همه چیز درباره ی واکسن های کرونا موجود در ایران

آنچه که باید قبل، حین و بعد از واکسن کرونا بدانید

واکسن کرونا

نیاز امروز جامعه جهانی به واکسن کرونا بر کسی پوشیده نیست. کشورهای زیادی برای ساخت این واکسن دست‌به‌کار شدند تا شاهد تولید انواع واکسن کرونا و ورود آن‌ها به بازار باشیم.

به‌عنوان مثال، آلمان در بین کشورهای جهان نیز سعی می‌کند واکسن خود را وارد بازار کند. مسئول امور واکسن کووید ۱۹ در این کشور گفته است در نیمه دوم سال جاری باید منتظر ورود واکسن کرونا آلمان به بازار باشیم. این واکسن کیوروک نام دارد و آلمان امید زیادی به آن بسته است.

فناوری به کار گرفته شده در ساخت واکسن کرونا همان فناوری ساخت واکسن‌های دیگر است. یعنی ویروس ضعیف شده در ساخت آن به کار می‌رود. در واقع با حذف بخش بیماری‌زا و تزریق آنتی‌ژن به بدن ایمنی بدن را در برابر این ویروس بالا می‌برند.

با توجه به همه‌گیری و مسری بودن ویروس کرونا و مشکلاتی که برای مردم جهان ایجاد کرده است و همچنین آمار بسیار بالای مرگ‌و‌میر مردم، نحوه ساخت این واکسن، شناخت انواع واکسن کرونا و عوارض آن بسیار مورد توجه قرار گرفته است. با پذیرش ۲۴ همراه باشید تا به‌طور کامل در مورد این واکسن‌ها توضیح دهیم.

مشاوره آنلاین واکسن کرونا

انواع واکسن کرونا

به دلایلی که ذکر شد کشورها و شرکت‌های زیادی تحقیق روی این ویروس و ساخت واکسن را شروع کردند تا انواع واکسن کرونا تولید شود.

در حال حاضر ۴ نوع واکسن کرونا در ایران وجود دارد. واکسن کرونا روسیه یا اسپوتنیک، واکسن بهارات هندی، واکسن چینی و واکسن آسترازنکا کره جنوبی. در ادامه در مورد هر یک از این واکسن‌ها توضیح خواهیم داد.

واکسن کرونای روسی

یکی از واکسن‌ های کرونا که پیش از واکسن‌های دیگر به ایران وارد شد، واکسن کرونا روسی مشهور به اسپوتنیک وی است. تزریق این واکسن که در ایران انجام گرفته، کمترین عوارض را برای تزریق‌کنندگان داشته است. اسپوتنیک از ذرات نوترکیب آدنو ویروس یا حامل‌های ویروس ساخته می‌شود.

واکسن اسپوتنیک باید در دمای زیر ۲۰ درجه نگهداری شود. این واکسن در دو مرحله تزریق می‌شود و فاصله بین دو تزریق باید ۲۸ روز باشد. مدت‌زمان نگهداری این واکسن در کلد باکس حداکثر دو ساعت است.

به‌طور کلی افراد بالای ۱۸ سال مجاز به دریافت واکسن و تزریق هستند. اما این واکسن برای زنان باردار، مادران شیرده و افراد زیر ۱۸ سال مجاز نیست.

همچنین افرادی که بیماری‌هایی همراه با تب یا بدون آن و کسانی که سابقه حساسیت شدید دارند نباید واکسن های کرونا را تزریق کنند.

واکسن اسپوتنیک در عضله دلتوئید تزریق می‌شود و برای هر نفر مقدار ۵ سی‌سی کافی خواهد بود. اسپوتنیک در دو مرحله به رنگ‌های آبی و قرمز تزریق می‌شود، نوبت اول آبی و نوبت دوم قرمزرنگ است.

همچنین قبل از تزریق باید آن را به‌آرامی تکان داد.

واکسن سینوفارم چینی

سینوفارم واکسنی چینی است و در واقع چینی‌ها ادعا می‌کنند با این واکسن توانستند با کرونا مقابله و این بیماری را کنترل کنند. چین منشأ شیوع کرونا بود اما در حال حاضر گویا خبری از این ویروس در آن کشور نیست.

