شقاق یا فیشر مقعدی چیست | علائم و راه های درمان

علت شقاق و درمان آن، درمان سریع و قطعی شقاق

شقاق مقعدی و راه درمان آن

شقاق یا همان فیشر مقعدی (Anal Fissure)، یک برش یا پارگی کوچک در پوشش مقعد است. ترک موجود در پوست باعث ایجاد درد شدید و بعضی خونریزی‌هایی به رنگ قرمز روشن در حین و بعد از دفع می‌شود.

همچنین ممکن است دچار اسپاسم در حلقه عضله در انتهای مقعد (اسفنکتر مقعدی) شوید. در بعضی مواقع، این شکاف می‌تواند به‌قدری عمیق باشد که بتواند بافت عضلانی زیر آن را نشان دهد.

معنی شقاق در لغت ترک و شکاف است که معمولاً یک بیماری جدی نیست. این بیماری می‌تواند افراد در هر سنی را تحت تأثیر قرار دهد ولی اغلب در نوزادان و کودکان کم سن مشاهده می‌شود، زیرا یبوست یک مشکل شایع در این گروه‌های سنی است.

در بیشتر موارد‌، پارگی طی چهار تا شش هفته به‌خودی‌خود بهبود می‌یابد. در مواردی که شکاف بیش از هشت هفته ادامه داشته باشد‌، مزمن (Chronic Anal Fissure) محسوب می‌شود.

بعضی از درمان‌ها می‌توانند باعث بهبودی و تسکین ناراحتی شوند، از جمله نرم‌کننده‌های مدفوع، مسکن‌های موضعی، افزایش فیبر دریافتی و حمام نشیمن (sitz bath).

اگر با این روش‌های درمانی شکاف مقعدی بهبود نیافت‌، ممکن است نیاز به جراحی داشته باشید یا ممکن است پزشک شما به دنبال سایر اختلالات زمینه‌ای باشد که می‌تواند باعث ایجاد شکاف مقعدی شود.

تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا عوامل به‌وجودآمدن شقاق، جلوگیری و راه‌های درمان آن را با هم بررسی کنیم تا بتوانید به‌موقع برای درمان اقدام کنید یا برای جلوگیری از ابتلا جوانب احتیاط را بیشتر رعایت کنید.

علل به‌وجودآمدن شقاق مقعدی

شقاق مقعدی اغلب در اثر آسیب به مجرای پشتی (مقعد) ایجاد می‌شود. کشش و پارگی زمانی می‌تواند اتفاق بیفتد که فرد مدفوع نسبتاً سختی دفع کند.

در بیشتر افراد، این آسیب پوستی بدون هیچ مشکلی به‌سرعت بهبود می‌یابد. با این حال به نظر می‌رسد برخی از افراد دارای خاصیت انقباضی (فشار) بیشتر از حد نرمال در عضله اطراف مقعد هستند. به‌عبارتی‌دیگر عضله بیش از حد معمول «سفت» است.

تصور می‌شود که این افزایش انقباض ممکن است خون‌رسانی به مقعد را کاهش دهد و بنابراین روند بهبود پوست را کند می‌کند.

این موضوع می‌تواند باعث ایجاد پارگی مقعد (شقاق) شود. هنگامی‌که پارگی ایجاد شد، درد هنگام دفع مدفوع، می‌تواند اقباض مقعد را بیشتر افزایش دهد. این اتفاق درد را بدتر می‌کند که می‌تواند باعث افزایش بیش از حد انقباض عضله‌ای و کاهش سرعت روند بهبودی شود.

یبوست احتمال ایجاد فیشر مقعدی را بیشتر می‌کند. تفاوت‌هایی در فرکانس «طبیعی» باز شدن روده در افراد مختلف وجود دارد.

