علت وجود خون در مدفوع | علل و راه های درمان

چه مقدار خون در مدفوع خطرناک است، خون روشن در مدفوع بیمار سرطانی

رگه خون در مدفوع

وجود خون در مدفوع (به انگلیسی Hematochezia) یکی از مسائل نگران‌کننده‌ای است که معمولا خبر از وجود یک بیماری در سیستم گوارشی فرد می‌دهد.

گاهی دیدن خون تازه در مدفوع به دلیل وجود یک مشکل حاد نیست اما در هر صورت فرد با دیدن چنین عارضه‌ای نباید ساده از کنار آن بگذرد و باید حتما مشکل را ریشه‌یابی و حل کند.

سوال اصلی که در ذهن بسیاری از افراد نقش می‌بندد، علت وجود خون در مدفوع است؟ به‌طور کلی این مشکل را به چه شکل‌هایی ممکن است تجربه کید؟ در این مطلب قصد داریم علل و علائم این مشکل را بررسی کنیم و به معرفی راه‌‌‌‌‌‌‌‌های درمان آن بپردازیم. پس تا پایان مطلب همراه ما باشید.

دکتر آنلاین گوارش

خون در مدفوع چیست؟

اجابت مزاج یا دفع مدفوع یکی از عملکردهای طبیعی بدن است و اختلال در روند عادی آن، از وجود یک مشکل در بدن فرد خبر می‌دهد. یکی از مشکلاتی که ممکن است افراد با آن روبه‌رو شوند، دیدن خون در مدفوع است.

این عارضه به تنهایی یک بیماری محسوب نمی‌شود، بلکه نشان‌دهنده وجود اختلال در یکی از سیستم‌های اصلی بدن به‌ویژه سیستم گوارشی است. لزوما رخ دادن این مشکل با درد همراه نیست و در مواردی ممکن است فرد بدون هیچ نشانه یا دردی در مدفوع خود لکه‌های خون را ببیند.

دیدن خون در هنگام اجابت مزاج ممکن است به سه شکل دیده شود که هر سه نوع آن خطرناک هستند و یافتن ریشه آن‌ها اهمیت بسیار زیادی دارد. انواع خون در مدفوع عبارتند از:

  • ممکن است خون دیده شده، تازه و روشن باشد که این مورد بیشتر پس از اجابت مزاج و هنگام پاک کردن مقعد با دستمال توالت دیده می‌شود. همچنین ممکن است این خود داخل یا روی مدفوع دیده شود اما با مدفوع قاطی نشده باشد. به این نوع خونریزی مقعدی، هماتوشیزی گفته می‌شود.
  • در حالت دیگر خون در مدفوع مخفی است و با انجام آزمایش‌ها و بررسی‌های لازم تشخیص داده می‌شود.
  • در بعضی از موارد مدفوع فرد سیاه رنگ می‌شود و بوی بسیار بدی از خود متصاعد می‌کند. این نوع مدفوع خونی که ملنا نام دارد، بیشتر در میان افراد دارای مشکل معده دیده می‌شود.

علائم خون در مدفوع

معمولا افرادی که دچار مدفوع خونی می‌شوند، از همه یا بعضی از نشانه‌های زیر برخوردار هستند:

در مواردی ممکن است فرد بدون داشتن علائم ذکر شده، شاهد وجود رگه‌های خون در مدفوع خود باشد یا مدفوع تیره رنگ و قیری دفع کند. اما خون در مدفوع بدون درد نشانه چیست؟ آیا تنها با دیدن مدفوع خونی بدون داشتن هیچ علائم دیگری لازم است در صدد تشخیص و درمان این عارضه برآییم؟

در جواب این سوال‌ها باید گفت باید به محض دیدن هر نوع خونی در مدفوع یا پس از اجابت مزاج، باید به پزشک متخصص عفونی مراجعه کنید یا با مشاوران متخصص معده و گوارش آنلاین پذیرش ۲۴ در هر ساعت از شبانه‌روز تماس بگیرید و با ذکر جزئیات، دلیل اصلی این عارضه را پیدا کنید.

خون در مدفوع نشانه چیست؟

همان‌طور که گفته شد خون در مدفوع ممکن است به سه شکل دیده شود. مورد اول که به آن هماتوشیزی یا خون رقیق و قرمز رنگ در مدفوع گفته می‌شود، نشان‌دهنده وجود یک مشکل در دستگاه گوارش تحتانی یعنی راست روده یا روده بزرگ است. همچنین وجود یک مشکل در مقعد نیز می‌تواند دلیل هماتوشیزی باشد.

در مورد ملنا یا مدفوع تیره رنگ باید گفت که در این مورد دستگاه گوارش فوقانی یعنی دهان، مری، معده یا روده کوچک دچار مشکل شده‌اند. به دلیل قاطی شدن خون در این قسمت‌ها با غذای در حال هضم و ماندن آن برای مدتی نسبتا طولانی در سیستم گوارشی، رنگ خون تیره شده است و در نتیجه آن مدفوع نیز تیره می‌شود.

اما خون مخفی در مدفوع نشانه چیست؟ گاهی خون در مدفوع فرد مخفی می‌شود و جز با روش‌های پزشکی، تشخیص آن امکان‌پذیر نخواهد بود.

به همین دلیل به افراد مختلف به‌ویژه افراد بالای ۵۰ سال توصیه می‌شود هر ۶ ماه یک مرتبه، آزمایش خون مخفی در مدفوع را انجام دهند تا در صورت وجود یک مشکل در بدن آن‌ها، به موقع برای درمان اقدام کنند.

خون مخفی معمولا به دلایلی مانند زخم در نواحی مختلف دستگاه گوارشی، پولیپ روده، دیسپلازی عروقی، التهاب دیواره روده یا حتی وجود سرطان در دستگاه گوارشی دیده می‌شود.

