بیماری تب مالت | علائم، درمان و راه های پیشگیری از آن

علائم تب مالت، علائم اولیه تب مالت، هر آنچه که باید درباره‌ی تب مالت بدانید

تب مالت چیست؟

تب مالت یا همان بروسلوز بیماری عفونی است که بین حیوانات و انسان قابل انتقال می‌­باشد. عامل این عفونت باکتری بروسلا می­‌باشد که بین حیوانات و انسان­‌ها به صورت مشترک بیماری­زا است. این بیماری در حیوانات با نام سقط جنین واگیر و یا بروسلوز مرسوم است. تب مالت را می­‌توان با نام­‌های:

  • تب دیوانه
  • تب مواج
  • و تب مدیترانه‌­ای نیز شناخت.

این بیماری در انسان­‌ها بیشتر به نام تب مالت مرسوم است.

این بیماری به نام کاشف باکتری دیوید بروس در سال ۱۸۸۷ نام‌گذاری شده است.

تب مالت در فصل‌­هایی که زایش و شیردهی در دام‌­ها بیشتر است، مثل فصول بهار و پاییز دیده می‌­شود. حیوانات آلوده­­‌ای مثل:

  • بز
  • گاو
  • گوسفند
  • و شتر می‌­توانند این بیماری را به انسان­‌ها منتقل کنند.

 دام­‌هایی که به بروسلوز مبتلا باشند، دچار سقط جنین در اولین مرحله از آبستنی خود می­‌شوند. این دام­‌های آلوده در هنگام سقط جنین و علاوه بر این تا مدتی بعد از سقط، به وسیله­‌ی دفع ترشحات بسیار آلوده­‌ی محتویات رحمی، سبب آلودگی محیط اطراف خود و همچنین مزارع و مراتع می­‌گردد.

همین روند سبب آلودگی محیطی شده و زمینه­‌ی آلودگی برای حیوانات دیگر گله و انسان‌­های مجاور آن محیط را به راحتی فراهم می­‌کند. بدن دام بیمار که فاقد علائم بالینی است، باکتری عامل بیماری (باکتری بروسلا) را به صورت دوره­‌ا‌ی از طریق ترشحات موجود در رحم خود دفع می­‌کند، که سبب ایجاد خطرات بسیاری برای دام­‌های دیگر و انسان­‌ها می­‌شود.

میکروب عامل این بیماری که همان میکروب بروسلا است، قابلیت رشد در هر بخش از بدن را دارد. این میکروب با وارد شدن به هر بخش از بدن باعث بروز بیماری در همان بخش می­‌شود. این بیماری می­‌تواند به اشکال گوناگون خود را نشان دهد، به همین دلیل نام دیگری که بر این بیماری می­‌توان گذاشت، بیماری هزار چهره می‌­باشد.

بروسلوز در سراسر کره زمین یافت می‌­شود. با این حال، مناطقی که دارای بهداشت عمومی ضعیف و برنامه بهداشت حیوانات خانگی ضعیف هستند، در معرض خطر بیشتری قرار می­‌گیرند. به عنوان مثال آفریقا، آسیا و اروپای شرقی بیشتر در معرض خطر تب مالت هستند.

بیماری تب مالت | علائم، درمان و راه های پیشگیری از آن
ویروس تب مالت

علائم بیماری تب مالت

از لحظه­‌ی تماس فرد با منبع عفونت تا هنگام بروز علائم را دوره­‌ی نهفتگی می­‌نامند که اغلب اوقات بین ۱ تا ۳ هفته به طول می‌­انجامد. لازم به ذکر است که در شرایط مختلف این دوره می‌­تواند تا ۶ ماه نیز به طول بیانجامد. بعد از بروز علائم، بر اساس میزان شدت، بیماری به سه مرحله حاد، تحت حاد و مزمن نشان داده می­شود.

در فرم حاد بیماری فرد دچار لرزش­‌های ناگهانی و درد عمومی در بدن می­‌شود که بیشتر خود را در پشت بدن نشان می­‌دهد. در این مرحله فرد بیمار دچار تعریق شدید شده و اشتهای خود را از دست خواهد داد. علاوه بر این ضعف و سستی فرد را در برمی­‌گیرد. لازم به ذکر است که در این مرحله از زمان شروع علائم بیش از ۳ ماه نمی­گذرد.

هنگامی که بیماری به فرم دیگری که تحت حاد خوانده می‌­شود بروز پیدا کند، در آغاز بیماری همه چیز بی سر و صدا طی خواهد شد و تنها شکایت اصلی بیماری می­‌تواند خستگی و ضعف او باشد. در این فرم از تب مالت ۳ تا ۱۲ ماه از شروع بیماری گذشته است.

در صورتی که یک سال از زمان تشخیص بیماری گذشته و فرد هنوز به بیماری مبتلا باشد، آخرین فرم، که شکل مزمن بیماری است نشان داده می‌­شود. علائم در این حالت شامل

  • تب‌­های عود کننده
  • خستگی
  • آرتریت
  • اندوکاردیت یا همان تورم قلب و اسپوندیلیت که نوعی آرتریت التهابی است، می­‌باشد.

روش‌­های انتقال بیماری تب مالت

شیوه­‌های انتقال باکتری بروسلا مختلف می باشد. یکی از این روش­‌ها استفاده از محصولات لبنی خام است. باکتری بروسلا توانایی رشد در شیر حیوانات آلوده، بستنی، کره و پنیرهای غیر پاستوریزه‌ی تولید شده از آن شیر را دارد. در صورتی که این محصولات آلوده به مصرف انسان برسند، تب مالت به انسان منتقل خواهد شد. علاوه بر این باکتری می‌تواند از طریق گوشت خام آلوده نیز به انسان منتقل شود.

انتقال بیماری تب مالت

  • یکی دیگر از راه‌­های انتقال باکتری بروسلا به بدن انسان استنشاق این باکتری می­‌باشد. این باکتری توانایی پخش شدن در هوا را دارد و در صورت استنشاق هوای آلوده، این باکتری به انسان منتقل شده و انسان بیمار می شود.
  • در صورتی که فرد با خون اسپرم و یا جنین حیوان آلوده تماس مستقیم داشته باشد احتمال ابتلا به بیماری فرد بسیار بالا می‌رود. لازم به ذکر است افرادی که هر روزه با حیوانات آلوده و یا کلاً با حیوانات در ارتباط هستند، احتمال ابتلای بیشتری به این بیماری دارند. علاوه بر این در صورت وجود زخم های باز بر روی پوست انسان و یا پوست حیوان احتمال انتقال این بیماری به افراد چندین برابر بالاتر می رود.
  • بروسلوز یا تب مالت معمولاً از یک فرد به فرد دیگر انتقال پیدا نمی‌کند و شیوه‌ی گسترش آن به این گونه نمی‌باشد‌. اما در برخی موارد مشاهده شده است که زنان باردار در حین زایمان می‌توانند عفونت را به جنین خود منتقل کنند. علاوه بر این زنانی که دارای نوزاد شیرخوار هستند نیز می‌توانند از طریق شیر دادن به نوزاد خود این عفونت را انتقال دهند. عفونت بسیار به ندرت از طریق فعالیت‌های جنسی و یا از طریق خون آلوده به انسان‌های دیگر انتقال پیدا می‌کند.

