دیسک گردن | علائم، راه های تشخیص و درمان

شایع ترین علائم دیسک گردن، خطرات دیسک گردن

دیسک گردن چیست؟

دیسک گردن به انگلیسی معادل(Cervical disc herniation) است و شایع‌ترین دلیل دردهای گردن است. ستون فقرات شامل هفت مهره  از c1 تا c7 است که دیسک بین مهره‌ها در آن نقش ضربه گیر دارد و از ساییده شدن مهره‌ها به هم جلوگیری می‌کند. درصورتی که بر اثر حادثه یا آسیب ماده‌ی ژله‌ای که در مرکز دیسک قرار دارد، از فضای دیسک بیرون بریزد با عارضه‌ی فتق یا بیرون‌زدگی دیسک گردن مواجه خواهیم بود که البته با عنوان دیسک گردن مصطلح است. دردهای دیسک گردن از گردن شروع می‌شود، بین کتف‌ها پخش می‌شود و در بازوها و دست‌ها منتشر می‌شود و در مواردی تا انگشتان دست هم گسترش پیدا می‌کند. علاوه بر درد، بی‌حس شدن و کرخی نیز بروز می‌کند. در انواع خفیف درمان خانگی دیسک گردن می‌تواند درد را بهبود بخشد اما در صورت عدم بهبودی و شدت یافتن دردها جراحی دیسک گردن با پذیرفتن عوارض و خطرات احتمالی آخرین راه‌حل درمان ستون فقرات گردن است.

علائم دیسک گردن

اولین و بارزترین علامت دیسک گردن درد است، اما میزان درد به مدت زمان درگیری فرد با دیسک گردن و شدت بیماری ارتباط دارد. این عارضه که بیشتر در سن۳۰تا د۴۰سالگی بروز می‌کند و در مواقعی علت سوزش مهره گردن است، بر اثر بیرون زدن دیسک و فشار آن بر روی اعصاب نخاع ایجاد می‌شود. در مراحل خفیف، درد گردن با بی‌حسی و مورمورشدن و در یکی یا هر دو دست همراه است. برخی بیماران علایم دیسک گردن را با اختلال در استفاده از دست‌ها هم بروز می‌دهند. درصورتی‌که فشار زیادی به نخاع وارد شود و در مراحل شدید بیماری، بیمار با بی اختیاری ادرار و مدفوع روبرو می‌شود.

دردهای منتشر دیسک گردن کدام است؟

اگر مایل باشید در مورد دیسک گردن بدانید، کافیه در موتور جستجو سرچ کنید: دیسک گردن ویکی پدیا، آن‌وقت علائم و علت‌ها و راهای درمان را مشاهده می‌کنید. اما شاید برایتان سوال باشد که دیسک گردن با چه دردهایی همراه است. مثلا خیلی‌ها می‌پرسند آیا سردرد هم نشانه‌ی دیسک گردن است؟ آیا دیسک گردن باعث گوش درد می‌شود؟ دیسک گردن و درد فک ربطی به هم دارند؟ ازکجا گرفتگی رگ گردن را از دیسک گردن تشخیص بدهیم؟ واقعیت این است که دیسک گردن چون به نخاع و اعصاب نخاعی فشار وارد می‌کند می‌تواند باعث انتشار درد در قسمت‌های دیگر بدن شود. در این‌جا به دردهای دیگری که در اثر دیسک گردن ایجاد می‌شود اشاره می‌شود.

دیسک گردن و سرگیجه

بیرون زدگی دیسک با فشار بر روی اعصاب نخاعی جریان خون در مغز و گوش داخلی را با اختلال مواجه می‌کند و از این طریق سرگیجه ایجاد می‌شود.

دیسک گردن و درد دست راست

بیرون زدگی دیسک در سمت راست و راست دست بودن فرد و استفاده‌ی زیاد از دست در بروز این دردها تاثیر دارد.

دیسک گردن و تاریکی دید یا چشم درد

تنش‌های عضلانی و مختل شدن خون‌رسانی به سر و چشم سبب ایجاد این مشکل می‌شود.

با این حساب اگر به واسطه‌ی دیسک گردن، خون‌رسانی به قسمتی از سر یا بدن مختل شود و یا به اعصاب نخاعی فشار بیاید دردهای فک، سرگیجه، سردرد،گوش درد دور از انتظار نیست.