همچنین برخی افراد ممکن است به دنبال ارتباط بین خون در مدفوع و کرونا باشند. در واقع زمان ابتلا به کرونا ممکن است فرد دچار مشکلاتی مانند اسهال یا مشکلات گوارشی دیگری شود.

دیدن خون در مدفوع این افراد رایج نیست اما اگر اسهال شما پس از ۵ تا ۷ روز خوب نمی‌شود یا خون در آن مشاهده می‌کنید، بهتر است سریعا به پیش پزشک بروید.

خون در مدفوع نشانه چیست؟

علل مدفوع خونی

در بالا اشاره کردیم که وجود خون در مدفوع نشان‌دهنده وجود یک مشکل در قسمت‌های مختلف دستگاه گوارش از دهان تا مقعد است. در این قسمت قصد داریم به‌طور دقیق علت‌های بروز این عارضه را مورد بحث و بررسی قرار دهیم. وجود خون و رگه‌های خونی در مدفوع معلول یکی از علت‌های زیر است:

واریس مری

گاهی مری انسان دچار بیماری واریس می‌شود که در این بیماری عروق آن ناحیه متورم و درهم پیچیده خواهند شد. ابتلا به واریس مری یا در موارد نادری پارگی مری می‌تواند باعث آغشته شدن مدفوع به خون شود.

زخم مری یا معده

یکی از اصلی‌ترین دلایل وجود خون در مدفوع به‌ویژه در مورد مدفوع تیره رنگ یا خون مخفی، خونریزی قسمت فوقانی دستگاه گوارش است. این موضوع در تاپیک خون مخفی در مدفوع نی نی سایت نیز مطرح شده است.

در بسیاری از موارد ممکن است ابتلا به زخم مری، زخم معده یا زخم اثنی‌عشر خونریزی این قسمت‌ها را نیز به دنبال داشته باشد. خون ناشی از خونریزی، با مواد غذایی در حال هضم ترکیب می‌شود و در نهایت سبب خونی شدن مدفوع خواهد شد.

زخم روده

قسمت‌های مختلف روده نیز ممکن است به زخم مبتلا شوند در این صورت اگر زخم ایجاد شده در روده کوچک باشد، مدفوع تیره رنگ است. اما در صورت وجود خون روشن و تازه در مدفوع می‌توان به وجود یک زخم در راست روده یا روده بزرگ پی برد.

پولیپ روده

یکی از بیماری‌های رایج در بین افراد بالای ۵۰ سال، پولیپ روده است. پولیپ‌ها زائده‌هایی هستند که بر دیواره روده بزرگ تشکیل می‌شوند و در بیشتر موارد خطری برای فرد به وجود نمی‌آورند.

گاهی پولیپ‌های روده تبدیل به غده‌های سرطانی می‌شوند که در این موارد شدت خطرناک بودن آن‌ها بسیار زیاد است.

پولیپ روده اغلب هیچ علائم و نشانه‌ای ندارد و به‌طور اتفاقی و طی بررسی روده برای سایر مشکلات تشخیص داده می‌شود. پولیپ‌های خوش خیم و همچنین پولیپ‌های بدخیم سرطانی می‌توانند علتی برای خونی شدن مدفوع فرد باشند.

سندروم روده تحریک‌پذیر

در بسیاری از موارد سندروم روده تحریک پذیر و خون در مدفوع با یکدیگر رابطه مستقیم دارند. سندروم روده تحریک‌پذیر یا IBS یک نوع مشکل روده‌ای رایج است که اغلب با اسهال شدید یا یبوست همراه است. این بیماری که در اثر حساسیت بیش از حد روده‌ها یا واکنش به ورود عفونت و استرس به بدن ایجاد می‌شود، می‌تواند دلیلی برای وجود خون در مدفوع باشد.

اگر به این بیماری یا هر کدام از موارد زیر مبتلا هستید می‌توانید با مشاوران فوق تخصص گوارش آنلاین پذیرش ۲۴ در هر ساعت از شبانه‌روز صحبت کنید و کمک بگیرید.

بیماری التهاب روده

یکی دیگر از دلایل اصلی و رایج برای مشاهده خون در مدفوع، بیماری التهابی روده یا IBD است. در این بیماری قسمت داخلی روده ملتهب می‌شود و در موارد حاد، این التهاب به لایه‌های درونی روده نیز سرایت می‌کند. IBD معمولا در روده‌ها ایجاد می‌شود اما در بعضی از موارد می‌تواند تمام دستگاه گوارشی فرد مبتلا را درگیر کند.
در برخی از افراد التهاب روده سبب خونریزی داخلی روده و در نتیجه آغشته شدن مدفوع به خون می‌شود.

دیورتیکولیت

این بیماری که بیشتر روده بزرگ را درگیر می‌کند، موجب به وجود آمدن کیسه‌های کوچکی در دیواره داخلی روده بزرگ می‌شود.

در مواردی که فرد مبتلا مواد غذایی تیزی مانند تخمه را با پوست بخورد، این کیسه‌ها آسیب می‌بینند و خونریزی آن‌ها سبب پیدایش خون در مدفوع می‌شود.

علائم خون در مدفوع

سرطان روده بزرگ

یکی از بیماری‌های حاد و خطرناکی که می‌تواند دلیلی برای خونریزی و خونی شدن مدفوع باشد، سرطان روده بزرگ است.

در این سرطان دیواره روده بزرگ را تومورهای سرطانی در برمی‌گیرند و در بیشتر موارد تا زمان پیشرفت بیماری هیچ علامت و نشانه‌ای از خود به جای نمی‌گذارند.

