داروی سیکلوبنزاپرین برای تسکین درد عضلانی

کاربرد، مقدار و روش مصرف، موارد منع مصرف، هشدارها و احتیاطات، تداخلات دارویی، عوارض جانبی و شرایط نگهداری داروی سیکلوبنزاپرین (Cyclobenzaprine)   

نام تجاری داروی سیکلوبنزاپرین

Flexeril, Amrix

کاربرد داروی سیکلوبنزاپرین

تسکین درد عضلانی حاد ناشی از آسیب‌هایی مانند کشیدگی عضله، رگ به رگ شدن و پیچ خوردن

اشکال دارویی سیکلوبنزاپرین

قرص، کپسول، سوسپانسیون

اطلاعات دارویی سیکلوبنزاپرین

داروی سیکلوبنزاپرین متعلق به دسته‌ای از داروها به نام شل کننده عضلات اسکلتی می‌باشد که همراه با استراحت، فیزیوتراپی و سایر اقدامات، به صورت کوتاه مدت، برای ریلکس کردن عضلات و تسکین درد و ناراحتی ناشی از کشیدگی، رگ به رگ شدن و سایر آسیب‌های عضلانی به کار می‌رود. این دارو با عمل در مغز و سیستم عصبی به عضلات اجازه می‌دهند تا ریلکس شوند.

پذیرش ۲۴، این امکان را برای شما فراهم نموده است تا بتوانید به صورت ۲۴ ساعته و آنلاین با پزشک آنلاین ارتوپدی مشورت نمایید.

شما همچنین می‌توانید برای مراجعه حضوری به پزشک، از متخصص استخوان و مفاصل در سراسر ایران، نوبت ویزیت حضوری دریافت کنید.

سیکلوبنزاپرین

مقدار و روش مصرف داروی سیکلوبنزاپرین      

  • قبل از شروع درمان با داروی سیکلوبنزاپرین (Cyclobenzaprine) بروشور دارویی داخل بسته را به دقت مطالعه کنید. این بروشور به شما کمک می‌کند تا اطلاعات جامعی را راجع به دارو به دست آورده و از عوارض جانبی احتمالی آن مطلع شوید. همچنین اگر در رابطه با مصرف آن با سؤالاتی روبرو هستید با پزشک خود مشورت نمایید.
  • دوز و مقدار داروی سیکلوبنزاپرین از فردی به فرد دیگر متفاوت است. لذا دارو را دقیقاً همانطور که پزشک برایتان تجویز کرده است، استفاده نمایید. و از کم یا زیاد کردن خودسرانه مقدار مصرف اجتناب نمایید.
  • در صورت فراموش کردن مصرف دوزی از دارو، به محض یادآوری، آن را مصرف کرده و چنانچه نزدیک به زمان مصرف دوز بعدی به یاد آوردید، از مصرف نوبت فراموش شده اجتناب کنید و بر طبق برنامۀ مشخص به مصرف دارو ادامه دهید. هیچ‌گاه دوز دارو را دو برابر نکنید.
  • این دارو را می‌توانید همراه با غذا یا بدون آن مصرف نمایید.
  • داروی سیکلوبنزاپرین فقط باید کوتاه مدت (به مدت ۳ هفته یا کمتر) استفاده شود مگر پزشک دستور دیگری بدهد.
  • اگر وضعیت شما بعد از ۲ یا ۳ هفته ادامه داشت و یا حتی بدتر شد، با پزشک مشورت نمایید.
  • کپسول سیکلوبنزاپرین را به طور کامل بلعیده و از خرد کردن، جویدن یا باز کردن آن خودداری نمایید.

موارد منع مصرف داروی سیکلوبنزاپرین

  • به تاریخ انقضای داروی سیکلوبنزاپرین (Cyclobenzaprine) توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام شده است، از مصرف آن خودداری کنید.
  • هرگز داروی سیکلوبنزاپرین را به فرد دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.
  • این دارو فقط برای شرایط فعلی شما تجویز شده است. بعداً از آن برای شرایط دیگری استفاده نکنید مگر اینکه پزشک برایتان تجویز نماید.

چنانچه شرایط یا بیماری خاصی دارید، قبل از تجویز این دارو، پزشک را مطلع سازید. به ویژه اگر شرایط زیر را دارید:

مصرف داروی سیکلوبنزاپرین برای افراد کمتر از ۱۵ سال تأیید نشده است.

موارد هشدار و احتیاطات ویژه حین مصرف داروی سیکلوبنزاپرین

  • افراد مسن ممکن است نسبت به عوارض جانبی این دارو به ویژه خواب آلودگی، گیجی، یبوست یا مشکل در دفع ادرار حساس‌تر باشند. خواب آلودگی و گیجی می‌تواند خطر افتادن را افزایش دهد.
  • چنانچه جراحی در پیش دارید، پزشک را در جریان مصرف این دارو قرار دهید.
  • در مدت درمان با این دارو از مصرف الکل بپرهیزید.
  • این دارو ممکن است باعث سرگیجه و خواب آلودگی شود، لذا قبل از انجام کارهایی مانند رانندگی و کار با ماشین آلات از هوشیاری خود مطمئن شوید.

سیکلوبنزاپرین

تداخلات دارویی سیکلوبنزاپرین   

تداخلات دارویی ممکن است عملکرد و تأثیر داروها را تغییر دهد یا باعث افزایش ریسک بروز عوارض جانبی آنها شود. بنابراین برای مصرف این دارو، لیست تمام داروهایی که مصرف می‌کنید اعم از داروهای تجویزی و غیرتجویزی (گیاهی، مکمل و …) را با پزشکتان در میان بگذارید. چنانچه در طول درمان با داروی سیکلوبنزاپرین، باید دارویی را مصرف کنید، پزشکتان را در جریان مصرف این دارو قرار داده یا با داروساز مشورت نمایید.

از جمله داروهایی که با داروی سیکلوبنزاپرین تداخل دارند، عبارتند از:

مصرف مهار کننده‌های MAO با داروی سیکلوبنزاپرین ممکن است باعث تداخل دارویی جدی شود. لذا در طول درمان با این دارو از مصرف مهار کننده‌های MAO (مانند ایزوکربوکسازید، لینزولید، متیلن بلو) خودداری نمایید. اکثر مهار کننده‌های MAO حتی نباید به مدت دو هفته قبل از درمان با این دارو مصرف شوند.

عوارض جانبی داروی سیکلوبنزاپرین  

همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بسیاری از مصرف‌کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ای بروز نمی‌دهند. یکسری از عوارض نیز بعد از گذشت مدت کوتاهی از مصرف دارو، از بین می‌روند.

در صورت تداوم یا بدتر شدن هریک از این عوارض در اسرع وقت با پزشک مشورت نمایید:

در صورت بروز عوارض زیر، فوراً به پزشک مراجعه نمایید:

  • ضربان قلب تند یا نامنظم
  • تغییرات خلقی یا روانی (مانند گیجی، توهم)
  • مشکل در ادرار کردن
  • در صورت بروز علائم واکنش‌های آلرژیک مانند تنگی نفس، سرگیجه شدید، بثورات پوستی، خارش، ورم (به ویژه صورت، زبان یا گلو) فوراً به اورژانس مراجعه نمایید.

مصرف بیش از حد داروی سیکلوبنزاپرین (مسمومیت دارویی)   

  • این دارو را بیش از دوز تجویز شده توسط پزشک مصرف نکنید.
  • اگر احساس کردید که فردی دچار مسمومیت دارویی شده است و علائمی مانند مشکل تنفسی، غش و ضعف (از حال رفتن)، تشنج، ضربان قلب سریع یا نامنظم، خواب آلودگی شدید، مشکل در صحبت کردن، تغییرات خلقی یا روانی (مانند گیجی، توهم) در او دیدید، فوراً با اورژانس تماس بگیرید.

شرایط نگهداری داروی سیکلوبنزاپرین

  • دارو را دور از دسترس کودکان نگه دارید.
  • دارو را در جایی خشک و خنک و به دور از گرما و تابش نور مستقیم نگه دارید.

مطالبی که در مقاله بالا ذکر شد، فقط و فقط جنبه آگاهی‌بخشی و افزایش اطلاعات شما دوستان عزیز را دارد، و به هیچ وجه جایگزین توصیه پزشک متخصص نیست. لازم است برای مصرف کردن دارو و دانستن عوارض جانبی آن باتوجه به سوابق پزشکی خود با دکتر متخصص مشورت کنید.

مشاوره آنلاین با متخصص ارتوپدی

۰/۵ (۰ نظر)

منبع
www.webmd.comwww.medlineplus.govwww.drugs.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
حمیدسمیعی
حمیدسمیعی
5 ماه قبل

سلام هرچی قرص شل کننده عضلات هرچی مولتی ویتامین هم میخورم بازم عضلات کمرم درد داره چیکار کنم

دکمه بازگشت به بالا