علت دیسک گردن

بیرون زدگی دیسک گردن

مجموعه عواملی که با فشار بر مهره‌ها سبب بیرون‌زدگی دیسک و بروز درد و پیشرفت عارضه می‌شوند، چند گروه هستند.

  • کهنسالی: با بالا رفتن سن افراد، آب موجود در دیسک‌ها و همان ماده‌ی ژله‌ای خشک می‌شود و دیسک را خشک و غیر قابل انعطاف می‌کند. پس لایه بیرونی پاره می‌شود و محتویات آن بیرون می‌ریزد و به اعصاب نخاعی فشار وارد می‌کند و از این طریق نشانه‌های عارضه بروز می‌کند.
  • حوادث و آسیب: در مواقع دیگر هم آسیب یا فشار به ستون فقرات مثل پرت‌شدن از بلندی، سوانح رانندگی، چرخش ناگهانی سر و یا نزاع و دعوا باعث صدمه به ستون فقرات و دیسک می‌شود.
  • موقعیت نامناسب کار کردن و خوابیدن: البته برخی افراد به‌واسطه‌ی سبک زندگی در معرض خطر ابتلا به این عارضه هستند. کسانی که فعالیت مکرر و تکراری دارند، دائم با کامپیوتر کار می‌کنند، خیاط هستند، رانندگی با تایم‌های طولانی دارند. استفاده از بالش مناسب هم می‌تواند از بروز عارضه جلوگیری کند.
  • چاقی: اضافه وزن فشار مضاعفی را به مهره‌ها وارد می‌کند و از این طریق باعث بیرون زدن دیسک می‌شود.
  • ورزش نکردن: ورزش باعث تقویت عضلات گردن می‌شود و عضلات قوی تاب و مقاومت بالاتری دارند.

درمان دیسک گردن

اولین قدم برای درمان، درمان پارگی دیسک گردن بدون عمل جراحی است، که از آن به‌عنوان درمان محافظه‌کارانه یاد می‌شود و شیوه‌های متفاوتی برای آن پیشنهاد می‌شود. این نوع درمان‌‌ها معمولا در ۹۵درصد مبتلایان در عرض شش هفته با بهبودی همراه است. اگر سوالتان این است که چه کار کنم دیسک گردنم خوب بشه؟ مطلب را تا انتها بخوانید و با راه‌های مختلف درمان آشنا شوید.

  • درمان خانگی
  • دارو درمانی
  • فیزیوتراپی
  • ورزش کردن
  • جراحی

درمان خانگی دیسک گردن

درمان دیسک گردن در منزل

استفاده از گیاهان دارویی در درمان خانگی دیسک گردن و کمر یکی از موثرترین روش‌هاست.

  • سیاه‌دانه و عسل: یکی از روش‌ها در درمان گیاهی برای دیسک گردن استفاده از ترکیب سیاه‌دانه و عسل به‌صورت خوراکی است. روزانه یک قاشق صبح و یک قاشق شب مصرف کنید.
  • ادویه‌های کاهش‌دهنده التهاب: استفاده‌ی روزانه از ادویه‌هایی که التهاب را کم می‌کند مانند: دارچین و زنجبیل، زردجوبه در غذا تاثیرگذار است.
  • پرهیز از سردی: از مصرف غذاها و نوشیدینی‌های با طبع سرد مثل دوغ، به‌خصوص هنگام خواب بپرهیزید.
  • سرکه سیب: سرکه سیب به‌عنوان یک ماده غذایی ضد التهابی و آنتی اکسیدان در بهبود دیسک گردن بسیار توصیه می‌شود. طریق مصرف آن به این صورت است که دستمال را در سرکه خیس کنید و روی گردن قراد دهید تا خشک شود. در روز چند مرتبه  این کار را تکرار کنید.

دارو درمانی دیسک گردن

درمان دیسک گردن با دارو

دارو درمانی درد و التهاب ناشی از بیرون‌زدگی دیسک را کاهش می‌دهد. پزشکان دو گروه از دارو را با توجه به شدت عارضه، سن بیمار و سابقه بیماری‌های دیگر برای درمان تجویز می‌کنند.

  1. داروهای ضد درد و ضد التهاب استروئیدی یا غیراستروئیدی (NSAIDs) مثل آسپرین، ناپروکسن. متیل پردنیزولون هم یک داروی استروئیدی خوراکی است.
  2. داروهای شل‌کننده عضلانی مثل متاکاربامول (روباکسین) ، کاریسوپرودول (سوما) و سیکلوبنزاپرین (فلکسریل) نیز برای کنترل اسپاسم عضلانی تجویز می‌شوند. در دردهای شدید برای درمان دیسک گردن با روش فلوروسکوپی از تزریق اپیدورال دیسک گردن در محل بیرون‌زدگی با داروهای استروئیدی استفاده می‌شود.

البته توجه کنید تحت هیچ شرایطی خودسرانه دارو مصرف نکنید و حتما با نسخه‌ی پزشک داروها را تهیه کنید.

  • فیزیوتراپی

درمان دیسک گردن با فیزیوتراپی یکی دیگر از روش‌های درمان است. برای طراحی برنامه درمان، ابتدا باید دامنه‌ی حرکات گردن و شدت درد در گردن و دست‌ها ارزیابی شود تا با انجام برنامه‌های فیزیوتراپی درد گردن تسکین بیابد. البته دکتر فیزیوتراپ گردن برای ثمربخش بودن اقدامات معمولاَ شیوه‌های مراقبت در منزل و ورزش‌هایی برای دیسک گردن را هم به بیمار توصیه می‌کند تا بتواند با تعامل و همکاری بیشتر با بیمار هر چه سریع‌تر درمان را اثر بخش کند و حتی از پیشرفت آن در آینده جلوگیری کند.

ورزش برای دیسک گردن

  •  ورزش کردن

ورزش هم یک اقدام پیشگیری‌کننده و هم اقدام درمانی است. در وهله‌ی اول ورزش برای جلوگیری از دیسک گردن با افزایش انعطاف پذیری و تقویت عضلات گردن و شانه‌ها فرد را کمتر در معرض این عارضه قرار می‌دهد.  البته با این‌که ورزش برای دیسک گردن یک اقدام درمانی است اما باید  ورزشهای مضر برای دیسک گردن را هم بشناسیم. چون درصورتی که احساس درد و تنش در گردن داشته باشید، ممکن است با انجام بعضی ورزش‌ها شرایط دیسک وخیم‌تر شود. پس با نظر پزشک یا فیزیوتراپیست با توجه شدت دیسک گردن، فرم بدن، شدت تمرینات ورزشی را کنترل کنید. حتی می‌توانید فیلم ورزش دیسک گردن را مشاهده کنید تا شرایط شما رو به بهبود باشد و بدتر نشود. اگر در این زمینه سوالی دارید دکتر آنلاین استخوان و مفاصل به صورت اینترنتی و پیامکی پاسخ پرسش های شما را می‌دهند.

  • ورزش‌های مضر برای دیسک گردن

افرادی که دیسک گردن دارند به‌طورکلی ورزش‌هایی را که سبب فشار به دیسک می‌شوند را نباید انجام دهند. مثلاَ بالا بردن وزنه بالای سر و حرکت پرس گردن برای این افراد بسیار خطرناک است. با این حساب آب بدنسازی و دیسک گردن در یک جو نمی‌رود. ورزش‌هایی مثل دراز و نشست،کرانچ شکمی نیز به ستون فقرات فشار وارد می‌کند. اما در مورد ورزش‌های سبک چطور؟به طور مثال  ایا پیاده روی برای دیسک گردن ضرر دارد؟ یک قاعده‌ی کلی وجود دارد و آن این‌ست که اگر بعد از انجام ورزش خاص یا پیاده‌روی بیش از دوساعت دردی را حس کردید نباید به آن ورزش ادامه دهید. البته اسپاسم‌های عضلانی که در اثر ورزش نکردن ایجاد می‌شود شامل این قاعده نیست. همچنین گرفتگی گردن ممکن است به دلیل خوابیدن در وضعیت نامناسب و یا کشیدگی بیش از حد عضلات در اثر تکان‌های ناگهانی ایجاد شود. معمولا رفع گرفتگی گردن با گذشت زمان و درمان‌های خانگی صورت می‌گیرد. در این موارد برای رفع گرفتگی رگ گردن می‌توان از ماساژ یا کمپرس گرم استفاده کرد. همچنین قرص رفع گرفتگی عضلات گردن مثل مسکن‌ها و یا آمپول‌‌های شل کننده عضلات مثل متوکاربامول و ورزش برای رفع گرفتگی گردن هم می‌توانند درد ناشی از گرفتگی عضلات را تسکین دهند.

