داروی توبرامایسین (محلول استنشاقی) | کاربرد ، مقدار و روش مصرف ، عوارض جانبی و میزان مصرف | Tobramycin Solution For Nebulization

نام تجاری

Bethkis , Kitabis Pak , Tobi

کاربرد

عفونت ریه در افراد مبتلا به سیستیک فیبروزیس

اشکال دارویی
کپسول، پماد، ویال تزریقی (آمپول) ، قطره چشم، محلول استنشاقی

اطلاعات دارویی توبرامایسین استنشاقی
توبرامایسین برای درمان افراد مبتلا به فیبروز سیستیک که عفونت مکرر ریه با یک باکتری خاص به نام سودوموناس آئروژینوزا (Pseudomonas aeruginosa) دارند، استفاده می‌شود. افراد مبتلا به فیبروز سیستیک، مخاطی ضخیم و چسبنده تولید می‌کنند که می‌تواند مجاری تنفسی را بپوشاند و موجب مشکلات جدی تنفسی و عفونت ریه‌ها شود.
توبرامایسین متعلق به آنتی بیوتیک های آمینوگلیکوزید است و با متوقف کردن رشد باکتری‌ها، از جمله سودوموناس آئروژینوزا، که به طور معمول ریه‌های افراد مبتلا به فیبروز سیستیک را آلوده می‌کند، کار می‌کند. توبرامایسین اثر عفونت‌های ریه و آسیب را کاهش می‌دهد و به بهبود تنفس کمک می‌کند.
اگر به کسب اطلاعات بیشتر راجع به دیگر اشکال دارویی توبرامایسین مانند کپسول توبرامایسین ، آمپول توبرامایسین، قطره چشم توبرامایسین و پماد توبرامایسین علاقه دارید، می‌توانید به صفحه مربوطه مراجعه نمایید.

مقدار و روش درست مصرف محلول استنشاقی توبرامایسین

قبل از شروع درمان با این دارو، بروشور دارویی داخل بسته را به دقت مطالعه کنید. این بروشور به شما کمک می‌کند تا اطلاعات دارویی را راجع به دارو به دست آورده و از عوارض جانبی احتمالی آن مطلع شوید.
دوز و مقدار داروی Tobramycin ، از فردی به فرد دیگر متفاوت است؛ دارو را دقیقاً همانطور که پزشک فوق تخصص  ریه به شما تجویز کرده است، استفاده نمایید. معمولا باید این محلول استنشاقی هر ۱۲ ساعت یک بار به مدت ۱۵ دقیقه استنشاق شود.
آمپول محلول استنشاقی توبرامایسین را باید با استفاده از دستگاه نبولایزر استفاده نمایید.
هر آمپول توبرامایسین برای یک بار استنشاق است. اگر محلول استنشاقی موجود در آمپول توبرامایسین کدر است، آن را دور بیندازید.
توبرامایسین استنشاقی معمولا برای ۲۸ روز داده می‌شود و بعد از آن ۲۸ روز نباید هیچ توبرامایسینی استفاده کنید. سپس اگر پزشک لازم ببینید، ممکن است یک دوره ۲۸ روزه دیگر از این دارو را برای شما تجویز کند.
توبرامایسین استنشاقی را با داروهای دیگر در نبولایزر مخلوط نکنید.
برای دریافت بهترین نتیجه از مصرف محلول استنشاقی توبرامایسین، این دارو را هر روز سر یک ساعت مشخص مصرف کنید.
حتی اگر بعد از چند روز علائم ناپدید شدند،این آنتی بیوتیک را یک دوره کامل استفاده کنید. توقف زود هنگام دارو ممکن است منجر به بازگشت عفونت شود.
اگر وضعیت شما بهبود نیافته و یا بدتر شده است، به پزشک خود بگویید.

موارد منع مصرف توبرامایسین استنشاقی

به تاریخ انقضای داروی توبرامایسین توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام‌شده است،از آن مصرف نکنید.
هرگز Tobramycin را به فرد دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.
تداخل دارویی توبرامایسین را چک کنید و اگر در حال استفاده از دارویی هستید که با این دارو تداخل دارد، با پزشک خود راجع به استفاده از داروهایتان مشورت نمایید.