برای برخی ۲-۳ بار در روز استاندارد است و سه روز بدون دفع مدفوع غیرطبیعی محسوب می‌شود. برای دیگران دفع مدفوع بیشتر از هر ۲-۳ روز یکبار عجیب است.

یبوست یا در صورت سفت شدن مدفوع و سخت‌تر یا دردناک‌تر بودن دفع آن اتفاق می‌افتد یا هنگامی‌که به‌طور قابل توجهی کمتر از حد معمول دفع می‌کنید.

فاکتورهای زیادی می‌توانند باعث یبوست شوند که در میان این عوامل معمول‌ترین آن‌ها، نخوردن فیبر کافی (مواد خوراکی زبر مانند سبوس که دارای سلولز بوده و برای لینت مزاج و مسائل دیگر خوب هستند) و ننوشیدن مایعات کافی است.

اگر به‌طورکلی حالتان خوب نیست و به‌ویژه اگر تب هم دارید، مایعات بیشتری از حد معمول از دست می‌دهید به دلیل تعریق ناشی از درجه حرارت بالا و اغلب کمتر غذا می‌خورید. همچنین بعضی از داروها (به‌ویژه مسکن‌های قوی) می‌توانند باعث یبوست شما شوند. نتیجه بیماری‌هایی مانند کم‌کاری غده تیروئید نیز می‌تواند یبوست باشد.

گاهی ممکن است در صورت ابتلا به یک اسهال بد، شقاق مقعدی ایجاد شود. همچنین فیشر مقعدی در دوران بارداری و زایمان بیشتر دیده می‌شود. شکاف مقعدی حدوداً در هر ۱ نفر از ۱۰ زن در هنگام زایمان رخ می‌دهد.

در تعداد کمی از موارد، شقاق به‌عنوان بخشی از عوارض یک بیماری دیگر بروز می‌دهد. به‌عنوان‌مثال، به‌عنوان عارضه بیماری کرون، کولیت اولسراتیو یا عفونت منتقله از راه مقاربتی مانند عفونت هرپس مقعدی، سیفلیس و HIV ممکن است شکل گیرد.

در این شرایط شما علائم و مشکلات دیگری نیز خواهید داشت که ناشی از یک بیماری زمینه‌ای است. در این متن بیشتر از این به این نوع شقاق‌ها پرداخته نشده است.

شقاق و علائم آن
شقاق مقعدی

در بسیاری از موارد، هیچ دلیل مشخصی برای یافتن علت پدیدآمدن وجود ندارد.

تفاوت شقاق و بواسیر

برای درک بهتر تفاوت بیماری شقاق مقعدی و بواسیر، بهتر است مقاله بواسیر سایت پذیرش ۲۴ را مطالعه نمایید .

چه کسانی در معرض شقاق مقعدی هستند؟

شکاف مقعدی در دوران نوزادی بسیار شایع است. افراد مسن نیز به دلیل کاهش جریان خون در ناحیه آنورکتال (anorectal)، مستعد شقاق هستند. زنان نیز به دلیل فشار زیاد در هنگام زایمان و خوابیدن طاق باز در اکثر اوقات پس از زایمان، در معرض این بیماری قرار می‌گیرند.

همچنین افراد مبتلا به بیماری التهابی روده (IBD) در معرض خطر بیشتری برای ایجاد شقاق هستند. التهابی که در پوشش روده ایجاد می‌شود، بافت اطراف مقعد را مستعد پاره شدن می‌کند.

افرادی که به‌طور مکرر دچار یبوست می‌شوند نیز در معرض خطر ابتلا به شقاق مقعدی قرار می‌گیرند. فشار آوردن و دفع مدفوع بزرگ و سفت از مهم‌ترین دلایل ایجاد شکاف مقعدی است.

از سایر عوامل خطر می‌توان به داشتن رابطه جنس مقعدی، بیماری کرون، اسهال مکرر و HIV اشاره کرد.

اگر شما یا یکی اعضای خانواده‌تان حداقل یکی از شرایط ذکر شده را دارید، بهترین کار مشورت پزشکان جراح عمومی در پذیرش ۲۴ است تا شما را برای جلوگیری از ایجاد فیشر معقدی راهنمایی کنند.

علائم شقاق مقعدی چیست؟

اگر علائم زیر را دارید احتمالاً به این مشکل مبتلا شدید:

  • یک درد شدید: نیش زننده یا سوزش‌آور در حین حرکات روده. درد ناشی از شقاق ممکن است بسیار شدید باشد. این درد بعد از اجابت مزاج می‌تواند مختصر باشد و یا فقط برای چند ساعت باقی بماند.
  • خارش
  • یک توده کوچک یا اسکین تگ (تومورهای خوش‌خیم برجسته یا Skin tag) روی پوست نزدیک به شکاف مقعدی.
  • خون‌ریزی: ممکن است یک لکه کوچک از خون قرمز روشن روی دستمال توالت یا چند قطره در کاسه توالت مشاهده کنید.

خون حاصل از شقاق جدا از مدفوع است. (مدفوع بسیار تیره و قیر مانند یا خون قرمز تیره مخلوط با مدفوع ممکن است نشانه یک مشکل جدی‌تر باشد.) اگر همراه با دفع خونریزی دارید، به پزشک خود اطلاع دهید.

گاهی اوقات شقاق مقعدی ممکن است یک زخم بدون درد باشد که بهبود نمی‌یابد. ممکن است هرازگاهی خونریزی کند اما علائم دیگری ایجاد نکند.

چگونه شقاق مقعدی تشخیص داده می‌شود؟

پزشک شما احتمالاً در مورد سابقه پزشکی شما سؤال می‌کند و یک معاینه بدنی، از جمله بررسی آرام در ناحیه مقعد انجام می‌دهد. اغلب شکاف قابل مشاهده است. معمولاً این معاینه تمام چیزی است که برای تشخیص شقاق لازم است.

شقاق مقعدی حاد (Acute Anal Fissure) مانند یک شکاف تازه، تا حدی شبیه به برش کاغذ به نظر می‌رسد. یک شقاق مقعدی مزمن (Chronic Anal Fissure) احتمالاً پارگی عمیق‌تری دارد و ممکن است دارای رشد زائده گوشتی داخلی یا خارجی باشد. شکاف اگر بیش از هشت هفته طول بکشد، مزمن در نظر گرفته می‌شود.

در زیر عکس شقاق مقعدی را مشاهده می‌کنید که یک شکاف در قسمت مقعد ایجاد شده است که سمت راست یک شقاق مقعدی مزمن و سمت چپ شقاق مقعدی حاد را نشان می‌دهد.

چگونه شقاق مقعدی تشخیص داده می‌شود؟
تفاوت شقاق مزمن و شقاق حاد

محل شکاف سرنخی در مورد علت آن به ما می‌دهد. شکافی که در کنار دهانه مقعد دیده می‌شود، نه پشت یا جلو، به احتمال زیاد نشانه اختلال دیگری مانند بیماری کرون است. اگر پزشک فکر کند شما یک بیماری زمینه‌ای دارید، ممکن است آزمایش‌های بیشتری را توصیه کند:

آنوسکوپی

آنوسکوپ وسیله‌ای لوله مانند است که برای کمک به پزشک در عکس‌برداری از راست‌روده و مقعد در مقعد قرار می‌گیرد.

سیگموئیدوسکوپی انعطاف‌پذیر

پزشک شما یک لوله نازک و انعطاف‌پذیر با یک فیلم کوچک در قسمت پایین روده بزرگ شما قرار می‌دهد. اگر کمتر از ۵۰ سال سن داشته باشید و فاکتورهای خطر ابتلا به بیماری‌های روده یا سرطان روده بزرگ را نداشته باشید، این آزمایش ممکن است انجام شود.