واکسن سینوفارم چینی در دمای ۲ تا ۸ درجه نگهداری می‌شود. افراد بین ۱۸ تا ۶۰ سال می‌توانند این واکسن را تزریق کنند و فاصله بین دو نوبت تزریق باید ۲۸ روز باشد.

مادران شیرده، زنان باردار، کسانی که بیماری حاد به همراه تب دارند یا سابقه حساسیت‌های شدید دارویی داشته‌اند، نباید این واکسن را بزنند.

واکسن سینوفارم در عضله دلتوئید به میزان ۵ سی‌سی تزریق می‌شود و هر دو نوبت واکسن به یک شکل است. قبل از تزریق باید به‌آرامی تکان داده شود.

واکسن کرونا چینی

واکسن استرازانکا

واکسن استرازانکا ساخت کشور کره جنوبی است و در دو نوبت تزریق می‌شود. این واکسن باید در دمای بین ۲ تا ۸ درجه نگهداری شود. واکسن استرازنکا از آدنو ویروس شامپانزه دستکاری شده به‌صورت ژنتیکی ساخته شده است و تزریق آن به میزان ۷۹ درصد اثربخشی دارد.

فاصله بین دو تزریق حدود ۴ تا ۱۲ هفته و متفاوت خواهد بود. مادران شیرده و زنان باردار باید این واکسن را با ملاحظه دریافت کنند.

افراد دچار هموفیلی یا کسانی که از داروهای رقیق‌کننده خون استفاده می‌کنند باید بعد از دریافت فاکتور انعقاد خون این واکسن را تزریق کنند.

افراد مبتلا به ایدز یا کسانی که داروی تضعیف‌کننده سیستم ایمنی مصرف می‌کنند بهتر است با پزشک مشورت کنند.

افراد زیر ۱۸ سال و افراد دارای بیماری همراه با تب یا حساسیت دارویی، ممنوعیت استفاده دارند. استرازانکا نیز در عضله دلتوئید و به میزان ۵ سی‌سی تزریق می‌شود. این واکسن را به مدت ۶ ساعت می‌توان در دمای اتاق و درون کلد باکس نگه داشت. قبل از تزریق نیز باید به ملایمت تکان داده شود.

واکسن بهارات هندی

این واکسن برای سالمندان محدودیت دارد. همچنین برای افراد زیر ۱۸ سال و بالای ۵۵ سال ممنوع است. مادران شیرده، زنان باردار و افرادی که حساسیت دارویی شدید داشته‌اند نباید از این واکسن استفاده کنند.

این واکسن در دو نوبت با فاصله ۲۸ روز دریافت می‌شود و باید در عضله دلتوئید آن را تزریق کرد. هر دو نوبت واکسن هندی به یک شکل هستند.

بهترین واکسن کرونا چیست و به چه میزان اثر دارد؟

همان‌طور که گفته شد هر چهار واکسن بالا مورد تأیید هستند و در ایران تزریق شده‌اند. در نتیجه بهتر است با دسترسی به هر برند از این واکسن‌ها تزریق را انجام دهید، چون با واکسیناسیون فرد در مقابل بیماری واکسینه می‌شود. در نتیجه علاوه بر این‌که خود او از ابتلا در امان می‌ماند، اطرافیانش نیز مصون خواهند بود.

خطر ابتلا به کرونا بدتر از خطرات احتمالی و نادر تزریق واکسن است. واکسن‌هایی که در ایران تزریق می‌شوند تا حدود زیادی علیه ویروس کرونای موجود و کرونای انگلیسی ایمنی ایجاد می‌کنند.

بهترین واکسن کرونا

بعد از حدود دو تا سه هفته از تزریق واکسن نوبت اول بدن ایمنی‌زایی را شروع می‌کند و پس از تزریق نوبت دوم ایمنی کامل خواهد شد. به همین خاطر در روزهای اولیه تزریق واکسن ممکن است خطر ابتلا وجود داشته باشد. با رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌توانید این خطر را کاهش دهید.

فردی که واکسینه می‌شود تا ۶ ماه در برابر این ویروس ایمنی خواهد داشت. اگر در مورد هرکدام از واکسن‌های بالا سؤالی دارید با بخش پزشکان متخصص پذیرش۲۴ ارتباط بگیرید.