آنژیو دیسپلازی

سراسر دستگاه گوارش‌ را رگ‌های خونی ظریفی تشکیل داده‌اند‌ که وظیفه آن‌ها رساندن خون به سلول‌های تشکیل‌دهنده قسمت‌های مختلف سیستم گوارشی است.

در مواردی ممکن است این رگ‌ها بزرگ و متورم شوند و حتی متورم شدن آن‌ها سبب خونریزی شود. خونریزی ناشی از متورم شدن رگ‌ها با مواد غذایی در حال هضم ترکیب می‌شود که نتیجه آن مشاهده خون در مدفوع خواهد بود.

آبسه پری آنال

آبسه پری آنال یا مقعدی یک بیماری در دستگاه گوارشی و مقعد فرد است که خطرات زیادی به دنبال دارد. در حالت عادی مقعد هر فرد غده‌های کوچکی دارد که این غده‌ها با ترشح موادی به دفع راحت‌تر مدفوع کمک می‌کنند.

این غده‌ها به دلیل تجمع عفونت و چرک مسدود شوند و ایجاد آبسه می‌کنند. در صورت درمان نشدن به موقع، آبسه باز شده و سبب خونی شدن مدفوع می‌شود.

فیستول

فیستول که در ادامه حاد شدن آبسه اتفاق می‌افتد، سبب اتصال دیواره روده با معقد می‌شود. این بیماری بسیار دردناک است و در موارد زیادی همراه با عفونت رخ می‌دهد. کسانی که به فیستول مقعدی مبتلا هستند، زخم آن‌ها در حین اجابت مزاج خونریزی می‌کند که این خونریزی باعث پیدا شدن خون تازه در مدفوع می‌شود.

شقاق

شقاق یکی دیگر از بیماری‌های رایج در دستگاه گوارش است و ابتلا به آن دلیلی برای آغشته شدن مدفوع به خون است. در این بیماری دیواره مقعد خراش بر می‌دارد یا به شکل یک خط طولی پاره می‌شود. ابتلا به شقاق علاوه بر درد بسیار زیاد، وجود خون در مدفوع را برای فرد به دنبال دارد.

هموروئید

هموروئید یا بواسیر یک بیماری رایج در ناحیه مقعد است که در آن رگ‌های وریدی این ناحیه متورم و واریسی می‌شوند و گاهی از مقعد بیرون می‌آیند.

این بیماری در بسیاری از موارد به‌راحتی قابل درمان است ولی می‌تواند دلیل عمده‌ای برای مشاهده خون در مدفوع از نوع هماتوشیزی باشد.

خوراک

در بعضی از موارد خوردن خوراکی‌هایی به رنگ قرمز مانند لبو، می‌تواند در تغییر رنگ مدفوع تاثیر بگذارد و همچنین مصرف مکمل‌هایی مانند قرص آهن نیز سبب تیره شدن رنگ مدفوع می‌شود. در این موارد نباید تیره بودن رنگ ماده دفعی را با وجود خون در آن اشتباه گرفت.

علل مدفوع خونی

تشخیص خون در مدفوع

با یک مرتبه مشاهده تغییر رنگ مدفوع نمی‌توان به وجود خون در مدفوع پی برد. همچنین تشخیص این عارضه بدون استفاده از روش‌های طبی مختلف امکان‌پذیر نیست. در بسیاری از موارد دکتر خون در مدفوع یکی از روش‌های زیر را برای تشخیص وجود خون در مدفوع انتخاب می‌کند.

معاینه ساده

معمولا در مرحله اول پس از شرح جزئیات وجود خون در مدفوع به‌ویژه در موارد هماتوشیزی، پزشک به معاینه مقعد بیمار می‌پردازد تا در صورت مشاهده علائم بواسیر یا بیماری‌هایی مانند فیستول، به درمان آن‌ها بپردازد.

آندوسکپی

آندوسکپی یکی دیگر از روش‌هایی است که برای یافتن ریشه خونریزی دستگاه گوارش فوقانی یعنی مری، معده و اثنی‌عشر مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این روش یک لوله باریک به درون معده فرستاده می‌شود و با دوربینی که به سر این لوله متصل است، قسمت‌های داخلی مری، معده و اثنی‌عشر مورد بررسی قرار می‌گیرد.

کولونسکپی

در این روش نیز مانند آندوسکپی به معاینه قسمت‌های داخلی دستگاه گوارش پرداخته می‌شود اما لوله کولونسکپی از طریق مقعد وارد دستگاه گوارش شده و کولون فردن را مورد معاینه قرار می‌دهد.

انتروسکپی

در مواردی که احتمال وجود یک مشکل در روده باریک داده شود، پزشک متخصص از روش انتروسکپی استفاده می‌کند. این روش نیز به کمک یک دوربین کوچک قسمت‌های داخلی روده کوچک را نشان می‌دهد. برای وارد کردن این دوربین به داخل روده از روش‌های مختلفی مانند کپسول‌های مخصوص یا یک لوله ویژه با طول ۸ متر استفاده می‌شود که از طریق دهان یا مقعد به روده کوچک فرستاده خواهد شد.

آنژیوگرافی

در این روش یک ماده رنگی به خون تزریق می‌شود و پس از آن با استفاده از اشعه ایکس به بررسی دستگاه گوارش می‌پردازند. در قسمت‌هایی از این سیستم که رگ‌ها آسیب دیده‌اند ماده رنگی نشت می‌کند و از این طریق محل خونریزی شناخته می‌شود.

تصویربرداری رادیونوکلوئید

در این روش مقدار کمی ماده رادیو اکتیو به دورن رگ‌ها تزریق می‌شود و سپس با استفاده از یک دوربین ویژه، محل عبور خون در رگ‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد تا محل نشت خون در یکی از قسمت‌ها سیستم گوارشی تشخیص داده شود.