کولونوسکوپی

پزشک شما یک لوله انعطاف‌پذیر را به راست‌روده شما وارد می‌کند تا کل روده بزرگ را بررسی کند. این آزمایش ممکن است در صورتی که بیش از ۵۰ سال سن داشته باشید یا فاکتورهای خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ، علائم بیماری‌های دیگر یا دیگر علائمی مانند درد شکم یا اسهال داشته باشید، انجام شود. در صورت ابتلا به سرطان روده، می‌توانید به متخصص سرطان روده مراجعه کرده و راهنمایی‌های لازم را دریافت نمایید.

عوارض شقاق

عوارض شکاف مقعدی می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

عدم بهبودی

شقاقی که ظرف هشت هفته بهبود نیابد، مزمن قلمداد می‌شود و ممکن است نیاز به درمان بیشتری داشته باشد.

عود مجدد بیماری

هنگامی‌که یکبار شقاق مقعدی را تجربه کنید، مستعد ابتلای دوباره به شکاف مقعدی می‌شوید.

یک پارگی که به عضلات اطراف گسترش می‌یابد

شقاق مقعدی ممکن است به حلقه عضلانی که مقعد شما را بسته نگه داشته است (اسفنکتر داخلی مقعد) گسترش یابد و در نتیجه بهبود شقاق مقعدی شما دشوارتر شود.

یک شقاق بهبود نیافته می‌تواند چرخه‌ای از ناراحتی‌ها ایجاد کند که ممکن است به دارو یا جراحی برای کاهش درد و ترمیم پارگی نیاز داشته باشد.

شقاق مقعدی چقدر شایع است؟

پارگی مقعد (شقاق) کاملاً شایع است و تقریباً سالانه از هر ۳۵۰ نفر ۱ نفر به آن مبتلا می‌شود. این موارد بیشتر در افراد بین ۱۵ تا ۴۰ سال دیده می‌شود اما در هر سنی ممکن است بروز دهد، به‌ویژه در کودکان و نوزادان.

زنانی که باردار هستند یا به‌تازگی صاحب فرزند شده‌اند بیشتر در معرض شقاق مقعدی هستند، در حالی که شیوع آن در افراد مسن بسیار کمتر است.

شقاق مقعدی چگونه درمان می‌شود؟

درمان سریع و قطعی شقاق

برای اکثر افراد پارگی (شقاق) در طی یک هفته یا کمی بیشتر بهبود می‌یابد. درست مثل هر بریدگی یا پارگی کوچک دیگر روی پوست. درمان سریع و قطعی شقاق با توجه به میزان پیشرفت آن انجام می‌شود.

در مواقعی که پارگی ایجاد شده خیلی وخیم نیست، هدف از درمان شقاق، تسکین درد و نرم نگه‌داشتن مدفوع در حین روند بهبودی شقاق است.

کاهش درد و ناراحتی

  • حمام آب گرم تسکین‌دهنده است و ممکن است به آرام شدن مقعد کمک کند که درد را تسکین می‌دهد.
  • یک کرم یا پماد حاوی ماده بی‌حس‌کننده مانند لیدوکائین ممکن است به تسکین درد کمک کند. این کار را فقط باید برای دوره‌های کوتاه‌مدت (حداکثر ۵-۷ روز) انجام دهید.

اگر مدت طولانی‌تری از آن استفاده کنید ممکن است ماده بی‌حس‌کننده پوست اطراف مقعد را حساس کند. یکی از این کرم‌ها یا پمادها را می‌توانید با نسخه پزشک تهیه کنید.

بعضی از این محصولات را می‌توانید بدون تجویز پزشک در داروخانه‌ها نیز بخرید. کرم یا پماد را باید قبل از رفتن به توالت استفاده کرد.

  • اگر تورم (التهاب) زیادی در اطراف پارگی وجود داشته باشد، ممکن است یک کرم یا پماد حاوی داروی استروئیدی تجویز شود.

استروئیدها التهاب را کاهش می‌دهند و ممکن است به کاهش تورم اطراف شقاق کمک کنند. این راهکار ممکن است به کاهش خارش و درد نیز کمک کند، گرچه نباید بیش از یک بار از آن استفاده کنید.

  • پس از رفتن به توالت مقعد خود را با دقت بشویید و به‌آرامی خشک کنید. اگر دردناک است از صابون استفاده نکنید زیرا ممکن است باعث تحریک شود.
  • مسکن‌هایی مانند پاراستامول یا ایبوپروفن ممکن است به کاهش درد کمک کنند (اما از مصرف کدئین خودداری کنید).

از یبوست خودداری کنید و مدفوع را نرم نگه دارید

  • فیبر زیادی بخورید که در میوه‌ها، سبزیجات، غلات، نان سبوس‌دار و مواد مشابه یافت می‌شود.
  • هدف بزرگسالان باید نوشیدن حداقل دو لیتر (۱۰-۱۲ فنجان) مایعات در روز باشد. مقدار زیاد مایعات را به‌عنوان ادرار دفع خواهید کرد. با این حال، مقداری به روده می‌رود و مدفوع را نرم می‌کند. نوشیدنی‌های مختلفی را می‌توانید مصرف کنید اما نوشیدنی‌های الکلی می‌تواند منجر به کمبود مایعات در بدن شوند و خیلی مؤثر نیستند.
  • اگر رژیم پرفیبر کمکی نمی‌کند، می‌توانید از مکمل‌های فیبر (مواد حجیم کننده) مانند اسپاگولا، متیل سلولز، سبوس یا استرکولیا استفاده کنید. متیل سلولز همچنین به نرم شدن مدفوع کمک می‌کند که دفع آن را راحت‌تر می‌کند.

این‌ مکمل‌ها را می‌توانید از داروخانه‌ها بخرید یا با نسخه پزشک تهیه کنید. بعضی اوقات ممکن است ملینی مانند لاکتولوز یا ملین ماکروگل پیشنهاد شود.

  • احساس نیاز به دفع مدفوع را نادیده نگیرید. برخی از افراد این احساس را سرکوب می‌کنند و رفتن به توالت را به زمان دیگری موکول می‌کنند. این ممکن است منجر به تشکیل مدفوع بزرگ‌تر و سخت‌تری شود که دیرتر دفع آن دشوارتر است.
  • از مسکن‌هایی که مانند کوکودامول حاوی کدئین هستند، خودداری کنید. زیرا علت اصلی یبوست است. پاراستامول برای تسکین ناراحتی ناشی از شقاق ترجیح داده می‌شود.

اگر شقاق مقعدی با روش‌های درمانی بالا خوب نشد، چه باید کرد؟

شقاق در اکثر افراد معمولاً طی ۱-۲ هفته بهبود می‌یابد. با این حال، بهبود در برخی افراد ممکن است بیشتر طول بکشد. برای این دسته از افراد راهکارهای زیر وجود دارد.

پماد گلیسیرین تری نیترات

پماد گلیسیریل تری نیترات (GTN) یک پماد برای درمان شقاق است که آن را روی مقعد قرار می‌دهید و باعث شل شدن عضله اطراف مقعد می‌شود.

همچنین با گشاد کردن رگ‌های موجود در آن ناحیه، خون‌رسانی به پوست آسیب‌دیده را افزایش می‌دهد. این کار ممکن است باعث بهبود شقاق شود، همچنین درد را نیز تسکین می‌دهد.

سایر داروها

سایر داروها نیز ممکن است به شل شدن عضله اسفنکتر مقعد و افزایش خون‌رسانی به آن ناحیه کمک کنند، بنابراین روی ترمیم شقاق مقعدی تأثیر مثبتی می‌گذارند.