  • جراحی

چه زمانی دیسک گردن باید جراحی شود ؟ خب حالا اگر هیچ کدام از درمان های قبلی در رفع دیسک گردن کمکی نکرد برای درمان دیسک گردن چه کنیم؟ جراحی موثرترین روش درمان دیسک گردن است و البته در واقع آخرین راه درمان با اثر بخشی بالا جراحی است. ولی از عوارض احتمالی آن هم نباید غافل شد. جراحی به طور کلی با عوارض همراه خواهد بود، دیسک گردن به‌دلیل این‌که نزدیک نخاع و ستون مهره‌ها انجام می‌شود، عوارض و خطرات جدی‌تری خواهد داشت. خطرات احتمالی جراحی دیسک گردن شامل موارد زیر است:

  • عفونت ناشی از جراحی
  • خونریزی و لخته‌شدن خون
  • درد بعد از عمل دیسک گردن که ممکن است مزمن شود.
  • عوارض و واکنش‌هایی به بیهوشی، در مواردی به کما رفتن بیمار
  • آسیب دائمی به اعصاب و نخاع و احتمال فلج شدن

 

  • انواع جراحی دیسک گردن 

جراحی دیسک گردن به سه روش مختلف انجام می‌شود. نوع جراحی طبق نظر دکتر دیسک گردن با توجه به شدت و محل بیرون‌زدگی دیسک تعیین می‌شود. روش دیسککتومی نوعی از جراحی است که در آن جراح اقدام به برداشتن دیسک بیرون زده می‌کند و سپس دو یا چند مهره را به هم متصل می‌‌کند. این جراحی با بی‌هوشی و به دو صورت انجام می‌شود. درصورتی که  دیسک در قسمت قدامی قرار داشته باشد به این جراحی دیسککتومی قدامی گردن (ACDF)  و درصورتی که از قسمت خلفی گردن انجام شود به آن دیسککتومی‌خلفی گفته می‌شود. در روش دیسککتومی‌خلفی چون به لحاظ آناتومیک سیاهرگ در این قسمت وجود دارد، امکان خونریزی وجود دارد. اما شیوه‌ی سومی هم برای جراحی دیسک گردن وجود دارد. این شیوه مبتنی بر جایگزینی دیسک مصنوعی است. اقدام جراح شامل خارج کردن دیسک آسیب دیده و جایگزینی آن با یک دیسک مصنوعی است که از لحاظ ظاهر و عملکرد مشابه دیسک قبلی باشد.

چه زمانی به پزشک مراجعه کرد؟

درمان دیسک گردن

بروز  نشانهای دیسک گردن با علائم درد، بی‌حسی و گزگز کردن دست‌ها همراه است، به‌طوری که در مراحل خفیف فرد طاقت تحمل درد‌ها را دارد، اما با مزمن شدن درد حتی فعالیت‌های روزانه و خواب فرد هم تحت تاثیر قرار می‌گیرد و عملکرد فردی را با اختلال مواجه می‌کند. درست است که آستانه‌ی تحمل درد در افراد مختلف متفاوت است و با علائم یکسان بروز نمی‌کند، اما باید دقت داشت در صورتی که دردها تداوم داشته باشد و با استراحت و درمان خانگی دیسک گردن بهبود نیابد، باید مراجعه به پزشک در اولویت کارها قرار بگیرد. در مواردی هم با بروز ضربه‌های ناگهانی یا تصادف و سقوط و ظاهر شدن درد گردن و دست ضروری است سریع‌تر برای ارزیابی به پزشک مراجعه شود، زیرا خطرات دیسک گردن به دلیل فشار بر نخاع و احتمال آسیب به آن بسیار جای توجه و پیگیری دارد. درصورتی‌که هر کدام از موارد بالا برای شما پیش آمده مشاوران آنلاین متخصص ارتوپدی در پذیرش ۲۴ آماده هستند که با مشاوره‌های صحیح شما را کمک کنند تا از وخیم شدن شرایط جلوگیری کنید و به موقع درمان را شروع کنید.

مشاوره آنلاین متخصص استخوان و ارتوپدی

 

ویزیت دکتر متخصص استخوان و مفاصل

ویزیت دکتر متخصص ارتوپدی

۲.۵/۵ (۴ نظر)

منبع
spine-health

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
57 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پوران
پوران
1 روز قبل

سلام ببخشید من دچاردیسک گردن شدم چند ماهی تحت نظردکتر بودم ولی هنوز گزگزو بی حسی وسوزش در گردن و دستم و دارم میشه راهنمایی کنین

امین
امین
4 روز قبل

من درد شدید کتف دارم، وقتی سرم میارم پایین درد شدید میشه، آیا این بخاطر دیسک گردن هست یا خیر؟

هنگامه
هنگامه
4 روز قبل

مدتیه دچار گردن درد شدم و پشت گردنم میسوزد این علایم دیسک گردن هست؟ میشه راهنمایی کنید؟ چه دکتری باید برم؟

زینب
زینب
6 روز قبل

من گردن درد دارم مثلا سه روز گردن درد دارم بعد خوب میشم بعد دوباره گردن درد میگیرم شغلم خیاطی هست ممکنه دیسک گردن داشته باشم

جواد
جواد
7 روز قبل

من پیش دکتر خلیل میرزا محمدی جراحی آندوسکوپی دیسک گردن انجام دادم واقعا راضی بودم بهبودی ۱۰۰ درصد حاصل شد

زهرا
زهرا
8 روز قبل

من چند سال بود پارگی دیسک گردن c5-c6 داشتم و از جراحی میترسدیم و در نهایت بخاطر سر شدن و بی حس شدن دست هام مجبور به جراحی شدم ولی جراحی دیسک گردن من واقعا یک عمل راحتی بود دکتر از جلوی گردن منو عمل کرد و دیسکمو خارج کرد و به جاش یک کیج قرارداد و از فرداش نه درد داشتم و نه بی حسی دست داشتم و سه ماه استراحت کردم. هیچ اثر خاصی هم از جای برش باقی نمانده. الان گردنمو به هر طرف راحت میچرخونم. جدیدا هم جراحی آندوسکوپی دیسک گردن از قسمت پشت سر انجام میدن و بیرون زدگی دیسک را برمیدارند و مابقی دیسک را حفظ میکنند کا روش جالبی هست. اصلا از جراحی دیسک گردن نترسید.

فاطمه
فاطمه
19 روز قبل

سردرد و گردن درد دارم

علیرضا
علیرضا
پاسخ به  فاطمه
9 روز قبل

شما علایم خفیف دیسک گردن را دارید لطفا یک ام آر آی دیسک گردن تهیه کنید و به جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات مراجعه کنید. با درمان های اولیه مثل فیزیوتراپی و دارو و ورزش های اصلاحی گردن دردتون بعد از مدتی کاهش یافته و خوب میشه.

پوریا
پوریا
19 روز قبل

من ۳۸ سالمه و حدودا ۱۶ ساله دارم آرایشگری میکنم و یک سالی میشه درد گردن دارم و زیاد بهش توجه نمیکردم و بخاطر شغلم گردنمو خیلی خم میکنم چون قدم بلند هست ۱۸۹ سانت قدم هست مجبورم همیشه خودمو خم کنم و ساعت زیادی هم وایمیستم میشه گفت ۴ ساعت صبح و ۶ ساعت شب کار میکنم. ممکنه منم دیسک گردن داشته باشم؟باید چیکار کنم و راه درمانش چیه؟

علیرضا
علیرضا
پاسخ به  پوریا
9 روز قبل

شما علایم دیسک خفیف گردن را دارید و باید یک ام آر آی تهیه کنید و به جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات مراجعه کنید. دیسک گردن بین مشاغلی که گردن خود را زیاد خم میکنند مانند آرایشگر ها و دندان پزشکان زیاد دیده میشود و باید جلوی حاد شدن آن گرفته بشه. دیسک گردن بین افراد قد بلند بیشتر دیده میشود چون افراد قد بلند مجبورند گردن خود را خم کنند که این موضوع فشار زیادی به دیسک ها وارد میکند. شما نباید گردن خود را خم کنید و باید ورزش های اصلاحی گردن را انجام دهید و عضلات گردن خود را تقویت کنید و فیزیوتراپی و دارو در تسکین درد شما موثر خواهد بود.

اهورا
اهورا
1 ماه قبل

سلام من حدود یک سال با گردن درد و سردرد شدید با بی حس شدن دستام درگیرم آیا دیسک گردن دارم

علیرضا
علیرضا
پاسخ به  اهورا
29 روز قبل

بله شما علایم دیسک گردن را دارید و باید ام آر آی بگیرید و جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات مراجعه کنید تا شرایط شما را بسنجند و درمان مناسب را برای شما در نظر بگیرند. دیسک گردن علاوه بر درد گردن باعث درد دست و بی حس شدن دست و سردرد هم میشود.

علیرضا
علیرضا
پاسخ به  اهورا
28 روز قبل

شما علایم دیسک گردن را دارید و باید یک ام آر آی دیسک گردن تهیه کنید و به جراح مغز و اعصاب و ستوت فقرات مراجعه کنید. دیسک گردن باعث سردرد و بی حسی دست میشود.

حجت
حجت
1 ماه قبل

باسلام و درود بر آقای دکتر من ۵۳ سال دارم اخیرا وقتی سرم را به سمت راست می چرخانم در نقطه‌ای کشیده گی از پشت گوش چپم تا پشت فرق سرم صورت می‌گیرد مثل اینکه چندین نخ بشکل توری رو میکشند ومور مور می شود وعلامت خاص دیگری ندارم خواهش میکنم راهنمایی بفرمایید

سمیه
سمیه
2 ماه قبل

من ۳۹ سالم یه مدت گردن درد دارم دوتا شانه هام دردمیکنن الان دودستهام میلرزن آیا ممکنه براثردیسک گردن باشه؟

دانیال
دانیال
پاسخ به  سمیه
1 ماه قبل

من هم اینجور دردی دارم،ام ار ای مغز وگوش وازمایش خون دادم فقط ویتامین Dبدنم خیلی پایین بود پزشک گفت آرتروز خفیف گردن دارم باید استراحت کنی درضمن چیز سنگینی که بلند میکنم شب دردم مخصوصا گردن و هردو کتفم دردمیگرن ،ویتامینDهم به استخون وستون فقرات مربوطه.

علیرضا
علیرضا
پاسخ به  سمیه
29 روز قبل

شما علایم دیسک گردن را دارید و باید یک ام آر آی از دیسک گردن خود تهیه کنید و به جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات مراجعه کنید. دیسک گردن باعث درد در شانه و لرزش دست ها هم میشود.

علیرضا
علیرضا
پاسخ به  سمیه
28 روز قبل

شما علایم دیسک گردن را دارید باید ام آر آی دیسک گردن تهیه کنید و به جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات مراجعه کنید‌

کاظم خلیلی
کاظم خلیلی
2 ماه قبل

کاظم

کاظم خلیلی
کاظم خلیلی
پاسخ به  کاظم خلیلی
2 ماه قبل

سلام من در دیسک وسط گردنم بعصی مواقع سوزش دارم ودر بخ یک طرف بدنم بعصی مواقع درگیری داره به دست ها به ندرت خیلی صعیف میزنه بعصی مواقع نشونه چیست

علیرضا
علیرضا
پاسخ به  کاظم خلیلی
29 روز قبل

اول باید ام آر آی بگیرید و پیش جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات معاینه شوید. علایمی مثل سوزش وسط گردن هم در دیسک گردن و هم در آرتروز گردن دیده میشود. علایم شما همان علایم دیسک گردن هست چرا که دست های شمارا درگیر کرده است و درد ضعیف در دستان حس میکنید‌.

علی
علی
6 ماه قبل

سلام من گردنم درد میکنه جوری که نمیتونم درس بخونم. همزمان دو طرف فک هم درد میکنه. به پشت چشمام هم فشار میاد و سردرد هم دارم. مشکل من چیه؟ کمکم کنید لطفا خسته شدم

مهلا
مهلا
پاسخ به  علی
5 ماه قبل

ببخشید منم همینطورم شما درد جلو گردنم داری؟

علیرضا
علیرضا
پاسخ به  علی
29 روز قبل

ممکنه اسپاسم عضلانی باشد. شما باید حالت مطالعه خود را تغییر دهید و سر خود را خم نکنید چون اگر سر را خم کنید فشار زیادی به عضلات و دیسک گردن شما خواهد آمد که در بلند مدت آسیب زا خواهد بود. در صورتی که درد شما بیشتر از دو هفته ادامه داشت حتما به جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات و یا متخصص ارتوپدی مراجعه نمایید.

علیرضا
علیرضا
پاسخ به  علی
28 روز قبل

شما باید ام آر آی دیسک گردم تهیه کنید و به جراح مغز و اعصاب مراجعه کنید تا مشکل شما مشخص شود‌. این ممکنه بخاطر دیسک گردن یا اسپایم عضلانی یا … باشد که توسط متخصص شناسایی و درمان میشود. در این مدت استراحت کنید و هیچ وقت به گردن خود فشار نیاورید و سر خود را به سمت جلو یا پایین هم نکنید. شیوه مطالعه خود را تغییر دهید تا به گردن و کمر شما فشار کمتری وارد شود.