لاپاراتومی

این روش تشخیص معمولا آخرین مرحله برای تشخیص علت خون در مدفوع است. در مواردی که با استفاده از روش‌های نام برده، علت و مکان دقیق خونریزی مشخص نشود، پزشک متخصص با استفاده از یک عمل جراحی به نان لاپاراتومی، به بررسی دقیق دستگاه گوارش می‌پردازد.

آزمایش خون غربالگری

این آزمایش برای تشخیص اولیه وجود خون در مدفوع مورد استفاده قرار می‌گیرد که اگر نتیجه آن مثبت باشد باید پزشک از یکی روش‌های ذکر شده برای تشخیص علت خونریزی استفاده کند.

تشخیص خون در مدفوع

وجود خون در مدفوع نوزادان

در مواردی ممکن است والدین متوجه وجود خون در مدفوع نوزاد خود شوند که معمولا علت آن یکی از موارد زیر است:

درمان خون در مدفوع

نخستین گام برای درمان این عارضه یافتن ریشه و منشاء بروز آن است. پس از استفاده از روش‌های تشخیص طبی، منشاء خونریزی نیز مشخص خواهد شد که در این صورت بسته به دلیل خونریزی، درمان‌های مختلفی برای این عارضه تجویز خواهند شد.

رایج‌ترین درمان‌هایی که برای جلوگیری از خونریزی دستگاه گوارش به کار برده می‌شود عبارتند از:

  • درمان گیاهی خون در مدفوع، در این روش با استفاده از ملین‌های گیاهی مانند آلو یا خاکشیر، عملکرد روده‌ها تقویت می‎‎‎‎‌شود و با درمان مشکل یبوست افراد، خونریزی نیز قطع خواهد شد.
  • از دیگر درمان‌های رایج برای حل این مشکل، تغییر سبک زندگی است. بیشتر بیماری‌های دستگاه گوارش در اثر سبک زندگی ناسالم و مصرف نکردن فیبر کافی به وجود می‌آیند.

به همین علت معمولا پزشکان متخصص در مرحله اول به بیمار توصیه می‌کنند که سبک زندگی خود را تغییر دهد و با مصرف فیبر بیشتر و افزایش فعالیت بدنی خود، به عملکرد درست دستگاه گوارش کمک کند.

  • سوزاندن عروق خونی آسیب‌دیده یا پولیپ سیستم گوارشی با استفاده از کولونسکپی. در این درمان با استفاده از لوله کولونسکپی و با هدایت دوربین نصب شده بر سر آن، عروق آسیب دیده یا پولیپ‌ها شناسایی شده و سپس سوزانده می‌شوند.
  • در آنژیوگرافی احشایی پس از تشخیص محل خونریزی، از راه کاتتر آنژیوگرافی داروهای ویژه‌ای به رگ‌ها تزریق می‌شوند تا از خونریزی محل مورد نظر جلوگیری کنند.
  • استفاده از قرص‌ها و داروهای ملین نیز یکی دیگر از درمان‌های موثر برای درمان منشاء خون در مدفوع هستند.
  • در بسیاری از موارد پزشک متخصص ، استفاده از پمادهای نرم‌کننده و درمان‌کننده را به بیمار مبتلا به بواسیر تجویز می‌کند.
  • نشستن در لگن آب گرم نیز یکی دیگر از درمان‌های موثر برای جلوگیری از مشاهده خون در مدفوع بیماران مبتلا به بواسیر است.
  • لیزر درمانی نیز یک روش جدید برای از بین بردن بواسیر و قطع خونریزی ناشی از آن است.
  • در مواردی که روش‌های ذکر شده در قطع خونریزی دستگاه گوارشی تاثیری نداشته باشند، باید با روش جراحی روی قسمت‌های درگیر از خونریزی این ناحیه جلوگیری کرد.
  • استفاده از روش‌های شیمی‌ درمانی یا پرتو درمانی نیز در مورد خونریزی ناشی از سرطان روده موثر هستند.
  • درمان خون در مدفوع

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

مشاهده خون در مدفوع یک عارضه نگران‌کننده است که نشان از وجود یک مشکل در دستگاه گوارش فرد دارد. خون مشاهده شده در مدفوع به سه شکل قابل تشخیص است که بررای تشخیص دقیق آن باید از روش‌های دقیق پزشکی استفاده شود.
برخی از افراد توجهی به مدفوع خود ندارند به همین دلیل متوجه وجود خون در آن نمی‌شوند. همین مساله سبب حاد شدن مشکلات گوارشی در افراد شده است.

بهتر است با دیدن مدفوع تیره رنگ یا مشاهده لکه‌های تازه خون در مدفوع، به‌سرعت به پزشک مراجعه نکنید و مدفوع خود را در دو الی سه مرتبه اجابت مزاج بررسی کنید.

اگر برای دومین و سومین مرتبه در مدفوع شما خون مشاهده شود یا رنگ آن بسیار تیره باشد، در سریع‌ترین زمان ممکن به پزشک متخصص گوارش مراجعه کنید.در صورت ابتلا به سرطان روده، می‌توانید به متخصص سرطان روده مراجعه کرده و راهنمایی‌های لازم را دریافت نمایید.

اگر به هر دلیل از مراجعه حضوری به پزشک اجتناب می‌ورزید، می‌توانید با روش‌های مختلفی از جمله تماس تلفنی یا به‌صورت متنی و آنلاین جزئیات مشاهده خون در مدفوع خود را برای مشاوران آنلاین متخصص معده و گوارش پذیرش ۲۴ شرح دهید و از راه‌‌های تشخیص و درمان توصیه شده توسط آن‌ها استفاده کنید.