مصرف توبرامایسین در دوران بارداری و شیردهی
در دوران بارداری و شیردهی، نباید دارویی را خودسرانه و بدون مشورت با پزشک استفاده کنید.
تاثیر مصرف داروی Tobramycin بر رانندگی
داروی توبرامایسین باعث خواب آلودگی نمی‌شود، اما اگر چنین علائمی داشتید، تا رفع این علائم، از رانندگی و کار با ماشین آلات اجتناب نمایید.
 تداخل دارویی محلول استنشاقی توبرامایسین
تداخل دارویی ممکن است عملکرد داروها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. یک لیست از تمام داروهایی (ازجمله داروهای با نسخه / بدون نسخه و داروهای گیاهی) که استفاده می‌کنید تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید. دوز داروی مصرفی خود را بدون مشورت با دکتر خود تغییر نداده و یا مصرف دارو را ترک نکنید.
سایر داروهایی که ممکن است باعث آسیب شنوایی یا آسیب کلیوی شوند، ممکن است خطر ضعف شنوایی یا مشکلات کلیوی را در صورت مصرف توبرامایسین افزایش دهند. برخی از این داروها عبارتند از: آمیکاسین، جنتامایسین.
 هشدار درباره مصرف Tobramycin استنشاقی
بعضی دارو‌ها را نمی‌توان در بعضی از شرایط تجویز نمود و بعضی دارو‌ها نیز در صورتی که نیاز به درمان تکمیلی باشد تجویز می‌گردد؛ بنابراین بهتر است که قبل از مصرف داروی توبرامایسین ، پزشکتان از موارد زیر مطلع باشد:

در صورتی که باردارید یا قصد باردار شدن دارید و یا به نوزاد خود شیر می‌دهید.
اگر هرگونه مشکل کلیوی دارید.
اگر مشکلات شنوایی دارید.
اگر بیماری عضلانی خاص (میاستنی گراویس) دارید.
در صورتی که مبتلا به بیماری پارکینسون هستید.
اگر در حال مصرف داروی خاصی هستید. این داروها شامل تمامی داروهای در دسترس است، چه برایتان تجویزشده است و چه بدون تجویز پزشک آن را مصرف می‌کنید نظیر داروهای گیاهی و داروهای مکمل.
اگر سابقه واکنش آلرژیک به داروی دیگری دارید.

عوارض مصرف محلول استنشاقی توبرامایسین
همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بسیاری از مصرف‌ کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ای بروز نمی‌دهند. یکسری از عوارض بعد از گذشت مدت کوتاهی از مصرف این دارو، از بین می‌روند. در صورت بروز مستمر هر یک از عوارض می‌بایست به پزشک اطلاع داده شود.

خارش
تغییر در صدا
علائم آسیب شنوایی (مانند صدای زنگ در گوش، کاهش شنوایی، سرگیجه)، علائم مشکلات کلیوی (مانند تغییر مقدار ادرار): در این صورت سریعا به پزشک مراجعه نمایید.
بثورات پوستی آلرژیک، تنگی نفس: ممکن است این دارو موجب آلرژی در شما شود، اگر چنین عوارضی داشتید سریعا به پزشک مراجعه نمایید.

اگر شما هر علائم دیگری دارید که احساس می‌کنید به خاطر استفاده از محصول استنشاقی Tobramycin می‌باشد، با پزشک خود مشورت کنید.
عوارض مصرف بیش از حد Tobramycin ( مسمومیت با توبرامایسین )

این دارو را بیش از دوز تجویز شده توسط پزشک ، مصرف نکنید.
اگر احساس کردید که فردی دچار مسمومیت شده است و علائمی مانند تنگی نفس ، غش و ضعف (از حال رفتن) در او دیدید، سریعاً با اورژانس تماس بگیرید.

 هشدار درباره مصرف Tobramycin استنشاقی

دارو را از دسترس کودکان دور نگه دارید.
دارو را در جایی خشک و خنک و به دور از گرما و تابش نور مستقیم نگه‌ دارید.

۱/۵ (۱ نظر)

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا