ها که پلوریت گفته می‌شود.
  • مشکلات کلیوی: بروز اختلال در عملکرد کلیه به‌صورت پروتئین‌اوری (وجود پروتیئین در ادرار) و کیست‌
  • اختلالات عصبی
  • کم خونی یا کاهش میزان گلبول‌سفید و پلاکت‌ها

آزمایش‌هایی که دکتر درماتوپاتولوژی را در تشخیص دقیق‌تر بیماری لوپوس کمک می‌کند موارد زیر است:

  • آزمایش ادرار: میزان دفع پروتئین در ادرار و درگیری کلیه‌ها را نشان می‌دهد.
  • آزمایش خون: در آزمایش خون آنتی‌بادی‌ها اندازه گیری می‌شود.
  • بیوپسی: بیوپسی پوست و کلیه برای بررسی آسیب و التهاب انجام می‌شود.
  • اشعه ایکس: در مواردی که پزشک نیاز به تصویر دقیق از اندام‌های درگیر داشته باشد این روش انجام می‌شود.

روش های درمانی لوپوس

درمان لوپوس چگونه انجام می‌شود؟

لوپوس جزو بیماری‌هایی است که هیچ درمان قطعی برای آن وجود ندارد و اقداماتی برای کاهش علائم و  ضایعات پوستی و عوارض بیماری انجام می‌شود.

درمان لوپوس با طب سنتی چگونه است؟

طب سنتی برای درمان بیماری‌ها توصیه به اصلاح مزاج ، استفاده از روغن‌ها و جوشانده‌های گیاهی دارد. متخصص طب سنتی توصیه می‌کنند از روغن‌های گیاهی و سالم استفاده کنید؛ غذاهای با طبع گرم را بیشتر مصرف کنید و غذاهای با طبع سرد مانند لبنیات و ماهی را استفاده نکنید یا با مصلح گرم استفاده کنید.

در ادامه چند مورد از مواد غذایی و روغن‌هایی که برای کاهش علائم لوپوس  و درد و خارش بثورات پیشنهاد می‌شود را بیان می‌کنیم.

زردجوبه برای درمان لوپوس با طب سنتی

زردجوبه یک آنتی اکسیدان قوی است که با داشتن کورکومین می‌تواند باعث مقاومت سیستم ایمنی بدن در مقابل بیماری‌ها شود. در بیماری لوپوس سیتوکین در اثر مواجهه با اندام‌ها و بافت‌های بدن بالا می‌رود. زردجوبه دقیقا با میزان بالای سیتوکین مقابله می‌کند و با این راه التهاب را در بدن کم می‌کند.

می‌توانید زردجوبه را در غذاها به عنوان ادویه استفاده کنید یا این‌که با آن دمنوش تهیه کنید که البته چون دمنوش زردجوبه طعم دلپذیری ندارد آن را توصیه نمی‌کنیم.

زنجبیل برای درمان لوپوس با طب سنتی

زنجبیل هم مانند زردجوبه یک آنتی اکسیدان قوی است. زنجبیل با داشتن خواص متعدد  و تقویت سیستم ایمنی بدن می‌تواند طیف وسیعی از بیماری‌ها و التهابات را درمان کند. آیا می‌دانید زنجبیل حاوی چه ماده‌ای است که آن را به یک معجون معجزه آسا تبدیل کرده است؟ کاپابی (KappaB)  ماده‌ی شگفت‌انگیز موجود در زنجبیل است که آن را به درمان دردها تبدیل کرده است.

روش استفاده از زنجبیل متنوع است، می‌توانید آن را به صورت ادویه در غذاها استفاده کنید یا این‌که چای زنجبیل تهیه کنید، حتی می‌توانید زنجبیل خام را مصرف کنید.

مرزنجوش در درمان لوپوس با طب سنتی

مرزنجوش یک ترکیب گیاهی حاوی کارواکرول و تیمول است که می‌تواند التهابات ناشی از لوپوس را درمان کند.  مرزنجوش با داشتن این دو ماده سیتوکین را مهار می‌کند. برای استفاده از مرزنجوش می‌توانید روغن آن را در پخت و پز مصرف کنید یا این‌که چای مرزنجوش تهیه کنید.

چای سبز برای درمان لوپوس با طب سنتی

چای سبز یک ترکیب گیاهی فوق‌العاده در کاهش التهاب و تقویت سیستم ایمنی بدن است. خاصیت چای سبز به دلیل وجود فنول که یک آنتی‌اکسیدان قوی است، درمان موثری برای لوپوس تلقی می‌شود. پس اگر مبتلا به یکی از انواع لوپوس هستید روزانه دو فنجان چای سبز را در برنامه‌ی غذایی خود بگنجانید.

درمان لوپوس با روش‌های خانگی چگونه است؟

برای کاهش علائم آزار دهنده‌ی لوپوس می‌تواند اقداماتی خود مراقبتی را انجام دهید. این اقدامات باعث فراهم شدن سطحی از آرامش برای شما می‌شود.

  • زندگی آرام و بدون استرسی را با راهکارهای مقابله با استرس داشته باشید. یا ورزش‌هایی مانند یوگا و مدیتیشن انجام دهید.
  • در معرض نور خورشید قرار نگیرید یا در صورت مجبور بودن حتما از ضد آفتاب استفاده کنید.
  • رژیم غذایی سالم داشته باشید. باید تمام گروه‌های غذایی را در برنامه خود بگنجانید. به‌خصوص سبزیجات، میوه و لبنیات را حتما به‌صورت روزانه مصرف کنید. مصرف روغن و شکر را محدود کنید.
  • سبک زندگی خود را تغییر دهید. سبک زندگی سالم باید بدون دخانیات و همراه با ورزش و تحرک باشد.

درمان لوپوس با دارو چگونه است؟

داروهایی که برای درمان لوپوس استفاده می‌شود برای کاهش التهاب است. این داروها در دسته‌بندی‌های زیر است.

  • داروهای کورتونی ضد التهاب:

این داروها به‌منظورکاهش التهاب با دستور دکتر بیماریهای پوست تجویز می‌شود. داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند:

در موارد شدیدتر بیماری ممکن است از داروهای شیمی‌درمانی برای کاهش علائم هم استفاده شود.

  • داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی بدن:

این داروها باعث کم شدن واکنش سیستم ایمنی بدن می‌شود، پس ممکن است حتی در مقابل عوامل بیماری‌زا هم واکنشی نشان ندهد و فرد به عفونت، آسیب‌های کبدی و سرطان مبتلا شود. چند نمونه از این داروها:

 

  • داروهای بیولوژیک:

این داروها به‌صورت تزریق وریدی استفاده می‌شود و ممکن است عوارضی مانند:

  • اسهال
  • استفراغ
  • و عفونت را به‌همراه داشته باشد.

آیا بیماری لوپوس باعث مرگ می‌شود؟

خود ایمن بودن بیماری لوپوس باعث می‌شود خیلی‌ها بپرسند آیا بیماری لوپوس خطرناک است؟ عاقبت بیماری لوپوس چیست؟ در پاسخ باید بگوییم عوارض که در اثر لوپوس ایجاد می‌شود مانند:

  • نارسایی در کلیه
  • کم‌خونی
  • بیماری‌های ریوی و قلبی اگر به موقع درمان نشود ممکن است حتی باعث مرگ فرد شود.

اگر چه لوپوس درمان خاصی ندارد اما می‌توان در صورت ابتلا از پیشرفت بیماری و عوارض حاصل از آن جلوگیری نمود.

آیا می‌توان از بروز لوپوس پیشگیری کرد؟

برای پیشگیری از ابتلا به لوتوس باید:

  • ضد آفتاب استفاده کنید.
  • ورزش کنید.
  • استرس را از زندگی خود حذف کنید.
  • سیگار نکشید.
  • میوه و سبزیجات و منابع غنی از امگا ۳، ویتامین‌های گوناگون را استفاده کنید.
  • از خوردن غذاهای کنسرو شده و فست فودها بپرهیزید.

پیشگیری از بروز لوپوس

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

درصورتی که زخمی در صورت یا گردن مشاهده کردید یا احساس خستگی و درد مفاصل یا تب دارید حتما برای تشخیص دقیق بیماری نزد دکتر پوست بروید. متخصصان پذیرش ۲۴ بدون مراجعه‌ی حضوری و به‌صورت اینترنتی و متنی پاسخ پرسش‌های شما را در مورد علائم نگران کننده لوپوس در اختیارتان می‌گذارند.

بهترین دکتر پوست آنلاین

۳.۷/۵ (۳ نظر)

منبع
respiratorycarev2.comwww.printo.itfardalab.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
11 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
روقی
روقی
5 روز قبل

من ده سال میشه لوپوس دارم دارو مصرف می کنم. ولی هیچ تغییر درسلامتیم بوجود نیامد.

سعید
سعید
1 ماه قبل

سلام من لوپوس دارم .روی کلیه هامم تاثیر گذاشته وداروی مایفورتیک و پردنیزولون ده میلی گرم وانالاپریل ده میلی گرم مصرف میکنم
میخواستم بدونم که لیزر موهای زائد میتونم انجام بدم ؟

مریم
مریم
2 ماه قبل

باسلام درمان بیماری لوپوس که یک بیماری خودایمنی ست.. پس چطورداروهایی که سیستم ایمنی روتقویت میکندمثل زنجبیل توصیه میشه ولی درطب جدیدداروهای سرکوب کننده ایمنی تجویزمیشه

طاهره
طاهره
3 ماه قبل

سلام

دانیال
دانیال
1 سال قبل

سلام وقتتون بخیر

من روی برآمدگی بینی و گونه هام قرمزی ایجاد شده به شکل پروانه ای…آیا همین برای تشخیص لوپوس کافیه یا ممکنه بیماری دیگه ای باشه؟

بهزاد
بهزاد
پاسخ به  دانیال
1 سال قبل

خدا نکنه لوپوس باشه وگرنه مثله من بدبخت میشی بخدا

سینا
سینا
پاسخ به  بهزاد
4 ماه قبل

من تازه گرفتم مال تو چی شده

جابری
جابری
پاسخ به  بهزاد
3 ماه قبل

چرامگ چیه میش توضیح بدی

جابری
جابری
پاسخ به  بهزاد
3 ماه قبل

میش توضیح بدی

ابوالفضل
ابوالفضل
1 سال قبل

موهای من در اثر همین بیماری ریخته،به‌طور سکه ای آیا موهای من دباره درمیاد یا نه

کارگر
کارگر
2 سال قبل

باعرض سلام وخداقوت .حدودادوهفته پیش خون درادرار،سوزش وتکررداشتم باوجودلوپوس مزمن بعدازدرمان مدتیست خواب رفتن دستهادرخواب دردشدیددرپاهاواحساس خفگی وتنگی نفس دارم چه راهکاری پیشنهادمیکنید.تشکر

دکمه بازگشت به بالا