ویزیت آنلاین فوق تخصص گوارش

۳.۷/۵ (۶ نظر)

منبع
verywellhealth

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
74 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محمد طاها
محمد طاها
13 روز قبل

پسرم دو بار در مدفوع خون دیده چکار کنیم

ابراهیم
ابراهیم
1 ماه قبل

سلام وقت شما بخیر ۳۷سالم هست داخل مدفوع خون دیدم باید چکار کنم

زانیارآقای
زانیارآقای
2 ماه قبل

سلام خسته نباشید ببخشید شوهرم دو بار تو دست شوی خون تو مطفوعش دیده حتی لخته شدن خون بعد مطفوع دیده شده باید چکار کنم قول نمیکنه بره پیش دکتر من باید چکار کنم ممنون

پارسا
پارسا
2 ماه قبل

من ۳۶ سالمه دستشویی که رفتم اول چند قطره بعد لخته خونی داشتم و پشت سرش مدفوع طبیعی شد لطفاً راهنمایی کنین ممنون میشم

یعقوب
یعقوب
2 ماه قبل

سلام وقت بخیر من شکم درد داشتم شکمم کارمیکردباد شکم داشتم بعدش رفتم دستشویی آخر دستشویی خون داشت ۳ماه پیش این حالت‌ داشتم خطر داریا ن

سعید ممی زاده
سعید ممی زاده
3 ماه قبل

سلام من چند روزی در مدفوع خود خون میبینم خون تو دستشویی زیاد میبینم باید چیکار کنم راه درمان باید چه قرصی یا نمادی استفاده کنم

ابراهیم
ابراهیم
پاسخ به  سعید ممی زاده
1 ماه قبل

ابراهیم قوی بازو هستم

شهناز
شهناز
3 ماه قبل

سلام من زنی هسم ۵۰ ساله بیماری ام اس دارم در روز نزدیک ده قرص وکپسول میخورم خیلی زیاد داخل شکمم میسوزه هراز گاهی هم داخل مدفوع خون زلالی میاد دلپیچی بدی هم میگیرم لطفا راهنمایی کنین ممنون میشم

gfgf
gfgf
3 ماه قبل

fsf

مریم
مریم
3 ماه قبل

با سلام .یک ساله که یک روز قبل از پریودی از معقدم خون رقیق وقرمز روشن میاد الیته بدون درد ،لطف میکنید بگید علتش چیه
؟

مریم
مریم
3 ماه قبل

سلام روزتون بخیر .من چند ماهی هست که درست یکی دوروز قبل از پریودی خون رقیق وقرمز روشن از معقدم میاد بدون درد میشه لطف کنید بگید علتش چیه سریع هم قطع میشه.

بهنام
بهنام
4 ماه قبل

س خسته نباشید من موقع مدفوع کردن اولش گهگاهی خون میاد چهار پنج قطره وبعد مدفوع خشک و بعضی وقتا شل میاد و دور مقعدم تورم کرده تقریبا ده سالی میشه تورم داره

علی جان حیدری
علی جان حیدری
پاسخ به  بهنام
1 ماه قبل

سلام‌من‌یک‌سال‌میشه‌در‌مدفوع‌ام‌خون‌میاد‌بعد‌در‌معقد‌ام‌گوشت‌به‌اندازه‌ناخن‌وقتی‌دستشویی‌ام‌بور‌میشد‌عمل‌کردم‌باز‌خون‌ریزی‌داخیلی‌ام‌قطع‌نشده‌میشه‌بگید‌دلیلش‌چیه

سحر
سحر
5 ماه قبل

سلام خوبید وقت بخیر، دوهفته پیش یکباروامروزهم یک بارالبته خشکی مدفوع هم داشتم اولین دفعه گذاشتم ب پای اون امابازم امروزشدم خیلی نگران شدم، البته اینم بگم که اصلاداخل مدفوع نبوددرکل جداخون اومدوبعدتا۴۵دقیقه من سوزش و دردداشتم!یه راهنمایی لطفا چیکارکنم؟

هاشمی
هاشمی
5 ماه قبل

سلام ، در مدفوع مادر من خون دیده میشه اون هم به صورت رقیق ، با مدفوع قاطی نیست و تقریبا مقدارش هم زیاده ، قبلا درد شکم نداشت ولی این دوروز درد شکم هم پیدا کرده ، ممکنه راهنمایی کنین که چه بیماری هس این؟

صاله ای
صاله ای
6 ماه قبل

سلام ۶۲سالم هست بعداز اجابت مزاج درصورتی که غذاهای با طبع گرم مثل گردوپسته موز مصرف کنم بعداز ۳۶ساعت بعاز اتمام کار خون دفع میشه حتی به صورت پاشیدن با مقداری زورزدن خون بافشار خارج میشه اگه غذای گرم نخورم مشکلی ندارم لطفا راهنمایی نماییدسپاسگزارم

ساناز هستم
ساناز هستم
7 ماه قبل

سلام خسته نباشی عزیزم من دوسه روزی بود مدفوع نکردم بعد که رفتم دستشوی یبوست شدید داشتم بعد از اینکه مدفوع تمام شد خون اومد درد هم نداشتم خواهش میکنم جواب بدید

حسین
حسین
10 ماه قبل

سلام خسته نباشید من ۳۹سالمه خواب بودم احساس مدفوع کردم رفتم دستشویی همراه مدفوع خون بود یک دفعه انگار خون دماغ کردی اینجوری خون می‌آمد ممنون میشم بدونم مشکل چیه

هاد
هاد
10 ماه قبل

با لگن خوردم زمین،موقع مدفوع کردن خون میاد

زینب فرخاری
زینب فرخاری
1 سال قبل

سلام من چند روز پیش یبوست داشتم مقعدم با درد مشکل شد اما خداروشکر الان خوب شدم ولی منتها مدفوع من همراه با کمی خون است باید چکار کنم