هشدارهای لازم در خصوص واکسن کرونا

  • هر دو نوبت واکسن باید به افراد تزریق شود.
  • اگر کسی پس از تزریق نوبت اول حساسیت داشت نباید نوبت دوم را دریافت کند.
  • به‌طور کلی باید بین تزریق هر واکسنی مثلاً واکسن آنفلوآنزا با انواع واکسن کرونا حداقل ۱۴ روز فاصله وجود داشته باشد.
  • هنگام دریافت واکسن ممکن است افراد دچار درد، تب، احساس ضعف و سرگیجه، درد عضلانی، درد مفاصل، خواب‌آلودگی، سردرد یا اسهال شوند.
  • اگر بعد از تزریق تب داشتید فقط از استامینوفن استفاده کنید.
  • اگر علائم برطرف نشد می‌توان از ایبوپروفن و ناپروکسن استفاده کرد.
  • تا ۳ هفته کورتون، آمپول دگزا و بتا استفاده نکنید، چون واکنش ایمنی بدن را از بین می‌برند و اثر واکسن خنثی می‌شود.
  • اگر بیماری حادی دارید واکسیناسیون را به تعویق بیندازید. در نتیجه اگر دچار تب، اسهال، لرز، تهوع، شکم درد و سوزش ادرار یا درد پهلو هستید تا برطرف شدن این علائم از تزریق خودداری کنید.
  • اگر بیماری‌های مزمن خودایمنی دارید بهتر است در اوج بیماری واکسن نزنید. در زمان کنترل بیماری و با مشورت پزشک می‌توانید واکسن را تزریق کنید.
  • تا ۷۲ ساعت پس از تزریق ممکن است فرد دچار علائمی مانند افت فشار، کهیر، گرفتگی صدا، تورم لب و زبان، خارش، سرگیجه و اسهال شود که باید مراقب بود. اگر چنین مواردی بروز کرد فرد باید به‌سرعت به مرکز درمانی مراجعه کند تا اپی‌نفرین دریافت کند.

چه کسانی منع تزریق واکسن دارند؟

این هشدار در مورد افرادی که دچار حساسیت هستند داده شده است. به این ترتیب مقامات نهاد تنظیم مقررات تولیدات بهداشتی و داروی انگلیس اعلام کردند افرادی که سابقه حساسیت دارند بهتر است از تزریق واکسن کرونا شرکت فایزر خودداری کنند.

در انگلیس دو پرستار پس از تزریق واکسن فایزر بستری شده‌اند و ظاهراً سابقه حساسیت داشته‌اند. در نتیجه این افراد آسیب‌پذیر هستند و احتمال دارد با تزریق دچار عوارض جانبی شوند.

طبق آمار دو نفر از افرادی که واکسن کرونا فایزر دریافت کرده‌اند فوراً جان باخته‌اند و چهار نفر نیز به عوارض جانبی دچار شده‌اند و در اثر تزریق جان خود را از دست داده‌اند.

منع مصرف واکسن کرونا

آیا پس از تزریق واکسن احتمال ابتلا به کرونا وجود دارد؟

دو هفته پس از تزریق نوبت دوم واکسن ‌های کرونا بدن ایمنی‌زایی را شروع می‌کند. پس بهتر است در روزهای ابتدای تزریق مراقب باشید و حتی پس از این دوران مراقبت‌ها و پیشگیری‌های لازم را انجام دهید.

خطر ابتلا و شدید شدن بیماری کرونا در افراد واکسینه شده کاهش می‌یابد اما ممکن است این افراد به شکل ناقل بیماری را به سایرین انتقال دهند. در نتیجه بهتر است حتی افرادی که واکسینه شده‌اند موارد بهداشتی مانند ماسک زدن و فاصله‌های اجتماعی را رعایت کنند.

آیا تزریق واکسن سبب ابتلا به کرونا می‌شود؟

تمامی واکسن‌ها غیرزنده یا غیرفعال هستند و باعث بروز کرونا نمی‌شوند. در نتیجه نیازی نیست فردی که واکسن می‌زند قرنطینه شود.

عوارض تزریق واکسن کرونا

عوارض واکسن کرونا

این عوارض ممکن است حتی تا هفت روز ابتدای تزریق وجود داشته باشند یا طی چند ساعت رفع شوند. اگر عوارض پس از گذشت این مدت‌زمان رفع نشد به پزشک مراجعه کنید و اگر امکان آن برایتان فراهم نیست، توصیه می‌کنیم از پزشکان متخصص پذیرش۲۴ مشاوره آنلاین واکسن بگیرید، و عوارض احتمالی‌تان را در میان بگذارید.