عوارض بیماری تب مالت

تب مالت از دسته بیماری‌های تلقی می شود که می تواند روی سیستم­‌های مختلف بدن تاثیر بگذارد و روی اعضا یا کل بدن ایجاد کند. تب مالت می تواند روی سیستم عصبی مرکزی، کبد، قلب و سیستم باروری تاثیر بگذارد.

 در ادامه به بررسی عوارض احتمالی که ممکن است از طریق بیماری تب مالت در بدن ایجاد شود می پردازیم.

آرتریت بیماری آرتریت عمل ایجاد کننده­‌ی عفونت مفاصل می باشد که می‌تواند مفاصل ران، مچ پا، دست، زانوها و ستون فقرات را درگیر کند. همچنین این بیماری می تواند منجر به تورم و سفت شدن آن ها شود. التهاب مفاصل بین ستون فقرات و لگن می­‌تواند باعث ایجاد دردهای سختی در ناحیه لگن و ستون فقرات شود. گاهی ممکن است آسیب های وارد شده ستون فقرات ولگن دائمی و برگشت ناپذیر باشند.

عفونت طحال و کبد

از آنجا که بیماری تب مالت به روی طحال و کبد اثر می گذارد، می‌تواند باعث شود این دو عضو بیش از حد عادی بزرگ شوند. عفونت طحال و کبد یک بیماری جدی تلقی می شود که در صورت ابتلا به این بیماری باید حتما تحت درمان قرار گرفته شود.

 عفونت بیضه ها

 عفونتی که باعث می شود بیماری تب مالت ایجاد گردد، می تواند لوله های مارپیچی که لوله های منی را به هم متصل می کند عفونی نماید. در صورتی که این عفونت در داخل بیضه ها گسترش یابد منجر به تورم شدید بیضه ها می گردد.

 عفونت پوشش درونی قلب

از جدی ترین عارضه ای که تب مالت در بدن ایجاد می کند عفونت پوشش درون قلب است.

 در صورتی که این عفونت برطرف نشود می تواند دریچه های قلب را تخریب نماید و باعث مرگ فرد گردد.

چه افرادی بیشتر در معرض ابتلا به بیماری تب مالت هستند؟

همان‌گونه که ذکر کردیم لازمه‌ی ابتلا به تب مالت مواجه شدن با دام آلوده و یا ترشحات داخل رحمی آن می‌باشد. بنابراین

  • دامپزشکان
  • دامداران
  • کارگران کشتارگاه
  • مزرعه‌داران
  • میکروب‌شناسان
  • و شکارچیان دام

که تقریبا هر روز با دام‌ها در ارتباط هستند، بیشتر از دیگران در معرض آلودگی به این باکتری می‌باشند.  هرچند لازم به ذکر است که مردم عادی نیز می‌توانند از طریق مصرف محصولات آلوده با افزایش احتمال ابتلا به این بیماری مواجه شوند.

بیماری تب مالت | علائم، درمان و راه های پیشگیری از آن
بیماری تب مالت در کودکان

بیماری تب مالت در بارداری

در صورتی که علائم بیماری تب مالت در دوره بارداری یا شیردهی دیده شود پزشک آزمایش‌ها و چکاپ های معمول را برای زن باردار توصیه نمی کند.

معمولاً برای زنان باردار و شیرده آزمایش های زیر انجام داده می شود:

  • آزمایش خون
  • آزمایش کشت ادرار
  • آزمایش مغز استخوان

 بروز بیماری تب مالت در دوره بارداری بسیار نادر است، اما در صورتی که زن باردار به این بیماری مبتلا شود، سقط جنین خیلی به سرعت اتفاق می‌افتد و ممکن است در برخی از موارد مادر نیز جان خود را از دست بدهد.

ممکن است برای زنان شیرده این سوال پیش آید که آیا در صورت ابتلا بیماری تب مالت فرزند نیز به این بیماری دچار خواهد شد؟

‌از مهم ترین راه های انتقال بیماری تب مالت مصرف شیر آلوده است. به همین دلیل در صورتی که مادر به این بیماری مبتلا شده باشد، حتماً باید با پزشک خود مشورت کند. پزشک پس از بررسی وضعیت مادر ممکن روش تغذیه مناسب دیگری برای کودک خود جایگزین نماید.

بیماری تب مالت در حیوانات

از آنجا که بروسلا های ایجاد کننده تب مالت از انواع گوناگونی برخوردار هستند، می‌توانند حیواناتی نظیر:

  • گاو
  • گوسفند
  • خوک و
  • سگ را آلوده کنند.

در صورتی که حیوانات به این بیماری مبتلا شوند از میزان شیرشان کاسته می شود. همچنین در صورتیکه حیوان باردار باشد جنین از دست می رود. تب مالت می تواند باعث نازایی حیوانات گردد.

بیماری تب مالت در کودکان

در صورتی که از طریق مصرف مواد لبنی آلوده بدن افراد وارد شود می تواند فرد را بیمار کند.

 از آنجا که بدن کودکان در مقابل این بیماری ضعیف تر عمل می‌کند می تواند دوره کمون طولانی نزدیک به چند ماه را برای کودک به ارمغان بیاورد.

 همان طور که درباره علائم این بیماری خواندید تب مالت باعث ضعف کسالت ناتوانی و دردهای عضلانی در کودک شود. ممکن است کودکان در صورت ابتلا به این بیماری دچار التهاب غدد لنفاوی شوند که این نشانه از شاخص ترین نشانه های ابتلا به بیماری تب مالت می ‌باشد.

درمان خانگی بیماری تب مالت

در حال حاضر هیچ واکسن موثری برای انسان در دسترس نیست. جوشاندن شیر قبل از مصرف ، یا قبل از استفاده از آن برای تولید سایر لبنیات، از انتقال از طریق بلع محافظت می کند.

از زمان‌های قدیم گیاه سیر به عنوان یک یک دارو یک گیاهی برای درمان بسیاری از بیماری ها مورد استفاده قرار می گرفت. گیاه سیر با نام علمی الیوم ساتیم شناخته می شود و در طب سنتی کشور یونان، چین و ایران از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

  • سیر:گیاه سیر با داشتن خواص مختلف ضد باکتریال باعث می شود که سیستم ایمنی تنظیم گردد. از دیگر خواص گیاه سیر می توان به کمک به بهبود عملکرد ایمنی سلول های سفید اشاره نمود.
    گیاه سیر از دیرباز برای درمان بیماری‌های عفونی به کار گرفته می شد، امروزه از گیاه سیر برای ساخت قرص کپسول و قطره سیر استفاده می شود. ترکیبات سولفوردار باعث می شود که گیاه سیر خاصیت ضد باکتری خود را حفظ نماید.
    با توجه به اینکه داروی ریفامپین بیشتر برای درمان بیماری سل مورد استفاده قرار می گیرد، بهتر است که سیر جایگزین این دارو شود.
  • استفاده از عصاره آبی گیاه خارشتر می تواند مانع رشد این باکتری عامل این بیماری شود. همچنین شما می توانید از عصاره اتانولی گل میمونی بیابانی استفاده نمایید. این دو عامل می توانند احتمال ابتلا به بیماری تب مالت را کاهش دهند.
  • گیاه خارشتر:همچنین مصرف برخی از مواد غذایی مانند ماهی کباب شده پیاز انگور گشنیز و کدو می تواند به درمان بیماری تب مالت کمک کند.
    به منظور بهبود و درمان این بیماری بهتر است هر روز ۱ قاشق چای خوری پودر نعنا را به همراه دو لیوان آب جوش دم نمایید و طی دو نوبت مصرف کنید. استفاده از دانه عناب می تواند برای بهبود این بیماری موثر واقع گردد.