زری الف
زری الف
پاسخ به  زینب فرخاری
10 ماه قبل

باعرض سلام …من مدتهاست که روده های تحریک پذیر دارم ..الان چندروزه که دفع من خوب انجام نمیشه و همراه با لکه های خون و خلط مانند هست لطفا راهنمایی بفرمایید

شاهین
شاهین
پاسخ به  زری الف
6 ماه قبل

با سلام بنده چند سالی هست که به فیشر آنال مبتلا هستم والان ۴۰ساله هستم ودرمان نکردم که در نهایت به تنگی مقعد مبتلا شدم ولی اصلا خونریزی ندارم حتی یک قطره فقط گاها هنگام عرق کردن سوزش دارم لطفا بفرمایید سرنوشتم چطور میشود

لطفا جواب من رو بدهیر
لطفا جواب من رو بدهیر
1 سال قبل

سلام خسته نباشید من دوروزه شکمم خلط خونی کار میکنه آیا جای نگرانی دارد ؟ در ضمن ۴۰ ساله هستم

علیرضا ۵۳ساله
علیرضا ۵۳ساله
پاسخ به  لطفا جواب من رو بدهیر
1 سال قبل

من پنج سال پیش عمل روده بزرگ داشتم وبعد پنچ سال امروز در مدفوع خود خون مشاهده کردم علت چیست.لطفا راهنمایی کنید

علی
علی
پاسخ به  علیرضا ۵۳ساله
11 ماه قبل

سلام در آزمایشم خون مخفی دیده شده نفخ دارم چکار کنم

سمانه
سمانه
1 سال قبل

سلام من درمدفوعم خون دیدم الان سه روزه.خون روشن جداازمدفوع وروی سنگ توالت مشاهده کردم دردیم ندارم.اول یه قطره رودستمال توالت دیدم.قبلا دارو برای تحریک روده هام خوردم.دوتاگوشت اضافه درمقعدم دارم نمیدونم ازچیه

مهدی باسمنج
مهدی باسمنج
1 سال قبل

سلام روده تحریک‌پذیر ودرد دارم روده بزرگ، قبل از دفع مدفوع لخته خون میاد اول تیره بود الان قرمز رنگ است ممنون میشم

شقایق
شقایق
1 سال قبل

من الان سه مرتبه هست که مدفوع میکنم خون روشن رنگ میاد نمیدونم علتش چیه بعد یه چیزی مثل گوشت اضافه درون مقعدم هست

بی نام
بی نام
پاسخ به  شقایق
1 سال قبل

قطعا بواسیر هستش بنده هم همانطور هستم دقیقا

رضا
رضا
1 سال قبل

سلام من قبلا بواسیر داشتم میومد بیرون بعد چن وقت میرفت داخل الان داخل ولی قبلا هر یکی دو ماه از مدفوع خون میومد ی بار….الان چن روز ک مدفوع میکنم میاد اولش ن ولی آخرش خون میاد

بامری
بامری
1 سال قبل

سلام خسته نباشید من دارای دختری ۶ساله هستم امروزمتوج شدم که داخل مدفوعش خون تازه هست این مشکل سازهست علت خون درمدفوع چیست

رضا
رضا
پاسخ به  بامری
1 سال قبل

سلام،خانم بنده مدتی است در مدفوع خود خون تازه میبیند کولو نوسکپی انجام دادند ولی هیچ چیزی مشاهده نشده بفرمایید علت خون در مدفوع ایشان چه میتواند باشد در ضمن سن ایشان ۵۷ سال میباشد

رقیه نصرالهی
رقیه نصرالهی
پاسخ به  بامری
11 ماه قبل

سلام دختر ۱۷ ساله دارم شکم درد خیلی شدید داره و سه بار در مدفوع خون تازه دیدم ازمایش فوق تخصصی هم داده همه خوب بودند
ممنونم از راهنما یتان

امین
امین
1 سال قبل

سلام، شب جمعه با درد شدید در معده که با حالت نفخ شروع شددست و پنجه نرم کردم، صبح روز شنبه پیش پزشک رفتم که قرص اندانیل و دی سیکلومین و کلاموکس برام تجویز کردن،در ضمن اینطور که مشخص بود مبتلا به اُمیکرون شدم، دو روز که مدفوعم سیاه رنگه، مشکل خاص هست؟

امین
امین
1 سال قبل

سلام، من چهار روزیه که مبتلا به اُمیکرون شدم با درد شدیدی که در شب اول در معده داشتم نزد پزشک رفتم که قرص اندانیل و دی سیکلومین و کلاموکس برام تجویز کردن دو سه روزیه که مدفوع سیاه دارم، مشکل خاصی هست؟

قلیزاده
قلیزاده
پاسخ به  امین
1 ماه قبل

سلام من حدودا ۱ماهی هست که سمت چپ شکمم دردمیکنه ویک ماه هست که همراه بامدفوع کردن خون هم میاد میخوام بدونم دلیلش چیه خطناکه یانه

خدیجه
خدیجه
1 سال قبل

سلام وقت بخیر من امروز چهار روز مدفوع کردنی خونریزی میکنم ب دون درد آیا خطر ناک برم دکتر؟

محمد
محمد
2 سال قبل

سلام.خسته نباشید امروز خون روشن مدفوع من دیده شد وضمنن قرص معده امپرازول استفاده میکنم .