موارد نادری از عوارض انواع واکسن کرونا موارد زیر هستند:

  • گرفتگی صدا
  • افت شدید فشار
  • تورم لب‌ها و زبان
  • اسهال
  • فلج اعصاب صورت که البته معمولاً برگشت‌پذیر است.
  • در موارد بسیار نادر نیز با تزریق استرازنکا فرد دچار افت پلاکت و لختگی خون در شریان و وریدها شده است.
  • بروز خونریزی زیرپوستی در افراد مبتلا به هموفیلی و افرادی که داروهای ضد لخته شدن خون مصرف می‌کنند.
  • تشنج در موارد نادر

تداخل واکسن کرونا با سایر داروها

تداخل دارویی واکسن کرونا با سایر داروها

  • بهتر است حداقل ۱۴ روز بین تزریق واکسن‌های دیگر با انواع واکسن کرونا فاصله باشد. بیشتر داروها تداخلی با این واکسن ندارند. بنابراین بدون مشورت پزشک داروهای خود را قطع نکنید.
  • اگر فردی پیوند اعضا انجام داده است یا شیمی‌درمانی می‌شود بهتر است قبل از تزریق با پزشک معالج خود مشورت کند.
  • افرادی که داروهای هورمونی مصرف می‌کنند نیز بهتر است با پزشک خود مشورتی داشته باشند.

آیا افرادی که بین دو نوبت تزریق دچار کرونا می‌شوند، می‌توانند تزریق کنند؟

برخی افراد پس از تزریق نوبت اول، به این دلیل که ایمنی‌زایی واکسن از هفته‌های بعدی شروع می‌شود، ممکن است در این مدت مبتلا به کرونا شوند. این افراد پس از بهبودی کامل و رفع علائم می‌توانند نوبت دوم واکسن را دریافت کنند.

تزریق واکسن کرونا برای زنان شیرده و باردار

این واکسن‌ها برای خانم‌های شیرده و باردار توصیه نمی‌شود. اما اگر کسی قصد بارداری دارد منعی برای تزریق وجود ندارد و نیازی نیست بارداری را به تأخیر بیندازد. چون واکسن‌ها غیرزنده و غیرفعال هستند برای جنین نیز مشکلی پیش نمی‌آید.

هیچ دلیلی برای نگرانی در مورد خانم‌هایی که بعد از تزریق واکسن متوجه بارداری خود می‌شوند وجود ندارد.

آیا افرادی که قبلاً دچار کرونا شده‌اند واکسن تزریق کنند؟

اگر فردی نوع خفیف بیماری را گرفته باشد، پس از دوران قرنطینه و بهبود کامل می‌تواند واکسن تزریق کند. اگر بیماری شدید بوده است و در بیمارستان بستری شده باشد بهتر است با پزشک خود مشورت کند.

افرادی که مبتلا به کرونا می‌شوند تا شش ماه آنتی‌بادی خنثی‌کننده ویروس را در بدن خود دارند، این افراد می‌توانند تزریق واکسن را به تعویق بیندازند.

افرادی که در مواجه با فرد مبتلا به کرونا بوده‌اند می‌توانند تزریق کنند؟

این افراد باید ابتدا تست کرونا بدهند و اگر پاسخ تست مثبت بود نباید تزریق انجام دهند. اگر تست منفی باشد فرد باید بین ۷ تا ۱۴ روز از نظر علائم کرونا مورد بررسی قرار گیرد و اگر علائمی در این مدت وجود نداشت می‌تواند تزریق را انجام دهد.

تزریق واکسن کرونا و روزه گرفتن

توصیه می‌کنیم روزه‌داران حتماً سحری میل کنند تا بدنشان دچار کمبود آب نباشد و سپس واکسن را دریافت کنند. هیچ منعی برای روزه گرفتن و تزریق واکسن وجود ندارد. برای کاهش درد پس از تزریق نیز می‌توانند از شیاف استامینوفن استفاده کنند.

ممکن است این سؤال پیش بیاید که چه زمانی به پزشک یا مراکز مراجعه کنیم.