درمان بیماری تب مالت

برای درمان بیماری تب مالت به وسیله داروهای شیمیایی معمولاً ممکن است پزشک داروهای زیر را تجویز نماید.

  • داکسی سایکلین: این دارو به افراد بالای ۷ سال داده می شود. به منظور پیشگیری از ناراحتی معده و دیگر عوارض گوارشی لازم است که دارو همراه با غذا یا به همراه دو لیوان آب مصرف گردد. توجه داشته باشید که باید تا نیم ساعت پس از مصرف این دارو از خوابیدن و دراز کشیدن خودداری فرمایید.
    استفاده از داروی داکسی سایکلین برای کودکان زیر هفت سال و خانم های باردار نمی گردد.
  • جنتامایسین: این آمپول از طریق وریدی یا عضلانی به بدن تزریق می شود. این دارو برای خانم‌های باردار و افرادی که بیماری کلیوی دارند تجویز نمی شود. با توجه به نظر پزشک این آمپول ممکن است هر یک هفته یا دو هفته یکبار با دوز متفاوت و تجویز شده توسط پزشک معالج تزریق شود.
  • ریفامپین: ریفامپین به صورت کپسول یا قطره خوراکی به فروش می رسد. توصیه می ‌شود که این دارو بعد از غذا به همراه یک لیوان آب استفاده شود. با مصرف این دارو ممکن است رنگ ادرار به رنگ زرد متمایل به نارنجی تبدیل شود. این تغییر رنگ ادرار ناشی از بروز مشکل خاصی نمی باشد و نیازمند قطع دارو نیست.
    داروی ریفامپین باعث بروز عوارضی در بدن می‌شود که در ادامه به هر یک از این موارد می پردازیم.
  • تهوع
  • استفراغ
  • نفخ شکم
  • خارش بدن
  • کهیر
  • بی اشتهایی
  • التهاب کبد

در صورتی که پزشک داروی ریفامپین را برای شما تجویز نمود در صورتی که از هر یک از داروهای زیر استفاده می کنید حتماً به پزشک اطلاع دهید.

  • کورتون
  • انسولین
  • متفورمین
  • استروژن ها
  • قرص های ضدبارداری
  • استاتین
  • امپرازول
  • وارفارین
  • سیپروفلوکساسین: قرص سیپروفلوکساسین یک جایگزین مناسب برای داروی ریفامپین می باشد. این دارو باید با توجه به تجویز و نظر پزشک استفاده گردد، اما معمولاً لازم است هر ۱۲ ساعت یک بار استفاده شود لازم به ذکر است که این دارو برای زنان باردار و افراد زیر ۱۷ سال تجویز نمی گردد.

گفت و گو آنلاین با پزشک داخلی

بیماری تب مالت | علائم، درمان و راه های پیشگیری از آن
درمان خانگی بیماری تب مالت

چگونه از ابتلا به بیماری تب مالت جلوگیری نماییم؟

به منظور کاهش خطر ابتلا به بیماری تب مالت لازم است اقدامات احتیاطی انجام گردد، که در ادامه به بررسی این اقدامات می پردازیم:

  1. گوشت را کاملاً بپزید: در صورتی که قصد دارید از گوشت استفاده نمایید لازم است به گونه‌ای گوشت را به حفظ آن اید که گوشت کاملا مغز پخت شود زمانی که گوشت کامل و درست پخته می گردد باکتری های مضر گوشت مانند سالمونلا و ای کولای از بین می رود.
  2. از محصولات لبنی غیر پاستوریزه استفاده نکنید: طی تحقیقات صورت گرفته روی افرادی که به بیماری تب مالت مبتلا شدند، دانشمندان دریافتند که یکی از راه های ابتلا به بیماری تب مالت استفاده از محصولات لبنی خامه به دست آمده از گله های بومی است. به همین دلیل بهتر است که از محصولات غیر پاستوریزه استفاده نفرمایید توصیه می شود از شیر، بستنی، ماست و پنیر پاستوریزه استفاده کنید.
  3. استفاده از دستکش: در صورتی که پزشک کشاورز، شکارچی یا کارگر کشتارگاه هستید هنگام لمس بدن حیوانات مریض یا مرده از دستکش استفاده فرمایید. استفاده از دستکش لاستیکی، روپوش و عینک باعث می­‌شود باکتری­‌های عفونی به زخم­‌های پوستی یا چشم وارد نشود.
  4.  حیوانات را واکسینه کنید: استفاده از واکسن تب مالت می ‌تواند از ابتلای افراد به بیماری تب مالت جلوگیری نماید. هنگام واکسینه کردن حیوانات حتماً باید موارد بهداشتی را رعایت فرمایید. از آنجا که واکسن تب مالت زنده می باشد، در صورتی که از هر راهی وارد بدن شود، می تواند فرد را بیمار کند.

تشخیص بیماری تب مالت

برای پیدا کردن باکتری بروسلا لازم است که پزشک نمونه خون فرد مبتلا را بررسی نماید. در صورتی که نیاز باشد ممکن است برای تشخیص بیماری تب مالت از روش دیگری استفاده گردد. پزشک ممکن است هر یک از آزمایش­‌های زیر را برای فرد مشکوک به بیماری انجام دهد.

  1.  استفاده از اشعه ایکس: از آنجا که اشعه ایکس می تواند آسیب ها و تغییرات ایجاد شده در استخوان را نشان دهد، یک روش کارآمد برای تشخیص بیماری تب مالت محسوب می‌شود.
  2. کشت مایع مغزی-نخاعی: طی این آزمایش بخش کوچکی از مایع میان مغز و نخاع شما برداشته شده و بررسی می گردد. در این آزمایش عفونت های مننژیت و انسفالیت شناسایی می شود.
  3. سی تی اسکن: در این آزمایش در بافت های بدن نمایان می گردد و پزشک می تواند آسیب های وارده به بافت ها را مشاهده نماید.

آیا بیماری تب مالت واگیردار است؟

احتمال انتقال بیماری تب مالت از یک انسان به انسان دیگر بسیار نادر است اما غیرممکن نیست. به همین دلیل از تماس و ارتباط با فرد آلوده خودداری فرمایید. ممکن است فرد بیمار عامل ایجاد این بیماری را به فرد سالم منتقل نماید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

افرادی که سابقه­‌ی تماس با دام‌­های آلوده یا مشکوک به تب مالت داشته­‌اند و یا افرادی که از فرآورده­‌های لبنی آلوده استفاده کرده‌­اند افراد مشکوک بیماری تب مالت می‌­باشند. در صورتی که این افراد دچار علائمی مانند بی‌­اشتهایی، تب، تعریق شبانه و درد عضلانی نیز باشند، لازم است که برای انجام آزمایشات و بررسی‌­های لازمه به پزشک مراجعه کنند.

پزشک متخصص پس از بررسی کامل علائم و با توجه به جواب آزمایشات درمان مناسب را برای فرد در نظر می­ گیرد. تب مالت در مراحل اولیه‌­ی بیماری به دلیل اینکه علائمی مانند آنفولانزا و سرماخوردگی دارد، به سختی تشخیص داده می­‌شود. به همین دلیل تشخیص به موقع آن بسیار مهم می­‌باشد.

همچنین شما می­‌توانید در صورت مشاهده علائم مذکور در مقاله بالا با متخصصان حاذق سایت پذیرش ۲۴ تماس حاصل فرمایید. شما می­‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص بیماری تب مالت به صورت آنلاین نیز با متخصص آنلاین داخلی این سایت در ارتباط باشید.

پس از مراجعه به پزشک، پزشک چه اقداماتی انجام می‌­دهد؟

پزشک خواستار حرکت دادن مفاصل شما می­‌شود. در این هنگام پزشک متخصص داخلی می تواند میزان سفتی و درد مفاصل شما را بررسی نماید. پزشک ممکن است شکم شما را به داخل فشار دهد، این امر موجب می شود تا پزشک متورم شدن و بزرگ شدن ارگان های شما را بررسی ­کند.

۴.۲/۵ (۱۲ نظر)

منبع
my.clevelandclinic.org

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
201 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
نسرین
نسرین
1 روز قبل

پسر من کمر درد و پا درد گرفت اول تشخیص سیاتیک دادن بعد آزمایش دادیم تب مالت بود ریفامپین و داکسی سایکلین دادن که گفتن آمپول ایترپتومایسین هم ۲۰ تا روزی یکی بزنه متاسفانه داروخانه‌ ها نداشتن با بدبختی تهیه کردیم الان ۱۲ روزه داره دارو مصرف میکنه حالا چشم‌هاش عفونت کرده و درد و عرق و بی اشتهایی و…کم نشده

محمود
محمود
2 روز قبل

سلام
نزدیک یک هفتس دور و ر استخون لگنم و پهلوهام سر ظهرا که میشه درد میگیره و این درد دو سه روزه که کم کم به زانوهام و ساق پام و مغز استخون ساعدمم انگار میزنه، یه چیزی مث درد دوران کرونا و احساس ضعف تو عضللت پام و پشت کمرم و باسنم دارم و اینکه حس میکنم قلبم از همون تایم نامنظم شده، ممکنه از تب مالت باشه؟

اینم بگم که ۳ هفته پیش توی روستا سرشیر خوردم که فکر کنم نمیجوشوننش منتها بقیه هم خوردن ممکنه فقط یکنفر تب مالت بگیره؟!

علی حیدری
علی حیدری
4 روز قبل

باسلام حیدری هستم۵۳ساله دیابت نوع۱سه روزهست که عرق بسیار زیادی میکنم درد مفاصل بخصوص درزانوولگن دارم تنگی نفس بیشتردرشب دارم آنچنان عرق میکنم که تشک خوابم خیس میشودامابیشتردردم از ناحیه مفاصل زانولگن انگشت هست آیا امکان تب مالت در بنده وجودداردیاداورمیشوم در زمان نوجوانی تب مالت کرفتم

عباس
عباس
12 روز قبل

پدرم چندماه درگیرتب مالت دستوپاهاش بی حس شده مورمورهم میکنه،پاهاودست چپش هم ورم کرده،هرچی دارو مصرف می‌کنه بدترمیشه،وبهترنه تروخداکمک کنید

محمدهادی اثنی عشری
محمدهادی اثنی عشری
17 روز قبل

درود.سه شب پیش شیرگاونجوشیده که نمیدانستم خوردم
نگران تب مالت هستم.من درکودکی دچارتب مالت شدم ودچارخوردگی ماهیچه شدم.
آیاامکان مبتلاشدن دوباره ام هست

حسن ارجمند
حسن ارجمند
18 روز قبل

سلام من الان ۴۰روزه که رگهای پای چپم درد شدید دارد مخصوصا لگن تا به کف پا خونه نشینم لطفا راهنمایی کنید ممنونم‌ایااین‌دردی‌که من دارم می‌تواند تب‌مالت‌باشد

آخرین ویرایش 18 روز قبل توسط حسن ارجمند
علی اصغر
علی اصغر
پاسخ به  حسن ارجمند
4 روز قبل

سلام امکان دارد رگ سیاتیک باشد بازم بهتره یه ازمایش تب مالت بدین

آراد
آراد
24 روز قبل

سلام.من ۳ساله درگیر این مریضی هستم،کمردرد،پادرد،بی حسی کمر ،سردردو…رو دارم.۱۰بار ام ار ای نوارعضله و…رو دادم هیچ کسی نفهمید مریضیم چیه.دیگه تمام ناامید شده بودم.تا۲ماه پیش آزمایش دادم فهمیدم تب مالت دارم.فعلادارو مصرف میکنم رو به بهبودم الحمدله.

علیرضا
علیرضا
پاسخ به  آراد
17 روز قبل

سلام داداش شما عفونت شدید و مخاط زیاد روده هم داشتی؟

حسن
حسن
1 ماه قبل

درود و خسته نباشید یکی از سلطانهای تب مالت بودم و هستم چند وقت یه بار دوباره درگیر میشم ۱۲ ساله تا حد مرگ رفتم یه تنگی نخاع دیسک و هر دکتری یه نظری داشت ولی شرافتا شیر خر خوردم ۵سال از بیماری خبری نبود دوباره عود کرده نمیدونم درگیریم شیر اسب خوبه یا نه هر کی خورده تو این بیماری توضیح بده ممنون

حسن
حسن
1 ماه قبل

حسن

امیر
امیر
2 ماه قبل

سلام خسته نباشید مادرم ۵ ماه در مفاصل کمر استخوان درد داره پاهاش بی حس شدن اصل یه قدم هم نمیتونه راه براه حدود یک ماه تو زنجان بستری شد نفهمیدن یکی گفت عفونت یکی میشه سرطان یکی میگه تنگی نخا و الان تو بیمارستان امام خمینی ره تهران بستری است اینجا هم ازمایش و فلان برمیدارن نمی فهمن یکی میگه سرطان خون هست ازمایش داد منفی بود کلن عالی بدن نشو به سرطان تشخیص دادن منفی بود الانم ازمایش مغز استخوان گرفتن در تمام ازمایشات هیچی نداشت زود زود هم کم خون میشه احتمال داره تب مالت باشه

حسن صالحی
حسن صالحی
2 ماه قبل

سلام دوستان این مریضی شوخی بردار نیست به قدری درد داره انگار رفتی زیر دستگاه پرس مواظب باشید

علی
علی
پاسخ به  حسن صالحی
1 ماه قبل

هه والله خیلی سخته

حسین
حسین
3 ماه قبل

سلام آقا من دوماه که تبمارک گرفتم خواهشن راهنمایی کنید خیلی دکتر رفتم نمیدونم درد کلیه یا درد مفاصل کمر م چون خیلی درد دارم خواهشن علت این درد چیه بهم بگید