به عنوان مثال داروهایی به نام مسدودکننده‌های کانال کلسیم، مانند دیلتیازم ممکن است گاهی برای افرادی که نمی‌توانند از پماد GTN استفاده کنند، پیشنهاد شوند.

گاهی درمان شقاق مقعدی با عسل هم انجام می‌شود. عسل خونریزی را به میزان قابل توجهی کاهش داده و خارش را در بیماران مبتلا به شقاق تسکین می‌دهد.

بیماران مبتلا به شقاق پس از مصرف عسل، کاهش درد، خونریزی و خارش قابل توجهی را اعلام کردند. هیچ عارضه جانبی با استفاده از عسل گزارش نشده است.

عمل شقاق مقعدی چیست؟

اگر شقاق نتواند بهبود یابد یا دوباره برگردد، عمل جراحی تنها راه است. این عمل با ایجاد یک برش کوچک در عضله اطراف مقعد انجام می‌شود.

عمل جراحی به‌طور دائمی از فشار اطراف مقعد می‌کاهد و باعث بهبود شقاق می‌شود. این عمل جراحی جزئی است و معمولاً به‌صورت سرپایی انجام می‌شود. میزان موفقیت در جراحی بسیار زیاد است. حداقل از هر ۱۰ مورد ۹ مورد درمان می‌شوند.

مشاوره آنلاین جراح داخلی

راه های جلوگیری از شقاق
محل ایجاد شقاق

راه‌های جلوگیری از ایجاد شقاق مقعدی

هنگامی‌که دچار شقاق مقعدی می‌شوید، قطعاً می‌خواهید از به‌وجودآمدن یک شقاق دیگر جلوگیری کنید، بنابراین باید این مراحل ساده را دنبال کنید.

افزایش مقدار فیبر دریافتی

اگر یبوست دارید، دفع مدفوع بزرگ، سفت و خشک می‌تواند باعث ایجاد شکاف مقعدی شود. دریافت مقدار زیادی فیبر در رژیم غذایی به‌ویژه از میوه‌ها و سبزیجات می‌تواند به جلوگیری از یبوست کمک کند.

روزانه ۲۰ تا ۳۵ گرم فیبر مصرف کنید. غذاهایی که منابع خوبی برای فیبر هستند، شامل موارد زیر می‌شوند:

  • سبوس گندم
  • سبوس جو دوسر
  • غلات کامل؛ از جمله برنج قهوه‌ای، بلغور جو دوسر، ذرت بوداده و پاستاهای غلات سبوس‌دار، غلات و نان
  • نخود و لوبیا
  • مغزها و آجیل‌ها
  • مرکبات
  • آلو خشک و آب آلو

اگر از طریق رژیم غذایی خود نمی‌توانید فیبر کافی دریافت کنید، مکمل‌های فیبر را امتحان کنید.

چون فیبر بیشتری مصرف می‌کنید باید مایعات بیشتری بنوشید. انجام این کار به شما کمک می‌کند دچار نفخ و گاز روده نشوید.

به اندازه کافی آب بنوشید

هیدراته ماندن یا به اندازه کافی آب نوشیدن می‌تواند به شما در جلوگیری از یبوست کمک به‌سزایی کند. مایعات زیادی که می‌نوشید به سیستم دفع شما راه پیدا می‌کنند و باعث می‌شوند مدفوع نرم و به‌آسانی دفع شود. هنگام گرم‌شدن هوا یا تحرک بدنی، حتماً بیشتر بنوشید.

همه نوشیدنی‌ها گزینه خوبی برای هیدراته ماندن نیستند. مصرف بیش از حد الکل باعث کم‌آبی بدن شما می‌شود. همچنین، اگرچه یک نوشیدنی کافئین‌دار ممکن است به دستشویی رفتن شما کمک کند اما کافئین زیاد می‌تواند باعث کمبود آب بدن شما نیز شود.

ورزش کنید

یکی از مهم‌ترین دلایل یبوست، کمبود فعالیت بدنی است. به مدت حداقل ۳۰ دقیقه بیشتر روزها ورزش کنید تا به روان شدن سیستم گوارشی کمک کند و اندام شما هم متناسب شود. بهتر است در هر هفته ۱۵۰ دقیقه یا بیشتر ورزش کنید.

نیاز خود را برای رفتن به توالت نادیده نگیرید

اگر بدن به شما می‌گوید وقت آن است که باید مدفوع کنید، این کار را به بعد موکول نکنید. زیاد منتظر ماندن می‌تواند سیگنال‌هایی را که به شما اطلاع می‌دهد زمان دفع است، ضعیف کند. هرچه بیشتر آن را نگه دارید، خشک‌تر و سخت‌تر می‌شود که نتیجه آن دفع سخت‌تر مدفوع است.

عادت‌های سالم روده‌ای را در خود ایجاد کنید

نکات زیر می‌توانند به کاهش یبوست و فشار در کانال مقعد کمک کنند. این عادت‌های مفید را به‌صورت مرتب تکرار کنید تا خطر ابتلا به شقاق مقعدی دردناک را کاهش دهید.

  • هنگام استفاده از دستشویی، به خود زمان کافی بدهید تا حرکات روده کامل انجام شوند. اما خیلی طولانی روی توالت ننشینید.
  • هنگام دفع مدفوع به خود فشار وارد نکنید.
  • ناحیه مقعدی را خشک نگه دارید.
  • پس از هر بار دفع مدفوع به‌آرامی خود را تمیز کنید.
  • از دستمال توالت یا دستمال مرطوب نرم، بدون رنگ و بدون بو استفاده کنید.
  • در صورت داشتن اسهال مکرر خود را درمان کنید.

اگر بیماری‌های دیگری دارید که به شقاق‌های مقعدی کمک می‌کند مانند بیماری کرون یا IBS (سندروم روده تحریک‌پذیر)، به‌هیچ‌عنوان درمان خود را نادیده نگیرید.

از پزشک خود در مورد داروهای ملین سؤال کنید

اگر افزودن فیبر به رژیم غذایی و مصرف مکمل‌های فیبر برای درمان یبوست کافی نیست، ملین‌ها می‌توانند مؤثر باشند. بعضی از آن‌ها به روش‌های مختلفی تأثیر خود را می‌گذارند.

امن‌ترین نوع ملین‌ها، ملین‌های حجیم کننده یا مکمل‌های فیبر، مدفوع شما را با جذب و نگه‌داشتن مایعات، افزایش می‌دهد.

آن‌ها همچنین انقباضات روده بزرگ را برای حرکت مدفوع رو به جلو ترغیب می‌کنند. مسهل‌های حجیم کننده شامل پلی‌کربوفیل کلسیم، متیل سلولز، سیلیوم یا دکسترین گندم هستند. شما باید آن‌ها را با آب بخورید.

برای کسب اطلاعات در مورد این داروها می‌توانید با مشاوران متخصص جراحی عمومی پذیرش ۲۴ در هر ساعت از شبانه‌روز به‌صورت آنلاین در تماس باشید.

  • انواع دیگر ملین‌ها می‌توانند به شکل زیر کمک کنند:
  • افزایش مقدار آب در روده‌ها
  • روان کردن مدفوع برای راحت‌تر حرکت کردن در طول روده (روغن معدنی)
  • کشیدن آب به درون روده بزرگ
  • تحریک عضلات روده برای سرعت بخشیدن به حرکات آن

از پزشک خود بپرسید در صورت نیاز از کدام نوع ملین و چه مدت باید آن را مصرف کنید.

تعویض مکرر پوشک برای نوزادان

نوزادان نیز می‌توانند دچار شقاق یا فیشر شوند. پوشک کودک را مرتب عوض کرده و در صورت بروز علائم یبوست به پزشک مراجعه کنید.

