چرا باید یک بیمار قلبی و یا بیمار مغز و اعصاب حتما با دکتر تغذیه در ارتباط باشد؟

از آنجا که تغذیه ارتباط مستقیمی با سلامت کل بدن دارد، از این رو در این بخش بررسی خواهیم کرد که چرا باید یک بیمار قلبی و یا بیمار مغز و اعصاب حتما با دکتر تغذیه در ارتباط باشد؟ جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با ما همراه باشید.

متخصص مغز و اعصاب کیست؟

یک پزشک متخصص مغز و اعصاب که نورولوژیست نام دارد، مشکلات و بیماری های مرتبط با مغز، سیستم عصبی و ستون فقرات مورد بررسی قرار داده با تشخیص علت، شدت و نوع بیماری، درمان های غیرجراحی را به کار می گیرد.

 

تفاوت میان متخصص مغز و اعصاب و جراح  مغز و اعصاب چیست؟

متخصص مغز و اعصاب( نورولوژیست ها) تشخیص و درمان های غیرجراحی مشکلات مغز و اعصاب را بر عهده دارند در حالی که جراح  مغز و اعصاب (نوروسرجری ها) علاوه بر تشخیص مشکلات مغز و نخاع مجاز به انجام جراحی هستند.

 

متخصص مغز و اعصاب چه بیماری هایی را درمان می کند؟

پزشک متخصص مغز و اعصاب کلیه بیماری ها و مشکلات مرتبط به مغز و نخاع و همچنین اعصاب و نورون های عضلات را که شامل؛ اختلالات راه رفتن و تعادل، لرزش بدن، تومورهای مغزی، آلزایمر، سردردها، تومورهای نخاع، مننژیت، بیماری‎های اعصاب محیطی، بیهوشی موقت، سرگیجه، تشنج‎ها، ام اس، انواع اختلال حافظ، کمردرد مزمن، اختلالات خواب، سکته مغزی، صرع، بیماریهای حرکتی مثل پارکینسون، لرزش دست،  تومورهای مغزی، سکته های مغزی، نوروپاتی و … می باشد را مورد تشخیص و درمان قرار می دهد.

 

متخصص مغز و اعصاب چگونه بیماری های مغز و اعصاب را تشخیص می دهد؟

متخصص مغز و اعصاب علاوه بر معاینات پزشکی و تجویز یکسری آزمایش های بالینی از سی تی اسکن، MRA و نوار مغزی نیز برای تشخیص دقیق تر استفاده می کند.

 

چه زمانی باید به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کرد؟

در صورت؛ عدم تعادل در راه رفتن، بروز تشنج و بیهوشی،  ایجاد سردردهایی غیر قابل تحمل و ناگهانی، تغییراتی در حواس های پنجگانه، حس درد در ستون فقرات و کمر، فراموشی برخی از کارهای روزمره و … باید به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کرد.

 

سر-انسان

دکتر قلب چه وظایفی برعهده دارد؟

دکتر قلب وظیفه رسیدگی به وضعیت قلب و عروقی که کار خونرسانی را در بدن انجام می دهند را برعهده دارد. به طور کلی بررسی هر گونه نارسایی در سیستم قلب و عروق، تشخیص علت بیماری و غیره در حوزه فعالیت دکتر قلب و عروق قرار دارد.

دکتر قلب و عروق مجاز به انجام عمل جراحی نیستند در صورت لزوم به انجام جراحی قلب باید پزشک متخصص جراح قلب در این زمینه ورد کند.

 

یک متخصص قلب و عروق چگونه بیماری های قلبی و عروقی را تشخیص داده و درمان می کند؟

دکتر قلب و عروق در ابتدا آزمایش های و تست های مربوط به تعیین وضعیت قلب بیمار را انجام دهد سپس معاینات فیزیکی را بر روی بیمار انجام می دهد و یک پرونده پزشکی( شامل آزمایشات، تست ها، نتایج بررسی ها، دوره درمان، وضعیت فعلی بیمار )برای بیمار تشکیل می دهد تا در صورت مراجعه بیمار به یک پزشک دیگر به راحتی وضعیت بیماری فرد مشخص باشد و پزشک معالج بداند بیمار در چه مرحله ای از بیماری قرار دارد، چه داروهایی مصرف کرده و چه درمان هایی نیاز دارد.