پشتیوان مختاریان
پشتیوان مختاریان
3 ماه قبل

سلام من آزمایش تب مالت دادم جواب مثبت شد ازپشت باسن تاساق پادرد میکنه نمی تونم پا شم آیا واسه تک مال است یا سیاتیک

مهدی
مهدی
3 ماه قبل

سلام من همسرم قبل از جوشاندن شیر محلی یه خراش خیلی نازک و سطحی رویه دستش بوده که شیر میریزه رویه زخمش الان چطوریه احتمال داره مبتلا بشه به تب مالت لطفا جواب بدین ممنون

آخرین ویرایش 3 ماه قبل توسط مهدی
مرضیه
مرضیه
پاسخ به  مهدی
2 ماه قبل

ازطریق پوست نیست

فریبرز
فریبرز
پاسخ به  مهدی
29 روز قبل

ببین ازطریق پوست وارد بدن میشه. ولی نه شیر.. بلکه دست زدن به گوساله ای تازه ازرحم مادرخارج شده یاهمون محتوایی که زمان زایمان ازواژن گاو ماده بیرون میاد. آدمو دچاربیمارژ تب مالت میکنه…

رمضون
رمضون
پاسخ به  مهدی
21 روز قبل

اگه حیوان آلوده نباشه،نه

علی
علی
3 ماه قبل

سلام من بعداز۶ماه دکتروام آرای ونوارعصب وخان رستم گفتن تن مالت داری تقریبا خوب شده بودم دردعضلانی یامفاصل پای راست وساق دوپا زیادداشتم الان ۷روزه ریفامپین وداکسی سایکلین میخورم ولی داغون شدم مثل روز اول لطفا راهکاری دارین بگین ممنون

بهزاد
بهزاد
4 ماه قبل

من پانزده ماهه که تب مالت دارم
چندین دوره ریفامپین و داکسی ساکلین مصرف کردم
استرپتو مایسین و جنتامایسین هم مصرف مردم
اما هر روز درد دارم و عرق سرد میکنم
چه راه حلی هست برای بهبودی

علی
علی
4 ماه قبل

سلام من حدود یک سال تب مالت دارم خیلی زیاد دکتر رفتم اما جواب نگرفتم تورابه خدا اگه راه حلی داری بگین شباازدست دل درد کمردرد م اصلا خواب ندارم خسته شدم

نگین خدامی
نگین خدامی
پاسخ به  علی
2 ماه قبل

بهترین راه مصرف دارو و قطع کامل گوشت و مرغ و محصولات لبنی

مریم
مریم
پاسخ به  نگین خدامی
10 روز قبل

سلامدروزبخیر ببخشید منظور از گوشت. گوشته قرمزه یامرغم نبایدبخوری

مینا
مینا
4 ماه قبل

سلام شیر محلی رو اگه بجوشونیم بازم احتمال تب مالت هست؟مادرم از قدیم شیر رو بیست دقیقه جوش میداد

آخرین ویرایش 4 ماه قبل توسط مینا
مرضیه
مرضیه
پاسخ به  مینا
2 ماه قبل

سلام ۵دقیقه از زمان جوش کافیه

رمضون
رمضون
پاسخ به  مینا
21 روز قبل

من یه جا خوندم ۲۰ دقیقه زیاده و فقط یه سخن قدیمیه که عادت شده و در ۲۰ دقیقه پروتعینهای شیر از بین می ره،حالا نمی دونم چقدر صحت داره ولی خودم از زمان قل زدن ۱۰ دقیقه می جوشونم

نسرین
نسرین
4 ماه قبل

سلام.من چند ماهی بود که سرگیجه داشتم با لرز شدید وضعف عضلات.دکتر برام آزمایش کامل نوشت انجام دادم گفتند تب مالت مثبته یک هفته دارو خوردم دوباره آزمایش تب مالت دادم منفی بود ولی دکتر گفت ما آزمایش اول رو قبول داریم وشما تب مالت دارید والان دارم دوباره دارو مصرف میکنم.تب وتعریق هم ندارم.

اکبرهنربخش
اکبرهنربخش
4 ماه قبل

با سلام به شما عزیزان زحمت کش
سپاس بابت این اطلاعات خوب و جامع و کامل شما عزیزان از تمامی شما سپاسگزاریم

رامین
رامین
5 ماه قبل

سلام پدر منم این بیماری تب مالت و داره هر چی میره و میاد دکتر خوب نمیشه این بیماری از بدنش بیرون نمیشه

شاپور جامی زاده
شاپور جامی زاده
پاسخ به  رامین
4 ماه قبل

از اول سال به پاها و ستون فقرات درگیر شدند الان چهارماهه دارو مصرف میکنم عضلات پای راستم بی حس است چه راهی برای درمان هست
باتشکر

سامان
سامان
پاسخ به  شاپور جامی زاده
4 ماه قبل

دو وعده شیر اسب بخور در جا تمام میشه انگار هیچوقت وجود نداشته

محمد
محمد
پاسخ به  سامان
4 ماه قبل

از کجا پیدا کنیم

سارا
سارا
پاسخ به  محمد
2 ماه قبل

باشگاه سوارکاری

شیرین
شیرین
پاسخ به  سامان
3 ماه قبل

تورو خدا بگید جواب میده؟ مادرم فلج شده از تب مالت

جلیل
جلیل
پاسخ به  شیرین
3 ماه قبل

شیراسب درمانش

جلیل
جلیل
پاسخ به  شیرین
2 ماه قبل

شیراسب مصرف کنید مادیان

سارا
سارا
پاسخ به  شیرین
2 ماه قبل

باشگاه سوارکاری مراجعه کنید اسب هایی که زایمان میکنن شیر دارن

سعید
سعید
پاسخ به  شیرین
25 روز قبل

جوشونده ریشه زرشک کوهی بدید

آراد
آراد
پاسخ به  شیرین
24 روز قبل

آره عزیز انشااله خوب میشه ولی زمان میخواد

Baran
Baran
پاسخ به  سامان
3 ماه قبل

شیر اسب مگه حرام نیست؟

مهاجری
مهاجری
پاسخ به  Baran
3 ماه قبل

خیر

محسن
محسن
پاسخ به  Baran
2 ماه قبل

بابا طرف داره میمیره از درد شما میگید حلال یا حرام

زهرا
زهرا
پاسخ به  سامان
3 ماه قبل

سلام شیر اسب واسه تب مالت خوبه؟؟

هلیا
هلیا
پاسخ به  سامان
1 ماه قبل

واقعااا؟؟؟ایا موثر هست

مرضیه
مرضیه
پاسخ به  رامین
2 ماه قبل

سلام داخل بدن بیمار میمونه ولی خفیفه

مریم
مریم
پاسخ به  مرضیه
10 روز قبل

سلام میشه هم سیراسب خورد همم اینکه داروهایی ک داری تاکلا پاک بشه

سعید
سعید
پاسخ به  رامین
25 روز قبل

ریشه درخت زرشک کوهی بجوشون تا مثل رب بشه ناشتا صبها بدید بخوره

مهرداد
مهرداد
6 ماه قبل

سلام من بیشتر از یک سال میشه که دارو مصرف میکنم برای مشکل تب مالت میخواستم بدونم تا کی باید ادامه داشته باشه مصرف دارو