زمان مراجعه به پزشک

اگر در حین دفع مدفوع درد دارید یا متوجه خون روی مدفوع یا دستمال توالت بعد از دفع شدید، حتماً به پزشک مراجعه کنید.

اگر برایتان شرم‌آور است تا حضوری به مطب پزشک مراجعه کنید و مشکل خود را بگویید، می‌توانید با بهترین پزشک‌ها و مشاوران آنلاین متخصص جراحی عمومی در پذیرش ۲۴ تماس بگیرید و روند درمان خود را به‌خوبی شروع کنید و پشت سر بگذارید. زندگی سالم و بدون درد حق طبیعی شما است و هرچه زودتر برای درمان شقاق خود اقدام کنید، طعم زندگی را با لذت بیشتری خواهید چشید.

مشاوره آنلاین متخصص داخلی

۴/۵ (۳ نظر)

منبع
healthline.compatient.infouofmhealth.orgmayoclinic.orgwebmd.compubmed.ncbi.nlm.nih.gov

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
5 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Pari
Pari
7 روز قبل

سلام وقت بخیر من عمل لیپوماتیک انجام دادم و بعد از عملم یبوست گرفتم و خیلی درد شدید حس میکردم بعد از چند روز هم خون ریزی مقعدی گرفتم و همچنان یبوستم بعد یک ماه ادامه داره ودسشویی رفتن خیلی اذیت میشم دکترخودم گفتن ک فیشر هست مقداری دارو برای روان شدن ب من دادن الان روان هم شدم ولی همچنان خونریزی و درد مقعدی دارم واقعا اذیتم ممنون میشم کمکم کنید چی استفاده کنم

رفیعی
رفیعی
9 روز قبل

سلام من ۵۰روزه ک زایمان طبیعی کردم ۲۰روز بعداززایمان موقع دفع دردشدید همراه باخونریزی داشتم دکتر بهم شیاف همورئید داد شبی یدونه تا دوهفته. یخورده بهتر شدم چندروز بعد دوباره همون درد شدید بدون خونریزی موقع دفع اومد سراغم اینبار شقاق مقعدم اندازه نخود متورم وسفت شد دکتر شیاف رکتال داد تا ده روز استفاده کردم آروم بودم دقیق بعد از اتمام شیاف دوباره همون درد شدید موقع دفع همراهم هست وشقاق مقعد هنوز دارم چیکار باید کنم چی استفاده کنم سریع خوب شم ممنون میشم راهنمایی کنید

اسدالله آقازاده
اسدالله آقازاده
1 ماه قبل

سلام داکتر صاحب
من برای مدت ۲ سال تمام است که نمی دانستم مشکل من بواسیری یا حالا که این معلومات را خواندم و این معلومات که شما گذاشتید، من همین شقاق را تجربه می کنم ولی درد زیاد ندارد، خارش نمی کند، خون نمی آید مگر باد در قسمت مقعد من تجمع کرده و بعضی وقتها فکر میکنم که از بدنم خارج میشود. وقتی نشستن روی صندلی. که درهمین ۲ سال تا امروز دارو های بواسیر استفاده می کردم
من در افغانستان زنده گی می کنم
لطفا من را رهنمای نماید

پوپل
پوپل
1 سال قبل

سلام داکتر صاحب من دچار انل فیشر شدیم اما زیاد داروگرفتم ولی خوب نشدیم حتی چند روز در بیمارستان بستر بودم داکتر گفت عملیات میشویی ولی دوباره از بیمارستان رخصت ام کرد من چی کار کنم

سید
سید
پاسخ به  پوپل
3 ماه قبل

من عمل بواسیر شدم . بعد تنگی مقعد برایم پیدا شده همراه با فیشر حالا من چیکار کنم ده ماه شده از عمل جراحی ام گذشته ایت

دکمه بازگشت به بالا