محمدرضا
محمدرضا
6 ماه قبل

درد و سوزش گردن

علیرضا
علیرضا
پاسخ به  محمدرضا
29 روز قبل

پیش جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات یک چکاپ کنید شاید لازم باشد یک ام آر آی از گردن ام گرفته شود. سعی کنید به گردن خود فشار نیاورید و بیشتر از دو سه کیلو چیزی بلند نکنید و گردن خود را خم نکنید.

علیرضا
علیرضا
پاسخ به  محمدرضا
28 روز قبل

ام آر آی دیسک گردن تهیه کنید و به جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات مراجعه کنید. شما علایم اولیه دیسک گردن را دارید که باید توسط متخصص معاینه شوید.

منصوره
منصوره
7 ماه قبل

باسلام من در گردن طرف راست درد دست راست دارم چند جا رفتم اثری نداشت دوست عزیزی یمن گفت روغن زیتون غیرخوراکی باسرکه سیب مخلوط کنین وروی گردن و دست ماساژ بدین خدا رو شکر تا حدودی. دردم بهتر شده هر کی درد داره انجام بده ضرر ندارد…..

کریم تیموری
کریم تیموری
پاسخ به  منصوره
3 ماه قبل

سلام همین قسمت از بدن شما که دچار درد شده منم الان دارم رفتم پیش متخصص ارتوپدی مهره وسطی پشت گردنم بیرون زده بود از روزی که آمپول ودارو دادبهبود یافتم

احمد
احمد
پاسخ به  کریم تیموری
2 ماه قبل

چه آمپولی داد بهتون؟

احمد
احمد
پاسخ به  کریم تیموری
2 ماه قبل

چه آمپولی داد بهتون؟

محمدرضا
محمدرضا
پاسخ به  کریم تیموری
11 ساعت قبل

سلام چه دارویی داده؟

علیرضا
علیرضا
پاسخ به  منصوره
29 روز قبل

شما علایم دیسک گردن را دارید و باید یک ام آر آی گردن تهیه کنید و به جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات و یا متخصص ارتوپد مراجعه کنید.

علیرضا
علیرضا
7 ماه قبل

سلام‌من‌دیسک‌گردن‌دارم‌معده‌هم‌درد‌میکنه‌ممکنه‌به‌خاطر‌دیسک‌گردن‌باشه

علیرضا
علیرضا
پاسخ به  علیرضا
29 روز قبل

اصولا دیسک گردن باعث درد معده نمیشود و بهتره برای درمان معده به متخصص داخلی و یا فوق تخصص گوارش مراجعه کنید.

Zahra
Zahra
8 ماه قبل

سلام خسته نباشید گردنم درقسمت چپ درد میکنه وبعضی مواقع بین مهره ها سوزش داره

صبا
صبا
10 ماه قبل

درد شدید حالت سوزش و گرفتگی در گردن دارم .حرکت برام سخت هست.

علیرضا
علیرضا
پاسخ به  صبا
29 روز قبل

علایم دیسک گردن را دارید باید یک ام آر آی تهیه نموده و به جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات مراجعه نمایید.

جمیله خوشوقتی
جمیله خوشوقتی
11 ماه قبل

سلام من دیسک گردن و کمر دارم اول با استفراغ با گیجی تعادل راه رفتن نداشتم با استراحت یه کم بهترم باید چکار کنم تا خوب بشم

علیرضا
علیرضا
پاسخ به  جمیله خوشوقتی
29 روز قبل

باید با جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات خود مشورت کنید. اگر دیسک گردن و کمر خفیف داشته باشید ممکنه با دارو و فیزیوتراپی (لیزر پر توان و …) و آب درمانی و ورزش های اصلاحی بهبود پیدا کنید اگر این روش ها چندان موثر نبود با تزریقاتی مثل اوزون تراپی و پی ار پی و دیسکوژل و سلول بنیادی سعی میشود درد کنترل شود و دیسک درمان شود و یا با تزریقات استروئیدی سعی میشود التهاب را از اعصاب بردارند اگر این ها تاثیر نداشت با جراحی لیزری سعی میشود دیسک را درمان کرد. در دیسک متوسط هم هم اول درمان های غیرتهاجمی مثل فیزروتراپی و تزریقات سعی میشود دیسک را درمان کرد و اگر این ها تاثیر نداشت با جراحی لیزری و یا جراحی اندوسکپی سعی میشود دیسک را درمان کرد‌ در دیسک شدید و دیسک پاره شده با توجه به علایم بالینی پزشک اول به بیمار فرصت میدهد تا حلقه دیسک جوش بخورد و ترمیم شود ولی اگر شرایط بالینی بیمار خوب نبود و بیمار بی اختیاری ادرار و مدفوع داشت و یا بیمار دچار بی حسی یا فلج دست یا بی حسی یا فلج پا شد و یا بیمار نمیتوانست روی پاشنه پا یا پنجه پا راه برود پزشک گزینه جراحی باز را در نظر خواهد گرفت.