فاطمه
فاطمه
پاسخ به  مهرداد
4 ماه قبل

سلام من دچار تب مالت شدم در حدود دوماه افتاده بودم زده بود به پام نمی تونستم یک لحظه بخوابم از درد این قدر آمپول زدم شل کننده و…نتونستم تحمل کنم رفتم بیمارستان خوابیدم دکتر عفونی عمادی کوچک تو بیمارستان تهران ۵ روز بودم درد هام ساکت شد اومدم خونه طبق دستور ایشون پیش میرم درد دیگه ندارم خدا روشکر به ایشون مراجعه کنید

حسین روستایی
حسین روستایی
7 ماه قبل

سلام همسرم .در سن ۱۵سالگی تب مالت دچار میشود
درمان شده
آیا امکان برگشت بیماری هست؟
درحال حاضر سن همسرم ۴۴سال دارد

باران
باران
9 ماه قبل

دختری دارم که ۶ سال دارد و مدت چند ماه است که وقتی بازی می‌کند از پا درد گریه می‌کند این مشکل از چیست

صادق
صادق
پاسخ به  باران
5 ماه قبل

بفرستید آزمایش بده حتما

باقریان
باقریان
9 ماه قبل

سلام این بیماری به پا درد هم هم ربط میده ممنونم

شیواشفیعی
شیواشفیعی
10 ماه قبل

تموم استخوانهای من درد میکند هر چی دکتر میرم خوب نمیشم راهکار لطفا

حسین
حسین
پاسخ به  شیواشفیعی
10 ماه قبل

سلام پسرم الان ۱۴ روز مشخص شده تب مالت گرفته دارو وواکسن شب یکی میزنیم ولی ازکمر درد نمیتونه راه برود سن پسرم ۳ سالشه ایا واکسنها تمام بشه امیدی هست انشالله خوب بشه

سامان
سامان
پاسخ به  حسین
4 ماه قبل

دوستان لطفا انهایی که مشخص شده مالت گرفتن یکی دو وعده شیر اسب بخورید معجزه میکنه بدون مصرف هیچ دارویی درجا خاموش میکنه ریشکن میشه

محمد
محمد
پاسخ به  سامان
4 ماه قبل

از کجا پیدا کنیم

تب مالت دارم لطفا راهکارکه برای همیشه خوب بشم
تب مالت دارم لطفا راهکارکه برای همیشه خوب بشم
پاسخ به  سامان
3 ماه قبل

سلام واقعا حقییت داره شیراسب خوبه؟منم تازه فهمیدم تب مالت دارم

علی اصغر
علی اصغر

سلام واقعا این شیر اسب درمان میکنه منم ده سال درگیر تب مالت هستم سالی دو سه بار درمان میکنم دو باره اوت میکنه خدایی اگه تاثییر داره راهنمایی کنید ممنون مبشم

ط.زندی
ط.زندی
پاسخ به  شیواشفیعی
7 ماه قبل

منم همینطور بودم دوماه درگیر بودم تا بالاخره خانم دکتر محرز تشخیص دادن که تب مالت دارم

جلیل
جلیل
پاسخ به  شیواشفیعی
3 ماه قبل

شیراسب پیدا کن

Mohamad
Mohamad
پاسخ به  شیواشفیعی
28 روز قبل

درمانی ۰۹۰۳۳۰۶۳۸۶۸

Nemati
Nemati
10 ماه قبل

سلام .همسرم تکنسین دامپزشکی هستش و درحین واکسیناسیون دام سر سرنگ واکسن بروسلوز ب دستش خورده …احتمالش هست ازطریق واکسن ک(میکروب ضعیف شده ی تب مالت ) مبتلا بشه!!!

نادر
نادر
پاسخ به  Nemati
9 ماه قبل

بله احتمالش زیاده.

آذرخش
آذرخش
10 ماه قبل

سلام خسته نباشید. من پارسال تابستان (۱۴۰۱)برام تب مالت تشخیص دادن ولی گفتن خفیفه. و دارویی ننوشتن ولی من درد(قابل تحمل) عضلات دارم یا نمیدونم مفاصل!!؟ مخصا صبحهها که از خواب بیدار میشم !!! لطفا راهنمایی فرمایید.

فرهان
فرهان
11 ماه قبل

سلام بچه ای اگ شربت انگل گوسفندی خورده باشه چه خطری داره؟

سهراب
سهراب
11 ماه قبل

درود برادر من چهل ساله آقا هست یک ساله درد مفاصل دارد الان سه ماهه به طور مشخص ده دقیقه که میشینه تمام استخوانهای قفسه سینش درد میگیره نمیتونه بنشینه اما در حالت ایستاده و یا خوابیده هیچ مشکلی نداره.تو این مدت چند بار تب داشت اما آزمایش تب مالت نداشت .بهتر نیست به جای آزمایش خون یک سیتی اسکن بگیره که ببینه آسیب به بافت استخوان سینه خورده یا نه

سامان
سامان
پاسخ به  سهراب
4 ماه قبل

احتمالا عروق باشه

لیلا
لیلا
پاسخ به  سهراب
2 ماه قبل

سه ساله تب مالت گرفتم خوب شدم تازه آزمایش دادم دوباره مثبت است حالا چکار کنم لطفا راهنمایی کنید ممنون میشم

رامش
رامش
11 ماه قبل

نزدیک ۱۰ ساله سردی شدید دارم هر دکتری رفتم خوب نشدم میتونه تب مالت باشه؟

حسن
حسن
پاسخ به  رامش
8 ماه قبل

اره تب مالته تابلوه

ثریا ملایری
ثریا ملایری
1 سال قبل

سلام مادر بزرگم‌تب مالت داره حدود یک ساله استخوان درد داره الان رسیده به انگشت پاهاش خیلی پاهاش درد میکنه تا چه زمانی طول میکشه

سامان
سامان
پاسخ به  ثریا ملایری
4 ماه قبل

شیر اسب بده بخوره اگر مشخص هست تب مالت داره در جا خوب میکنه

محمد
محمد
پاسخ به  سامان
4 ماه قبل

پیدا نمیشه

امیرعلی
امیرعلی
پاسخ به  سامان
1 ماه قبل

چقد چند روز باید خورد

مریم
مریم
پاسخ به  سامان
10 روز قبل

سلام چقد باید بخوریم؟؟.. بعد بجوشانیم یا خام بخوریم

ابوذر جنگجو
ابوذر جنگجو
1 سال قبل

سلام.من شانه یا کتف سمت چپم موقع حرکت دادن شدیدا درد میکنه بطوری که نمیتونم دستم رو به طوری عادی به سمت بالا ببرم.الان یک سال بیشتره که همین درد رو دارم ولی گاهی اوقات دردش کمتره،قبل از این کتف درد زانوی سمت چپم مثل چوب خشک شده بود که با زدن ۲۱ آمپول تب مالت درست شد.ممنون میشم بگید باید چیکار کنم؟مرسی