محبوبه بزی
محبوبه بزی
پاسخ به  محمد
1 سال قبل

سلام دختر من اندوسکپی شده دوسه روزه ..یکی بار از گلوش خون امده یک بارهم ازمدفوع ..خطرناک نیس

محمد رضا
محمد رضا
2 سال قبل

سلام من ازمایش دادم ازمایش رو ب دکتر داخلی نشون دادم گفت مقدار خیلی ناچیز تو مدفوعت خون هست هیچ دردی تو معده مقعد ندارم مدفوعم هم عادی هست اسهال یا سفت نیست رنگش هم عادیه سیاه نیست قرصای دایمتیکون نولپازا مترونیدازول کلیدینیوم سی استفاده میکنم بهتر شدم نفخ داشتم مدفوعم هم خیلی بد بو بود الان بهترم جای نگرانی هست یا ن اندوسکوپی باید انجام بدم

امرایی
امرایی
پاسخ به  محمد رضا
5 ماه قبل

مادر من سرطان روده خوش خیم داشت و جراحی کرد الان بعد از پنج سال تو آزمایشش خون مخفی دیدن ویبو ست هم دارد ومعدن درد دارد
۰

نیکبخت
نیکبخت
2 سال قبل

سلام‌وقت به خیر
پدر من مبتلا به سرطان مثانه لاو گرید(نوع اول) هست تقریباً ۱ماه هست که متوجه شدیم با خونریزی که از طریق ادرار داشت،الان دو هفته هست که شیمی درمانی میشه
و تقریباً ۳ روز هست که در مدفوع هم خون دیده میشه میتونه مربوط به سرطان مثانه باشه؟

علی
علی
2 سال قبل

داداش من وقتی مدفوع میکنه از مدفوعش قطره ای خون میاد و یکم التهاب داره و هیچ دردی نداره و بعضی موقع خارش داره برای آن چه کرد

امید
امید
2 سال قبل

وجود خون روشن در مدفوع وحتی داخل استفراغ نشانه ی چیست

بهزاد
بهزاد
2 سال قبل

با سلام خدمت اقای دکتر.من امروز صبح وقتی رفتم دسشویی .در مدفوع خود خون رقیقی دیدم که نگرانم کرد .شکمم هم خیلی باد میکنه .

احسان
احسان
2 سال قبل

سلام وقت بخیر مدت ۵روزه پس قسمت انتهایی مدفوع خون می‌بینم خیلی نگرانم.یکبار هم در قسمتی از مدفوع خون به صورت رگهه ای بود

پشتیبانی پذیرش24
پشتیبانی پذیرش24
پاسخ به  احسان
2 سال قبل

سلام دوست عزیز
با تشکر از ثبت مشکل شما
کامنت شما توسط پزشک متخصص دیده شد اما نیاز به شنیدن شرح بهتر و بیشتری از بیماری شما دارد.
لطفا از طریق این لینک با پزشک آنلاین متخصص معده و گوارش گفت و گو کنید .
مشاوره آنلاین با متخصص معده و گوارش

Hhhh
Hhhh
2 سال قبل

من چن روزه پیش ی دل پیچه داشتم بعداحساس‌نیاز به دسشویی داشتم سه مرتبه ای ک رفتم فقط مخاط زرد رنگ بود دو روز گذشته هم همراه با مدفوع دیدم همچنین احساس نیاز به دسشویی دارم ولی وقتی میرم چیزی نیست ولی امروز ی تیکه خیلی کوچولو لخته خون روشن دیدم میشه بگین چرا اینطوری شده مشکلم چیه؟

پشتیبانی پذیرش24
پشتیبانی پذیرش24
پاسخ به  Hhhh
2 سال قبل

سلام دوست عزیز
با تشکر از ثبت مشکل شما
کامنت شما توسط پزشک متخصص دیده شد اما نیاز به شنیدن شرح بهتر و بیشتری از بیماری شما دارد.
لطفا از طریق این لینک با پزشک آنلاین متخصص معده و گوارش گفت و گو کنید .
مشاوره آنلاین با متخصص معده و گوارش

بهناز
بهناز
2 سال قبل

سلام. تقریبا یک هفته ای میشه که مدفوعم کامل به رنگ قرمزه و حس میکنم داخلش خون هست به رنگ روشن و تازه. اما هیچ دردی ندارم مشکل اجابت مزاج و یبوست یا اسهال هم ندارم. سه ماه پیش کرونا گرفتم و داروهای کورتونی برای ریه ام دریافت کردم. سابقه یبوست دارم ولی الان یکماهیه یبوست نداشتم. ممنون

پشتیبانی پذیرش24
پشتیبانی پذیرش24
پاسخ به  بهناز
2 سال قبل

سلام دوست عزیز
با تشکر از ثبت مشکل شما
کامنت شما توسط پزشک متخصص دیده شد اما نیاز به شنیدن شرح بهتر و بیشتری از بیماری شما دارد.
لطفا از طریق این لینک با پزشک آنلاین متخصص معده و گوارش گفت و گو کنید .
مشاوره آنلاین با متخصص معده و گوارش

میلاد
میلاد
2 سال قبل

سلام خسته نباشید بنده ۲۵ سالمه بعضی وقتا خون تازه وتو مدفوعم مشاهده میشه بیشتر وقتی مسافرتی جایی میرم خون کاملا قابل مشاهده و لمس است ممنون میشم راهنمایی کنید

دکتر فرناز حسنی
پاسخ به  میلاد
2 سال قبل

سلام. معمولا مشاهده خون روشن بدلیل مشکلات مقعدی از قبیل هموروئید و فیشر است. در مواقعی که یبوست داشته باشید خونریزی تشدید میشه.

