علل گردن درد و انواع راه های درمان گردن درد با ورزش و فیزیوتراپی

درمان گردن درد با ورزش و بهترین قرص و گیاهان دارویی برای درد گردن

علل ایجاد گردن درد و درمان ان

آناتومی ستون فقرات به شکلی است که مهره‌ها از گردن شروع می‌شود و تا کمر ادامه دارد و اعصاب نخاعی از بین ستون مهره‌ها می‌گذرد، هر آسیب به ستون‌فقرات در گردن یا کمر می‌تواند سبب درد در آن ناحیه و گسترش درد در قسمت‌های دیگر بدن شود. درد گردن دلایل مختلفی دارد

  • آسیب فیزیکی به مهره‌های ستون فقرات به‌دلیل سوانح رانندگی یا حوادث
  • به‌علت صاف شدن مهره های گردن یا کمر
  • بیرون زدگی دیسک در گردن یا کمر
  • کشیدگی عضلات گردن یا تاندون‌ها
  • و عفونت باعث درد گردن می‌شوند.

هر چقدر این آسیب و فشار بیشتر باشد شدت درد گردن نیز بیشتر است و با شدید شدن، درد در قسمت‌های دیگر هم احساس می‌شود.

دلیل انتشار درد گردن چیست؟

در مواردی که گردن درد شدید است به‌دلیل اعصاب نخاعی این درد در قسمت‌های دیگر بدن پخش می‌شود. اعصاب نخاعی که در گردن آسیب می‌بیند به سر و اعضای آن ارتباط دارد و دردهایی را در این نواحی سبب می‌شود. حتی آسیب به مهره‌های کمر علاوه بر درد کمر و پاها، به‌دلیل فشار به عصب‌هایی که تا گردن امتداد دارد، می‌تواند باعث درد و التهاب درگردن شود.

خب پس با این حساب اگر کسی بپرسد  آیا درد گردن به اعصاب ارتباط دارد؟ با قطعیت می‌توان به ارتباط عصب‌ها و انتشار درد در بدن از طریق اعصاب محیطی اشاره کنیم و تاکید نماییم استرس و اضطراب هم می‌تواند یک علت برای درد کردن گردن باشد. درمورد دردهایی که همراه با درد گردن اتفاق می‌افتد، شاید شما تجربه کرده باشید یا از دیگران شنیده باشید که از گردن درد و چشم درد یا سرگیجه شکایت می‌کنند و با مراجعه به پزشک علت‌ درد چشم یا سر را در ارتباط با گردن می‌یابند و با درمان ستون فقرات گردن این دردها هم تا حد زیادی کاهش می‌یابد. می توانید با متخصص استخوان و ارتوپد گفت و گو کنید .

 

بیماری‌هایی که سبب گردن درد می‌شود؟

گردن درد و عفونت

در ادامه برخی از بیماری‌هایی را که سبب گردن درد می‌شود و تا قسمت‌های دیگر بدن انتشار می‌یابد را بیان می‌کنیم.

دیسک گردن

ستون فقرات از گردن تا کمر از مهره‌هایی تشکیل شده که در استحکام بدن نقش دارند. در بخش گردن ۷ مهره وجود دارد. مابین مهره‌ها دیسک با ساختار لایه‌های فیبری قرار دارد و نقش آن ضربه‌گیری و محافظت  از مهره‌ها را دارد و مانع ازاعمال فشار به مهره‌ها می‌شود.

در افرادی که دیسک گردن دارند، علت درد گردن و شانه چیست؟ مجموعه‌ای از عوامل باعث می‌شود مایع ژله‌ای داخل دیسک به بیرون ریخته شود واین بیرون زدگی دیسک که به آن فتق دیسک گردن (Cervical disc herniation) گفته می‌شود با فشار آوردن به اعصاب نخاعی ضمن این‌که سبب درد و سفتی در گردن است، به نقاط دیگر بدن هم انتشار می‌یابد. به دنبال بروز دیسک گردن بی‌حس شدن و گزگز کردن دست‌ها شروع می‌شود که در موارد شدید در بازو و حتی تا نوک انگشتان هم بروز می‌کند.

علت‌های دیسک گردن مواردی است که برخی قابل کنترل و برخی دیگر از کنترل ما خارج است.

عوامل غیر قابل کنترل دیسک گردن

  • سالمندی: یکی از عوامل غیر قابل کنترل که سبب بروزدیسک گردن می‌شود، سالمندی است. بالارفتن سن در افراد باعث می‌شود آب داخل دیسک کم شود و به دنبال خشک شدن دیسک و خشکی در مهره‌ها و کم شدن انعطاف پذیری رخ می‌دهد و درد اولین علامتی است که فرد تجربه می‌کند.
  • آسیب فیزیکی: سوانح رانندگی و آسیب به گردن نیز در مواردی برای فرد این مشکل را ایجاد می‌کند.
  • عوامل قابل کنترل :اما برخی عوامل قابل کنترل است. مثلاَ یکی از عمده‌ترین دلایل بروز فتق دیسک گردن وضعیت‌های بدن است. افرادی که شغل‌هایی دارند که به‌واسطه‌ی آن مجبورند طولانی مدت بنشینند یا بایستند که در این موارد فشار به مهره‌های گردن سبب ایجاد این عارضه می‌شود.

 راه های درمان درد گردن در این موارد در درجه اول اصلاح سبک نشستن و تغییر موقعیت هر دو ساعت یک باراست. این رعایت‌ها  از شدت عارضه‌ی دیسک گردن و پیشرفت آن می‌کاهد.

گردن درد به دنبال چاقی و اضافه وزن و فشار وارد به ستون مهره‌ها هم ایجاد می‌شود. در این موارد باید BMI را با رژیم غذایی کم کالری و سرشار از سبزیجات متعادل نگه داشت، و ورزش را فراموش نکرد تا فشاری به مهره‌های گردن یا کمر وارد نشود.

علل گرفتگی گردن

آرتروز

مهره‌ها در گردن وزن سر را تحمل می‌کند و ستون‌مهره‌ها در گردن بیشترین  قابلیت چرخش به اطراف را هم دارد. در آرتروز درد گردن و شانه نشانه‌ی چیست؟ اتصال مهره‌ها از کنار به وسیله‌ی مفصل فاست است. ساییدگی یا فرسایش  مفاصل گردن  سبب بروز زائده‌های استخوانی به نام استئوفیت در کنار مهره‌ها و بروز آرتروز گردن (neck arthritis) می‌شود و می‌تواند علت درد گرفتن گردن و شانه باشد.

علت‌های آرتروز گردن

 علت آرتروز گردن فقط یک عامل نیست و علت‌های مختلفی سبب آن می‌شود. عوامل زیادی وجود دارد که باعث می‌شود این مفاصل از بین بروند. این عوامل به دو دسته تقسیم می‌شود.

  1. دسته‌ی اول بیماری‌هایی هستند که به دنبال آن‌ها مفاصل از بین می‌رود مثل دیسک گردن.
  2. دسته‌ی دوم شرایطی است که مفصل را از بین می‌برند. همان وضعیت‌هایی که برای دیسک گردن خطر ساز است مثل وضعیت نامناسب نشستن یا خوابیدن، حمل اجسام و بار سنگین.

نشانه‌های آرتروز گردن

بروز آتروز گردن با نشانه‌هایی همراه است. یکی از علامت‌های شایع این است که به‌دلیل آسیب دیدن غضروف‌ها مهره‌های گردن هنگام چرخاندن سر یا کج کردن آن صدای تق تق می‌دهد ودر آرتروز درد از گردن شروع می‌شود و علت درد بین شانه و گردن نیز هست و گاهی حتی دست‌ها را هم دچار بی‌حسی می‌کند.  همچنین به دلیل اعصاب نخاعی که در ستون مهره قرار دارد می‌تواند سبب سفتی گردن و بروز سردرد هم بشود.

مننژیت

گردن درد و عفونت می‌تواند با هم ارتباط داشته باشد. بیماری مننژیت (Meningitis) یک بیماری التهابی در پرده‌های مننژ است که در هر سنی هم ممکن است فرد را مبتلا کند. عامل این بیماری می‌تواند ویروس یا باکتری باشد و با نشانه‌های سردرد، گردن درد، حالت تهوع و تب همراه است. درکل مواقعی که علت گردن درد عفونت باشد، فرد علائم گردن درد و حالت تهوع بدون استفراغ، تورم غدد لنفاوی، عطسه، سرفه، کسالت را تجربه می‌کند.

تنگی کانال نخاع

این عارضه به دو صورت مادرزادی و اکتسابی رخ می‌دهد. موارد اکتسابی با بالا رفتن سن و سالمندی و یا عمل جراحی باعث تنگی کانال نخاعی می‌شود. اگر نخاع در وضعیتی باشد که فضای کمی در اختیار داشته باشد با فشار آمدن به عصب‌ها آن‌ها را متورم و ملتهب و در نهایت دردناک می‌کند.

درد به‌دلیل ارتباط عصب‌ها با یکدیگر در نواحی مختلف بدن منتشر می‌شود. درد کمر، درد گردن و در مواردی درد زانو حاصل از تنگی نخاع در بیماران مشاهده شده است. در موارد شدید حتی بی‌اختیاری ادرار و مدفوع هم محتمل است.

گرفتگی گردن

یک علت درد ناگهانی پشت گردن کشیدگی عضلات گردن یا رگ‌به‌رگ شدن است.

  • کشیدگی عضلات با حرکات ورزشی یک‌باره و بدون آمادگی یا تغییر وضعیت‌های ناگهانی اتفاق می‌افتد. مثلاَ اگر درازکش باشید و فوری گردن را بالا بگیرید و بلند شوید ممکن است دچار این درد شوید به ‌طوری که حتی با چرخاندن سر به اطراف هم این درد تشدید شود و درد دور گردن را فرابگیرد.
  • استفاده از کیف‌های دوشی سنگین هم می‌تواند دلیل گردن درد یهویی باشد. پس سعی کنید برای برداشتن اجسام سنگین یا حمل آن‌ها با احتیاط رفتار کنید و بدن را ناچار به واکنش به رفتارهای هیجانی نکنید.
  • یک علت دیگر برای گرفتگی گردن ضعیف بودن عضلات است. در مواردی که فرد اهل ورزش کردن نیست با انجام فعالیت ورزشی و بالارفتن تعداد ضربان قلب و تنفس، گلیکوژن در بافت‌ها ذخیره می‌شود و تا زمانی که آزاد نشود فرد درد عضلانی را نه‌تنها در گردن بلکه در همه‌ی اعضای بدن تجربه می‌کند.

بعد از توضیح دلایل حتما می‌پرسید واسه گرفتگی گردن چی خوبه؟ در مواردی که علت گرفتگی گردن بیماری خاصی نباشد استفاده از کمپرس گرم یعنی حوله یا کیسه‌ی آب گرم باعث افزایش جریان خون به عضله‌ها و نرم شدن آن‌ها می‌شود.

راه‌های درمان گردن درد

راه‌های درمان درد گردن بسیار متنوع است. از درمان‌های خانگی و مراقبتی تا درمان‌های طب سنتی و درمان‌های دارویی و حتی ورزش کردن همه می‌تواند درد را تسکین دهد و فرد را به انجام فعالیت‌های عادی روزمره برگرداند.

درمان درد گردن

 درمان گردن درد طب سنتی

متخصصان آنلاین طب سنتی درد گردن و کتف را در مواردی ناشی از باد سرد می‌دانند و توصیه می‌کنند

  • از مصرف غذاهای با طبع سرد مثل ماست و دوغ و بادمجان و برنج پرهیز شود.
  • ضمن استفاده نکردن از سردی توصیه به مصرف گرمی‌جات مانند دارچین، زنجبیل عسل و مغزها می‌کنند.
  • حبوبات را به دلیل نفاخ بودن، قبل از استفاده در آب خیس کنید.

مشاوره آنلاین طب سنتی

  • زنجبیل

 تاثیر زنجبیل علاوه بر خاصیت گرم بودن بالا بردن جریان خون و تسکین دهندگی درد است. روش‌های استفاده از آن هم تنوع دارد. در این‌جا سه روش استفاده از خواص زنجبیل را توضیح می‌دهیم.

روش اول: می‌توانید ریشه‌ی این گیاه را در آب جوش بریزید و اجازه دهید چند دقیقه‌ای بجوشد و جوشانده‌ای را که تولید می‌شود‌ُ برای خنک شدن داخل یخچال بگذارید و روزی دو مرتبه به اندازه‌ی نصف استکان از آن بنوشید.

روش دوم: از پودر زنجبیل در غذاها به عنوان ادویه استفاده کنید.

روش سوم:  اما اگر دنبال درمان سریع درد گردن هستید دو بار در روز از کمپرس زنجبیل استفاده کنید. برای این روش مقداری زنجبیل را رنده کنید و داخل پارچه‌ی نازک یا پنبه‌ای بریزید و چند ثانیه پارچه را داخل آب گرم فرو کنید. بعد از انجام این‌کار پارچه محتوی زنجبیل را  به مدت ۱۵دقیقه روی گردن قرار دهید.

  • دارچین

دارچین هم با دارا بودن خاصیت ضد التهابی درد گردن را کم می‌کند. استفاده از آن هم به صورت پودر در غذاها و یا استفاده از چای دارچین است.

  • زردجوبه

زردجوبه ادویه‌ی موثر دیگری است که با دارا بودن ماده شیمیایی به نام کورکومین درد را کاهش می‌دهد . علاوه بر استفاده در غذا می‌توان یک قاشق چای خوری زردجوبه و عسل را به شیر داغ اضافه کرد و بعد از سرد شدن نوشید.

درمان گردن درد

روغن‌های گیاهی برای گردن درد

درمان گرفتگی عضلات گردن در طب سنتی با روغن‌ها به شرط مداومت بسیار اثربخش است.  انواع روغن‌ها مثل روغن نارگیل و روغن خردل با خاصیت ضد التهابی عضله‌ها را شل و درد را کاهش می‌دهند. بهتر است قبل از استفاده دوش بگیرید تا جذب روغن بیشتر شود،سپس با حرکات چرخشی روغن را روی پوست ماساژ دهید.

درمان دارویی گردن درد

قرص و پماد گردن درد عصبی

در موارد کشیدگی عضلات بهترین قرص برای درد گردن، مسکن‌های بدون نسخه مانند:

  • استامینوفن
  • دیکلوفناک
  • مفنامیک است.
  • همچنین از پماد برای گردن درد هم می‌توانید استفاده کنید.کمی از پماد را روی محل درد بمالید و چند دقیقه‌ای ماساژ دهید و بعد از آن یک دستمال یا حوله دور گردن ببندید تا محل گرم بماند.

در مواردی که علت گردن درد بیماری است، بهتر است با پزشک برای مصرف دارو مشورت کنید. مشاوران آنلاین دارو در پذیرش ۲۴ آماده اند تا دقیق‌ترین مشاوره‌ها را در این زمینه در اختیار شما بگذارند.

مشاوره آنلاین دارو

درمان گردن درد

درمان گردن درد با ورزش

درمان گردن درد با ورزش  با حرکات کششی برای افزایش مقاومت تاندون‌ها و رباط‌ها در مقابل کشیدگی و حرکات تقویتی برای افزایش قدرت عضلات انجام می‌شود. حرکات تقویتی به شکل حرکت دادن سرو گردن به بالا و پایین، جلو و عقب و چرخش گردن است. می‌توانید  هنگام بالا آوردن شانه‌ها با پارچه یا حوله فشار جانبی به گردن بیاورید. دکتر فیزیوتراپ گردن میتواند با تمرینات بیشتر در درمان گردن درد با فیزیوتراپی به شما کمک کند.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

درد‌های گردن معمولا در سالمندی یا با سبک زندگی نادرست ایجاد می‌شود. اگر علت گردن درد بیماری نباشد معمولا پس از یک هفته و با خودمراقبتی و نهایتاَ داروهای مسکن بدون نسخه بهبود می‌یابد. اما اگر با هرکدام از شرایط زیر روبه رو شدید به دکتر گردن درد مراجعه کنید.

  • دردگردن بیشتر از یک هفته طول کشید.
  • با درمان خود مراقبتی کاهش نیافت.
  • انجام فعالیت‌های روزمره را دچار اختلال کرد.
  • درد گردن در قسمت‌های دیگر بدن منتشر شد.
  • همراه با بی‌حس شدن دست و پا بود.
  • تهوع یا استفراغ یا تب داشتید.
  • در تنفس یا بلعیدن مشکل داشتید.

برای درمان سریع گردن درد اقدام کنید. پذیرش ۲۴ امکان مشاوره با بهترین دکتر برای گردن درد را برای شما فراهم کرده که با مجرب‌ترین پزشکان و متخصصان آنلاین ارتوپد مشاوره کنید. فقط کافیست مشکل خود را با پزشکان درمیان بگذارید.

مشاوره آنلاین متخصص استخوان و ارتوپدی

۲.۳/۵ (۳ نظر)

منبع
www.google.comwww.spearwoodchiropractic.com.aunews.uchicago.eduwww.pinterest.iewww.practicalpainmanagement.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
2 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
منصوره
منصوره
5 ماه قبل

سلام من الان سه سال دردگردن دارم منتهاطرف راسته جوری ک دست راستمم دچاره حتی ام ار آی هم کردم ارتروزهم نداشتم منتهاجوریع ک یهودردمیگیره تاچندروزبازخوب میشه دردش میره سمت چپ …دردش انگشت شصت دست راست رودرگیرکرده حتی دکترارتوپدهم رفتم عکس هم گرفته کفته ممکنه آرتریت باشه منتهاتادوماه اومدم ازشیرزردچوبه استفاده کردم دردش خوب شدتاگذاشتم کناردوباره برگشت..بخاطراسیدمعده نمیتونم بخورم دیگه نمیدونم بایدچکارکنم

دیبا
دیبا
1 سال قبل

سلام من دو ماه دو چرخه سواری انجام دادم اوایل تیاریکس هم کار می‌کردم و مشکلی نداشتم ولی دو یه هفته آخر فقط دوچرخه سواری بود اونم روزی دو سه ساعت و هفته آخر گردن درد خیلی شدید گرفتم و یک ماه هم هست که میگذره ولی خوب نشدم میشه بگین مشکلم چیه که دنبال راهکار موثر باشم

دکمه بازگشت به بالا