  • افرادی که دچار علائم حساسیت ازدیاد شدید می‌شوند باید به مرکز مراجعه کنند. پاهای بیمار باید بالا نگه داشته شود.
  • بروز تب بیش از ۴۰ درجه
  • بروز علائم عصبی پس از تزریق مانند کاهش سطح هوشیاری و پرش‌های عضلانی
  • افراد دچار تنگی نفس، درد قفسه سینه، ناحیه شکم، تاری دید، دوبینی تشنج، اختلال در تکلم، پلژی، سردرد شدید، تغییر رنگ در اندام‌های انتهایی، قرمزی به شکل نقاط خونریزی زیر پوست. اگر پس از ۲۸ روز بعد از تزریق علائم رفع نشد باید به مراکز پزشکی مراجعه کنند.

اگر با مطالعه مطلب بالا سؤالی برایتان پیش آمد فقط کافی است با متخصصان آنلاین مشاوره واکسن تماس بگیرید که در هر ساعت از شبانه‌روز به سؤالات شما به شکل متنی، تلفنی و صوتی پاسخ می‌دهند.

پزشک متخصص واکسن کرونا

۰/۵ (۰ نظر)

منبع
www.jamaran.newswww.tasnimnews.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
17 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ورجانی
ورجانی
1 سال قبل

سلام ببخشیدیه سوال داشتم.من یکبارسال ۹۲تشنج کردم بخاطرهمین هرشب قرص لاموتریژین ۱۰۰یک عددمیخورم آیامیتوانم واکسن بزنم واگراشکالی نداره که واکسن بزنم کدام واکسن برام بهتره که تزریق کنم.۲۵سال سن دارم.ممنونم

مهری
مهری
2 سال قبل

سلام واکسن هپاتیت زدم میتوانم واکسن کرونا بزنم

دکتر ارمین محمدی لیر
پاسخ به  مهری
2 سال قبل

سلام بله.

قدرت
قدرت
2 سال قبل

چند نوع واکسن سینوفارم داریم

دکتر ارمین محمدی لیر
پاسخ به  قدرت
2 سال قبل

سلام اگر بیشتر از یکنوع هم باشه قابل تشخیص و تفکیک نیست.

باران
باران
2 سال قبل

سلام من یک هفته است سینوفارم زدم وبدن دردهستم مشکلی ندارد؟؟؟

دکتر فرناز حسنی
پاسخ به  باران
2 سال قبل

سلام. اگر علائم بلافاصله بعد از واکسن شروع شده و علامت جدیدی ندارید ، مشکلی نیست.

عادل ديداری
عادل ديداری
2 سال قبل

سلام آقای دکتر واکسن دوز اول کرنا زدم ازداروهای مغز واعصاب استفاده می‌کردم وحالا از درد سنگ کلیه ازداروهای سیسیون ولیتورکس بی پروترال۴ درصداستفاده می‌کنم آیا موقع زدن واکسندوز دوم کرونا این داروها را مصرف کنم یانه لطفآ راهنمای کنید

دکتر ارمین محمدی لیر
پاسخ به  عادل ديداری
2 سال قبل

سلام
تداخلی ندارن با واکسن .

حسین
حسین
2 سال قبل

من قرص راکوتان مصرف میکنم میخواستم بدونم با واکسن تداخل داره یا نه ؟

دکتر ارمین محمدی لیر
پاسخ به  حسین
2 سال قبل

سلام
خیر.

گندم
گندم
2 سال قبل

سلام برای کسانی که سو مصرف مواد مخدر از نوع تریاک دارن آیا واکسن کرونا تداخل داره ؟

دکتر ارمین محمدی لیر
پاسخ به  گندم
2 سال قبل

سلام
خیر.

فرشته
فرشته
2 سال قبل

سلام من ۱۰ مراد علائم کرونا داشتم وتست دادم مثبت شد کی میتونم واکسن کرونا بزنم

دکتر ارمین محمدی لیر
پاسخ به  فرشته
2 سال قبل

سلام
یک و نیم ماه بعد.

پری
پری
2 سال قبل

سلام من هفت ماهه باردارم به من واکسن چینی سینوسفام ترزیق کردن که بداز زدن واکسن صدام گرفته هیج علاعم دیگه اب ندارم ایا برای جنین ضررداره باتشکر

دکتر ارمین محمدی لیر
پاسخ به  پری
2 سال قبل

سلام
خیر.

دکمه بازگشت به بالا