هوشنگ
هوشنگ
پاسخ به  میلاد
1 سال قبل

سلام، من ۵سال پیش بعلت مشاهده خون روشن در مدفوع به پزشک مراجعه وکولونوسکپی انجام شد در روده پلیپ نشان داد وپس ازمایش از نمونه برادری دارو دادند وگفتنند بعد ۵ سال دوباره کولونسکپی بشم ایا ضرورت دارد ضمنا انروز نیز همراه مدفوع خون روشن دیدم چکار کنم راهنمایی فرمایید.ممنوت

مهلا
مهلا
2 سال قبل

سلام من چند روز پیش از پله افتادم و باسنم از داخل و آخرین دیسک کمرم ضربه خورد که سی تی رفتم گفتن چیزی نیست الان بعد چند روز از اون اتفاق من دوبار مدفوع خونی داشتم…میشه بگین چیکار کنم و دلیلش چیه و اینکه لاغرم و شکمم از اول خیلی صدا میداد و بالای نافم همیشه مثل ضربان میزنه یعنی اینا بهم ربط دارن؟خیلی ترسیدم تو روخدا راهنمایی کنین….

دکتر بهفر پاکباز
پاسخ به  مهلا
2 سال قبل

سلام
درمورد بیمار که ازپله افتاده لازم هست که روده ها بررسی بشه .نیازبه اطلاعات بیشتری هست ازبیمار .سن وسابقه بیماری ،علایم همراه..اگه مدفوع خونی ادامه یافت کواونوسکوپی لازم هست.

یاسین جهانی
یاسین جهانی
پاسخ به  دکتر بهفر پاکباز
10 ماه قبل

سلام پسرم من ۴ سالش است بعضی موقوع که مدفوع میکنه لخت خون قرمز دیده میشه باید چی کار کنم ممنون میشم کمکم کنید

سام
سام
2 سال قبل

سلام خسته نباشید دلیل رگه های کوچیک خونی از مقعد چیه؟؟

دکتر بهفر پاکباز
پاسخ به  سام
2 سال قبل

سلام
ممکنه نسای خوش خیم مثل همورویید ،شقاق یامسایل جدی تری باشه. بسته به سن وسال وسابقه بیماری ومعاینه فیزیکی متفاوت هست..

ن- ن
ن- ن
2 سال قبل

سلام شب خوش می خواستم به خاطر مطلب کاملتان تشکر کنم واز اینکه وقت گذاشتید بسیار سپاسگزارم!

Saghar
Saghar
2 سال قبل

سلام خاله من کرونایی هستش و در مدفوعش خون میاد و یک مقدارم مدفوعش بیشتر شده دلیلش چیه؟؟

دکتر بهفر پاکباز
پاسخ به  Saghar
2 سال قبل

سلام
بستگی به سن بیمار وستیرعلایم ممکنه تیازبه کولونوسکوپی باشه ممکنه علت ازموارد خوش خیمی مثل هموروید وبواسبر تاموترددجدی تر مثل زخم والتهب وپولیپ وتوده های روده باشه .بنابراین باتوجه به وجودخون درمدفوع حتما برای معاینه به فوق تخصص گوارش مراجعه کنند

لیلا
لیلا
2 سال قبل

سلام خسته نباشید
من توی مدفوع ام خون تازه ولی جداازمدفوع دیدم وهیچ دردی هم ندارم لطفا راهنماییم بفرمایی ممنونم ازشما

محبویه
محبویه
پاسخ به  لیلا
1 سال قبل

سلام من امروز عصر از مقعدم خون تیره (مثل خون کثیف) به همراه عفونت دارم یعنی دسشویی که میرم مدفوع نمیکنم فقط خون وعفونت است اصلا هم درد ندارم لطفا راهنماییم کنید که چیه وچکار باید بکنم

مهیار
مهیار
پاسخ به  محبویه
7 ماه قبل

منم دقیقا همینطوری ام

دریا
دریا
2 سال قبل

سلام ببخشیدمن درمدفوع خود لکه های روشن خونوتازه دیدم چن هفته پیش اونم یکبارفقط ودفعه دوم هم ب همون صورت بعدچن هفته دیدم دردوچیزای دیگم ندارم دلیلش چی میتونه باشه؟

دکتر فرناز حسنی
پاسخ به  دریا
2 سال قبل

سلام. خون روشن در مدفوع اغلب بدلیل مشکلات مقعدی است و با توجه به نداشتن درد اولین شک هموروئید یا بواسیره. جهت معاینه و درمان به پزشک مراجعه کنید.

امیرعلی
امیرعلی
پاسخ به  دریا
2 سال قبل

سلام نوزادمن ۷۰ روزشه که بعضی موقع ۴یا۵ روز یه بار درمدفوع اش لکه خونی دیده میشه،تب استفراغ یادرد نداره

ملودی
ملودی
2 سال قبل

سلام من بیست و یک سالمه بیماری نرمی استخوان دارم،حدود یک سال پیش در مدفوع خون مشاهده کردم رفتم دکتر عمومی یه قرص داد خوب شدم بعد از اون چندبار دیگه مدفوع خونی داشتم خودم قرص مترونیدازول خوردم خونریزی قطع شد الان دوباره شروع شده و خیلی هم شدیده خون قرمز روشن که همراه با مدفوعه و واقعا میترسم لطفاً راهنمایی کنید

پشتیبانی پذیرش24
پشتیبانی پذیرش24
پاسخ به  ملودی
2 سال قبل

لطفا به متخصص گوارش مراجعه کنید.

کافی
کافی
2 سال قبل

سلام.من دختر ۶ساله دارم.که یوبس شده ودر مدفوع اون خون دیدم.علت چیه.

دکتر هادی عبداللهی
پاسخ به  کافی
2 سال قبل

سلام
در تخصص دکتر متخصص اطفال فوق تخصص گوارش اطفال هست
من دکتر متخصص داخلی فوق تخصص گوارش بالغین هستم

ریحان
ریحان
پاسخ به  دکتر هادی عبداللهی
5 ماه قبل

سلام

ریحان
ریحان
پاسخ به  دکتر هادی عبداللهی
5 ماه قبل

محمد

دکمه بازگشت به بالا