خانم م اف
خانم م اف
11 ماه قبل

سلام وقت بخیر شانه دست راست وگردن درد شدید دارم که این درد در رگهای گردنم هست

علیرضا
علیرضا
پاسخ به  خانم م اف
29 روز قبل

علایم دیسک گردن را دارید لطفا ام آر آی گردن تهیه کنید و به جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات مراجعه نمایید. گردن درد و شانه درد و دست درد از علایم دیسک گردن میباشند.

Aziz Ahmad Rahimy
Aziz Ahmad Rahimy
1 سال قبل

سلام آیا کسی که دیسگ گردن داره رابطه جنسی نداشته باشه اگه داشته باشه چه میشه لطفا جواب؟؟؟؟؟

taraneh
taraneh
پاسخ به  Aziz Ahmad Rahimy
3 ماه قبل

اگه ممکنه جواب بدید…. سئوال منم هست

راما
راما
پاسخ به  Aziz Ahmad Rahimy
1 ماه قبل

چه ربطی به رابطه ی جنسی داره

آخرین ویرایش 1 ماه قبل توسط راما
مهدیس
مهدیس
پاسخ به  Aziz Ahmad Rahimy
19 روز قبل

رابطه جنسی ربطی به دیسک ندارد. فقط کسانی که پارگی شدید دیسک گردن یا کمر میشوند ممکنه دچار بی حسی قسمت تناسلی و مقعد بشوند یا دچار بی اختیاری ادرار و مدفوع شوند که در این صورت معمولا باید جراحی کنند و تا یک ماه بعد از جراحی اصولا نباید رابطه جنسی داشته باشند ولی کسانی که دیسک خفیف یا متوسط دارند میتوانند رابطه جنسی داشته باشند.

تازیکه
تازیکه
1 سال قبل

سلام ایادیسک گردن یامشکلات دیگرستون فقرات گردندردش به کمر وپشت هم ربطی به هم دارن

نرگس
نرگس
پاسخ به  تازیکه
8 ماه قبل

بله

علیرضا
علیرضا
پاسخ به  تازیکه
29 روز قبل

دیسک گردن میتواند نواحی مختلفی مثل سر و شانه و دست را در گیر کند و در موارد حاد تر میتواند نواحی مرکزی بدن و حتی پاها را هم درگیر کند ولی دیسک کمر فقط پا و لگن را درگیر میکند.

الهه یوسفی
الهه یوسفی
1 سال قبل

آیا دیسگ گردن شدید موجب درد گوش و گاها بی حسی در سر هم میشه؟یه دکتر خوب تو تهران یا شیراز معرفی می کنید لطفا؟

نرگس
نرگس
پاسخ به  الهه یوسفی
8 ماه قبل

بله میشه

درگزی
درگزی
پاسخ به  الهه یوسفی
1 ماه قبل

دکتر حامد خردمند بیماستان امید

درگزی
درگزی
پاسخ به  درگزی
1 ماه قبل

دکتر خردمن تهران بیمارستان امید

علیرضا
علیرضا
پاسخ به  الهه یوسفی
29 روز قبل

دیسک گردن خفیف هم میتواند باعث درد گوش و بی حسی در سر شود.

شاهپری
شاهپری
پاسخ به  علیرضا
2 روز قبل

سلام من ارایشگرم سه روز هست خیلی گردنم درد میکنه اول گفتم شاید بخاطر متکاست اخه از صبحش امد درد اما همچنان این درد ادامه داره کاهی ناخون شست دست چپم خشک میشه قبلا هم سر کیجه یا سبک شدن سر داشتم اما قبل گردن درد ممکنه اینم دیسک باشه اخه تا کمرم درد دارم

شاهپری
شاهپری
پاسخ به  شاهپری
2 روز قبل

منظورم انگشت شستم هست

دکمه بازگشت به بالا