محمد حسن
محمد حسن
پاسخ به  ابوذر جنگجو
8 ماه قبل

آزمایش دادم تب مالتم خوب شده ولی زانوی چپ وشانه ودست چپ وکتفم مدام درد می کنه

ستوده
ستوده
پاسخ به  ابوذر جنگجو
6 ماه قبل

سلام احتمالا شما روماتیسم مفصلی دارید . آرتروروماتویئد

محمد
محمد
1 سال قبل

برای پیشگیری بدن درد چه باید کرد

طوبی
طوبی
پاسخ به  محمد
4 ماه قبل

تمام مفصل های دست عا و پاهام به شدت درد میکنه ، کاسه های زانوم هم ورم دارن هم جوری درد میکنن که نمیتونم حتی روی مبل بنشینم . مفصل های زانوم گاهی ایقد صدا میدن که فکر میکنم دو استخون دارن به هم میخورن و بین دو استخوان خالی هست . امشب از بس درد زانوهام شدید بود نتونستم بخوابم یهو به فکر افتادم شاید تب مالت داشته باشم . آیا شیر اسب بخورم بهتر میشم ؟

جواد
جواد
1 سال قبل

داروی تب مالت را از کجا تهیه کنم

م.پ
م.پ
1 سال قبل

سلام خسته نباشید
ببخشید من شب ها موقع خواب پاهام از قسمت زانو به پایین گرم میشه و همش پاهامو تکون تکون میدم تا خسته شن بعد آروم میگیرن آیا این میتونه از علائم تب مالت باشه؟

شکوفه
شکوفه
1 سال قبل

سلام وقت بخیر
ببخشید من ناخواسته شیر کیلویی رو نجوشیده خوردم و الان که فهمیدم خیلی برای تب مالت نگران شدم
کاری هست که الان بتونم انجام بدم ?? چون نمیدونم که اون شیر الوده بوده یا نه و حدود سه چهار ساعته که شیر رو خوردم

حسن
حسن
پاسخ به  شکوفه
8 ماه قبل

با یه بار ک تب مالت نمیگیری

محسن
محسن
1 سال قبل

سلام خسته نباشید من تب مالت داشتم حدوا ۲۵ روز طول کشید ودوباره بعد از ۱۰ روز پاشنه پام شروع به درد گرفتن کرد ودر قسمتای پام چرخید تا به زانو پای چپ رسیده و ورم کرده امکان داره دوباره از تب مالت باشه. ممنون

سامان
سامان
پاسخ به  محسن
4 ماه قبل

واسه منم همبنجوری بود که گفتند گرفتگی عروق هست بعد گفتند تنگی نخا همه دارو دادن سه ماه پشت سره هم دارو خوردم شدید و شدیدتر شد که حالا نمیتونم راه برم از زانو به پایین انگار چکمه پام کردن کمرم راست نمیشه زانو خودبخود خم میشه میوفتم رفتم واسه ازمایش تب مالت که هنوز جواب ندادن

منصور
منصور
1 سال قبل

سلام شکمم دورنافم عین سنگ هست همه عفونت هست کمرم سمت چپ دردمیکنه زانوچپ دردمیکنه قلبم ضعیفه حالت ضعف دارم ایامیشه تب مالت باشه

مسعود
مسعود
پاسخ به  منصور
5 ماه قبل

بله دقیقا همگی علائم تب مالته

مسعود
مسعود
1 سال قبل

پیشنهادی که دارم با توجه به تجربه طولانی مدت تب مالت اینه برای خرید در صورت امکان داخل قصابی ها و لبنیاتی ها نروید کیک و خامه قنادی ها رو نخورید پنیر خام پیتزا دست نزنیدولی بعد پختنمشکلی نیست به فریزر که همسرتون گوشت رو میزاره دست نزنید شستشو کنه دستها رو بعد از خرد کردن گوشت و شیر اب رو هم بشوره چون باکتری تب مالت ماهها زنده میمونه تو محیط انتی بیوتیک باید حداقل دو ماه مصرف بشه و مهمترین هر سه ماه یکبار ازمایشات تب مالت رو انجام بدین
بیشتر کسانی که دچار میشن ویتامین دی پایینی دارند یا تاثیرداشته باید در صورت نیاز مکملش مصرف بشه و خود درمانی ممنوعه حتما پزشک متخصص عفونی

محسن
محسن
1 سال قبل

با سلام و خسته نباشین آیا کسی ک تب مالت گرفته و دوره درمان را تموم کرده میتونه خون اهدا کنه ؟

علیرضا
علیرضا
1 سال قبل

سلام سن من ۵۴سالدارم وبخاطر مصرف متادون شاید دردم را کم کرده باشد ولی تا اثر متادون کم میشود لرز درد عضلات بی اشتهایی وشدید عرق میکنم من حدود شش سال است که متادون مصرف میکنم هیچ مشکل کبدی ندارم ولی از ۴۰روز پیش که سفر به جنوب داشتم یک ماه است که این بیماری را گرفتم وخانه نشین شدم همه آزمایشات خوب هستن وهیچ مشکلی نیست فقط پزشک سونو گرافی گفت چیزی دیده نمی شود ولی ممکن است نیش کک یا تب مالت باشد پیش متخصص برو بله بنده در سفر سرشیر دوغ خوردم ودر چمن دشت هم بودم ممنون میشم کمک کنید هیچ دارویی هنوز ندادن تشخیص نشده بیماری چیه

سامان
سامان
پاسخ به  علیرضا
4 ماه قبل

شیر اسب بخورید برای تب مالت معجزه مبکنه

محمد
محمد
پاسخ به  سامان
4 ماه قبل

از کجا پیا کنیم

میما
میما
پاسخ به  محمد
4 ماه قبل

باور کردی ؟ تازه میخوای پیدام کنی؟
خود تب مالت از حیوانات از گاو و سگ و….
چرا باید شیر اسب خوب باشه آخه، اگر بد بود چی؟

میما
میما
پاسخ به  سامان
4 ماه قبل

شما پزشکی؟

مهدی
مهدی
پاسخ به  سامان
2 ماه قبل

شیر اسب رو باید بجوش نیم یا همان طور بخوریم

نسرین
نسرین
پاسخ به  سامان
1 روز قبل

سامان به همه میگی شیر اسب بخور اگه اطمینان نداری مدیوم این همه بیمار و دردمند نشو

مصطفی
مصطفی
پاسخ به  علیرضا
3 ماه قبل

سلام من چند روزه بدن درد شدید دارم وتب ولرز
یه بار سرم زدم وچندتا امپول خوب شدم بعد ۲هفته دوباره همون تب ولرز وبدن درد دارم دیشب دوباره رفتم دکتر گفت اگه سرم بزنی خوب نشی احتمال زیاد تب مالت داری باید بری ازمایش.ایا تشخیص درستی داده؟

میرزا
میرزا
پاسخ به  مصطفی
2 ماه قبل

بله کاملا درسته من هم اینطور بودم تب مالت داری

علیرضا
علیرضا
1 سال قبل

سلام چهل روز قبل به سفر رفتم جنوب سرشیر گاومیش خوردم یک ساعت بعد حالم خراب شد گفتتن گرمای شدی سرم زرن هیچ اثری نداشت حدود یک ماه است که بیمار هستم هر آزمایشی که گفتن رفتم اما هنوز دارو ندادن بیماری تشخیص ندادن بنده لرز دارم بدنم درد دارد عرق میکنم حال عمومی خوبی ندارم پزشک سونوگرافی چیزی ندید ولی گفت احتمال تب مالت یا نیش کک باشد یک ماه از این حالت من میگذرد ممنون میشم راهنمای کنید

مسعود
مسعود
پاسخ به  علیرضا
5 ماه قبل

تب مالت داری عزیزم زودتر اقدام کن ساختن نشه

شهابسل
شهابسل
پاسخ به  علیرضا
2 ماه قبل

سلام من شهابم لطفا شیر اسب خام بخوریم یا بجوشانیم

بارین
بارین
1 سال قبل

سلام وقت بخیر
من از بچگی زانو هام درد میکرد متاسفانه پزشکان تشخیص نداند در ماه ۲الی ۳ روز درد داشتم بعد خوب میشدم
الان ۳۱ سال دارم به تازگی آزمایش دادم و تب مالتم مثبت شده و تحت درمان هستم
آیا بعد از درمان میتونم باردار بشم؟اگر در دوران بارداری مجددا عود کند چه مشکلاتی ب وجود می آید

سامان
سامان
پاسخ به  بارین
4 ماه قبل

شیر اسب بخور معجزه مبکنه برای تب مالت در جا تمومش میکنه

میما
میما
پاسخ به  سامان
4 ماه قبل

مرجع علمی داره شیر اسب؟ یا شما پزشکی؟ به همه ام معرفی کردی

محمود
محمود
پاسخ به  سامان
10 ساعت قبل

تو هم شیر خر خوردی فک کنم، بسه دیگه زیر هر کامنتی میگی شیر اسب بخوز ، عه!!

رحمان جعفری
رحمان جعفری
1 سال قبل

سلام.من حدود ۲ماه کمر درد و پا درد داشتم که فکر میکردم از کاره زیاده..خودم دامدارم..حدود ۲۵روز پیش یدفه درد زیاد شد که پاهام کلن از گار افتاد..یعنی کمر به پایین دیگه کار نمیکرد ..رفتم بیمارستان آزمایش دادم فهمیدیم تب مالت که همونجا بستری شدم (بیمارستان امام خمینی)بعد ام ار ای دکترها گفتن عفونت چندتا مهرهای کمرت رو درگیر کرده که دیر اومدی،،خلاصه زود عمل ام کردن کمرم رو،،،،،الان حدود ۱۵روز از عمل میگزره که دو روزه دقیقن همون جایی که قبل عمل درد میکرد باز درد میکنه البته خیلی دردش کمتره،،،۵روزه مرخص شدم…داروها م رو میخورم کامل(دو نوع قرص )به نظرتون این درد عادیه یا بیماری باز برگشته؟؟؟از هیچی ترس ندارم جز بیماری تب مالت واقعا،،،البته بعد عمل تازه انگشت پاهام تکون میخوره و مچ پاهام کج و راست میشه که هروز ورزش میدم پاهام رو…….ممنون راهنماییم کنید

اسماعیل
اسماعیل
پاسخ به  رحمان جعفری
10 ماه قبل

نباید عمل میکردی من یکسال و نیم کمر درد داشتم و به مدت دوماه مثل پیرمردا راه میرفتم ولی عمل نکردم الان بهتر شدم ولی موقع کار شدید دوباره کمرم دردمیگیره

بیژن سراوانی
بیژن سراوانی
1 سال قبل

سلام اقای دکتر منتب مالتداره رفتم دکتر ۲۱ سوزن داداه و هروز میزنموکپسول سوزن ها رو روزی یکی میزنم وکپسول ها رو روزی ۲ تا میخورم پاهام زیاد درد میکنه وتمام بدم خارش زیاد میکنه قورص چیزی نیست اقا دکتر بخورم از سوزن ها بدم میاد ولی سر وقت میزنم فقط ۵ تا سوزن دیگه مونده اگه دارو ی بهتر هست زودتر خوب بشم لطفا ۰۰۰۰بگوید

شیرین
شیرین
پاسخ به  بیژن سراوانی
3 ماه قبل

چه آمپولی میزنین؟

نرجس
نرجس
1 سال قبل

سلام فرزنددخترمتولد۹۴دارم که ازمایش سی ار پی ان۸/۲شده ود کتر احتمال تب مالت تشخیص داده باتوجه به علائم فکر میکنم درسته

مسعود
مسعود
1 سال قبل

سلام من برای هفتمین بار تو ده سال تب مالت گرفتم که هر بار یک جور متفاوت بروز میکرد که این اخری فقط کهیر پوستی بود ولی دیگه درد و چیزی نداره فقط کاهش وزن به نظرم داره باهام دوست میشه میتونیم باهم کنار بیایم

حسین موسیوند
حسین موسیوند
پاسخ به  مسعود
6 ماه قبل

دهنت سرویس

سامان
سامان
پاسخ به  مسعود
4 ماه قبل

شیر اسب بخور

مصطفی
مصطفی
پاسخ به  سامان
3 ماه قبل

شیر اسب بجوشونم بخورم یا نجوشیده؟

نسرین
نسرین
پاسخ به  سامان
1 روز قبل

مدیون مردم نشو همه بیمارند اگه مطمئن نیستی هی نگو شیر اسب بخورید چه ربطی داره شیر اسب به باکتری بروسلا

رویا
رویا
1 سال قبل

سلام دختر من ۱۵ سالشه وامروز فهمیدیم تب مالت مالت داره به خاطر اینکه وزن کمی داشت بردیم دکتر وگفتن تب مالت مالت داره ودکتر قرص داده هرز گاهی کمر دردوپادرد داره لطفا بگید این بیماری بعدها روی باروریش تاثیر ی داره اگه میشه جواب بدین وچه غذاهایی بهتره که بخوره ممنون

moitaba
moitaba
1 سال قبل

سلام من قبلا تب مالت داشتم بعد با استفاده از قرص و سوزن بهبود پیدا کردم بعد چند وقت پیش بدنم تب میکرد و سرگیجه میگرفتم رفتم ازمایش دادم گفتن تب مالت داری الان ریفامپین دکتر بم داده یه هفته میخورم ولی بدنم داعم تب میکنه و گوشم وز وز میکنه به نظرتون چیکار کنم ممنون

سامان
سامان
پاسخ به  moitaba
4 ماه قبل

شیر اسب بخور بخدا نیاز نیست هیچ دارویی مصرف کنی همون لحظه خوب میشی

دریا
دریا
پاسخ به  سامان
3 ماه قبل

باید بجوشونی شیر اسبو؟؟یا خام خام بخورع؟؟؟

Naser
Naser
پاسخ به  سامان
3 ماه قبل

سلام شیر اسب تازه باید خورد یا جوشانده بشه؟لطفا جواب بدین….

محمد
محمد
پاسخ به  سامان
2 ماه قبل

تو شیر اسب فروشی؟

محمود
محمود
پاسخ به  سامان
2 روز قبل

کاملا مشخصه که شما فروشنده شیر اسبی

دکمه بازگشت به بالا