دکتر قلب و عروق بیشتر بر درمان های غیر جراحی( دارویی و تغییرات سبک زندگی) تاکید دارد زیرا جراحی تنها در زمانی اعمال می شود که روش های دیگر بر روی بیمار جواب ندهد(انجام جراحی قلب خطرات بسیاری دارد).

دکتر قلب به منظور تشخیص دقیق مشکلات قلبی و عروقی تست های استرس قلب که شامل موارد زیر می باشد را از بیمار خواهد گرفت:

  • تست ورزش: با این تست دکتر قلب ریتم قلب رل در حالت استراحت و ورزش بررسی می کند تا عملکرد و محدودیت های قلب را تعیین کند.
  • تست الکتروکاردیوگرام: تست الکتروکاردیوگرام قدرت الکتریکی قلب را به صورت امواجی مشخص می کند.
  • تست ECG: تست ECG دقیقی است که وضعیت واقعی قلب را بررسی می کند با انجام این تست، وضعیت و عملکرد قلب در یک دوره روزمره بیمار ثبت می شود که لازم است یک سری الکترودهایی بر روی سینه بیمار قرار داده شود و بیمار باید آنها را در مدت معین با خود به همراه داشته باشد.
  • تست اکوکاردیوگرام: این تست نوعی تصویربرداری از قلب است تا بتوان ساختمان قلب و نحوه کارکرد آن را مشاهده کرد. تست اکوکاردیوگرام به خوبی التهاب بافت های قلب، پمپاژ خون، ناهنجاری های ساختاری و عفونت های داخلی قلب را آشکار خواهد کرد.
  • کاتتریزاسیون قلب: دکتر قلب برای انجام این تست باید یک لوله کوچک را از طریق رگ وارد بدن کرده و نزدیکی قلب می برد تا داده هایی را از مسیر انتقال لوله و قلب به دست آورد. کاتتریزاسیون قلب جهت رفع انسداد عروق نیز کاربرد دارد.
  • روش رادیواکتیو: تست رادیواکتیو روشی غیر تهاجمی است که به کمک آن از قلب تصویربرداری هسته ای انجام می شود تا مشکلات قلب برای پزشک متخصص مشخص گردد.

 

در چه مواردی باید به دکتر قلب مراجعه کرد؟

در صورت بروز احساس تنگی نفس، احساس ناراحتی در قفسه سینه، تپش قلب شدید، خستگی زودرس، سرگیجه و عرق سرد باید  به متخصص قلب و عروق مراجعه کرد.

 

عکس قلب

دکتر تغذیه کیست؟ و چه وظایفی بر عهده دارد؟

به پزشکان متخصصی که در علم تغذیه فعالیت دارند و از دانش و آگاهی بالایی در مورد خواص و اهمیت مواد غذایی برخوردار هستند، دکتر تغذیه گفته می‌شود. دکتر تغذیه وظیفه دارد بر اساس وضعیت وزنی، سنی و سابقه بیماری افراد مختلف( کودکان، بزرگسالان، میانسالان، چاق و لاغر بودن آن ‌ها) میزان و نوع تغذیه سالم را برای آنها تعیین کند. از سوی دیگر برخی افراد بیماری ‌های خاصی نظیر؛ بیماری کلیوی، دیابتی و یا سرطانی دارند لذا به دلیل شرایط حساس و خاص هر بیمار باید یک برنامه غذایی مناسب از سوی متخصصین تغذیه برای بیمار تعیین شود.

 

چه زمانی باید به دکتر تغذیه مراجعه کرد؟

هر فردی در صورت بروز مشکلات گوارشی( اشتهای بیش از حد، سوزش سر معده، رفلاکس معده )  و بروز کمبود ها و یا اختلالاتی ناشی از تغذیه نادرست و سایر بیماری ها باید به دکتر تغذیه مراجعه کند.

دکتر تغذیه با تعیین بهترین برنامه غذایی با توجه به شرایط هر بیمار، تاثیر زیادی در بهبود و درمان مشکلات و بیماری های بدن دارد.

۴/۵ (۳ نظر)

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا